Letectví Lidé

Sedm hodin v necelých třech kilometrech. Ministr Havlíček letěl do Helsinek českou novinkou

Letadlo Zlin Z 143 LSi Genius po přistání . Foto: Velvyslanectví ČR ve Finsku
Letadlo Zlin Z 143 LSi Genius po přistání . Foto: Velvyslanectví ČR ve Finsku

Netradičním způsobem se rozhodl český ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček podpořit tuzemského výrobce letadel Zlin Aircraft v jeho snaze získat nové zakázky. Na jednání Rady Evropské unie pro konkurenceschopnost cestoval jejich modernizovaným letadlem Zlin Z 143 LSi Genius.

Vzbudil tím zejména pozornost finských médii i svých kolegů z jiných zemí. Zatímco běžnou linkou trvá let lehce přes dvě hodiny, ve vrtulovém letadle strávil společně se svým náměstkem Vladimírem Bärtlem a dalším pilotem sedm hodin. Podle záznamu na Fiightradar24.com letěli přes Kaunas, kde měli mezipřistání. Z Litvy pak pokračovali do Helsinek,  oba lety se pohybovali ve výšce 9000 stop, tedy zhruba ve 2700 metrech.

Finsko si nevybrali jako cíl náhodou: o tento typ letadla je ve Finsku dlouhodobě zájem, jak v armádě i v civilním letectví. Současná verze prošla úpravou poté, co před lety výrobce neuspěl v tendru finské armády kvůli rozměrům kokpitu. Teď se do něj vejde i dva metry vysoký pilot s přilbou. Podle Havlíčka je ze strany finské armády o letoun zájem.

Česká ambasáda připravila v Helsinkách prezentaci pro finská média i pro místní letecké experty. „Nejvíce zaujal hosty fakt, že český vicepremiér věří malému českému letadlu, aby do něj nasedl na let přes půlku Evropy,“ podotkl Havlíčkův náměstek Vladimír Bärtl v Helsinki Times. Letadlo sám pilotoval.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Honza
Host
Honza

Velky plus!!! Tahle propagovat ceskeho vyrobce je skvely napad.

Axel
Host
Axel

Ten článek je trošku zkreslený. Nejde o jednorázovku, ale dlouhodobou snahu. A moc nesouvisí s panem ministrem, ale s odborným úředníkem a to panem Vladimír Bärtl, který může svoji práci dělat s rozmyslem a dlouhodobě, protože je výjimkou… u něj zafungoval služební zákon, takže se jako většina nemusel zapracovávat bez předání agendy a pak po roce dvou (až zas nějaký politik za ANO vyháže skoro všechny) jeho práci nemusel přebírat nějaký jiný freshmen. Většina ostatních odborných náměstků skončila buďto už za první Babišovy vlády, nebo až teďka během jeho druhé…. http://www.litac.estranky.cz/fotoalbum/2017/se-zlinem-do-estonska/

ketchup1970
Host
ketchup1970

Pane kolego vy neskloňujete? Teda jména osoby , podle mne to „souvisí s Vladimírem Bärtlem“.

Destičkové vázání
Host
Destičkové vázání

V Asii by byl o L-39NG také poměrně slibný zájem, pane ministře… 🙂

Milan
Host
Milan

Takhle ma vypadat podpora ceskeho prumyslu😉
Pan ministr urcite zaslouzi pochvalu

Xaver
Host
Xaver

K čemu je armádě takovéhle letadlo?

Josef Petrák
Host
Josef Petrák

Základní výcvik? České letectvo má taky Z142 v Centru leteckého výcviku. Pak se přechází teprve na L-39 či vrtulníky.

ppviper
Host
ppviper

Vstoupit do diskuze…

ppviper
Host
ppviper

No, snad abychom si nepletli konstrukci a účel dvoumístného akrobatického Z42/Z142 a čtyřmístnéhomístného turistického Z43/Z143.

Xaver
Host
Xaver

Je fakt zajímavé, jak jsou někteří schopí za prostou otázku dát mínus. Asi je nepřijatelné se ptát a člověk má všechno vědět sám od sebe 😉

Petr
Host
Petr

Já jsem vám mínus nedal, ale tu otázku máte formulovanou docela nešťastně, tak hádám, že proto Vám tam mínusy naskákaly. Zní to spíš jako klasické diskuzní rýpnutí.

Fotograf
Host
Fotograf

Naše virtuální prohlídka 360′ pro Zlín Aircraft Otrokovice :
exterier Zlin Z 143 LSI : https://www.panoramas.cz/360-produkt?3d=0
interiér – 3 prohlídky více modelů : https://www.virtualtravel.cz/otrokovice/zlin-aircraft

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll