SAS našly dohodu s piloty, stávka po 15 dnech končí

A350-900 v barvách SAS. Foto: SASA350-900 v barvách SAS. Foto: SAS

Protest se dotkl asi 380 tisíc cestujících, zrušeno bylo na 3 700 letů.

Po 15 dnech stávky uzavřely odbory pilotů SAS s vedením společnosti dohodu o nové kolektivní smlouvě. Končí tak stávka, ke které se přidala většina pilotů aerolinky.

V nejbližší době obnoví dopravce lety podle pravidelného letového řádu. Odbory a vedení společnosti podepsaly kolektivní smlouvu na pět a půl roku. Piloti a odboráři také slíbili, že stáhnou některé žaloby podané na leteckou společnost. Ta se zavázala, že do roku 2024 znovu zaměstná na plný úvazek 450 pilotů.

„S potěšením oznamuji, že jsme dosáhli dohody se všemi čtyřmi pilotními odbory SAS Scandinavia a stávka skončila. Konečně můžeme obnovit normální provoz a umožnit našim zákazníkům odletět na jejich tolik vytouženou letní dovolenou. Hluboce lituji, že tato stávka zasáhla tolik našich cestujících,“ řekl Anko van der Werff, generální ředitel společnosti.

O dohodě s vedením společnosti budou ještě hlasovat členové odborových organizací a musí ji také schválit soud ve Spojených státech, kde společnost požádala o ochranu před věřiteli. Dopravce očekává, že se tak stane za několik týdnů.

Během stávky, která začala 4. července a dotkla se rušné letní sezóny, bylo podle vedení společnosti zrušeno na 3 700 letů a protest se dotkl zhruba 380 tisíc cestujících. Finanční dopad protestu vedení společnosti vyčíslilo na více než 1,5 miliardy švédských korun (3,5 miliardy korun). Uzavření dohody ale umožní společnosti pokračovat ve svém plánu úspor.

SAS se snaží napravit finanční ztráty restrukturalizací podnikání a rozsáhlými škrty. Ve společnosti mají podíl vlády Švédska a Dánska. Zatímco Švédsko další finanční injekci odmítlo, vláda Dánska už dříve uvedla, že je ochotna SAS opět finančně podpořit a odepsat dluh pod podmínkou, že aerolinky najdou nové soukromé investory. Norsko se svého podílu v roce 2018 zbavilo, stále však vlastní dluh společnosti. Uvedlo, že je ochotné přistoupit na přeměnu dluhu na vlastní kapitál.

S protesty palubního personálu se nyní potýká více leteckých společností. Podobně jsou na tom také letiště. Stávky tím přispívají k vypjatější situaci v leteckém provozu. Dochází k rušení mnoha letů a na letištích vzniká chaos.

Tagy SAS
1 komentář