Sedm důvodů, proč FlixBus v Česku neporáží RegioJet

Flixbus versus Regiojet. Kdo nakonec bude ten vzadu? Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářFlixbus versus Regiojet. Kdo nakonec bude ten vzadu? Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Od zítřka vstupuje v platnost nový jízdní řád FlixBusu. Více než čtvrt roku po jeho vstupu na české vnitrostátní linky

Od zítřka vstupuje v platnost nový jízdní řád FlixBusu. Více než čtvrt roku po jeho vstupu na české vnitrostátní linky přináší překvapení: namísto další expanze firma brzdí a ruší část spojůAutobusový souboj roku na dálkových trasách mezi žlutým RegioJetem a zeleným FlixBusem tak po prvním kole končí možná nečekaným vítězstvím firmy Radima Jančury. Souboj obou dopravcům zažívám tři měsíce na vlastní kůži mezi Libercem a Prahou. Proč se FlixBusu v Česku nedaří porazit RegioJet, když nabízí lepší autobusy a nižší ceny?

1. Unáhlený start. FlixBus vyjel s velkou slávou, ačkoliv neměl vše připravené. Chyběly mu záložní autobusy, řidiči bloudili a výsledkem byla ostuda a šílené historky o hodinových zpožděních či řidičích, kterým museli cestující radit. A šéf firmy Pavel Prouza mezitím vykládal v časopisech, co si rád dává k obědu. Image značky je dostatečně zničena hned na úvod.

2. Marketing. Při startu FlixBus oblepil reklamou zejména okolí Florence, na jiná města ale zřejmě už nezbylo. Výsledkem je, že spousta lidí o značce stále neví. Na obsazenosti, i když lepšící se, je to vidět. Zatímco žluté autobusy jsou plné, zelené ve stejný čas často jedou poloprázdné a působí spíše jako posila RegioJetu.

3. Nejasné řízení. Zatímco RegioJet je stále spíše „one man show“ Radima Jančury, v případě FlixBusu do byznysu mluví hned tři různé strany: mnichovská centrála, české zastoupení vedené Pavlem Prouzou a do toho ještě Pavel Steiner, majitel dopravce Umbrella, která pro FlixBus jezdí v Česku nejvíce. Zatímco RegioJet pálí nebo vydělává peníze jen Jančurovi, FlixBus několika movitých investorů, kteří spoléhají zjevně hlavně na tabulky a líbivé prezentace.

4. Neznalost trhu. FlixBus je globální značkou, která je přesvědčena, že to co funguje v Německu, zabere i v Česku. Tak to zjevně nefunguje. Po třech měsících není schopná firma například vymyslet storno jízdenky zdarma a stále účtuje 25 korun za každou zrušenou rezervaci. Což je, například mezi Prahou a Libercem, i polovina ceny jízdenky. (Společnost v reakci na komentář uvedla, že od 30. listopadu poskytuje českým zákazníkům možnost stornovat jízdenku bezplatně, pozn. red.) Byznysu FlixBusu se věnují lidé, kteří s pravidelnou autobusovou dopravou nemají reálné zkušenosti. Poznat to jde i v detailech: ani den před startem nového jízdního řádu není v celostátním informačním systému nový nahraný.

5. Reakce RegioJetu a káva nade vše. Jančura vykreslil po startu FlixBusu v několika rozhovorech obraz chudáka, kterého přišel velký nadnárodní obr zničit, a současně spustil kampaň, ve které zdůraznil, že je českou firmou. A také hned přišel s vylepšeními: někde zlevnil, stornovat jízdenku jde najednou do 15 minut. K tomu pár slibů o vylepšení wifi či vyndání jedné řady sedaček. A i když to pro spoustu lidí může být nepochopitelné, stále velká část si volí RegioJet i kvůli kávě a novinám zdarma. Výsledek: RegioJetu cestující neubyli.

6. Jízdní řád. Snad s výjimkou spojení Praha – Brno jsou jízdní řády nastavené hlavně pro ty, kteří dojíždějí ráno do Prahy a navečer zpět. Mezitím jako by cestující neexistovali. Navíc nyní po prořídnutí jízdního řádu zřejmě vrátí FlixBus část cestujících, které už naučil jezdit v určité časy, zpátky do náruče RegioJetu. Místo zahuštění provozu se vymýšlejí spojení typu Brno – Letiště Václava Havla. Skupina cestujících z Brna, kteří namísto letu z bližší Vídně zariskují cestu po D1 do Prahy, bude jistě obrovská.

7. Tradice. Češi jsou konzervativní a se „žluťákem“ jezdí dlouhá léta. Někdejší studenti s ním naučili jezdit své rodiče a nyní to učí i své děti. Žádný dopravce to nebude mít proti RegioJetu lehké a FlixBus ztrácí body hned na začátku třeba složitějším rezervačním a platebním systémem.

Autor tohoto textu za poslední tři měsíce jezdí mezi Prahou a Libercem výrazně častěji s FlixBusem. Nejen kvůli nižší ceně, ale i pohodlí a funkční wifi. Za několik desítek jízd nikdy nebyl autobus tak plný, aby neseděl sám.

Tagy FlixBus RegioJet
25 komentářů