Se Zemanem končí i kanál. Vláda zrušila územní rezervy pro koridor Dunaj-Odra-Labe

Vltavská vodní cesta severně od Prahy. Pramen: ŘVCVltavská vodní cesta severně od Prahy. Pramen: ŘVC

Území v plánované trase koridoru bylo blokováno od roku 2010, kdy jeho ochranu zavedla tehdejší vláda Jana Fischera.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Herbrik

Tohle je asi první rozumné pročeské rozhodnutí vlády ODS za jejich působení od revoluce. A ani mi nevadí, že tento krok udělali spíš proto, aby se pomstili nenáviděnému Zemanovi, než že by mysleli na nás. Ještě tak poslat do propadliště dějin přesun brněnského nádraží, ale tam jsou mafiánské tlaky příliš velké.

Vojtech

Za ty prachy by byla VRT Norimberk – Praha – Brno – Wien/Ostrava i s vlaky a ještě by zbylo na další důležité projekty

krystof.bohm1

Odpočívejte v pokoji. Oba.

rtep

Kanál No.1 úplně v pokoji odpočívat asi nebude. Někde jsem slyšel, že když se hříšník smaží v pekle, že to není tak úplně v pokoji.

krystof.bohm1

Ten nepůjde do nebe ani do pekla, jeho smrt bude probíhat stejně jako u Galantního jelena.

Dusanh

Koukal jsem se na web d-o-l.cz a tam zatím ticho po pěšině. Nešel by s nimi udělat rozhovor, jak to vidí? 😅
Ale bude to stačit až v půlce března nebo později 😉

Vojta_7

Když jedu na kole kolem kanálu u Mělníka, tak mi ta stavba jako blbost nepřijde. Na dovoz stavebního materiálu do Prahy ideální…
Labe je umělý kanál, který skoro nikde ve středních Čechách nevede ve své přirozené trase…
Po minulých podobných vládách skončily v propadlišti dějin i všechny dálnice, silnice, železnice atd.., takže jestli to tentokrát bude jen DOL, tak np.

Mojmír

DOL je opravdu blbost, Hořínský kanál je starý cca 100 let a vznikal v jiné době, dneska by to taky (snad) nikdo nestavěl.
A teda nevim, co myslíte „po minulých podobných vládách“, ale Bárta tu byl jednou v jedné vládě a dálnice, železnice, silnice mají letos nejvyšší rozpočet v historii.
Jako nějaké akce by se měli típnout, třeba nadchod pro medvědy na I/11, nebo nové sídlo Správy železnic, když už jedno mají.

Vlastimil Kocurek

Ale no tak, nadchod pro medvědy bych nechal, a udělal tam pro ně medvědí bufet, tak jako pro lidi jsou u dálnic ty fastfoody.

Jiří Kocurek

Však o zrušení existujícího kanálu u Mlěníka nikdo nepíše. Jen že se stavební materiál do Ptahy nebude vozit přes hlavní Evropské rozvodí z opačné strany kopců systémem plavebních komor, kam by se voda musela čerpat z Dunaje, 150 km daleko.

Vlastimil Kocurek

Navíc takový drobný detail, ten Dunaj není náš, abychom si s nim mohli dělat, co chceme.

Jan

Já jsem hlavně nikdy nepochopil, jak si představovali ten jižní konec. Ani na Slovensku ani v Rakousku se o tom nikdy nemluvilo. I kdyby se to v Česku protlačilo, tak ten nesmysl u sousedů nikdy neschválí, ani kdyby to všechno financovala česká strana.

Kandelábr

Tak možná takový Fico by do toho šel, být u vlády.

Pedro72

Memoranda se píšou a voda teče. Na Slovensku se nikdo seriózně nevyjádřil k trasování, technickým otázkám, k financování atd. I když vlastně ani v Česku ne, tedy seriózně. Ale především, bez Rakouska to prostě nejde. Stejně tak není možné kalkulovat s vodou z Dunaje bez vyjádření podunajských států.
Uff, tak už má snad Morava a taky Morava a Odra konečně pokoj.

Permonik

Tak oni mají problém se železnici, křižením D1-D4, natož řešit kanál. Jde to bez rakouska. Alt trasa počital s Váhem. A to čerpání vody z Dunaje jsem zaregistroval pouze v diskuzich….

Vojtech

Kolego, už teď jsme na suchu, rozvrtanim stavbou D1 přijde třetina Moravy o pitnou vodu a přibližně od Moravského Písku dolu je to tak trosku savana na suchu. O tu vodu bude dost brzy bitva, ne li válka. Mám místní znalost, suché studny tam pamatuju už před 40 lety…

Jarda

ona má ještě říční doprava v době železnice nějaký smysl, je to neekonomické, můžou zrušit všude, nechat max turistický provoz, dneska je vše rychlejší vlakem případně se vše sere na silnice. Voda je moc pomalá, takže max pro turisty.

micat1

Tak říční doprava je pokud vím levnější než železnice a pro určité komodity se hodí. Spíš nechápu, že se o ní občas mluví jako o dopravě budoucnosti. Za 1. za chvíli nebude v řekách dostatek vody a za 2. nejde elektrifikovat, což je do budoucna konečná, i kdyby bylo vody a komodit dostatek, protože jiné způsoby jak být bezemisní moc nejsou.

Mojmír

No s tou ekonomikou taky nevim, levnější to bude, když pluju po proudu, ale opačně? A navíc jsme v situaci, kdy by se muselo všechno vybudovat a odepisovat, kanál DOL, nakoupit lodě a to je druhá věc. Mělo by vůbec nějaké rejdařství zájem to využívat a kšefty pro to? Nebo by se oživila mrtvola ČSPLO jako trvale ztrátový moloch typu Česká pošta…

Jiří Kocurek

Ovšem dělat říční dopravu mimo řeku je poněkud náročné – vybudovat tu řeku… a poručit, aby napršelo, ale zase ne moc, nebo se lodě nevejdou pod mosty.

Démon

Konečně

Kuba2

Ten kanál byl sice od začátku blbost, ale obecně považuji za velmi nebezpečné rušit územní rezervy liniových staveb. Časem se třeba můžou hodit na něco jiného (obchvat, dálnice, VVN apod.) a nastane velké divení, že ve vhodném prostoru mezitím vyrostlo satelitní městečko.

Michal Iřík

Takže preventivně udělat územní rezervu skoro všude, kde nic nestojí?

Mojmír

Ale tohle je liniová stavba úplně k ničemu.

Jirik

Jde o to, aby se tam prave neco postavilo a pristi establishment nemohl rozhodnuti revokovat.

gringoAD

Vůbec nechápu, že v 21. století mohl někdo propagovat a žádat dopravu století 19. Skoro 600 miliard do něčeho, po čem se plaví lodě rychlostí šneku. Celou dobu jsem chtěl, aby se celých 600 miliard dalo do železnice . Teď konečně s hradním kanálem šel do kanálu i tento kanál … Tak se možná té moderní dopravy dočkáme.

Jiří Kocurek

Spíš ještě o století dřív, tedy ze století 18. Lodě koňmi tažené…
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_canals_in_the_United_Kingdom

Fučida

Těch 600 miliard se do železnice nedá, protože prostě neexistují.

Bram

Důležité je, že krom studií se kanál nepodařilo více rozpracovat. V případě, že by v posledních volbách do sněmovny skutečně zvítězilo ANO, tak by třeba už třeba bylo zadáno vypracování dokumentace pro územní řízení a to už by byly škody ve stamilionových částkách. Takže Lihoš Zloman se nejen díky pohřbení tohoto nesmyslného projektu dočkal velice hořkého odcházení, ale může si za to sám. Jakmile vypadne z hradu a ten se uklidí a vyvětrá, už si na něj nikdo nevzpomene. Dožije jako bezvýznamný zapomenutý jedinec ve své soukromé LDN Lány. On už ví, že je po neúspěchu ANO ve volbách do… Číst vice »

svojsin

Třeba jej budou vozit k Mynářovi pod stan (co odklonil) do Osvětiman.

Mojmír

To si zrovna myslim, že nebylo, jak nemám tu bývalou partičku u vesla rád, tak s Milošem by to šlo do koše tak jako tak.

Granja

Konečně! Ten kanál mě pil krev celá léta. Územní ochrana, která brzdila rozvoj dotčených obcí, vysoká cena, poškození přírody v mnoha lokalitách, nemožnost trvalého získání dostatku vody na přechodu dvou rozvodí, atd. Prostě megatunel z rozmaru několika lodičkářů. Naštěstí je nenapadlo pod tím rozvodím prokopat vodní tunel…

Aliděda

Poslední Milošův vlhký sen.

mgr.pavel

Spíš suchý.

Myslím vzhledem k množství vody, co by v tom kanálu bylo..

Martin1

Sláva. Taková blbost to byla.

Vladimir

Kdo to zaplatí? Statni rozpočet? A není to náhodou statni rozpocet tvoreny z mých a dalších dani občanů? Co třeba hnat k odpovednosti ministra dopravy a byvaleho prezidenta?

_Pavel_

Ač nejsem příznivcem kanálu, tak odpovědni jsou hlavně voliči, ti zahájení plánování umožnili a také ukončili.

Jiří Kocurek

Takže kanál spláchnut do kanálu a vody se nad ním zavřely. Konečně.

rtep

S tímto kanálem končí v propadlišti dějin naštěstí ještě jeden kanál.

Pája

Ten titulek je v pořádku, ale mně osobně pobavil 🙂

V. K.

Bohužel se stále chystá prasárna jménem jezy na Labi, která má zničit poslední nepoškozený kousek Severočeské přírody.

Zapa

Také se kvůli tomu do Děčína nastěhoval mistr konspirací.🤦🏼‍♂️

Facepalm

Jo, to že za jezy kope zrovna tenhle turbošmejd, jasně ukazuje, že to bude celý pěkná levá.

MHD

Asi jste severočeskou přírodu dlouho neviděl. Dost se za poslední desetiletí zlepšila.

Joe

Nápad šíleného starce konečně definitivně zrušen. Bohužel i to pouhé plánování stálo zbytečnou raketu.

Ketchup1970

V době, kdy i na Rýnu se nemohlo plavit, stavět vodní dopravu by mohl jenom snílek . Francouzské jaderky nemohly jet na plný výkon, protože nebyla voda v řekách a my se na ni chceme spolehnout ? Ani to Labe není co bývalo.

Vlastimil Kocurek

Ano, stejný problém hrozí i maďarským JE, nedostatek vody a vysoká teplot vody v létě v Dunaji. Zdroj: TASR.sk

libor

první sbohem nyní a za měsíc druhé sbohem … a už nikdy více 😀

rtep

Škoda. Mohli jsme soudruha brzy bývalého poslat po kanále Labe – Odra – Dunaj – Волга – 黄河
Třeba by tam ten jeho žlutý člun doplul.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

No sláva!
Palec nahoru!

Oldřich

Poslední Zemanova šance mít Zemanův kanál a u něj svoji sochu.

Vlastimil Kocurek

Vždyť v Lánech se určitě nějaký kanál nejde, pokud tam kanalizace, je všude.

Jindřich

Letiště Václava Havla, Tunel Václava Klause, Kanál Miloše Zemana. Po Petru Pavlovi je v Praze stanice metra.

svojsin

Si říkám, co by tak zbylo, kdyby byl prezident Vrábel 🙂

Martin

Meli bychom na Letne putinovu sochu v nadzivotni velikosti a ruske dovolenkare v neoznacenych uniformach…

Radosto

Konečně. Taková blbost by byla nesmyslně drahá, znamenala by zničení vodstva a nakonec by se nikdy nezaplatila a naopak by byla příčinou daleko větších škod při povodních.

Zároveň i myšlenka a studie stála velké peníze a blokovala území, které se mohlo rozvíjet.

Kdyby to k něčemu bylo, tak už se to buduje za Karla IV nebo později, když to řešil sněm. Ale naštěstí se vždy zjistilo, že to je nereálná hloupost.

Jan

Jsem velký příznivec vodní dopravy jako takové, ale pokud tohle nedokázali prosadit ani komunisté se všemi svými represivními složkami, tak se obávám že v dnešní době plné Miroslavů Patriků a Vody z Tetčic už je to úplně bez šance…

svojsin

Hlavně šlo o neskutečnou pálku, těžko říct, kde by se to nakonec zastavilo (co se finan. prostředků týká) a co by to na růyných místech znamenalo za škody pro krajinu.

dizgrafyq

Jak prince Miroslava & spol. považuji za nižší živočišný druh, který je nutné hubit na zemi, na vodě i ve vzduchu, tak v případě Emanova kanálu bych byl ochotný se s ním připoutat k nejbližšímu stromu stojícímu v budoucí trase a společně zpívat Kumbaya…

Jan

Myslím, že Mirek & spol. nezpívají, ani do terénu se neodvažují, pohodlnější je prudit ostatní písemně…

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Kde by se brala voda? Vozila tam na rozvodí v cisternách?

Kubrt

Čerpala by se z Dunaje. To byla zcela vážně míněná alternativa.
Také jsem rád,že to bylo odpískáno, z mnoha důvodů. Aby mě někdo nepodezříval, že záměru fandím a navrhuju čerpat vodu z Dunaje 🙂

Vlastimil Kocurek

Máte pravdu, to je fakt šílená představa, předloni v létě naměřili Slováci u Komárna hloubku 77cm.

mgr.pavel

Já jsem pro ekologickou dopravu. ALE toto byl nesmysl z vícero důvodů: – spojení k Labi by muselo překonat velké výškové rozdíly, bylo by šíleně drahé, obrovský zásah do krajiny přetnuté betonovou liniovou stavbou. – bez případného spojení k Labi by kanál „DO“ měl o dost menší užitek – Poláci na Odře ani Němci na Labi ani Slováci/Rakušané NEměli zájem prohlubovat koryta na svých úsecích, takže by šlo víceméně jen o vnitrozemskou dopravu – po ekologické stránce by nešlo o výhru: za oběť kanálu by padla část nivy Moravy u soutoku s Dyjí a taky niva v meandrech Odry na… Číst vice »

mgr.pavel

„Kanál“ tam mělo být. Kanál DOL.

Vlastimil Kocurek

prostě kanál

Permonik

Kanál měl vést mimo meandry v Bohumině.

A poláci neprohlubovali dno, když je dost hluboké.

Vlastimil Kocurek

Jejda, nebojovali jsme spolu už před rokem u stejné tématiky, jenže já dostal okolo sta laiků proti kanálu, a vy zase cca sto mínusů za jeho stavbu. .
Teď už je to jedno.

Permonik

Ale nebudem čučkářit 300 jich bylo.

Jeřdno

Není, protože rezerva do Bohumína se pořád neruší :/

jal

Ta část, která by končila u Ostravy, se měla ponechat v územním plánu. Poláci nedávno pár km kanálu v rámci poldru postavili https://www.google.cz/search?q=polder+racib%C3%B3rz+przejazdy+dla+%C5%82odzi&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiBzKfx_If9AhWZi_0HHbYaDVkQ_AUoA3oECAIQBQ&biw=1229&bih=603&dpr=1.56#imgrc=n-e98-YGaPGt4M&imgdii=0geumtfImYkz3M, k české hranici už je tok také napřímen a lodní doprava štěrku tam také před časem probíhala. Překladiště někde u železnice a dálnice by mohlo mít smysl.

Vlastimil Kocurek

Trochu upřesním, jak píšete oblast nivy okolo Moravy, je rozsáhlá oblast na území 3 států, Slovensko ani Rakousko by nikdy nedovolily její likvidaci. Ten záměr byl zcela nesmyslný už tím, že jsme zapomněli komunikovat se Slovenskem a Rakouskem. Sleduji slovenský tisk pravidelně mnoho let, v něm se ani jednou nepsalo o Zemanově kanálu!!!!!
Morava nejprve tvoří dosti dlouhou hranici mezi Rakouskem a Slovenskem, okolo níž už jsou po obou stranách meandry a zaplavená území. Až od bodu trojmezí už se to týká jen ČR s SR.

jerry

Bez ohledu na vámi zmíněné, je to megalomanský nesmysl, z nulovou šancí na návratnost. Krom toho, uvažovat o tom, když je tak často v Labi i Dunaji tak málo vody, že musí být omezována plavba, je šílenství. Ta využitelná voda ve střední Evropě prostě ubývá a tohle by jen zhoršilo přístup k pitné vodě. I Zeman věděl, že je to nerealizovatelné. Byl to jeho stařecký vrtoch, u kterého věděl, že tím spoustu lidí naštve. To byla jeho jediná motivace, aby to tlačil.

Jan Sova

tak tak, ještě že k tomu nešla na hrad nějaká ekonomická studie. Okamžitě by ji kluci hradní skartovali, jak jim Kreml velí….

Jiří

Právě že se ekonomická studie dělala, v r. 2018. Udělal ji Sweco Hydroprojekt a.s.

Permonik

A otázka kolik lidi ji četlo.

Jiří Kocurek

Ten kanál dával smysl před vynálezem železnice. Dneska, stejně jak před 100 léty, je to ekonomický nesmysl. Obzvlášť ve světle toho, že přepravy po Dunaj-Mohan-Rýn klesají.

Bernard

Ale zase po Rýně se toho dopravuje dost. Skoro bych řekl velmi mnoho. Bez Rýna by byla německá železnice přetížená jak nikdy. Voda má prostě cosi do sebe.

Dusanh

Ano, pokud vezmete v úvahu podniky, které se rozvíjely už v 19. století. Tehdy k vodě nebyla alternativa. Pro srovnání pak vemte přepravu po kanálu RMD (stavěn cca 1960-1990) – nestalo se nic. Proč? Firmy v druhé polovině 20. století neviděly důvod, proč ze železniční a silniční dopravy přecházet na vodní.
Jinými slovy, vodní doprava má NEPOCHYBNĚ smysl tam, kde jsou pro ni přírodní podmínky. Kde je potřeba stavět stovky kilometrů umělých vodních cest a čerpat vodu 180km na rozvodí, tam to význam nemá ani nejmenší…

Vlastimil Kocurek

Rýn i Dunaj mají rozsáhlá povodí v Alpách, např. přítok Dunaje Inn, nebo Aara do Rýna, z tajících ledovců, na rozdíl od Vysočiny, tam by asi voda vozila v cisternách.

Jiří

Kanál ne, ale splavnit Odru na Ostravsko by se možná vyplatilo. Černé uhlí u nás i v Polsku postupně končí a železárny by mohly vydržet déle, pokud by se jim vozilo uhlí a ruda přes Štětín.
Taky pokud něco zbyde z Vítkovických strojíren, na vývoz nadrozměrných celků by to bylo fajn. I nějaké zrní by šlo vyvážet do přístavu, ale tím to asi končí.

Jeřdno

Na uhlí už by se v těch železárnách mohli vysrat a mít pece na elektriku. v Liberty jednu pec na elektriku přestaví. Kdo to tu má dýchat?

Jeřdno

Sorry za vulgaritu v komentáři, nechal jsem se unést.

Vlastimil Kocurek

Můžete být příznivcem, ale když nerozumíte problematice životního prostředí, globálního oteplování a makroekonomice, a high technologies (které mají nižší dopravní nároky) tak váš názor je poněkud irelevantní.

Facepalm

Jasně, největším problémem toho projektu nebyla jeho nesmyslnost v jakémkoli myslitelném ohledu, ale to, že by ho torpédoval Patrik.
Váš dealer ten matroš fakt nešidí.