S metrem to Slovákům nevyšlo, tramvaj už na konec Petržalky přivedli. Ráno zahájili provoz
1. den ostrého provozu tramvají na nové trati v Petržalce. Foto: Martin Žarnovický

Nová tramvajová trať stojí v místech, kudy mělo jezdit bratislavské metro.
Úrovňové kolejové křížení tramvaje v místě, kde jezdí každé 2,5 minuty (tj každých 75 sekund v každém směru) = to fakt nechceš. Vory pořád dole. A když ne závory, rak bouračky. Přece jen je to východ a tam bez bariéry do toho vjedou
Tleskám! Moc to Bratislavě přeju. A přiznám se, že i Bratislavě závidím primátora.
proč jim to nevyšlo s metrem, to nebyli finance?
https://imhd.sk/ba/doc/sk/24316/Cesta-k-nosn%C3%A9mu-syst%C3%A9mu-MHD-v-Petr%C5%BEalke-1-%C4%8Das%C5%A5-R%C3%BDchlodr%C3%A1ha-metro-alebo-elektri%C4%8Dka
Na stavbu metra bydlí v Bratislavě málo lidí. Nebylo by to rentabilní.
ano, „rychlodráha“ s úrovňovými kříženími, tak to je teda kauf. To je takové řešení/neřešení.
Pokud to je do centra i tak 12 min, tak ok. Pripadne by sla udelat priorita na semaforech.
Na Šafárikovo nám. (prvá zastávka za Dunajom, neďaleko OC Eurovea) je jazdná doba 13′. Preferencia bude, avšak ešte nie je spustená.
No a Šafko je už centrum. Jako tim metrem by byla jízdní doba o trošku menší, zase by cestující musel fárat dolu/nahoru, takže to v zásadě bude stejný. Jen mi neni jasný proč to sakra tak dlouho trvalo. V Blavě jsem studoval 2003-2008 a už tehdy se mluvilo o tom že bude tramvaj a že bude za chvíli. V tý Petržalce na to byl připravený koridor…. Tak co na tom sakra tak dlouho trvalo? Vždyť to je pro to sídliště úplně zásadní.
Miluju ty úžasné názvy tramvajových zastávek. Asi nejlepší je Veľký Dráždec 😁 Budu se muset do Bratislavy zase někdy vypravit a pořádně si tamní šotoatmosféru užít.
Veľký Draždiak je názov jazera v susedstve zastávky
Mohli ty zastávky pojmenovat Petržalka Kaufland, Petržalka Billa a Petržalka Lidl 😀
Aký Veľký Dráždec?
Kdyz to míjí zst Petrzalka, nebylo by od veci udelat aspon zastavku na trati smerem do Madarska, kdyz uz to je tesne vedle konecne…?
Je to v pláne
Vlaková zastávka (přestupní uzel) Janíkův Dvur byl už v plánu s metrem a zatím nic.
“TIOP” je na Slovensku novinka, o které teprve bloggeři točej videa (hlavně teda jeden blogger s Elánem)…
hej akurát je o tom ticho a tma a ŽSR mohlo využiť synergiu, keď sa tam teraz motali stroje a bolo to celé rozkopané. No ale načo by sme sa dohodli so „zlým“ mestom a skoordinovali sa pri jednej akcii, nevraviac, že tam mohol strihať v nedeľu pásku aj GR ŽSR na tom nástupišti. To radšej budeme roky špiritizovať nad TIOP Janíkov dvor a budú tam robiť medzinárodný tender na prestupný terminál miesto toho aby tam urobili jedno trápne nástupište, ktoré za 3 mesiace mohli mať zožraté aj s chlpami…Celé zle…
Nesmíte zapomenout, že je to země a město, kde postavili dálniční křižovatku bez nájezdů mezi oběma dálnicemi.
Top! :))))
My sme krajina neobmedzených možností 😀
A obmedzených voličov.
No spíš, že kvůli tomu zbourali část Starého města i se synagogou.
By the way, synagóga bola zbúraná za boľševika
https://sk.m.wikipedia.org/wiki/Neologick%C3%A1_synag%C3%B3ga_v_Bratislave
Tá nová eleltričková trať je vzdialená asi 500 m od žst. Petržalka
Interval pro devadesátitisícové sídliště třicetimetrovými tramvajemi v ranní špičce do centra 2,5 minuty bude stačit ? 🤔
„A není to málo Antone Pavloviči? 😀 “
Čas a prevádzka ukáže a v dohľadnej dobe by sa mali objaviť kapacitnejšie tramvaje zo Škodovky…
Dlhšie tramvaje sa vôbec neobjednali. Je vysúťažená rámcová zmluva, ale k objednávke ešte nedošlo. Taktiež je vysúťažených ešte 40 kusov 32,5 metrových vozov (20 obojsmerných a 20 jednosmerných). Ani v ich prípade nebolo zatiaľ nič objednané.
Bratislava je na mizine, takže pokiaľ nezíska dotácie, tak dlhšie električky nebudú…
tak to je škoda, tešil som sa predčasne, ja myslel že sa už niečo pohlo…Ale teraz čítam, že „V prípade podpísania zmluvy s víťazom súťaže a získania finančných zdrojov na nákup týchto električiek sa v Bratislave objavia električky Škoda ForCity Smart“…
Tak to tak skoro nebude, jedine že sa niečo nájde v eurofondoch na MD SR (tradične ak ŽSR nebudú stíhať modernizácie tratí…)
https://imhd.sk/ba/doc/sk/23961/Aj-najdlh%C5%A1ie-elektri%C4%8Dky-bud%C3%BA-nies%C5%A5-zna%C4%8Dku-%C5%A0koda
Problém bude na opačnej strane linky č. 3. V Rači. Doteraz bol v špičke školského roka traťový interval 2 minúty, jazdili tam linka 3 a 7, na oboch súpravy 2xT alebo 29T/30T. Po novom bude iba 30T raz za 2,5 minúty. Či bude linka 3 poberať Petržalku ma netrápi. Očakávam, že na Račianskej sa ľudia na zastávkach Pionierksa a Ursínyho nezmestia do vozov v určitých časoch.
Ono těch 90 000 lidí nemíří jen na tu tramvaj, je tam řada autobusových linek do různých částí města.
To je jasné, to se nevylučuje, na Jižňáku v Praze je také spousty autobusových linek, které plní místní úseková poptávka, ale jaký může být podíl cestujících na hlavním proudu sídliště – centrum ve srovnání s doplňkovými linkami sídliště – periferie/jiné sídliště/továrny ? Stále ta tramvaj z Petržalky odveze naprostou většinu poptávky. Já se obávám, že třicetimetrová tramvaj po 2,5 minutách je prostě strašně málo. Toto rychlé spojení nabere velmi brzy na popularitě.
Zatiaľ to spojenie nie je rýchle. Jazdná doba sa vďaka nefunkčnej preferencii naťahuje a vozy naberajú meškanie 5 až 6 minút, často aj viacej.
Dá se tedy říci, že by absolutní preference tramvají mohla pomoci zkrátit interval se stejným počtem vozidel ?
Teoreticky to platí. Prakticky sa s rovnakým počtom vozidiel jazdí v nezmenenom intervale, hoci je jazdná doba dlhšia. Vodiči sa určite „tešia“ že sa „točia furt dokola“.
No ja už som videl včera video nasr…deného vodiča, ktorý stál na každej križovatke, ešte aj pred prechodom pre chodcov na Gessayovej kde nie je ale že niktko a nič a je to prakticky „v lese“ (pozn. náletová zeleň za 40 rokovo čakania na metro). A to som tiež teda pozeral, že to tú preferenciu nemohli rovno zapnúť? Ale ok, beriem to tak, včera sa to spustilo aj so semaformi, majú ešte celý august to doladiť kým nezačne škola. Ale v septembri to už bude masaker, keď sa budú tváriť, že idú v intervale 150 sekúnd (teda 2,5min) a reálne… Číst vice »
Tramvaj určitě neodveze naprostou většinu poptávky, v Petržalce jsou čtvrti, které obsluhují páteřní autobusy a tramvaj na tom nic nemění – Ovsiště, Kopčany, okolí Panónské cesty, Nemocnica Antolská atd.
Konkrétne pre nemocnicu na Antolskej má električka zmysel, keďže na zastávke Lúčanka je jednoduchý prestup na linku 99, resp. je možné odtiaľ ísť aj pešo 850 metrov
súhlas, ono si to sadne, ľudia si nájdu nové cesty. 50 rokov autobusov v Petržalke urobilo svoje a to ich už dnes chodí menej liniek ako kedysi, i keď ťažiskové ako 83,93,94 chodia často, aj v súvislosti so zmenou hlavných ťahov a podobne. Bude to dobré, ľudia sa rýchlo naučia a DPB bude meniť linky a spoje podľa sčítania a ako to pôjde. Teraz treba doraziť všetky stavby, nech to má konečný status a prevádzka sa doladí za pochodu. Vždy to tak bolo, ľudia určia ako, kde a koľko toho má chodiť…
Bratislavské historické centrum obsluhujú aj autobusy vrátane tých z Petržalky (najmä zastávky Zochova, Hodžovo námestie a Most SNP)
Toto rychlé spojení nabere velmi brzy na popularitě.
Indukceee!!!
Okrem jednej linky 99 čo je vymeták Petržalky a križuje električku niekoľko krát všetky ostatné idú cez Dunaj do rôznych kútov mesta. V Petržalke sa zrušila, iba L95 ktorá išla + – v trase novej električky a L59 do Rače kam ide teraz električka.
Doteď to musely odvozit autobusy s intervalem tramvaje „už brzo“. Takže 24x za hodinu je výrazné zlepšení oproti 0x za den.
Petržalka ma dokonca 113K.. A nie, ono nejaka tragedia nebola ani predtym. Dostat sa do mesta bolo uplne v pohode, teraz je k tomu dalsia alternativa..
Děkuji diskutujícím za jiný, s jistotou kvalifikovanější pohled. 👍 Přecijen z návštěv jednou, dvakrát do roka na tři dny Bratislavu nemám šanci poznat více, než povrchně, letmo. A z tohoto úhlu pohledu bez znalosti hlubších místních souvislostí vypadá 2,5 minuty na páteř fakt málo. 🙂
Kolačník
Taky mám za to, že tento interval stačit rozhodně nebude … no uvidíme.
Taky bych upravil linkové vedení a číslování električiek v Bratislavě následovně:
Linka 1: Hlavná stanica – Petržalka (Janíkov dvor)
Linka 2: Ružinov (Astronomická) – Karlova Ves (Kútiky)
Linka 3: Rača (Komisárky) – Petržalka (Janíkov dvor)
Linka 4: Zlaté Piesky/stanica Nové Mesto – Dúbravka (Pri kríži)
Linka 5: Rača (Komisárky)/stanica Vinohrady – námestie L. Štúra (provoz pouze ve špičkách pracovních dní)
Byl to neskutečnÿ porod celá stavba. 4,5roku!
Ač jsem zastáncem kolejové dopravy.Přesto v týdnu v trase Hlavná stanica – Šustekova vyhrává časově varianta bus linky 93,84 za 20minut.
Vatrianta električky linky 1 pak 3 a bus 84,99 je 30 minut.
Takže nic nového pokud linka 1 nepojede do Petrželky jako před zavedením systému metro na lince 3.
Jinak 3x hurâ 😉
Nejsem Bratislavan – je tam vůbec Hlavná stanica relevantní cíl běžné „poměstské“ cesty?
Protože třeba v Brně nebo v Praze jo (tam spíš Václavák, ale to je kousek).
Oproti tomu třeba v Pardubicích ne – pokud někdo náhodou nejede vlakem tak tam nemá co pohledávat – ale to je rozhodně menšina Pardubičáků (a to vůbec nemluvím o Mladé Boleslavi, kde na hlavní nádraží nejezdí raději prakticky nikdo)
Hlavná stanica je bokem, kromě nádraží (a špíny a bordelu) tam vůbec nic není, ani přestupní uzel to úplně není
Tak zase ona je hlavne „v strede“ mesta a dá sa na ňu dostať z rôznych strán mesta ale áno, z Petržalky je to najrýchlejšie linkou 93, ktorá ide často a je na ňu dobrý prestup aj z 83,84 a ostatných liniek Petržalky. Čiže kto ide na vlak, rýchlejšie je to autobusom. Zasa ak niekto preferuje električku a býva v blízkosti trate a zastávky, tak tiež len s jedným prestupom na Šafku na linku 1 to dá v pohode, s kufrom je to do tej električky pohodlnejšie (pokiaľ pôjde linka 3 nízkopodlažná, ale ak aj nie, za 3-4 min ide… Číst vice »
Souhlas.
Pokud sedím v buse 84,83 z Petržalky nemá cenu přestupovat na električku s dvěma přestupy na Hl.stanicu.Pod stanicou mám prostě přestup první a poslední na bus 93 a o 10minut kratší jízdu.
Jizda do Petrželky električkou 1 přes Námestie Łudovita Štůra znamená ujetí dvou až třech električek linky 3(Jak kdy).Společná zastávka směrem Petrželka prostě chybí.
Takže za mne zatím bus 😉
Co to plácáte, že v Praze někdo jede na Hlavák, když nechce jet vlakem a v Pardubicích ne.
Takový bludy.
Že by se tam někdo jel pokochat bezďourama do šervůdu, nebo proč jako?
A jinak jsou doma zdrávi?
To, že se tam tramvaj musela ukázat loni koncem roku, aby se nemusela vracet velká dotace a 7 měsíců to dál bylo mimo provoz, aby se to nějak zprovoznilo a teď se to ještě bude dál dodělávat, mi silně připomíná „starou dobu“. Tehdy se musela střihat páska vždy k nějakému rudému výročí, i když to také nebylo hotové, pak se to zpravidla zase zavřelo a taky dál dodělávalo.
Vše staré pod sluncem… 🙁
U nás se často dějí podobné otevíračky z následným doděláním před volbami.
Příkladně ,když Schillerová otevírala po rekonstrukci karlovarsky Thermal a všude se tam válely pytle se stavebním materiálem…
Což vzhledem k tomu odkud pochází majitel hnutí a tedy i Schilerové alias pávice, není nic překvapivého.
Já si zase pamatuju, že Schillerová poklepávala základní kámen univerzitní budovy na Albertově na podzim 2021… přičemž předání staveniště bylo až na jaře 2023. 😅🤷♂️
Totéž u prvního úseku, který taky byl „dokončen do konce roku 2015“ kvůli OPD1.
Zahájení provozu s cestujícími až tuším jaro 2016.
To je pravda s tým prvým úsekom ale teraz to tak nebolo. Tu sa fázovalo, čiže eurofondy sa delili. Časť sa platila ešte z OPII do konca roka 2023 a zbytok už išiel z nového obdobia 2021-2027. Čiže teraz sa potemkino nekonalo. Už sa to naučili fázovať aj cez dve obdobia 😀
Hlavně že tam stojí ti panáci (na té fotce) a kážou. Kdyby vzali do ruky lopay či sedli za páky bagru, mohlo to být dřív.
To je ale hloupost…
Ani netuší jak se bagr řídí natož ovládání lopaty….
Šel tudy,
kázal bludy,
vesele si pískal.
Bodejť mu Rarášek
ty bludy
o hlavu roztřískal.
Pro případné budoucí rozvětvení trati do více různých částí Petržalky bylo rozhodnutí pro tramvaje určitě lepší než stavba metra. A to i když žádné rozvětvení ještě v konkrétních plánech není.
Takže vlastně metrotram mají 👍😉😁
No irónia je, že 1.etapa od Štúrovej ulice v centre až po Jungmanovu má 4 koľajnice. Vnútorné 1000mm a vonkajšie 1435mm. Dokonca kvôli skúškam v 2016 musela prísť aj električka s normálnym rozchodom. Plánovalo sa totiž že sa to napojí na železnicu v Petržalke a mala tam byť zmiešaná prevádzka aj s Tramtrainmi smer Rusovce-Rajka. Je zaujímvé že v druhej etape to vypadlo a nikoho z europskej komisie sa nenapadlo opýtať prečo. Aj prvá etapa bola platená z eurofondov vrátane nového Starého mosta, kde tie 4 koľajnice dodnes sú a ešte tam najbližších 30 rokov budú….
Z Európskej komisie práve prišli otázky o využití rozchodu 1435 mm a keď sa zistilo, že to celé stojí na vode, tak jednozančne povedali, že na električku prispejú, ale nie na budovanie nezmyselných 1435 mm koľajníc. Aj tie, ktoré tam sú, sú pomníčkom prerozchodovávačov. Však hlavný prerozchodovávač si vydupal tú skúšku, kedy sa z Košíc doviezli podvozky 1435 mm pod T3, aby sa osobne mohol odviezť na rozchode 1435 mm zo Štúrovej po Jungmannovu (a vycúvať späť). Keby bolo podľa neho, tak dnes máme rôzne reinkarnované T3 na rozchode 1435, lebo nič lepšie neexistuje. Viď Liberec, kde to tak dopadlo.
Za mě jediná správná možnost tramtrainu v Petržalce, je klasický rozchod tramvajové tratě pokračovat od uvedené kolejové splítky k železniční stanici Petržalka a pak trať železniční do Rakouska částecně ve stopě někdejší vídeňské električky.
A koho by to tam vozilo?
Pozrite si mapu….
To mi přijde docela podivné. Že na největší sídliště postavili tramvaj až teď. Když se tam dokonce plánovalo metro.
Podle mapy tam na to byl připravený prostor, žádné divoké mosty ani tunely nebyly potřeba.
Prostor byl z Petržalky až k Dunaji. Překonat Dunaj a dál?
Od UFOmostu směrem k hlavnej šťanici je průtah jako hrom. Akorát by to muselo byt míň pro auta a víc pro něco jinýho…
Až na fakt, že trasa pro Metro míjí most SNP o 3/4 kilometru.
Metro dávno odpískali a jedna trať električky ho nenahradí. Dvě tratě by mohly, zvlášť kdyby tam byla i nějaká eléentární úroveň segregace, typu tratí na sídliště v Brně či v Praze na Barrandov…
Reaguji na Filiase, který píše o tramvaji v trase Metra. A vy píšete o dvou různých trasách…
Je o tom niekolo videí na YouTube, stačí pohľadať…
Dunaj je prekonaný už skoro 10 rokov. Stavať 4 km predĺženie na zelenej lúke celú dekádu je na smiech.
Pokud to berete takhle, tak souhlasím. Jen je to spíš k pláči než k smíchu.
Mají s tím zpoždění a stejně se to otevírá nedokončené. 😀 Ale jo, aspoň něco se jim po mnoha letech podařilo, když nepočítám rekonstrukce těch provozovaných radiál.
Jinak je to snad první konečná, která odpovídá tablu na tramvaji. Všude jinde je to úplně mimo.
V Bratislave bolo doposiaľ zvykom označovať električky smerujúce na radiály podľa cieľovej mestskej časti, nie názvu konečnej. Skôr je teda otázka, prečo tam nie je aj naďalej Petržalka, ako tomu bolo, keď ešte končili na Jungmannovej
To ma tiež prekvapilo keď som to dnes videl. Opačný sme píše Rača, podľa tohoto by tam malo byť Komisárky.
Otázkou je, zda to není počáteční záměr, aby se zdůraznilo, že už se jede jinam (dál), než jen „na“ Petržalku (Jungmannovu)….
Stejně je zajímavé, že tak velké město jako je Bratislava má jen úzkorozchodnou tramvaj.
(plus tedy to přivedení tramvaje na Petrželku „pouze“ 50 let po postavení toho břího sídliště, to je skoro konkurence k plánům na přesun brněnského nádraží)
Úzký rozchod není na závadu.
A je úzký rozchod nějak omezující z hlediska nabídky vozu? Anebo výrobci standardně nabízejí oba rozchody,
Je těžší na udělání 100 % nízkopdlažní tramvaje s otočnými podvozky (úzké podvozky při otáčení „vymetají“ střední uličku).
Není to nemožné, jen komplikované a drahé.
Ale jinak to zásadní problém není.
Tedy zjednoušeně – pokud máte požadavek na 100 % nízkopodlažnosti a otočné podvozky, pak je úzký rozchod omezující z hlediska nabídky vozů.
Jinak ne.
A co „prekotitelnost“, zhmotnena trebarychlosti v oblouku? Ze by tam rozchod nehral roli se mi nechce verit…
Bočné zrýchlenia pohodlné pre cestujúcich sú ďaleko nižšie než bočné zrýchlenie ktoré by prevrátilo vozidlo na bok. Na metrovom rozchode je vyššie riziko prevrátenia vozidla, to nikto nespochybňuje. Na rozchode 1435 mm je zasa vyššie riziko vykoľajenia – okolok sa „vyškraibe“ na hlavu koľajnice. V reálnom svete je kopa rôznch faktorov, najmä aktuálny stav trate, jej geometria, stav okolkov, atď. Ako následok príliš vysokej rýchlosti boli prevrátené tramvaje boli na oboch rozchodoch, rovnako tak aj „iba“ vykoľajené. Špecifické jazdné odpory sú pri prejazde oblúkmi o malých polomeroch pri metrovom rozchode nižšie než pri 1435 mm. Taktiež jazdný odpor je nižší… Číst vice »
Jak píšu níže – v Japonsku jezdí vlaky na 1067 mm rozchodu i 160km/h … a „neprekocují se“
Samozřejmě mají větší a naklopené oblouky a kvalitně a přesně položené koleje.
Jesli má rozchod vliv třeba při nárazu dodávky z boku … nevím, to asi nikdo netestoval.
Hmm, double stack, neboli dva kontejnery na sobě, na rozchodu 1435 mm. Jak vysoko má těžiště tohle, vzhledem k rozchodu.
Teď stejný obrázek v řezu, jen s tramvají na metrovém rozchodu a přeměřit, který úhel od kolejnice k těžišti je větší.
Pokus se nepletu, Alstom Citadis úzkorozchodnou verzi nemá, ale jinak evropští výrobci tramvají (Siemens, Stadler, Škoda, modely Alstom exBomardier) s různými rozchody nemají problém.
Výrobci vyrobí rozchod, který si dopravce objedná. Jen v Evropě jsou rozchody i mimo běžných 1000 a 1435 mm. Tallin 1067 mm, Sofie 1009 mm, Drážďany 1450 mm…
Essen, Lodž nebo Lvov jsou mnohem větší a taky mají 1000 mm tramvaj 🙂
Jasně, širší rozchody mají nějaké výhody ve stabilitě chodu a opotřebení, ale nemám dojem, že by těch 1000 mm nějak limitovalo přepravní výkony. Ano, konkrétně v tom Essenu proběhla částečná konverze na Stadtbahn na 1435 mm. V Bratislavě se léta řešilo, jak s tamní MHD dál, včetně přechodu na 1435 mm, nakonec se nic nezměnilo a už to tak asi zůstane.
Nebo Curych, Basilej, Bern a Ženeva.
Vše 1000 mm.
Jasně, 1000 mm měst je spousta, vybral jsem ta, co jsou větší než Bratislava 🙂
O. K., u Ženevy speciálně technická poznámka – Ženeva sice má jen asi 206 tis. obyvatel, ale její území je velmi úzce vymezené https://mapy.com/s/hupecujusu
Sídla, která by skoro všude jinde (snad kromě Bruselu, který je sám o sobě vymezen ještě úžeji) v rámci Evropy byly městskými částmi, jsou v Ženevě samostatnými městy – ale i do nich jezdí tramvaje. Viz Thonex, Chene-Bourgeries, Onex, Bernex, Carouge, Lancy Le Grand-Saconnex, Meyrin a… to už je snad komplet. 🙂
** Vlastně to komplet není – ještě francouzská města Gaillard a Annemasse, kam ženevské tramvaje pokračují od 12/2019. 🙂
** A vlastně ta úzká vymezení samotného hlavního města se týkají i Kodaně, zajímavě řešený v tomto je i Stockholm https://mapy.com/s/jotosutoje; IMHO naopak na pomyslném konci žebříčku (že součástí hlavního města jsou i obce obklopené poli) je do určité míry Praha, zejména v jihovýchodní části svého území.
K tomu doporučuji tento přehled největších světových aglomerací..
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.demographia.com/db-worldua.pdf&ved=2ahUKEwikz9bj7t6OAxVlk_0HHZj3OD4QFnoECAsQAQ&sqi=2&usg=AOvVaw0-tm7NXPnVHDnlaluHW97d
Takové Tokyo, které je jen asi 5x větší než celé Slovensko ma taky „jen“ úzkorozchodné tramvaje. A vlaky. A metro (krom dvou linek).
Ale Japonci jsou menší, tak jim to stačí 🙂
7x větší 🙂
Já jsem o tom pak chvilku přemýšlel – na plochu je Tokyo samozřejmě menší, na počet obyvatel těch cca 3x nebo 7x nebo 8x větší (to podle toho jestli si zvolíme pouze „centrum“ nebo včetně předměstí nebo spádovou oblast) … ale na přepravní výkon (tzn. kolik lidí přepraví MHD za den v Tokyu a na celém Slovensku dohromady) to bude ještě mnohem víc – klidně si tipnu tak 20-50x víc v Tokyu.
Jinak v Japonsku jsou vlaky co jezdí po tamních úzkorozchodkách 160 km/h (to je spíš výjimečné, ale 120-140 km/h je běžné i na lokálkách), takže s tím asi není zas tak velký problém – rozhodně ne v „městských rychlostech“.
Protože Japonci jsou menší.
A co úzkorozchodné systémy ve velkých německých městech, kde mimochodem je dost úspěšná naše Škodovka, ty fungují dobře. Oni ji kdysi chtěli přestavět na normální rozchod, jako v Liberci, dokonce počátkem tohoto století byly v některých místech i už položeny koleje i když jen v jednotkách metrů, ale pak to vzdali – bylo by dost drahé. On Liberec byl trochu jiný provoz o dost menší a jediný v ČR s metrem, tak možná bylo výhodnější ho sjednotit – v SR je to hezky 50 na 50. Košice jsou na normálním, víc toho nemají.
Druhé největší slovenské město má taky úzkorozchodnou elektrickou dráhu, takže ona to žádná vada na kráse není. Teprve až město třetí v pořadí velikosti má tramvaje normálněrozchodné.
Tim druhým městem myslíte Tatry?
Kde je „Petrželka“?
Jako fajn, ale bude to stačit? Jedna trať Petržalku nespasí, chtělo by to ještě další odbočné trasy.
https://mapy.com/s/docasasoha
https://mapy.com/s/dutakesola
https://mapy.com/s/ledutadoco
https://mapy.com/s/hapeluhaza
Bylo by pěkné, kdyby na tak velké a zalidněné ploše bylo víc tramvajových tratí (á la ostravský obvod jih), ale s ničím takovým se nepočítá (a nikdy nepočítalo). Jsou tam vytvořené příčné autobusové linky jako přípoje a nadále jezdí buslinky přes most SNP.
No ono nejen, že by to bylo pěkné, ale jedna tramvajová trať na rozlehlé stotisícové sídliště je prostě kapacitní fail.
Zprovoznění „Petržalského diametru“ bylo asi završení půlstoletí existence tohoto sídliště velikosti krajského města. Myslím, že na dlouhá léta to bude poslední významná akce tohoto druhu, protože na jakékoliv informace o rozvoji bratislavské tramvajové sítě na tomto břehu Dunaje se mi nepodařilo narazit.
Je ešte v plane odbočka do budúcej nových štvrtí South Bank a Nové Lido, ktoré sa za pár rokov majú stavať na pravom brehu Dunaja. No tá odbočka bude hneď za Starým mostom za zastavkou Sad Janka Kráľa. Zároveň sa plánuje v budúcnosti potiahnuť električku z konečnej smerom doľava k sídlisku Slnečnice, ktoré už stojí a ešte sa bude rozrastat. Je veľkou škodou a premárnenou príležitosťou zo strany ŽSR, že neboli schopní sa skoordinovať niekoľko rokov s mestom a touto stavbou a na konečnej pri depe, kde mesto v pohode vie zriadiť ešte jednu zastávku Janíkov dvor, malo ŽSR spraviť… Číst vice »
Píší interval 2,5 minuty ve špičce, jsem zvědav s jednou linkou – Petržalka byla svého času největší československé sídliště, v Praze ve špičce je metro z Jižního města pěkně plné s kratším intervalem a kapacitou tak 4x vyšší než má tram. Budou jezdit pěkně jako sardinky.
Už sa nakupujú (teda je podpísaná zmluva) nové dlhšie električky zo Škodovky. Ešte ich teda nikto nevidel ale budú asi dlhšie než tie súčasné 😀. Keď to zvládli pre Menheim tuším 7 člankové a je to najdlhšia tramvaj neviem či nie na svete, tak to hádam zvládnu aj pre Bratislavu…
Kedy podpísali zmluvu? Koľko kusov? Parametre vozidla (dĺžka, obsaditeľnosť)?Nevšimol som si.
https://imhd.sk/ba/doc/sk/23961/Aj-najdlh%C5%A1ie-elektri%C4%8Dky-bud%C3%BA-nies%C5%A5-zna%C4%8Dku-%C5%A0koda
„V prípade podpísania zmluvy s víťazom súťaže a získania finančných zdrojov na nákup týchto električiek sa v Bratislave objavia električky Škoda ForCity Smart.“
Je nutné čítať viac ako nadpis. Nebola objednaná ani jedna jediná električka. DPB vysúťažil rámcovú zmluvu na dodanie max. 60 vozidiel. Nezaviazal sa k odberu ani jediného.
Čítal som ten článok vtedy, ale je pravda že veta „V prípade podpísania zmluvy s víťazom súťaže a získania finančných zdrojov na nákup týchto električiek sa v Bratislave objavia električky Škoda ForCity Smart.“ mi ušla, asi z radosti že sa podpísala zmluva :-). Už to je totiž veľká vec, ktorá sa tak často u nás nedeje, ak sa niečo podpíše, ergo teda že sa ukončilo verejné obstarávanie. Teraz chýba už len maličkosť. Peniaze :-D. Ale ja myslím, že sa nájdu, ŽSR určite zasa nestihne nejaký projekt modernizácie a v rámci realokácie eurofondov sa peniaze na električky nájdu…:-)
Jedna trať je o jednu trať víc než, kolik jich tam bylo posledních 50 let.
To by samozřejmě bylo fajné, ale když vidíme, jak ztěžka se rodila základní trasa, tak si nedělám iluze… Ledaže by Petržalčania pořádně zatlačili na své konšele…