Netradičním způsobem se rozhodl český ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček podpořit tuzemského výrobce letadel Zlin Aircraft v jeho snaze získat nové zakázky. Na jednání Rady Evropské unie pro konkurenceschopnost cestoval jejich modernizovaným letadlem Zlin Z 143 LSi Genius.
Vzbudil tím zejména pozornost finských médii i svých kolegů z jiných zemí. Zatímco běžnou linkou trvá let lehce přes dvě hodiny, ve vrtulovém letadle strávil společně se svým náměstkem Vladimírem Bärtlem a dalším pilotem sedm hodin. Podle záznamu na Fiightradar24.com letěli přes Kaunas, kde měli mezipřistání. Z Litvy pak pokračovali do Helsinek, oba lety se pohybovali ve výšce 9000 stop, tedy zhruba ve 2700 metrech.
Finsko si nevybrali jako cíl náhodou: o tento typ letadla je ve Finsku dlouhodobě zájem, jak v armádě i v civilním letectví. Současná verze prošla úpravou poté, co před lety výrobce neuspěl v tendru finské armády kvůli rozměrům kokpitu. Teď se do něj vejde i dva metry vysoký pilot s přilbou. Podle Havlíčka je ze strany finské armády o letoun zájem.
Dnes jsme přiletěli do Helsinek na @EUCouncil #COMPET. Návštěvu Finska využíváme pro jednání na téma obranného průmyslu. O náš Zlín 143, který nabízíme místní armádě, je velký zájem. Český letecký průmysl má výborné jméno. Toho chceme využít #zlinaircraft #country4future pic.twitter.com/nlwnbAVg5M
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) July 4, 2019
Česká ambasáda připravila v Helsinkách prezentaci pro finská média i pro místní letecké experty. „Nejvíce zaujal hosty fakt, že český vicepremiér věří malému českému letadlu, aby do něj nasedl na let přes půlku Evropy,“ podotkl Havlíčkův náměstek Vladimír Bärtl v Helsinki Times. Letadlo sám pilotoval.
Velky plus!!! Tahle propagovat ceskeho vyrobce je skvely napad.
Ten článek je trošku zkreslený. Nejde o jednorázovku, ale dlouhodobou snahu. A moc nesouvisí s panem ministrem, ale s odborným úředníkem a to panem Vladimír Bärtl, který může svoji práci dělat s rozmyslem a dlouhodobě, protože je výjimkou… u něj zafungoval služební zákon, takže se jako většina nemusel zapracovávat bez předání agendy a pak po roce dvou (až zas nějaký politik za ANO vyháže skoro všechny) jeho práci nemusel přebírat nějaký jiný freshmen. Většina ostatních odborných náměstků skončila buďto už za první Babišovy vlády, nebo až teďka během jeho druhé…. http://www.litac.estranky.cz/fotoalbum/2017/se-zlinem-do-estonska/
Pane kolego vy neskloňujete? Teda jména osoby , podle mne to „souvisí s Vladimírem Bärtlem“.
V Asii by byl o L-39NG také poměrně slibný zájem, pane ministře… 🙂
Takhle ma vypadat podpora ceskeho prumyslu😉
Pan ministr urcite zaslouzi pochvalu
K čemu je armádě takovéhle letadlo?
Základní výcvik? České letectvo má taky Z142 v Centru leteckého výcviku. Pak se přechází teprve na L-39 či vrtulníky.
Vstoupit do diskuze…
No, snad abychom si nepletli konstrukci a účel dvoumístného akrobatického Z42/Z142 a čtyřmístnéhomístného turistického Z43/Z143.
Je fakt zajímavé, jak jsou někteří schopí za prostou otázku dát mínus. Asi je nepřijatelné se ptát a člověk má všechno vědět sám od sebe 😉
Já jsem vám mínus nedal, ale tu otázku máte formulovanou docela nešťastně, tak hádám, že proto Vám tam mínusy naskákaly. Zní to spíš jako klasické diskuzní rýpnutí.
Naše virtuální prohlídka 360′ pro Zlín Aircraft Otrokovice :
exterier Zlin Z 143 LSI : https://www.panoramas.cz/360-produkt?3d=0
interiér – 3 prohlídky více modelů : https://www.virtualtravel.cz/otrokovice/zlin-aircraft