Scheinherr dál bojuje za lanovku do Bohnic. Chce zvrátit odmítavé stanovisko

Lanovka Podbaba - Bohnice, vizualizace. Pramen: DPPLanovka Podbaba - Bohnice, vizualizace. Pramen: DPP

Shodit projekt ve městě kvůli zásahu do krajinného rázu považuje bývalý náměstek za nebezpečný precedens.

Pražský opoziční zastupitel a bývalý náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) dál bojuje za lanovku z Podbaby do Bohnic, kterou před lety ve vedení Prahy prosazoval a pomáhal připravit. Ve čtvrtek podal na ministerstvo životního prostředí návrh na přezkoumání negativního stanoviska, které začátkem letošního roku vydali v procesu EIA magistrátní úředníci z Odboru ochrany prostředí. Tím stavbu fakticky znemožnili. Scheinherr svůj postup prezentoval na síti X.

„Městská lanovka není žádná turistická atrakce, ale chytré, levné a ekologické řešení dopravy tam, kde jsou terénní podmínky mimořádně složité. A to je právě případ z Bohnic na Podbabu, kde přímá cesta pro Pražany přes Vltavu už desítky let chybí,“ uvedl Scheinherr. Lanovka podle něj problém řeší elegantně, rychle a levně, s minimálním zásahem do krajiny i zeleně. „Na dopravní poptávku dokáže reagovat flexibilně a energeticky je náročná nejméně ze všech druhů dopravy. Než bude stát most a kilometr dlouhý tunel, investice do lanovky se Praze bohatě vrátí,“ dodal exnáměstek.

O zmíněný zásah do krajiny se vede největší spor. Podle úředníků z magistrátu je záměr nepřijatelný právě z hlediska vlivů na krajinu a její ekologické funkce a vlivů na kulturní dědictví. Mimo jiné podle nich „představuje významný zásah do znaků a hodnot krajinného rázu Trojské kotliny“. Lanovka, jejíž podoba vzešla z mezinárodní soutěže a kterou navrhlo londýnské studio William Matthews Associates, se měla dle dokumentace EIA stavět v letech 2025 až 2027. To ale změnil verdikt magistrátních úředníků, který je u dopravních staveb málo vídaný. V případě zádrhelů se většinou nejdříve vrací dokumentace EIA k dopracování.

Lanovka Podbaba - Bohnice, vizualizace. Pramen: DPPLanovka Podbaba - Troja, vizualizace. Pramen: William Matthews AssociatesVítězný návrh lanovky Podbaba - Bohnice od William Matthews Associates,  Boele Architects a Expedition Engineering. Foto: William Matthews AssociatesVítězný návrh lanovky Podbaba - Bohnice od William Matthews Associates,  Boele Architects a Expedition Engineering. Foto: William Matthews AssociatesVítězný návrh lanovky Podbaba - Bohnice od William Matthews Associates,  Boele Architects a Expedition Engineering. Foto: William Matthews AssociatesVítězný návrh lanovky Podbaba - Bohnice od William Matthews Associates,  Boele Architects a Expedition Engineering. Foto: William Matthews Associates

Nadšení pro lanovku ovšem ochladlo i u magistrátních politiků. Zatímco za Scheinherrova „náměstkování“ v letech 2018 až 2022 označovalo město lanovku za nejlepší řešení propojení Prahy 6 a Prahy 8, a to do doby, než obě části ve vzdálené budoucnosti propojí tramvajová trať, současný náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) se nedávno vyjádřil, že pro něj je preferovaná varianta právě tramvajové spojení. Na to by mělo dojít někdy po roce 2030. Není přitom jasné, o kolik méně než lanovka ovlivní most a tramvajový tunel krajinný ráz.

Pražský radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS) loni v září na zasedání zastupitelů na adresu lanovky řekl, že na takovou „kravinu“ peníze z městského rozpočtu rozhodně nedá.

„Shodit projekt v městském prostředí kvůli zásahu do krajinného rázu považuji za nanejvýš nebezpečný precedens. Takto bychom nepostavili v roce 2010 jižní část Pražského okruhu okolo Zbraslavského zámku a v budoucnu ani severní část Pražského okruhu,“ sdělil Scheinherr.

Lanovka se třemi stanicemi (v Podbabě, Troji a Bohnicích) a pěti pylony měla mít délku 2,3 kilometru.

Tagy Adam Scheinherr lanovka Podbaba - Bohnice
122 komentářů