cargo

S rekonstrukcí D1 stát zaspal 20 let, reaguje na kritiku premiéra Miroslav Patrik ze spolku Děti Země

Most Vysočina na D1. Pramen: MetrostavMost Vysočina na D1. Pramen: Metrostav

Zpoždění při rekonstrukci dálnice D1 způsobila nedostatečná příprava ze strany státu, tvrdí Patrik a dokládá své tvrzení zprávou NKÚ.

Není to ani týden, co premiér Andrej Babiš a ministr dopravy Karel Havlíček slavnostně novinářům představili těsně před volbami do poslanecké sněmovny dokončenou rekonstrukci dálnice D1. Silničáři skončili práce na modernizovaném úsek mezi Mirošovicemi a Kývalkou. „Nebýt aktivistů, mohla být hotová už před rokem a půl,“ řekl na místě novinářům k rekonstrukci D1 premiér.

Jedním ze spolků, který vstoupil do 11 stavebních řízení na rekonstrukci D1 z celkových 20, byly Děti Země. Právě předsedu tohoto spolku Miroslava Patrika pozval on-line deník Zdopravy.cz na rozhovor do pravidelného pátečního podcastu. A Patrik slova premiéra při natáčení okomentoval.

„Je to otázka úhlu pohledu, já můžu tvrdit, že stát zaspal 20 let. Před dvaceti lety mohla být rekonstrukce D1 hotová, ale diskuse, co s dálnicí D1, přišla pozdě. Nejdříve se myslelo, že bude stačit. Pak se přišlo na to, že by se ta dálnice měla rozšířit o dva pruhy. Až v roce 2007 začalo hodnocení vlivu na životní prostředí, které trvalo tři roky, obvykle trvá jeden rok. Probíhalo to pečlivě. Po třech letech mohlo začít územní řízení, nicméně v roce 2011 se přišlo na to, že takhle se to dělat nebude, udělá se rekonstrukce a rozšíří se dálnice o 1,5 metru. Bylo to nešťastné, předchozí příprava se mohla hodit do koše a začalo se znovu,“ řekl při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz Patrik. Dodal, že tento názor potvrdil také NKÚ ve své kontrolní zprávě z roku 2017.

Nedostatečný geotechnický průzkum

Tehdy Nejvyšší kontrolní úřad upozornil, že si ŘSD dostatečně nevyjasnilo, jak se bude dálnice D1 modernizovat, vytkl státu příliš vysoký nárůst nákladů v roce 2013–2016 a upozornil, že zpoždění rekonstrukce dálnice vznikla kvůli nedostatkům v přípravě.

Na zpoždění se podepsal například nedostatečný geotechnický průzkum. Ten byl důvodem, proč se navýšila výsledná cena čtyř staveb celkem o téměř 130 milionů korun, a u dvou z nich byl příčinou ročního zpoždění. Pro pět staveb nechalo ŘSD zase zpracovat projektovou dokumentaci o dva roky dříve, než si ujasnilo, jak D1 zmodernizovat. Dokumentace tak muselo dvakrát zaktualizovat, za což zaplatilo přes 12 milionů korun. Kvůli neujasněným technickým otázkám se u dalších pěti staveb protáhlo zpracování projektových dokumentací až o 19 měsíců,“ uvedl  NKÚ své zprávě.

„Nastaly problémy s přípravou, nebyla kvalitní a zřejmě se zapomnělo, že jde o stavební řízení, kterého se mohou účastnit spolky. Na Ředitelství silnic a dálnic nebo na ministerstvu dopravy s tím měli počítat. Zřejmě to pro ně bylo překvapení. Čtyři roky jsme se účastnili řízení a monitorovali, jak to probíhá,“ dodal Miroslav Patrik.

Celý rozhovor s Miroslavem Patrikem ve formě podcastu nejen o dálnici D1, ale o postoji Dětí Země ke všem klíčovým dopravním stavbám, vám přineseme zítra v čase oběda.

Tagy D1 Děti Země modernizace D1 seznam
75 komentářů