Sbohem, kanále! Zastupitelé zrušili územní rezervu pro průplav Dunaj-Odra-Labe

Kanál DOL, vizualizace. Pramen: MDČRKanál DOL, vizualizace. Pramen: MDČR

Projekt, který podporoval předchozí prezident Miloš Zeman, zastavila loni v únoru po Zemanově odchodu z Hradu současná vláda.

Odebírat
Upozornit na
guest
98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Werich

Ten kanál měl nechat postavit Karel IV. a dnes bychom to nadšeně velebili. Kdyby nyní někdo přišel s tím, že chce vybudovat Máchovo jezero jen proto, že mu chutná určitý druh rybek, asi by ho také všichni měli za blázna.

Karel Mio

Jakkoli byl Kanal DOL uplny nesmysl, tak ta uzemni rezerva byla hodnotna pro mnoho dalsich o dost rozumnejsich a zajimavejsich zameru.
Obce jasaji, ze maji prostor pro rozvoj, ale jak to v praxi vypada? Bungalovy na poli.

Permonik

A to ty bungalový jsou lepší případ.

Jaaa

By mne zajímalo, kde chtějí vzít vodu do toho zplavnění.
Ta řeka by se naopak měla zpět nameandrovat, aby lépe zvládala častější a vydatnější povodně a taky tady po nich nějaká ta voda pak zůstala.

Jiří Kocurek

Jedna z variant byla čerpání vody z Dunaje. Něco jako rychlíky Praha-Plzeň přes Kralovice a Mladotice.

none

Vím, že nebyl moc oblíbený prezident, ale říkát mu kanál????

Jan

Hodně lidem se ulevilo že už tam nesedí, ale vodní dopravě udělal trochu medvědí službu…

Otakar

Možná je kanál důstojnější, než dědek chcanka.

Chleba Nakup

„A na levé straně můžete zamávat VRT, která se odebere za kanálem jako další v pořadí.“

J.Š.Hájek

To si ještě budeme muset počkat do voleb, protože VRT je vysněné dítě nejen pana ministra Kupky.

Martin

a jak vyresite kolabujici dopravu na zeleznici? DOL byl problematicky z ruznych duvodu, hlavne kvuli nedostatku vody po vetsinu roku…

J.Š.Hájek

Tvrdím na základě diskuzí s lidmi z oboru železniční dopravy, že pokud by se peníze připravované na VRT přesunuly do rychlého dokončení rekonstrukcí stávajících tratí, tak by se situace výrazně zlepšila. Už jenom články na tomto webu ukazují kolik je toho rozpracováno a jak moc toho ještě připraveno. Například kdyby už byl tunel mezi Chocni a Ústí nad Orlicí, kdyby se dostatečně rychle provedla rekonstrukce tratí od Lipníku nad Bečvou na Ostravu, kdyby se zrealizovala rekonstrukce nazývaná VOCHOC a tak dále a tak dále, myslím že těch míst je více než dost… Do VRT se investovalo už příliš mnoho času… Číst vice »

Jan

Vždycky jsem si myslel, že první umře ten alkoholový kanál (a díky tomu následně kanál DOL). Na druhou stranu takto se ten kanál aspoň může dívat, jak se ten jeho vysněný kanál hezky vytrácí. To má taky něco do sebe.

xyz

A nesplní se mu jeho sen, jak před časem říkal – že v jeho 95 letech by byl kanál hotov a on by se na něj ještě v té době podíval. 🙂

Gunduľ neubiješ

Taková nesmírný škoda! Takové krásné kanále jsme mohli mít: https://www.bugemos.com/?q=node/571

M.Z.

Landwehrkanal v Berlíně je taky už jen atrakce, ale třeba po Mittlelandkanálu se do uhelné elektrárny v automotilce ve Wolfsburgu vozí (eko uhlí z Austrálie) dodnes.

Jasně, je to megalomanská šílenost, co do značné míry ztratila na významu, ale pro dopravu surovin není ekologičtější ani levnější varianta než „po vodě“

Jiří Kocurek

Je: Tekutiny potrubím.

Michal M

To určitě není, pokud vám ten kanál nějaký blbec nejdřív postaví.
Mimochodem, co byste tam chtěl vozit? Lignit z Mostu do Hodonína?

Jiří Kocurek

V doporučené stopě kanálu kolem Třebové až do Chocně by se možná daly postavit dvě koleje, jako obchvat.

Tomáš R.

Takovéto projekty (podobná myšlenka byla třeba Olympiáda v Praze 2016) jsou vždycky výsledkem psychopatického ega nějakého šílence, který má dost vlivu na to, aby se spousta lidí roky zabývala něčím, co naprosto nedává smysl a je zcela nereálné. Nejenže to stojí spoustu času a erárních peněz, ale připraví to i velký dlouholetý stres lidem, kterých by se takovýto projekt mohl nějak dotknout, třeba tím, že by je připravil o domov. Zaplať pánbůh, že oba kanálové z tohoto příběhu se již odebírají tam, kam patří, tedy do propadliště dějin. Na druhou stranu je jisté, že se nějaká podobná fantasmagorie dříve či… Číst vice »

Gouda

To není tak úplně přesné. Myšlenka propojit Dunaj, Odru a Labe kanály se v různých podobách objevuje už od raného novověku. V té době by to samozřejmě vzpadalo úplně jinak. Renesanci tyto myšlenky, tentokrát už v „průmyslové“ podobě, zažily v 19. století, kdy se kanály podobného rozsahu stavěly po celé Evropě. Ještě za komunismu, kdy se naše ekonomika z velké části soustředila na nerosty a hrubé materiály, bylo možné mluvit o nějakém smyslu takového konceptu. Koncept skutečně ztratil smysl v 90. letech, kdz bylo velmi rychle zřejmé, že přeprava velké tonáže materiálů už nikdy nebude součástí české ekonomiky. Přeprava různých… Číst vice »

Jiří Kocurek

„Myšlenka propojit Dunaj, Odru a Labe“

A pak někdo postavil železnici. Dřív totiž ty lodě tahali zvířaty po břehu a bylo to pomalé. Na západním pobřeží USA najdete spoustu nepoužívaných plavebních kanálů.

Jiří Kocurek

V Anglii jsou z nich turistické atrakce a technické památky, dopravní význam prakticky nemají.

J.Š.Hájek

To není atrakce, to je zážitková turistika !!! Doporučuji všem, Llangolendský nebo Manchesterský kanál. 👍👍👍
Jen pro zajímavost – Angličané to po válce začali pomalu zahrabávat, avšak jedna velmi prozíravá paní ministryně kultury a cestovního ruchu v 60 letech podpořila obnovu. Bingo je slabé slovo. Na těch kanálech v sezóně jezdí skoro celý svět. Marně čekám až některý podnikatel na Baťově kanále nebo na Vltavě a Labi nakoupí podobně vybavené lodě.

Jiří Kocurek

Tak to by bylo potřeba 100 lidí za hodinu, tedy přes půl milionu lidí ročně, každý by zaplatil 10.000 Kč a za 100 let by to mohlo být z poloviny splacené. Aniž bych uvažoval provozní náklady.

Padre

V roce 1780 by to byl dobrej nápad ,ten kanál postavit. Dnes už by byl zarostlej a zabahnenej a řešilo by se jestli ho nezrušit.

Jiří Kocurek

Semaforové věže pro předávání zpráv, takovouhle síť
https://en.wikipedia.org/wiki/Optical_telegraph#/media/File:Reseau_chappe77.png

Tomáš R.

Tak možná před mnoha lety to smysl dávat mohlo, to jo. Zeman to ale brutálně tlačil v době, kdy už to nemělo smysl ani v nejmenším.

Honza1

Ten nadpis je skvělý. Sbohem, kanále. 🙂

Bram

Kánalové mají konečnou oba – jak DOL, tak Lihoš Zloman :-).

Xaver

Ten druhý kanál nás tu bohužel stále obtěžuje svými pachy.

Bram

Snad už dlouho svými pachy obtěžovat nebude :-).

Olda_údržbář

Ten člověk rozhodně není můj šálek kávy, ale toto je trochu moc, ne?

Xaver

Ne. Proč? Nebo si snad myslíte, že je Miloš nesmrtelný? 😉

Olda

Škoda, že ten vlastizrádný opilec Z. úplně diskreditoval jinak zajímavou myšlenku kanálu, který mohly z velké části zaplatit fondy EU.

Kubrt

Ta myšlenka byl mrtvá už před Zemanovým angažmá. Doporučuju prochodit krajinu na česko-moravském pomezí, kudy kanál měl (musel) vést.
A pokud jde o peníze vydělané našimi šikovnějšími evropskými sousedy – s těmi se dá naložit lépe. Větička „zaplatí to EU“ neznamená, že se u toho nemusí přemýšlet nad poměrem náklady/přínosy.

Permonik

Česko-moravské pomezí není vhodne, stejně by se tam koplo tak za 70 let. Zas na druhou stranu Odra do Ostravy ty parametry splnuje, dál klidně muže být nižší třída. Ale co už. Poláci jsou na hranicích a mi revitalizaci Odry do Ovy udělame zas naše a ne EU peníze.

Přemyšlení nad náklady/ přinos se v případě dotaci v 80 procentech neřeši – viz slavné rozhledny, nadráží….

Michal M

Slavné rozhledny jsou bagatelní položky proti vykopání této hrůzy.

Permonik

A proč by se měla kopat řeka co už je?

Kubrt

To je otázka – proč tedy už dávno neplují lodě do Pardubic, když tam teče – už docela mocné – Labe? Ostatně mezi Pardubicemi a Kroměříží/Jeseníkem nad Odrou by kanál vedl vlastním korytem, mimo řeky.

Permonik

A jak to souvisi s usekem Ova – hranice PL/ČR, který je v MSK, když podle mapy Pardubice jsou v PAK.

Kubrt

Aha, nepochopil jsem, že se téma posunulo. Nicméně, ta Odra do Ostravy taky bude vyžadovat nějaké umělé stavby.

Permonik

Já chtěl rozvinout myšlenku, že celý DOL neni dobrý napád, ale některé dílči stavby by se mohly realizovat.

Zrovna usek Odry z PL do Ovy je asi snadno realizovaný.

Stavby stači dvě přístav v Ově a kánal v PL (což je zaležitost PL a ti s tím nemaji problém). Zbytek jen revitalizace koryta (možna zdymadlo), opravy mostu.

1, udělát to jako kanál a mit 85 procent z EU

2, opravit mosty a pročisit koryt ale jde z rozpočtu (podle vyhledu na nasledujíci 10 let) Povodí Odry, ŘSD, Ostravské komunikace SUS, SŽ atd…

Martin

Z PL do OVA to realizovatelne je, ale polaci to nechteji, pro ne je lepsi prekladiste v PL, nez stavet kanal do CR a nic z nej nemit…

Permonik

To já zas viděl na konferenci, že je vím to jedno, prtože to platí EU. A terminál už mají.

Martin

vzhledem k chranenemu uzemi uplne v novem paralelnim koryte reky…

Martin

dokonce nekolikakilometrovym tunelem, jinak to tam nejde provest..

Martin

No, zkuste hadat,… Nebo si fakt myslite, ze vsude by slo rozsirit a prohloubit reky? Tak max. na par mistech u hranic a na Labi… a i to je temer nerealne dostat tam vsude plavebni komory a nenarusit tok reky…

PeDazOl

Rozhledny se po 10 letech zpravidla rozpadají samy, DOL by zhyzdil zemi navěky.

mgr.pavel

Kolik jakého materiálu by se tím kanálem dopravovalo? Konkrétně, prosím.

Jak chcete vést kanál kolem nivy a lužních lesů na trojmezí ČR, SK, Rakousko, aniž byste poškodil tamní cenné lužní lesy (a aniž by vám do toho Rakousko dalo stopku, celkem oprávněnou)?

Dokážete vůbec odhadnout cenu toho kanálu? Jen spojení Moravy s Odrou a jejich splavnění by vyšlo na stovky miliard – než mít vybetonovanou krajinu pro pár lodí, co odvádí vodu z okolí pryč a přispívá k suchu, tak radši napnout síly do VRT..

Permonik

Ostrava je na pomezí ČR, SK a AU? Odkdy?

Jiří Kocurek

Neprošel ani obchvat Břeclavi, což není nové koryto řeky.

Jan

Ta varianta přes Rakousko mě vždycky přišla velmi úsměvná. To musel kreslit nějaký velmi naivní jedinec. I kdyby rakouská strana nemusela platit ani cent, tak by to bylo absolutně neprůchodné.

Martin

zajimave je, ze by se komerne neodvozilo tolik jako toho pri stavbe, zvlaste toho obriho tunelu…

Radim Škopec

V Polsku rozhodně nejsou nijak připraveni plout na hranici s ničím větším, než s nějakou rekreační loďkou, vždyť říční doprava je tam úplně mizerná, do Gliwic nic nepluje, Kędzierzyn má přístav mrtvý, do Bierawy se občas něco přiveze, ale spíš je to malý zázrak, přístav v Olze už dávno uhnil…

Permonik

V polsku je to teď revitalizuje.

To je stejné jako zavést nickolejný provoz a pak udělát statistiku, že se dráha nevyplati protože tam nic nejezdi.

Poláci totiž některé stavby udělály tak aby podojily fondy EU viz třeba suchý poldr u Ratiboře, pak to mohli přestavět po uplynuti dotaci.

Bram

To si ale Lihoš Zloman a jeho podporovatelé nebyli ochotni připustit.

Bohumil Pokorný

Podpora kanálu od M.Z. je přeceňovaná.DOL podstatně intenzivněji podporovaly a dosud podporují celé generace vodníků (lidé,prosazující říční plavbu),dávaly do toho i soukromé prostředky.Mnozí z nich rozhodnutí vlády o konci DOL pokládají za velmi špatné a nedá se vyloučit,že se snahy o nějakou formu propojení těch řek po čase zase neobjeví.

Permonik

Tak pro vodníky je pojem kánal DOL označení pro všechny vodní cesty v ČR. Pro Zemana to byl projekt pro Hydroprojekt (či kdo to projektoval), aby se napakoval…

Ferda

Ta myšlenka byla zajímavá, ale nereálná a vlastně k ničemu. Jsem rád, že do ní ten opilej ovar zatloukl těch pár posledních hřebíčků. Udělal tím velkou, možná jedinou dobrou, službu vlasti…

Rudolf Tuček

Hlavní problém kanálu je nedostatek vody a tento problém se bude jen prohlubovat. Navíc lodní přeprava v EU ma klesající trend.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Inland_waterway_freight_transport_-_quarterly_and_annual_data

Poutnik99

Udělejte si výlet k Nord-Ostsee kanálu (severně od Hamburku) nebo Mittelandkanálu (u Magdeburku). Nejlépe tak, abyste viděl ty stavební zrůdnosti v krajině. A těch pár „lodiček“ by to nezaplatilo ani za 1000 let…

PeDazOl

Váš nápad je stejně vlastizrádný jako Miloš a jeho DOL. Celý kanál je naprostá zvrácenost, ekologická i finanční.

Jiří Kocurek

Odru max k Bohumínu ale dál ne. Z Dunaje nadrozměrky po silnci, z existujících přístavů. A Labe, to je sporné.

Jinak ty prachy raději nacpat do třetí jaderné elektrárny a dát uhlí chemikům, nepálit ho jen tak. Lognit ať zůstane kde je.

PeDazOl

Co z toho a do toho Bohumína po Odře budete vozit? Polystyren? 🙂 Občas při plánování podobných zhůvěřilostí pátrejte po tom co a kam můžete vozit, ale ne protože si to myslíte, nýbrž protože jsou zde zdroje nebo obří výrobní kapacity. Česko není BRD kde je na Rýnu 20% světové chemické výroby….

Jiří Kocurek

Píšu max do Bohumína, což nevylučuje ukončit to v Polsku a používat přístav u nich.
Co vozit? Vítkovice občas dělají či dělávaly nějakou nadrozměrku.
Proto klidně napíšu že stačí si od Poláka pronajmout molo a dál než k Bohumínu je splavnění Odry nesmysl.

PeDazOl

Dělávaly, odpověděl jste si sám. Dokázaly ji vždy odvézt? Dokázaly. Takže pro jeden už taky chcípající podnik kanál? 🤣 Jakmile to jednou naložíte na podvalník nebo do Ruslanu, nikdo to nebude překládat protože překlad je riziko a o to nikdo u nadrozměru nestojí. Chápete co znamená další dvojvykládka nebo trojvykládka u nadrozměrů? Myslíte! že vám to pojišťovna celá nakřivo pojistí? Logistika je součástí ceny a kupující potřebuje dodávku v čase, ne trajdat s tím po řece protože je to levné.

Jiří Kocurek

Ta věc je mrtvá od doby, kdy na průplavu Dunaj-Mohan-Rýn začaly klesat přepravy. Tedy zhruba od přelomu tisíciletí. Kontejnery a sypké materiály je možno vozit vlakem a bez čekání na vodu.

frank

hm, tak my do těch fondů EU nepřispíváme v čase čím dál tím více ? Jinými slovy to by podle vás vůbec nešlo z daní “ českého člověka“ ?

Fandík

Tak si teď říkám, že by to nebylo úplně na škodu…. Představa, že plujete lodí, se kterou doplujete až do Bratislavy a možná i do Budapešti by nebyla na škodu. Nejsem si jistý, ale myslím, že to v současné době není možně.

Michal M

A ty bys chtěl týden plout lodí do Bratislavy?

Pája

Na co kvaltovat. Kurňa šak nehoří 😃

DavidS

Čistě teoreticky můžete Vltavou a Labem a pak přes kanál Rýn Mohan Dunaj…. Sice vám to bude dlouho trvat a pravděpodobně nic takového nepluje, ale možnost by tu byla.

Patrick

Minimálne sa takto prepravovali lode z Prahy na Domašu a Šíravu 😉

Joe

Ano, proinvestovat miliardy a zlikvidovat krajinu jen proto, aby pár výletníků zažilo romantiku na vodě a přepravilo se pár tun zboží. Zajeďte si na Sázavu a do Pešti jeďte vlakem.

Dejf

ale notak, zlikvidovat krajinu je trochu přehnné, to už by bylo načase protestovat i proti alpinskému vrásnění…

https://cs.wikipedia.org/wiki/Alpinsk%C3%A9_vr%C3%A1sn%C4%9Bn%C3%AD

mgr.pavel

„romantiku na vodě“ – pokud si pod romantikou představují nekonečné čumění do vybetonovaného břehu, že.

Rudolf Tuček

Z Bratislavy do Prahy se dá plout lodí už dnes.

Ferda

Buď šotouš, jeď vlakem…

Hlavně neleť letadlem, jinak Ti tu začnou ostatní vypočítávat, jak dlouho strávíš cestou z/na letiště… 🙂

mgr.pavel

Já jsem pragmatik a vždy počítám cestovní dobu od dveří ke dveřím.

Jak v případě vlaku (cesta na nádr, vlak, cesta z nádru), tak letadla (na letiště, tam security apod., let, z letiště) tak i lodi (kde vše zabije šíleně pomalá cesta samotná).

Pokud vám vadí, že někdo poukazuje na nejpomalejší část cesty, na kterou různí demagogové zapomínají, pak .. vám musí vadit i Fandík 🙂

ToMa

Tady v diskuzích je často upozorňováno na potřebný čas na cestu na letiště a rezervu na letišti, ale u cesty vlakem najednou je počítán pouze čas nádraží nádraží. Ano, většina lidí má nádraží blíže jak letiště, ale rozhodně to neplatí pro všechny.

Permonik

Já mám nadráží i letiště vedle sebe. Ale zas četnost spojů nic moc.

Jiří Kocurek

Jak už napsali jiní: Pokud máte moře času, tak plout klidně můžete.

Budete v té Budapešti mnohem dřív než by se postavil kanál a to ikdybyste obeplouval Iberii a nepoužil Dunaj-Mohan-Rýn.

Frantisek X

Tak nevím, jakkoli mi přišel kanál megalomanským zásahem do krajiny, jestli rozmach zástavby tamtéž nebude nakonec horší. 🙁

Kubrt

Ty tady často horuješ proti centralizaci života v ČR do Prahy – a právě uvolnění zástavby v dotčených obcích je jedním z faktorů, které je činí atraktivnější pro mladé lidi, aby tam zůstávali. Opakuji jedním z faktorů, samo o sobě to samozřejmě nestačí.

Michal M

Rozvoj existujících obcí srovnávat s novou liniovou překážkou s obtížnou prostupností může opět jen František z říše slaměných panáků…

PeDazOl

Nebude.

mgr.pavel

Z8stavba aspoň bude k nějakému užitku. Kanál ne.

Jiri

Zatím kanál fungoval jako přírodní biokoridor M. Zemana. Je to od něj záslužné.

Dálnice

„Sbohem kanále“ se týká té vodní stavby nebo té chlastem nasáklé trosky? Asi obou…

hroch.obojzivelny

Autor článku dostal tímto tématem nahrávku na smeč, tak ji využil v titulku. 🙂

DavidS

kanál jednoho kanála no

PeDazOl

Taky jsem to tak pochopil. 🙂 Pravděpodobně kanálu i jeho propagátora. 🙂

Gunduľ neubiješ

Oba kanále již kanalizují k trvalému zapomnění. Krásná doba.

DavidS

Ještěže se toho Zeman nedožil…

Rudolf Tuček

Měl pravdu bohužel to podal takovým dezolatským způsobem.

Jiří Kocurek

Napsal to sice hulvátsky, ale zas na druhou stranu je pro pro příjemce zprávy čitelné a pochopitelné. A o tom to je 😀