„Salámovou“ metodou proti sporům archeologů. ŘSD vypsalo nové soutěže pro D35

ŘSD věří, že rozdělení zakázky na tři části odblokuje velké spory.
Nezvyklým způsobem rozdělením původně jedné velké zakázky do tří se snaží Ředitelství silnic a dálnic vyřešit spor mezi zájemci o záchranný archeologický výzkum v trase budoucí dálnice D35 z Hořic do Úlibic.
Výběr zhotovitele je nyní zrušený po rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ŘSD chce přitom co nejdřív stavět. V minulých dnech proto vypsalo tři nové zakázky na práce v celé délce dálnice. Podobnému rozdělování jedné velké zakázky se někdy říká salámová metoda. Většinou k tomuto kroku zadavatelé přistupovali, aby nemuseli vypisovat velkou soutěž.
V tomto případě je podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla snahou co nejrychleji odblokovat celý spor. Podobně jako u stejné zakázky na D11 z Jaroměře do Trutnova napadají druzí v pořadí výběr vítěze pro údajné nesplnění podmínek. Nabídky obou uchazečů se liší o desítky procent.
„Vzhledem k vlekoucím se sporům o původní zakázku a vzhledem k velikosti objemu práce na celých 16 km a s tím spojenému dlouhého termínu provádění se snažíme urychlit provedení záchranného archeologického výzkumu,“ vysvětlil Mátl. „V rámci těchto 3 zakázek je kratší termín provádění a mohlo by se tak urychlit zahájení realizace stavby,“ dodal Mátl. Termín pro podání nabídek je 6. srpna.
Zakázková válka mezi archeology. ŘSD nemůže začít s průzkumem pro dálnici do Trutnova
Původní zakázku vyhrálo sdružení Samson Praha a Labrys. Na jeho výběr si stěžovalo druhé sdružení vedené Univerzitou Hradec Králové. „Zadavatel porušil zákon, když posoudil technickou kvalifikaci uvedeného dodavatele jako splněnou, přestože neměl prokázáno, že vybraný dodavatel splnil požadovanou kvalifikaci,“ řekl mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda.
ÚOHS vítězství sdružení zrušil. Mělo jít konkrétně o doložení referenční zakázky o provedení terénní a vyhodnocovací fáze záchranného archeologického výzkumu s cenou minimálně 20 milionů Kč bez DPH.
ŘSD odhadlo cenu zakázky na 385 milionů korun. Sdružení Samson Praha a Labrys nabídlo práce za 267 milionů korun, druhé sdružení 433,8 milionu korun. U ÚOHS univerzita napadla mimořádně nízkou nabídkovou cenu, plnění referencí zhotovitele a konkrétních zaměstnanců.
Na samotnou stavbu 16,3 km běží ještě soutěž, aktuálně hodnocení nabídek. Bez započítání dálničního obchvatu Úlibic jde o poslední úsek D35 na severozápadě.
Dalších 16 kilometrů D35. K miliardové zakázce mají nejblíže Strabag a FIRESTA