Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

S údržbou CityElefantů pomůže Českým drahám společnost Pars nova

Jednotka 471 City Elefant v Opavě. Foto: České dráhy
Jednotka 471 City Elefant v Opavě. Foto: České dráhy
U 35 jednotek je překročený kilometrický proběh do obnovy vyššího stupně

České dráhy završily tendr, s jehož pomocí hledaly firmu na periodické opravy a údržbu elektrických jednotek řady 471 (CityElefant). Počátkem března uzavřely smlouvu se společností Pars nova ze skupiny Škoda Transportation. Rámcová smlouva na 60 měsíců má hodnotu 683 milionů korun.

Dráhy tak mění model údržby Elefantů. Doposud prováděla a provádí periodické opravy (nově periodické obnovy) těchto jednotek dceřiná společnost drah DPOV. Ta však nemá dostatek kapacit. „U 35 jednotek je překročený kilometrický proběh do obnovy vyššího stupně, který je dle udržovacího řádu výrobce 600 000 kilometrů,“ píší dráhy v dokumentaci k zakázce.

Smlouva s firmou Pars nova tak má odlehčit společnosti DPOV a především pomoci dohnat skluz v údržbě jednotek. „Údržba jednotek bude nově dle kapacit dodavatelů rozdělena mezi obě společnosti, které mají uzavřenou s ČD platnou smlouvu,“ sdělil mluvčí ČD Robert Pagan.

České dráhy mají v provozu 82 CityElefantů, 70 v Praze a středních Čechách, 12 v Moravskoslezském kraji. Jednotek se přitom týká i další nedávno vypsaná zakázka, ve které jde o osazení vozidel systémem ETCS. Jedná se o dosud největší zakázku ČD na ETCS. Předpokládaná hodnota činí 1,322 miliardy korun, což představuje zhruba 16 milionů na jednotku.

Z dokumentace k zakázce na údržbu jednotek ř. 471

V průměru je nutné 1 x za období 3–4 let pro každou jednotku zajistit stupeň opravy R1, R2, R3 v závislosti na údržbovém řádu. Aktuálně bude nutné řešit nutnost získání certifikátu ECM v červnu 2022. To s sebou nese nutnost řešení aktuálního nesouladu mezi požadavkem udržovacího řádu elektrických jednotek 471 a skutečností a ten odstranit (u některých vozidel překročený kilometrický proběh proti požadavku udržovacího řádu a tím nesouladu s požadavky ECM).

Pro část elektrických jednotek řady 471 bude stupeň opravy R1, R2, R3 řešen na základě uzavřené a platné smlouvy s dceřinou společností DPOV, a. s., kde je opravárenská kapacita na úrovni až 13 ks elektrických jednotek řady 471 a takto bude řešeno i nadále po červnu 2022, aby byl zajištěn stupeň údržby v daném kilometrickém rozsahu dle ECM. Zbylá část elektrických jednotek 471, která nebude moci být takto udržována s ohledem na kapacity dceřiné společnosti DPOV, a. s., bude probíhat v opravárenském závodu dodavatele, který bude vybrán v rámci veřejné zakázky.“

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
BDs

Myslel jsem, že v Šumperku se věnují spíš vozům..nenabízí třeba vagonka v Ostravě, která by tomu rozuměla nejvíc opravárenské práce?

HonzaEM

V Šumperku se do nedávna dělaly hlavní opravy 451, 460, 560, takže panťákům asi rozumí.

Jan Sova

Ty součásti slona, které se povalují a jsou popotahovány před DPOV v Přerově už asi 10 let někdo postoupí do Sprasu v Šumperku ??

BDs

tak já bych řekl, že to jsou akorát vzhledově podobné díly, avšak jedná se o úplně jiné kousky..

Gwann

je dosti zajímavé…jak naší přátele z týmu národního dopravce hezky udržují jednotky tak že jezdí…víc než proběh na danou prohlídku…a že to řeší až po propasnuti termínu, kdy museli vědět, že to nezvládnou udržovat…

HonzaEM

A v dobách, kdy Praze kralovaly 451, to bylo snad jiné?

správkař

Před pár dny zde nový pan generální ředitel říkal, že nejdříve nová vozidla a pak technici. Jenže technika vozidel je nyní tak složitá, že než se vychová kvalitní elektronik, vzduchař, mechanik, tak to trvá roky. DPOV má za kvalitní dílnou s tradicí v Rakousku, Německu tak 30 let zpoždění. Navíc naši úředníci, schovávající se za EU a ECM, pěstují další uřednický aparát tvořící lejstra pro lejstra a procesní systémy řízení pro ukojení IT touhy po systému moderní automobilky. Pro nové techniky tak tedy stejně nezbude volný chlíveček v organizační struktuře.

Jerry

Ony ty platy v dpov stojí za těžké kulové

ABC

můžou třeba najmout nezaměstnané letecké mechaniky …. ti nejlepší z nejlepších by snad i tak složité zařízení jako elefant mohli zvládnout 🙂

Stromca

Za 110 na hodinu těžko

ABC

nezaměstnané. na pracáku maj víc?

Facepalm

Leteckej mechanik asi nebude muset nikdy hledat flek za 110/hod, při tom hladu, co je dneska v oboru po kvalifikované síle…

ABC

Pracovat pro národního dopravce je hlavně prestiž!

HonzaEM

Hahahaha

Radiátor

Budou v rámci těchto oprav dosazeny zásuvky a nový informační systém, nebo to se děje při jiném rozsahu oprav ?

SaulGoodman

Doufejme. Tím tempem, jakým jsou dosazovány nyní, bude poslední Elefant „elektrifikován“ v době jejich vyřazování 😀

HonzaEM

Jen další zbytečné zařízení.

Ondřej

Tak ať tam nezapomenou dát ty filtry na sníh 🙂

Ondra

Logiku by to mělo, ale myslím, že to dopadne jako vždycky, když už je po maléru – bude se to řešit, až to zase nastane. Já jsem sice z jiného oboru, ale uvažování nižšího managementu je všude stejné.

Lemmy

Pamatuju si jak nebožtík Kupec halucinoval něco o tom, že opravárenství je zajímavá oblast pro podnikání ČD… Ne že bych tomu tehdy věřil, ale asi to opravdu nebyla reálná strategie… 🙂

noerf

U tak velkeho podniku by to bylo zajímavé včetně služby ostatním dopravcům.
Otázka je množství a zaškolení personálu, kapacita servisních hal.

Martin

Super,takže z nedostatku lidi,budu radeji opravovat vozidla ostatni dopravcu a na svoje se vykaslu,ano tohle je mysleni ČD

Peeetr

Měli hodně kvalitních a levných údržbářů, jenom si manažment tradičně nevšiml, že jim staří vymírají a mladí utíkají ke konkurenci, kde se nemusí při opravách tolik ohýbat a jsou vždy pod střechou někdy i klimatizovanou.

Zrzek

A ještě stačí dodat, že i kdyby jim přidali, stejně je opravy a údržby vyjdou levněji než si nechat opravovat a udržovat. Zaměstnanci a budovy vychází tak jako tak přibližně stejně, rozdíl je jen v tom že přispívají na zisk někomu jinému. Jo rozhodnutí šetřit na vlastních opravářich se vždy ukáže jako omyl.

Pája

Podepisuji 👏

adamgolias

– treba v Malesicich v teplárně .

Vít Jůza

Poté, co se opraven zbavili, je to jistě zajímavá myšlenka …

Kubrt

Jakých opraven se zbavily? DPOV jsou pořád 100% dceřiná společnost. Vyčlenění někdejších ŽOS od ČSD je záležitost někdy z 50. let.

Vít Jůza

Když jsem byl 1986-1988 na vojně u speciálních jednotek a opravovali jsme v ŽOS v Ostravě Přívoze vagony, bylo to ještě pod ČSD. Mám ten dojem, že se jich zbavovaly v devadesátých letech.

Kubrt

To určitě ne, tou dobou existovala VHJ ŽPO (Výrobně-hospodářská jednotka Železniční průmyslové opravarenstvi) sdružující jednotlivé ŽOS a řízená Federálním ministerstvem dopravy. Směrem k ČSD to byl víceméně sestersky podnik.

Armin

Do 30.6.1989 ČSD neexistovaly jako právnická osoba, byl to jen souhrnný název pro 4 dráhy (SZ, JhZ, střední, východní), vedle nich existovaly další podniky řízené přímo ministerstvem dopravy včetně VHJ ŽPO. Až od 1.7.1989 vznikly ČSD jako státní organizace zřízená zákonem 68/1989. ŽOS stejně jako JLV, MTH apod. byly až do privatizace zahrnuty do „nových“ ČSD.

Josef Král

Pan Ing. Kupec zemřel? Kdy?

PeDu

Ve čtvrtek večer zasáhla slovenskou obec Selce u Banské Bystrice tragická zpráva. O život přišel její starosta Ján Kupec. Ten zemřel ve věku 52 let. Okolnosti jeho úmrtí jsou předmětem vyšetřování. K celé tragédii došlo, když ho zabilo auto na jeho vlastním dvorku. Krátce předtím z něj měl vystoupit a vytahovat z něj nákup.

Bolestivý pohled se měl naskytnout starostovu synovi. Právě ten našel otce zachyceného pod autem. Chlapec okamžitě přivolal pomoc. Podle informací slovenských médií se nakonec muže podařilo vyprostit až hasičům. Byl však vážně zraněn a po převozu do nemocnice zemřel.