Dopravci Železnice

Rychlovlaky pod kanálem přežijí. Eurostar získal úvěr 250 milionů liber

Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar
Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar
Dopravce přidá od konce května druhý pár spojů mezi Paříží a Londýnem.

Společnost Eurostar dosáhla důležité dohody se svými akcionáři a věřiteli. Provozovatel vlaků mezi pevninskou Evropou a Londýnem získal sdružené financování v hodnotě 250 milionů liber (7,39 miliardy korun), ktré má umožnit přežití firmy.

Dopravce oznámil dohodu v tiskové zprávě. Do firmy vloží další peníze jednak akcionáři, jednak získala firma ještě úvěr zajištěný vlastníky. Eurostar patří francouzským státním drahám SNCF, belgickým SNCB a kanadské bance Caisse de dépôt et placement du Québec. Ta podíl vlastní přes  svoji firmu Patina Rail.

Umožní nám to dál pokračovat v nabízení našich služeb a rozšířit počty spojů v porovnání se současným stavem,“ řekl Jacques Damas, šéf Eurostaru. Dopravce výrazně omezil provoz kvůli pandemii koronaviru a brexitu. Od konce května se má zvýšit počet spojů mezi Londýnem a Paříží na dva denně, od konce června na tři denně.

Podle vyjádření firmy by nové financování mělo uspíšit i dříve oznámenou fúzi s dalším provozovatelem rychlovlaků, společností Thalys.

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Odpadlik

Njn, před brexitem se jezdilo hodně často, teď v tunelu chcíp pes.
Ale zas bych to nehrotil, takovou stavbu člověk nepostaví za rok nebo dva, kdoví kam se klima na ostrovech obrátí za pár let.

Kubrt

Článek je o jednom z dopravců, nikoliv o tunelu jako stavbě nebo celkovém provozu v něm. Tudíž bych to nebral dramaticky, i kdyby nebyl Eurostar, tunel bude 🙂

jkjk

Eurostar je jediný osobní dopravce v tunelu (pokud nepočítáte lidi v autech) a tvoří asi třetinu příjmů. Za rok 2020 měl Eurostar 75 % propad, takže pro provozovatele tunelu GetLink je to celkem citelná ztráta.

Potulný wechtr

Jezdí tam ještě nákladní doprava – Le Shuttle. Přeprava kamionů a kontejnerů.
Polovina nákladní dopravy mezi Francií a Velkou Británií je prostřednictvím tunelu.

Lech Malý

Ta nákladka je jenom mezi Calais a Folkestone, nebo je to i něco delšího? Ucelenky kontejnerů apod.?

jkjk

Jezdí, ale oproti přepraveným kamionům jsou to jen drobky (na tuny cca. dvacetina). Za rok 2020 1736 kontejnerových vlaků (pokles o 19% oproti roku 2019) vs 1,5 mil. přepravených kamionů (pokles jen 9% oproti roku 2019). Aktuálně tam ale moc typů lokomotiv nemůže, natožpak aby ještě zvládly i britský průjezdní profil a napájecí kolej (snad kromě britské řady 92).

Michal Štěpán

Tak uvidíme, jak se jim bude dařit. Bez ohledu na pandemii COVID-19 v souvislosti s Brexitem prudce klesla potřeba cestovat do Velké Británie. V Nizozemí, Lucembursku a i v německém NRW a RLP každý týden přibývají sídla a výrobní závody původně britských firem, aby se vyhnuly byrokracii přes La Manche při dodávkách zboží a služeb na EU trh. A co se týká COVID-19, tak Boris Johnson nechal zavést docela legrační pravidla. Sice již nyní povolil Britům cestoval i za turistikou mimo ostrovy, ale těch „zelených“ zemí je, jako by na prstech jedné ruky napočítal. Takže pokud někdo chce v praxi… Číst vice »

Vašek

Tak oni zvládli prodělávat i bez covidu a brexitu. Provoz zahájen v roce 1994 a poprvé dosáhli provozního zisku až v roce 2011 (celkově ve ztrátě kvůli úrokům), do roku 2009 nevyplatili podílníkům ani halíř na dividendách, prostě byznys jako prase.
https://www.europeanceo.com/business-and-management/the-story-of-eurostar/

Ale že by to od té bylo růžové, to také ne, třeba rok 2016 opět ve ztrátě https://www.elogistika.info/zeleznicni-spolecnost-eurostar-se-loni-propadla-do-ztraty/

Holt železnice táhne i tam, kde není konkurence (letecky to nevychází o nic rychleji a nic jiného prakticky není).

Radim

PCR test tady v UK lze poridit i za £60. Tak se od ceny v Nemecku moc nelisime.