posily_do_teamu

S Prahou jsme jednali, ale prioritou zůstává Varšava. LOT reaguje na spekulace o možné základně na Ruzyni

Boeing 787 Dreamliner letecké společnosti LOT Polish Airlines v Praze. Zdroj: Letiště PrahaBoeing 787 Dreamliner letecké společnosti LOT Polish Airlines v Praze. Zdroj: Letiště Praha

Praha by byla pro LOT ještě horší varianta než neúspěšná Budapešť, ozývá se z polských médií.

Šéf Letiště Praha Jiří Pos nedávno v rozhovoru pro deník e15 uvedl, že se jedná s polskou leteckou společností LOT o založení její základny na Ruzyni. Letiště se prý snaží, aby se tak stalo v horizontu nanejvýš dvou let.

„Mají ambiciózní plány na rozšíření flotily letadel, na Chopinově letišti ve Varšavě jsou ale limitováni prostorem. LOT je pro nás jediná volba, jak do Prahy přivést více přestupujících cestujících,“ řekl Pos pro e15.

Podle Pose závisí finální rozhodnutí na rychlosti, s jakou bude LOT dostávat nová letadla. Letiště Praha se domnívá, že pro ně nebude ve Varšavě místo. Praha prý tyto dodatečné kapacity má. „Jednalo by se o dálková a středotraťová letadla,“ dodal Pos.

Slova šéfa pražského letiště vzbudila zájem mezi polskými oborovými médii. Ředitel oddělení sítě LOTu Robert Ludera pro server fly4free.pl uvedl, že dokud bude mít aerolinka na Chopinově letišti prostor, poroste právě tam.

„Hovoříme s mnoha letišti v regionu. Takové rozhovory proběhly, ale naše priority zůstávají stejné,“ uvedl Ludera.

„Fiasko“ s pokusem o základnu v Budapešti

LOT se již jednou o vytvoření druhé hlavní základny pokusil. Před pár lety představil velké plány na rozvoj svých letů z Budapešti, do budoucnosti záměru navíc investoval nemalé finanční prostředky.

Jak však potvrzuje například web pasazer.com, vytvoření druhé základny LOTu na Dunaji bylo „ukázkovým fiaskem“. Neuživily se lety do USA ani do Jižní Koreje. Redaktor webu Krzysztof Loga Sowiński napsal, že není pochyb o tom, že budapešťský příběh je varováním a měl by LOT povzbudit k velké opatrnosti při realizaci podobných projektů.

„Vybrat si Prahu jako možnou druhou základnu by pro LOT byla ještě horší varianta než Budapešť. Zatímco maďarské metropoli dálkové trasy v době otevírání spojů LOTu chyběly, Praha má nebo brzy bude mít spojení do New Yorku, Toronta, Soulu, Pekingu i Taipei,“ vysvětlil Loga Sowiński.

LOT má navíc v blízké době vyřazovat několik starších letadel. Dodávky nových strojů tedy nepovedou dle Loga Sowińského k náhlému nárůstu počtu strojů na Chopinově letišti, protože nejstarší stroje budou zároveň staženy.

„Existuje také podezření, že jednání s pražským letištěm souvisí se snahou LOTu o převzetí českého dopravce Smartwings. Pokud by to byla pravda, je třeba připomenout, že Smartwings nabízí přes 20 % sedačkové kapacity z Prahy. Jinými slovy, už tam mají základnu. V případě akvizice Smartwings společností LOT půjde spíše o efektivní integraci obou dopravců, než o vytvoření nové základny pro polskou aerolinku,“ uzavřel Loga Sowiński.

Tagy letiště praha LOT LOT Polish Airlines prg
33 komentářů