Rychlovlaky pod kanálem přežijí. Eurostar získal úvěr 250 milionů liber
Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar
Dopravce přidá od konce května druhý pár spojů mezi Paříží a Londýnem.
Dopravce přidá od konce května druhý pár spojů mezi Paříží a Londýnem.
Njn, před brexitem se jezdilo hodně často, teď v tunelu chcíp pes.
Ale zas bych to nehrotil, takovou stavbu člověk nepostaví za rok nebo dva, kdoví kam se klima na ostrovech obrátí za pár let.
Článek je o jednom z dopravců, nikoliv o tunelu jako stavbě nebo celkovém provozu v něm. Tudíž bych to nebral dramaticky, i kdyby nebyl Eurostar, tunel bude 🙂
Eurostar je jediný osobní dopravce v tunelu (pokud nepočítáte lidi v autech) a tvoří asi třetinu příjmů. Za rok 2020 měl Eurostar 75 % propad, takže pro provozovatele tunelu GetLink je to celkem citelná ztráta.
Jezdí tam ještě nákladní doprava – Le Shuttle. Přeprava kamionů a kontejnerů.
Polovina nákladní dopravy mezi Francií a Velkou Británií je prostřednictvím tunelu.
Ta nákladka je jenom mezi Calais a Folkestone, nebo je to i něco delšího? Ucelenky kontejnerů apod.?
Jezdí, ale oproti přepraveným kamionům jsou to jen drobky (na tuny cca. dvacetina). Za rok 2020 1736 kontejnerových vlaků (pokles o 19% oproti roku 2019) vs 1,5 mil. přepravených kamionů (pokles jen 9% oproti roku 2019). Aktuálně tam ale moc typů lokomotiv nemůže, natožpak aby ještě zvládly i britský průjezdní profil a napájecí kolej (snad kromě britské řady 92).
Tak uvidíme, jak se jim bude dařit. Bez ohledu na pandemii COVID-19 v souvislosti s Brexitem prudce klesla potřeba cestovat do Velké Británie. V Nizozemí, Lucembursku a i v německém NRW a RLP každý týden přibývají sídla a výrobní závody původně britských firem, aby se vyhnuly byrokracii přes La Manche při dodávkách zboží a služeb na EU trh. A co se týká COVID-19, tak Boris Johnson nechal zavést docela legrační pravidla. Sice již nyní povolil Britům cestoval i za turistikou mimo ostrovy, ale těch „zelených“ zemí je, jako by na prstech jedné ruky napočítal. Takže pokud někdo chce v praxi… Číst vice »
Tak oni zvládli prodělávat i bez covidu a brexitu. Provoz zahájen v roce 1994 a poprvé dosáhli provozního zisku až v roce 2011 (celkově ve ztrátě kvůli úrokům), do roku 2009 nevyplatili podílníkům ani halíř na dividendách, prostě byznys jako prase.
https://www.europeanceo.com/business-and-management/the-story-of-eurostar/
Ale že by to od té bylo růžové, to také ne, třeba rok 2016 opět ve ztrátě
Holt železnice táhne i tam, kde není konkurence (letecky to nevychází o nic rychleji a nic jiného prakticky není).
PCR test tady v UK lze poridit i za £60. Tak se od ceny v Nemecku moc nelisime.