Sázka na A220. AirBaltic objednal dalších padesát letadel, bude jich mít ve flotile až sto

Nové airbusy A220-300 v barvách airBaltic. Foto: airBalticNové airbusy A220-300 v barvách airBaltic. Foto: airBaltic

Aerolinka si na aerosalonu v Dubaji objednala 30 Airbusů A220-300, na dalších 20 bude mít opci.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PetrzOlomouce

Air Baltic je taková nízkonákladovka Swissu. Létají za jejich ceny, ale palubní personál bere cca 0,4 – 0,6 nižší mzdy než zaměstnanci Swissu. Celkové náklady vč. např. ubytování posádek jsou přibližně 0,6 nákladů Swissu. Takže pro Swiss mimořádně zisková akce. Cítím taky za tím to, že je pro Swiss mnohem jednodušší ohýbat lidi z Air Baltic než své zaměstnance.

Observer

Škoda, že taky někdo neohýbá ČSA tak, aby mohly pořizovat desítky nových letadel…

Jan

Tak ono není zas tak těžké být levnější a ohebnější než Švýcaři.
Jenže nevím, jestli si tím Swiss dlouhodobě nekope vlastní hrob. Švýcaři jsou hrdý národ a spousta z nich je ochotná si připlatit za švýcarskou aerolinku, protože švýcarské produkty automaticky vnímají jako kvalitnější. Osobně jsem s AirBaltic pro Swiss letěl jednou a nebylo tomu co vytknout. Ale se Švýcarskem to nemělo společného vůbec nic. Vlastenecký Švýcar by si po takovémto letu mohl říct, že příště vlastně může letět s kýmkoliv, protože platit švýcarské ceny za sice dobré ale přece jen východoevropské aerolinky nedává smysl.

Siim Keleti

No tak on ani ten Swiss nepatri Svycarum. Po jeho krachu to prevzala a provozuje Lufthansa. V CH jsem kratky cas zil a ten krach tehdy jeste Swissair, tak to byla pro ne fakt narodni potupa a rana. Ted ziji castecne v Lotyssku a musim rict ze AirBaltic to dela dobre a pritom je stale statni.

Apex

Ta geneze na začátku byla jiná, po krachu Swissairu postavili nejprve novou společnost na základě menšího Crossairu (původně součást SAirgroup), když část provozu Swissairu převedli právě na Crossair. Když i ten měl problémy, tak se uvažovalo, jak dál a po jednáních s AF-KL a Oneworld nakonec došlo ke vstupu LH v roce 2006, když Swiss vsoupil do StarAlliance.

Siim Keleti

Diky za doplneni, takhle do podrobna jsem to neznal. Zajimave. Ja si jen pamatuji ze svycarska hrdost onehda dostala zabrat…

Yetty

Zajímavý pohled na věc – z toho, že Air Baltic pronajal pár letadel Swissu hněd z Air Baltic děláte “low cost Swissu”?

Zajímavá úvaha

PetrzOlomouce

…já pouze tlumočil pár názorů zaměstnanců Swissu 😀.

Průvodce původní Aleš

Taky jsem nechápal, o čem píšete. Majetkové propojení žádné, společná aliance žádná, c/s žádný. Dočasný pronájem pár letadel a hned je z toho nový švýcarský low cost…

Pan Václav z Prahy

OT: zdá se mi to, nebo slyším o A220 častěji, než o A320?

Martas

Možná je to kvůli tomu, že A220 nahrazují uplně jiné typy letadel, A320 se v podstatě jen obnovuje (ano vylepšeným typem). To by musel třeba Ryanair říct, že mění Boeing za Airbus (se nestane), ale pak by to byla zajímavá informace. Jinak celkově A320 vyrobí Airbus mnohem víc než A220.
https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2023-01-airbus-reports-2022-commercial-aircraft-orders-and-deliveries

Pan Václav z Prahy

Děkuji za vysvětlení.
BTW: proč myslíte, že Ryanair nevymění Boeing za Airbus? Reputace 737 celkem utrpěla, navíc je Toulouse blíž než Seattle…

Apex

RYR využil krize po 2001 a vybudoval si flotilu na 737, když je získal za extrémně výhodných podmínek a na tom postavil svůj provoz. A myslím, že vztahy s Boeingem budou proto vždy nadstandardní (super cena za velký odběr), jakkoliv občas O´Leary udělá bu, bu, bu (jako nedávno, když pohrozil, že zruší objednávku 57 strojů, pokud dojde ke zpoždění dodávek). Jinak, RYR fakticky 320 má, celkem 28, v rámci Lauda Europe. To je ale pozůstatek toho, že RYR převzal rakouský Laudamotion. Jinak by ale výměna celé flotily byla extrémně náročná a obávám se, že Airbus by se těžko za stávající… Číst vice »

Lukas

Myslíte si, ze až uběhne konec provozu těch a320 Laudy což bude podle me tak do 10 let, tak ze značka Lauda zůstane? A nebo pořídí pro něho třeba nea? I když Lauda je vlastně Ryan, to je jen nátěr na letadle, ale zajímalo by me to, jestli zůstane

Apex

To asi ví jen management holdingu RYR, ale protože značka určitě není vázána na typ provozovaných letadel, tak si myslím, že ano. Za převedením registrace Lauda(motion) z Rakouska na Maltu byly prozaické důvody, zejména pracovní podmínky zaměstnanců, ale Malta zjevně nabízí velmi výhodné podmínky pro registraci leteckých společností, protože si tam pobočku zaregistroval i Wizz nebo SkyUp.

Jan

Taky mně to tak občas přijde. Částečně je to dané asi tím, že to je nový model, který ještě není tak rozšířený. Ty zprávy pak víc vyniknou. A320 je dobře zajetý produkt a sekají to jak Baťa cvičky. To, že se o nich nepíše, nebo že ty články nevyniknou, neznamená, že se jim daří špatně, právě naopak: je to tuctovka.

lukashoch

Bylo by skvělé, kdyby airBaltic otevřel přímé spojení Praha-Tallinn. Tallinn je bohužel jedna z mála evropských metropolí, kam z Prahy nelétá žádný přímý spoj.

Conti777

Stejně tak i Vilnius, do těchto měst by se přímé spojení hodilo.

Siim Keleti

Dost me prevapila prima linka Ryanu Bratislava – Kaunas

Jirka

No když jich chtějí až 60 umístit mimo domácí trh, tak bych řekl, že Praha se jako základna určitě nabízí. Byť jsou určitě lukrativnější destinace.

Samo

Lukratívnejšie destinácie sú, ale zas v Prahe nie je bázovaný žiaden sieťový dopravca, takže potenciál tam rozhodne existuje. Poloha je tiež dobrá, sloty pokiaľ viem problém nie sú, takže si to viem predstaviť. Jediný problém je nateraz problematicky riešený terminál 1, ale zas predpokladám že tých nonschengen liniek by BT z Prahy veľa aj tak nemal.

Siim Keleti

To je celkove problem Tallinnu. Bez prestupu se clovek nikam moc nedostane. Vlada to uz resila, i kvuli tomu ztraceji obcas nejake investory. Pry moc mala potavka. Jizni Estonsko – kde take castecne ziji, to ma stejne bliz do Rigy. Ale pravda ze kdysi CSA PRG-TLL letavalo a bylo to vzdy obsazene. Sam jsem se tomu pokazde divil. Nicmene na TLL z PRG Air Baltic pripoj v Rize celkem navazuje. A az bude otevrena Rail Baltica – tak to bude TLL do RIX cca. kousek pres 1,5 hodiny rychlovakem z letiste v Rize na letiste v Tallinnu.

Průvodce původní Aleš

Jenže ten let OK byl v době, kdy OK byly síťový dopravce. Takže předpokládám že point to point Praha – Tallinn létávala menšina lidí a většina byla tranzit přes Prahu.

Pavel

Ak sa nemýlim, Martin Gauss je Slovák, mohol by skúsiť linku na Slovensko, ak je to ekonomicky výhodné.
Pôvodná linka do Tatier bola nerentabilná?

Maďar

Ak by to ekonomické bolo, určite by tá linka už existovala

Samo

TAT sa lietalo s Dashom, ktoré už dnes nemajú vo flotile. Uživiť Dash a uživiť A220 sú dve rôzne challenges veľmi inej kategórie 🙂

A Martin Gauss je v prvom rade skvelý manažér, ktorý nebude svoje rozhodnutia robiť podľa nacionalistických nezmyslov.

Pavel

Samozrejme v obchode sa na nacionalizmus nepozerá.
Ale ak vyberám z dvoch ponúk rovnakej kvality a ceny a jedna je zo Slovenska, uprednostním slovenského dodávateľa.
A takto postupujú aj Nemci, či Taliani.
No z diskusie nižšie som zistil, že Martin Gauss nie je Slovák, takže je to bezpredmetné.

Jan Sůra

Martin Gauss není Slovák.

Archibald

Ak sa nemýlim, Martin Gauss je nemec!

Apex

Pletete se, Martin Gauss je Němec. Slovák v Air Baltic byl, Martin Sedlacky, jako provozní ředitel, ale pokud vím, odešel ještě před covidem.

Pavel

Vravím, že ak sa nemýlim.
Pamätal som si len krstné meno Martin, to priezvisko mi nesedelo.
Ďakujem za opravu a doplnenie.

Apex

V pohodě. Vždyť to je normální, každý nemůže znát vše.

nekdo

Jedna z mých nejoblíbenějších aerolinek. Pokud můžu, volím si je jak na služební cesty, tak i na dovolenou.

Karel

Může jich několik dá do Prahy.

David

A otevrit tu bazi …

Archibald

Myslim, ze Ljubljana bude super s podporou Slovinska.

David

Jak je videt, pralo by si to hodbe diskutujicich, ale realne to asi moc neni.