Šedesát let od rekordu lokomotivy Albatros. Kde dnes v Česku jezdí vlaky nejrychleji?

Parní lokomotiva 498.104 Albatros. Pramen: České dráhyParní lokomotiva 498.104 Albatros. Pramen: České dráhy

Ke konci loňského roku disponovala česká železnice 933 kilometry tratí pro rychlost 160 km/h.

Odebírat
Upozornit na
guest
49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Projektant

993 km pro rychlost 160 km/h a vyšší bych bral. Tady je to bohužel jen nějaká „zabezpečovácká“ statistika, tedy započítáme délku všech tratí, které aspoň někde mají rychlost 160.

Nedalo mi to a nahrubo jsem odměřil čistou délku koleje, kde se jezdí 160 km/h (v profilu V130). Výsledek mě nakonec příjemně překvapil, ono se to nasčítá. Jen některé úseky jsou velmi krátké a efektivní využitelnost rychlosti je na hraně… https://ctrlv.cz/Wyri

tarten

Roku 1990 jel TGV Atlantique rekordních 515,3 km/h. Podle analogie v článku – bude to roku 1990 + 60 = 2050 běžná rychlost v Evropě?

Jaroslav Bartoš

Rychlost, rychlost, a zase rychlost. Jezdím vlakem občas, to že není super rychlý mě sice štve, ale pravidelná zpoždění mě n…..e. Takže rxchlost není zásadní, ale kvalita služby je pro klienta rozhodující!

Jan

V mnoha zemích by vůbec nepochopili proč tento článek vznikl…

michawel2

A kde je 498.106 teď? :(, Stojí v Chomutovském depozitáři NTM. Jak já bych si přál zrovna tuhle mašinu zase vidět v provozu. Jenže to by musel být fakt hodně zazobaný sponzor, jestli si pamatuju, tak když jsme jeli tu poslední jízdu, tak to končil kotel a chlapi říkali, že to bude chtít fakt hodně moc peněz.
Jsou dvě taková přání, Mikádo a alespoň jeden z Albatrosů, ideálně ta 106.

Y.K.

Zajímavé bylo adorování rekordu Albatrosa v době za oponou (pamatuji protřásání tohoto úspěchu našeho socialistického průmyslu ještě za školní docházky v 80. letech včetně okruhové „bobiny na 200“). Když se pak člověk dostal k zahraniční literatuře, najednou nestačil koukat, že se o nějakou světovost nejednalo a byla to historka čistě lokální. 🙂 Rekordy: V Anglii 160 km/h 1930 (parní) V Anglii 202 km/h 1938 (parní) V Německu 205 km/h 1936 (motorová) Ve Francii 331 km/h 1955 (eektricky) A ve stejném roce jako náš rekord začal jezdit Šinkansen v běžném provozu 210 km/h. 🙂 Současná síť je značné zlepšení proti době… Číst vice »

Karel IV.

S těmi rekordy parních strojů je to trochu složitější, viz např. https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/historie/rekord-v-parni-trakci-patri-britske-divoke-kachne/-3203/24,0,,/
Ale ten parní československý, ač pozdější a nižší, bych úplně nehaněl, protože Albatros narozdíl od Kachny neměl aerodynamické opláštění, což je pro dosažení vysoké rychlosti jedna z nezbytných podmínek.

Tom Matto

Nebyl u Albatrosu vic limitujici „maly“ prumer kol oproti zahranicnim rekordnim lokomotivam?

Karel IV.

Pouze částečně – Lner A4 má průměr hnaných kol 2032 mm a Albatros 1830 mm, což jej dělá o cca 10% pomalejší při jedné otočce kola. Dosažená rychlost byl ale o cca 20% menší.

KrizeVychodniSpolecnosti

Minulý rok jsem jel v Iryu mezi Barcelonou a Madridem (621 km), dorazili jsme s náskokem 6 minut, tj. Barcelona – Madrid za 2h24min, průměrná rychlost 260 km/h, v Evropě mezi 2 největšími městy naprosto nevídaná cestovní rychlost…

KrizeVychodniSpolecnosti

Nicméně třeba mezi Přerovem a Břeclaví by šlo bez zastavení taky dosáhnout zajímavé průměrné rychlosti. 100 km za 40 minut? (150 km/h?)

michawel2

Ale taky v jakém prostředí, všude pusto, prázdno, osídlení podél tratě minimální. Ale jasný no, tohle je skutečná konkurence letadlům. Proveditelnost něčeho podobného u nás je spíš fikce. A tím nechci říct, že je současný stav v pořádku, to ani omylem.

Tomáš Záruba

A teď zapocitejte tamní přirážky na odbavovací procedury a pochodovali cvičení… 🙁

Rejpal

Bylo by zajímavé srovnat procentuálně délky úseků s rychlostmi 160 a 200 km/h se sousedními zeměmi a i s délkou jejich sítě.

Petr

Který vlak v síti má nejmenší cestovní rychlost?

tm2

Hodně vysoko bude určitě spoj Rakovník – Bečov n. Teplou. 88 km za 2 hodiny 41 Průměrná rychlost necelých 33 km/h

tm2

btw. 2 hodiny 41 v 810 si myslím, že by mělo být považováno za zločin proti lidskosti

michawel2

Ale je to šotosen 🙂
Tohle je taková ta pravá, poctivá, polská trať :), 30km/h pomalu v celé trase.
Ale zase ta relaxace, máte dokonce masáž pozadí v ceně 🙂

Igor

Pokud bych nechal „rychlíky“ a vyšší kategorie tak mě napadá, že z Plzně do Brna jede průměrně vlak tak sotva šedesátkou.

Petr

Řekl bych že R na trati Plzeň-Žatec bude taky dost vysoko.

Petr

Má 57,8 km/h

Petr

To je i R26, tam je rychlost kolem 55km/h u R 1161. Takže okolo 60km/h je běžný stav našich rychlíků.

Vindaloo

Nevím jestli je nejpomalejší, ale spoj Ledeč n. Sázavou – Čerčany má průměrnou rychlost cca 31 km/h. Ale těch lokálek s podobnou rychlostí bude hromada. V kategorii rychlíků by to mohl být Kokořínský rychlík (Praha – Mšeno) s průměrem 38 km/h

Petr

Zatím jsem našel S65 (Os 25863) s 26,5 km/h, ale určitě bude nějaký vlak ještě“lepší“.

jkjk

Pěkné počty. A teď něco ze světa:
Čína: Peking – Nanking 317,7 km/h
Japonsko: Omiya – Sendai 267,4
Francie: Champagne-Ardenne – Lorraine 264,6
Itálie: Milano – Reggio Emilia 256,4
Tchaj-wan: Zuoying – Zuoying 256,4

MajsterN

Seoul – Busan 305 km/h.
Ale nelibilo se mi, jak to je vyprodane. Na Taiwanu neni potreba ani rezervace, proste prijdu a jedu. Seoul – Busan se i leta a musel jsem toho vyuzit. Letadlo bylo pomalejsi nez vlak.

KrizeVychodniSpolecnosti

Jenže Seoul – Busan je vmax 305 km/h, nikoliv průměrná rychlost…

MajsterN

To neni.

MajsterN

KTX 165
2h 16min – 417 km
306 km/h
Je to koupitelna jízdenka, to ze tam jede 20 pomalejsich a nebo se tam da plazit 5 hodin neni moc relevantni.

MajsterN

Ona hodina nema casto 100 minut, co. Tak asi jo, no. Nebudu uz pocitat nic ve dve rano.
Takze jen jezdi 200?
„The high-speed KTX train travels at a speed of about 305 km/h, but can reach a maximum speed of 330 km/h.“

Aspon nejsem jedinej, kdo to spocital blbe.

Y.K.

Je to průměrná rychlost 184 km/h. (z uvedených údajů)

Ten cit. text říká, že vlaky jezdí okolo 305 km/h, ačkoliv jsou navržené na až 330 km/h. (ve skutečnosti jsou tratě KTX navržené na 350 km/h a 305 km/h je aktuální nejvyšší používaná rychlost pokud se nemýlím). Nic o průměru to nesděluje, ostatně to je různé úsek od úseku, trať od tratě.

Tomáš Záruba

Ja. Ych tu délku dělil asi tak dvěma a Vysočinu nebo Plzeň raději nezminoval vůbec… A nebylo těch 160 km/h už od 1998?

vladki

V devadesatkach sem mezi Brnem a Breclavi vidal rychlostniky na 140, ale do mnoha stanic se brzdilo na 100. Ale odkdy presne je tam 160 to nevim.

Alibaba

Na 140 se zkoušelo za komančů i mezi Olomoucí a Zábřehem.

nowas

Štěpánov- Červenka

Zdeněk Fila

Ve stejném roce v Japonsku uvedli do provozu super vlak Sinkazen. 19 let po prohrané válce ve které bylo Japonsko naprosto zdevastované. Takže asi tak nějak to komunisté vedli.

Juraj

Dvě věci:
– Šinkansen (nikoliv -zen), „šin“ = nový, „kansen“ = hlavní trať)
– Japonsko bylo relativně izolovaný příklad, takže jakkoliv naši komunisté žádné železniční zázraky nedosáhli, úplně stejně tomu bylo i v celé řadě západních zemí.

Zdeněk Fila

Automatické opravy v mobilu jsem neuhlídal. Pardon. A bylo 19 let po válce která skončila nasazením jaderných zbraní a přesto dokázali v Japonsku provozovat síť takových rychlovlaku že ještě dnes na to koukáme jako na zázrak? Ano nebo ne? A to už tady 35 let komunisté nevládnou a přesto je na mnoha tratích standard Regionova. Přetření sukafon.

PetrH

Tak ty tratě zrušíme jako jinde a nebudou kazit průměr.

tarten

A proč? V německu jsou úzkorozchodné tratě, které dělají vpodstatě základní dopravní obslužnost v parní trakci.

Alibaba

Když to v Japonsku v roce 1964 otvírali první úsek, tak to bylo dle wiki 515 km a začínaly s rychlostí 210 km/h. Nenazval bych to sítí.

Zdeněk Fila

Proti tomu tady Albatros na uzavřeném areálu dosáhl závratných 160 km. Kolik má okruh ve Velimi? 20 km?

tarten

Nojo, když Japonsko je nudle. Tam je síť a hlavní štreka vpodstatě totéž.

mgr.pavel

OK, srovnejte stav železnice v západním a východním Německu těsně po pádu Berlínské zdi, třeba.

MajsterN

Korea vstoupila do valky v roce 1950, dva roky po prevratu v Praze. Jih byl chudsi a slabsi nez sever. Zili tam v totalni bide. Dodnes jim ve spolecnosti prezivaji zvyky z doby, kdy nebyl dostatek jidla – neni neobvykle jit na obed v 6 lidech. Jist sam a nesdilet = donedavna velky faux pas. Vlaky jezdi 320 km/h a vysokorychlostní nadrazi v Gyeongju obsluhujici cca 1% populace je hezci, cistejsi a modernejsi nez Wilsonovo.

Nejvetsi skody, co komunisti napachali byly mentalni.

tarten

Souhlasím, a to především s poslední větou. Technika se vždycky dá vyrobit, ale primární je to, co je v hlavách.

Gregyros

160km/h na Vysočině je zatím jen papírové, Vlkov-Níhov a pouze pro NS

Adrián

Keď to porovnám so Slovenskom, je to na zaplakanie. A zlepšenie v nedohľadne…

Rejpal

A přitom by mohla být relativně bez problémů rychlost 200 km/h z Kútů až po Štúrovo a z Bratislavy až před Žilinu (samozřejmě mimo uzel Bratislava a některé úseky). Ale to by slovenská vláda musela investovat do železnice.