Schváleno: DPP otočí další sedačky v metru, aby lidé seděli bokem
Sezení bokem ke směru jízdy. Pramen: FB Adama Scheinherra
Podle DPP se budou sedačky otáčet postupně v rámci pravidelné údržby nebo u souprav, které aktuálně nejezdí.
Dříve žádné samostané sedačky nebyly a o co to bylo jednodušší. Bokem seděli všichni co seděli.
A že jich tam sedělo… někde v bývalém zámku, bokem od lidí. Protože si stěžovali.
No pak se také dalo ještě stát. Obzvláště v raních či odpoledních špičkách kdy byli lidé namačkaní jeden na druhého
Dříve taky lidi jezdili 3. třídou a neremcali.
Ještě dříve taky lidi nikam nejezdili a neremcali.
Tak tak. Jen si tak říkám, že sedačka bokem po stranách vozidla vzhledem k bezpečnosti lepší. Při prudkém brzdění či nárazu nebude opěradlo tvořit v prostoru překážku a pak také člověk na takové sedačce sedící má lepší přehled o dění kolem sebe.
Při sezené bokem se při brždění nebo nárazu tělo bude pohybovat také bokem, na což páteř vůbec není stavěná. Nejlepší je sedět zády po směru jízdy, tam máte oporu v opěradlu.
V případě bočního sezení buď sedíte v porstoru a tedy dojde k posunu celého těla a ne jen jeho horní části a nebo sedíte u něčeho/vedle někoho a toto něco či někdo onomu prohnutí zamezí. Aby došlo k prohnutí horní části musela by být spodní část být zafixovaná třeba bederním pásem. Pokud sezení zády po směru jízdy tak jen v případě, že je opěradlo dostatečně vysoké a nebo má hlavovou opěrku, protože krční páteř rovněž není stavěná na prudký záklon hlavy.
Spodní část je zafixována třením sedačky. Většinou se naštěstí nesedí tělo na tělo, a když už je někdo prostorově výraznější, okolosedící si zrovna neužívají tulit se s ním.
Pravda. Vidíte. Já žiji ještě v dobách koženky. Tam tření příliš vysoké nebylo. I to sezení tělo na tělo bylo časté. Vlastně nejen sezení.
No, na tehne sedacce si sice sedavam bokem, ale operadlo jsem pouzival jako operku pro ruku… ted o ni prijdu 😀
Sedaval jsem celem k těm dvou, takhle prijdu o moznost si při drimani oprit hlavu o stenu.
A nebylo by lepší příště rovnou objednávat nová vozidla u takových výrobců, kteří mají ponětí o ergonomii a umí si spočítat, že cestující mají také nohy a ramena? Dnes je to hrůza, ať jde o vlaky, autobusy, tramvaje nebo metro. A kolik je vozidel, kde sedící cestující kouká do nějaké příčky místo aby viděl oknem ven – dříve to šlo naprojektovat normálně, dnes už ne?
tak zrovna v případě 81-71M byly rozměry skříně a rozteče dveří dané tím, že je to rekonstrukce…
Naprojektovat „normálně“ by TO šlo, ale dopravce potřebuje nasardinkovat do vozidla co nejvíce sedících cestujících ….
Zcela absurdní jsou ovšem „police“ pro zavazadla proti oknu, následkem čehož jsou sedačky umístěny v prostoru mezi okny u bočnice …
Jako šéf konstrukce bych vyrazil s podřízeným dveře, jako zákazník bych totéž udělal se šéfem konstrukce ….
Nejabsurdnějším vozidlem jsou vozy Ampz, jedničkové sedačky nacpané do dvojkové skříně …. takto TO ČD koupily ….
Bohužel, cestující je až na posledním místě i s logikou. Ale nacpeme přeci do vozu 5 cestujících navíc a tím zachráníme vše.
Že má většina sedaček v 81-71M velice nekomfortní (pro záda špatný) sklon opěradla, napoví až další anketa. Další vyhodnotí, ve kterých částech těchto vozů vám nejvíce fouká za krk (to není kritika pěkně účinného náporového větrání). Tak hlavně nezapomenout se pak na první otočené sedačce vyfotit a marketingově to prodat.
Když se nám to hodí, tak se anketou řídíme. Když ne, tak jí ignorujeme… Vítejte v Praze
Když byla kdysi anketa o tom, jaké sedačky vybrat do tramvají, tak šlo volit jen mezi samými hrůzami – žádná z možností nepředčila původní sedačky osvědčené z T3.
Hlavne neslo hlasovat o kozence… pritom v autobusem mozna je, v tramvajich je ted plast…
Tvrdý, studený a v autobusech sedačky, který by mohly být rovnou bez potahu, protože jsou tak tvrdé, že se na tom nedá sedět a pérování je tak podivné, že i žebřiňák je pohodlnější. Zcela jednoznačně autobusy MHD v Praze.
Nejlepší je stejně plast. Takový ten červený.
Myslím si, že podobně dopadl nový nátěr PIDu…
Za mě je nejlepší uspořádání po šesti sedačkách v řadě. Tenhle kočkopes je hloupý a snižuje kapacitu soupravy.
Souhlas…takto je to ASI všude
Mně se to líbí, protože ti lidi tak stejně v reálu sedí, takže kapacitu to dále nesnižuje. Navíc intervaly metra by měly být nastavené tak, aby k takovému extrémnímu přetěžování ideálně nedocházelo.
Snižuje o cca jednoho stojícího.
Když sedím kolmo, opírám se o stěnu vozu. Když se sedačka otočí, posunu se o vzálenost stěna – nové umísnění opěradla. 😀
Já třeba na tomhle místě sedím nejradši, naopak na ty sedačky v řadě si téměř nikdy nesedám. Nepřijde mi komfortní být z obou stran obklopen cizími lidmi.
mam to stejne, navic obcas pri rozjezdu/brzdeni se tak nejak vsichni vic nakloni do boku… a pro mou pater to moc komfortni neni…
Kapacitu snižuje hlavně to, že soupravy nejsou průchozí.
To, že to snižuje kapacitu soupravy, máte něčím podložené, nebo je to jenom dojem? Navíc boční sezení je určitě horší při změně rychlosti. Někomu to vadí a v uspořádání 2+1 si může vybrat; když je 6 sedaček v řadě, jsou bokem všechny. Někomu zase vadí být na šestisedačce obklopen lidmi.
Když na té jednosedačce sedíte bokem, kolena máte v prostoru, kde by mohl někdo stát, kdybyste seděl rovně.
Mně na tom ale víc vadí to, že sedět bokem je nepohodlné a nezdravé na páteř. Kdyby bylo tohle uspořádání v celém vagonu, OK, jenže ony tam jsou navíc ty řady 6 sedaček bokem jak ve starých soupravách, takže většina sedaček bude teď bokem.
No jo, jenže když na té dvojsedačce naproti Vám sedí někdo, že se tam ty Vaše nohy už nevejdou, tak co Vám zbývá? Nebo byste se dotýkali koleny… A tohle se v pražském metru reálně dělo, takže proto si dost lidí sedalo takhle otočeně o 90°… Tak to, že se jim ty sedačky rovnou otočí (resp. jen část z nich), tak to jim jen vychází částečně vstříc. Mně přijde, že to snížení kapacity pro ty stojící nebude zase tak zásadní. To by pak také nemohl nikdo stát v těch částech, co jsou ty sedačky stejně bokem ke směru jízdy. A… Číst vice »
V původních (dnes historických) tramvajích a vlečných vozech se sedělo zásadně bokem ke směru jízdy …. dlouhá desetiletí.
A desítky tisíc let lidé bydleli v jeskyních. To ještě neznamená, že to dnes máme dělat také.
A také proto se to měnilo, protože to bylo nevyhovující. I pro ty, co procházeli vozem – zakopává se o nohy, sedící mají pošlapané boty atd. Opravdu nic potřebného a rozumného.
Pokud na té sedačce nesedí nějaká dáma, co musí mít nohu přeloženou přes nohu a špičku vytrčenou daleko do prostoru ve výšce zadnic, tak je ten přesah sedící osoby do prostoru k stání minimální.
Velmi dobře si vzpomínám na dobu, kdy se modernizace začala provádět a všechny sedačky byly otočené na osu jízdy. Zvedla dost velká vlna odporu a na základě té byla část sedaček instalována tak, jako ve starých vozech a postupně se tomu měly uzpůsobit i starší vozy. Každý si tak může vybrat to, co mu vyhovuje…
Protože zvyk je železná košile a lidi remcají při každé změně, i když je to změna k lepšímu. Nic jiného v tom není.
Myslím, že kapacita soupravy by neměla být počítaná na to, že když sedíte na sedačce, máte 5 cm od tváře něčí poklopec.
Pro technické/certifikační účely se kapacita stojících cestujících počítá z podlahové plochy, to kde má kdo poklopec nikdo neřeší. Pro standardy kvality DPP/PID taktéž, jen s nižším počtem osob na m².
Otočením sedačky se ovšem tahle technická kapacita nijak nezmění.
Vždy existuje možnost nesedat si.
Nebo metrem vůbec nejezdit. Ovšem metro slouží k tomu, aby jím lidé jezdili, a sedačky k tomu, aby se na nich sedělo.
Jenže to není požitelné vždy a pro všechny a zejména pro osoby mladé a muže. Vždy se najde dost seniorů nebo žen. Já se metrem najezdil dost a tak vím, že sedat si příliš smyslu nemělo. Stejně než se člověk rozkouká tak vystupuje.
*použitelné
Sedět samozřejmě mohou i mladé osoby a muži. Jde jen o to, aby míst k sezení bylo dost.
Vzdyt to tak v nekterych vozech je, napr. na Cecku…
Za me je nejelepsi po smeru jizdy…
A jak dopadla anketa ohledně hlasu v MHD? Mělo být do konce června jasno a nikde jsem nic nenašel. Mohu poprosit redakci o informace?
To je hlas čislo jaké?
Mělo být jasno do konce června, DPP ale zatím výsledky nezveřejnil.
Za mě je tedy nejlepší ten „retrohlas“ z linky 23. Jasný, srozumitelný, příjemný. Ty nově namluvené jsou všechny horší.