Infrastruktura Silnice

Sčítání dopravy vyjde stát výrazně levněji než čekal, ceny spadly o téměř 40 %

Sčítači dopravy v roce 2010. Foto: Edip.cz
Sčítači dopravy v roce 2010. Foto: Edip.cz

Státem zřízená organizace Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci se společnostmi Vars Brno a personální agenturou Manpower podala nejnižší nabídku na zajištění sčítání dopravy v příštím roce. Ředitelství silnic a dálnic by tak akce, která se koná jednou za pět let, měla vyjít až o 40 % levněji než plánovalo.

ŘSD dnes oznámilo, že nabídku podala celkem čtyři sdružení firem a organizací. Ceny se pohybují od 49 milionů korun až po 71 milionů korun. „Hodnotící komise nyní nabídky zhodnotí a doporučí uchazeče, se kterým by mělo ŘSD ČR uzavřít smlouvu,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Odhadovaná cena byla 80 milionů korun.

Poslední sčítání prováděla společnost Ipsos za 57 milionů korun, podílelo se na něm přes 3500 lidí. Sčítá se provoz na více než šesti tisících úsecích. Vítězná firma má ŘSD dodat data o tom, jak jsou jednotlivé úseky vytížené i jaké je například rozložení dopravy podle dnů či typu aut. Použije k tomu i data oci využít i data z více než tří stovek automatických sčítačů. „Sčítání se bude provádět na obvyklém rozsahu silniční sítě,“ dodal Studecký.

Sčítání dopravy probíhá jednou za pět let, jen poslední proběhlo s ročním zpožděním kvůli personálním změnám na ŘSD. Bývalý ministr dopravy Antonín Prachař chtěl tehdy využít pro sčítání nezaměstnané, z plánu ale sešlo.

Sčítání nepřikazuje ŘSD žádný zákon, požaduje ho ale v pětiletých cyklech ministerstvo dopravy. „Výstupy slouží primárně jako podklady pro rozhodovací a plánovací činnosti na svěřených komunikacích, řešení ochrany životního prostředí a pro zajištění požadavků evropských struktur. Dále jsou využívány pro projektovou a posudkovou činnost,“ dodal Studecký.

Nabídky na sčítání dopravy

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. + VARS BRNO, a.s. + Manpower Group s.r.o. 49.059.670,-

PUDIS a.s. + ČVUT v Praze (Fakulta dopravní + MindBridge Consulting a.s. 51.580.000,-

IPSOS s.r.o. 53.420.000,-

STEM/MARK, a.s. + NMS MARKET RESEARCH, s.r.o. 70.949.000,-

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Zatímco mobilní operátoři mají data o pohybu 24/7 po celé ČR, ŘSD objednává na vybrané úseky panáky ve vestách ;))

Martin V.
Host
Martin V.

Jednou za pět let okalibrovat průběžná data z ostatních systémů (mýto – brány a v budoucnu satelitní, údaje od mobilních operátorů, zabudované sčítače…) mi nepřijde úplně od věci. Typ vozidla z mobilních dat těžko určíte. No a mezi tím můžete interpolovat z toho, co je k dispozici on-line.

PetrN
Host
PetrN

data z mobilů jsou dost nepřesná, rozhodně z nich neurčíte počet vozidel na daném profilu s rozlišením na kategorie… taková data jsou dobrá pro navigaci – určení kolon (google maps, waze).. pak vám projede po nějaké silnici 50 osob (mobilů) a bylo to 40 aut, 30 aut a 10 kamionů, nebo to byl autobus? navíc ne každý má zapnuté sledování polohy a GPS, určení z BTS již tak přesné není aby šlo s jistotou přiřadit na daný profil silniční sítě

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Přece už by v dnešní době neměl být problém těžit takováto data z kamer na měření rychlosti, které hlídají padesátku i v těch největších dírách. Relevantních dat by pak byla fůra…

traveler
Host
traveler

Kamera „co hlídá rychlost“ ( = spolupracuje s radarem který tu rychlost fakticky změří) je nastavena zejména tak,aby identifikovala SPZ vozidla.
Na některých místech je skutečné využít data z již instalovaných systémů, ale kamery na rychlost to ve valné většině nejsou.
Hlavně kamera není na každé křižovatce která se sčítá

Marek Turnovec
Host
Marek Turnovec

No ale když identifikuje a případně i přes OCR zjistí registrační značku, tak má unikátní vozidlo a to se může započítat, ne? To že kamera třeba dobře neuvidí celé auto pak přeci vůbec nevadí, ne? Nebo jak jste to myslel?

traveler
Host
traveler

Kamera idefikuje jen to vozidlo, které jede v jim snimanem jízdním pruhu.
Tatáž „kamera“ ( častokrát to bývá jen foto) obvykle ukládá pouze ta vozidla,která rychlost překročila.

Takové kamery jsou navíc umístěny při vstupech do obcí a tudíž vůbec nezabírají křižovatku a určit směrovost z nich je zcela nemožné.

PetrN
Host
PetrN

to jsou pouze informační radary a data o vozidlech se většinou vůbec neukládají

Partneři



CSCARGO