S metrem to Slovákům nevyšlo, tramvaj už na konec Petržalky přivedli. Ráno zahájili provoz

Nová tramvajová trať stojí v místech, kudy mělo jezdit bratislavské metro.
V Bratislavě zprovoznili náhradu za nikdy nedokončené metro. Od ranních hodin jezdí tramvaje až na konec největšího tamního sídliště Petržalka. V místech, která desítky let hyzdila torza po rozestavěném depu a části tunelů metra, postavili novou tramvajovou trať.
„Sen se stal skutečností. Petržalská tramvaj ode dneška vozí cestující,“ uvedl primátor Bratislavy Matúš Vallo. Připomněl, že svého nosného dopravního systému se Petržalka dočkala po 50 letech.
Největší bratislavský dopravní projekt, jakým nová trať je, tvoří téměř čtyři kilometry dlouhý úsek radiály Jungmannova – Janíkov dvor. Navazuje na v roce 2016 dostavěný úsek z centra města Šafárikovo náměstí – Jungmannova.
Na trati uvedené do provozu se nachází sedm zastávek, včetně upravené Jungmannovy. Zcela nové jsou tramvajové zastávky Gessayova, Zrkadlový háj, Pajštúnska, Veľký Draždiak, Lúčanka a Južné mesto. Přímo k zastávkám budou cestující svážet autobusy.
Zprovozněná trať má život obyvatel Petržalky radikálně změnit. Ve špičkách po ní budou jezdit tramvaje dokonce jen ve 2,5 minutém intervalu. Z jižního konce sídliště dojedou cestující linkou 3 do centra města za 12 minut. Součástí projektu navíc nebyla jen trať samotná, ale také například šest kilometrů nové oddělené cyklostezky. Zanedbané místo se proměnilo na příjemnou zónu lákající k trávéní volného času.
Náklady pokryly především eurofondy – a to přes 73 milionů eur (1,8 miliardy korun). 8,6 milionu eur zaplatil státní rozpočet.
Stavebně projekt ještě dokončený není, stále toho chybí spousta dodělat. Hotovy nejsou například všechny přístřešky nebo chodníky. Některé dokončovací práce potrvají i měsíce. Vallo přiznal, že stavbaři nedokázali u částí projektu dodržet smluvní termíny. Avizuje pokuty. Problémy investici provází od samého počátku, stavba začala v roce 2021.
„Při realizaci projektu jsme se museli vypořádat s více problémy. Od komplikovaných vztahů v původním konsorciu zhotovitele, přes covid a radikální zvýšení cen energií a materiálů v důsledku války na Ukrajině, až po nečekané překážky, jakou bylo například odhalení nelegální skládky nebezpečného odpadu, protitankové stěny nebo munice z II. světové války,“ napsal loni v zimě na Facebooku Vallo.