Šauer: Sergeje mi koupila manželka, rekonstrukce míří do finále
Aktuálně je lokomotiva stále v přerovských dílnách, začíná proces jejího postupného oživování a na zítřek se chystá zkušební start motoru.
Kladenská dopravní a strojní (KDS) finalizuje kompletní opravu lokomotivy přezdívané sergej a ráda by ji představila začátkem září na Czech Raildays v Ostravě, pokud se v náhradním termínu tradiční veletrh uskuteční.
Jde konkrétně o lokomotivu číslo 781.592. ČSD ji zařadily do provozu v roce 1979 a sloužila až do roku 2001, kdy dojezdila v chebském depu Českých drah. Poté putovala do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově, odkud ji koupila v roce 2019 Kladenská dopravní a strojní.
„Sergej je moje srdcovka, toho mi koupila manželka,“ řekl spolumajitel Kladenské dopravní a strojní Radek Šauer. Při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz popsal začátky snahy dát lokomotivu do pořádku. „Zpočátku to byla obrovská výzva a říkali jsme si, jestli jsme neudělali chybu, že si kupujeme něco, co nikdy nebude jezdit. Zkusili jsme najít firmy v Lotyšsku, Litvě, Rusku na Ukrajině, v Polsku nebo Maďarsku… prostě tam, kde mají s lokomotivami zkušenosti. Až na polské firmy se nám v podstatě nikdo neozval, ale i tam šla postupně jednání do ztracena.“
Nakonec Kladenská dopravní a strojní oslovila s žádostí o pomoc generálního ředitele CZ LOKO Josefa Gulyáse, který má zkušenosti s rekonstrukcemi lokomotiv pro východní Evropu včetně Pobaltí. Ten jim pomohl najít státní opravnu v Lotyšsku, která na opravu lokomotivy kývla. Partnerem pro opravu v Česku se stala ČMŽO Přerov především kvůli velkému vytížení kladenských dílen.
„Je to generálka se vším všudy. Počínaje nápravami, které nám udělali v Polsku, přes hlavní opravu trakčních motorů až po spalovací motor, který nám kompletně postavili z nových dílů v Lotyšsku,“ doplnil Radek Šauer.
Zbývá oživení lokomotivy a lakování
Sergeje byly lokomotivy, které patřily k běžnému obrázku socialistického provozu těžkých nákladních vlaků na československých tratí a svou roli hráli ještě po revoluci v devadesátých letech. Z ukrajinského závodu v Luhansku bylo do bývalého Československa dodáno 601 těchto šestinápravových dieselových lokomotiv.
Aktuálně je lokomotiva stále v přerovských dílnách, začíná proces jejího postupného oživování a na zítřek se chystá zkušební start motoru. „Zhruba za 14 dní máme připravený přesun do Brna do depa Brno-Maloměřice, kde by mělo dojít k oživování celé lokomotivy a záběhu motoru na zátěžovém odporníku. Sergej je tak mimořádného výkonu, že dnes už není moc míst, kde byste ho mohli seřídit a kde je k dispozici výkonná zátěžová brzda,“ dodal Šauer.
Po záběhu a seřízení se lokomotiva přesune zpět do Přerova k provedení finálního laku a pak na Kladno, kde se budou revitalizovat stanoviště strojvedoucího, dosadí se radiostanice GSM-R a další drobnosti. Jaký bude mít lokomotiva design, zatím nechtěl její majitel prozradit.
Celý rozhovor se zakladateli Kladenské dopravní a strojní Romanou a Radkem Šauerovými vám přineseme formou podcastu v pátek 4. června v čase oběda.