Sedmiletá smlouva bez soutěže? Liberecký kraj začne jednat o novém kontraktu s Českými drahami
Součástí přímého zadání mají být i linky Železný Brod – Tanvald a z Turnova do Mladé Boleslavi.
Rada Libereckého kraje schválila podmínky, za kterých bude Liberecký kraj jednat s Českými drahami o prodloužení smlouvy na provoz takzvané Jizerskohorské železnice. Během roku kraj ustoupil od svých plánů odkoupit od Českých drah vozidla a vysoutěžit dopravce, půjde místo toho cestou přímého zadání.
O změně plánů informoval deník Zdopravy.cz už v listopadu, teď postup schválili radní. Stávající smlouva na provoz na tratích z Liberce do Frýdlantského výběžku a Harrachova a dál do Polska vyprší v roce 2026. Nový sedmiletý kontrakt by měl být větší než dosud. Na delší dobu kontrakt uzavřít nelze, po roce 2033 musí všechny železniční výkony podle evropské legislativy projít soutěží.
Stávající provozní soubor byl jedním z prvních v Česku, ve kterém kraj vybral dopravce v otevřené soutěži. Ještě v lednu kraj tvrdil, že soubor rozdělí na dvě části, odkoupí od Českých drah motorové vozy Stadler RS1 pořízené s evropskou dotací (smlouva takový krok umožňuje) a začne soutěžit dopravce. Ročně zde vlaky najezdí kolem 1,5 milionu kilometrů.
„Chceme mít dostatek času na uzavření smlouvy a vyjasnění všech podmínek. Rádi bychom předešli případným nedorozuměním při vyjednávání našich požadavků, proto začínáme přípravu již nyní,“ uvedl statutární náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.
Bez rozdělení na dvě části a s novými linkami
Kraj od soutěže na Jizerskohorskou železnici v roce 2008 nevypsal žádnou otevřenou soutěž na železničního dopravce (soutěž na provoz na trati Liberec – Hrádek nad Nisou – Žitava organizovala německá strana), všechny výkony nově zasmluvnil v takzvaných tržních konzultacích. Ty vzbudily výsledkem velký odpor Českých drah, které přišly o velkou část výkonů. Někteří zaměstnanci státního dopravce začali veřejně prohlašovat, že si kraj přeje jiné dopravce než České dráhy. „Z Liberce už vícekrát jasně zazněl signál, že přes nabídky v německé cenové úrovni cesta nevede, a myslím, že nové vedení Českých drah to citlivě vnímá. A to je i důvod, proč jsme se k tomuto jednání odvážili,“ uvedl Sviták.
Na rozdíl od lednového plánu kraj ustoupil i od rozdělení souboru na tanvaldskou a frýdlantskou část. „České dráhy mají jedinečnou možnost je doplnit o další téměř shodné a vzájemně spojitelné soupravy. Vznikne tím rezerva v kapacitě a celý provoz bude stabilnější. Vně i uvnitř obnovená klimatizovaná nízkopodlažní vozidla mají být doplněna o zásuvky a Wi-Fi. Pokud oslovený dopravce záměr nenaplní, může kraj později jednat i s dalšími dopravci,“ uvedl kraj v tiskové zprávě.
Nově by součástí kontraktu měla být také linka L31 Železný Brod – Tanvald, kde nyní jezdí Arriva. V případě dohody se Středočeským krajem má zahrnout smlouva i rozšíření linky Turnov – Mladá Boleslav.
Kraj bude po Českých drahách požadovat jednotný standard pro cestující. Všechna vozidla by měla mít od zahájení provozu klimatizaci, jednotný vnější vzhled určený Libereckým krajem, na úroveň nového stavu rekonstruované všechny povrchy exteriéru a zejména interiéru, vakuovou toaletu vhodnou pro osoby s invalidním vozíkem, velký multifunkční prostor, Wi-Fi, zásuvky 230 V či plnohodnotný informační systém.
Jizerskohorskou železnici v současné době tvoří pět tratí, které se nachází na Frýdlantsku a Tanvaldsku (linky L1, trať 036 Liberec-Harrachov; L12, trať 034 Smržovka – Josefův Důl; L6; trať 037 Liberec-Černousy; L61 trať 037 Liberec – Jindřichovice pod Smrkem a L62 trať 038 Raspenava – Bílý Potok).