kmax

Rychlovlaky nemůžeme úplně zazdít, první bude trať do Německa, plánuje Bednárik. S ETCS však brzdí

Ivan Bednárik na první tiskové konferenci ve funkci ministra dopravy. Foto: Jan Šindler / Ministerstvo dopravyIvan Bednárik na první tiskové konferenci ve funkci ministra dopravy. Foto: Jan Šindler / Ministerstvo dopravy

V Bruselu chci otevřít téma podpory nákladní dopravy na železnici, jinak padne, říká Bednárik.

Odebírat
Upozornit na
guest
49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

Kdo žije v Praze tak mu může být VRT ukradené, ale VRT je o propojování celého Česka nejen Prahy s Drážďany a stávající plány jsou naprosto střízlivé – doufejme že do toho dezoláti nehodí vidle a takto ušetřené peníze si nerozdají.

Vojta

Docela by mě zajímalo, co konkrétně myslí tratí do Dráždan – Podřipsko nebo tunel?
Stejně tak moc nechápu vyjádření o Moravské bráně. Snad záměr někdy z roku 2019 je postavit pilotní úseky, které byly vybrány tak, aby jejich efekt byl co největší ještě v podobě, kdy není celá síť.
Zatím z toho rozhovoru jsem minimálně rozpačitý.

Středohor

Praha-sjezd Lovosice, možná Krušnohorský tunel. Sjezd Lovosice-Středohorský tunel bude ještě těžký porod. Nedivil bych se kdyby vůbec nebyl protože někoho napadne že v tomto úseku jsou již 4 koleje. ( pravobřežka, levobřežka )

Vojta

Jestli s tímhle někdo přijde, tak to je opravdu brilantní argument 🙂

Radek M.

RIP Moravská brána, chápu to správně? Na to že se tam už vykupují pozemky…

Zapa

Tak třeba se tam papírově sníží rychlost jen na 230 a všechno bude OK. 😄

leos

Chápu to dobře že chce stavět vrt Drážďany – Praha bez pokračování do Brna a Vídně? To moc smysl nedává, takže spíše nechtěl říci, že nechce stavět vůbec.

Středohor

Bude zázrak alespoň severní větev z Vrt Polabí k Světlé nad Sázavou. To je jevíce pomalý úsek plný oblouků, převýšení, klesání, přejezdů atd.

JiP

Jenze tenhle usek sam o sobe bude mit jenom maly vliv na zlepseni situace na vyjezdu z Prahy smer vychod. Vzhledem k tomu, ze cela VRT na Brno je iluze daleke budoucnosti, tak mnohem vetsi smysl dava vest vetev VRT smer Pardubice a Hradec Kralove. Jednak obslouzite dve tato velka mesta, predevsim HK odkud je dnes cesta vlakem do Prahy oproti D11 uplne mimo. Ale hlavne na novou trat stahnete veskere dalkove vlaky nejen na Brno, ale i Olomouc, Ostravu, Zlin a odlehcite ode vsech techto vlaku komplet celou superpretizenou trat Kolin-Praha. To trati na Svetlou nedocilite, protoze vse na… Číst vice »

Mig

Kecá EU chce Praha, Brno, Ostrava a dá na to peníze.

Středohor

Jak první člověk v tomto tisíciletí, který je z oboru? Byl tu již jistý Aleš Řebíček- zakladatel původního Viamontu a abslovent VŠD v Žilině. Zapsal se nějak do dějin? Známější je pak další, který také přišel z oboru- vyhazovač Zdeněk Žák. Kolik se za nich postavilo nových km tratí, přesmyků, kolejí atd?

Středohor

Ještě jsem zapoměl-nedávno tu byl také Dan Ťok-ředitel Skansky na něhož byla psaná licence dopravce a osvědčení provozovatele dráhy. A opět co se dělo krom toho že se konzervovaly pořád dokola tratě z 19. století? Alespoň byly schváleny některé úseky VRT a RS. Něco za něj, něco za superministra Havlíčka, který si myslím že i teď na některé úseky jako Praha-Drážďany a Polabí tlačí.

Petr Voceďálek

„Za mě dává třeba větší smysl dávat peníze do rozšiřování počtu kolejí na hlavních tratích.“

Tenhle člověk je z oboru jo? Buď mu někdo špatně napovídal nebo je to ňouma. Technicky je toto nesmysl. Dvě další koleje na zelené louce na zcela jiné parametry mnohem smysluplnější věc.

Mig

Jenže na vrt Praha Brno Ostrava dá peníze EU chce propojit velká města napříč EU jak by asi napojovali Bratislavu?

Juraj TT

Cez Rakúsko. Tade sa bude napájať aj Budapešť. Nás do toho neťahajte, nám chýba pre napojenie Bratislavy na západnú VRT sieť doslova pár kilometrov.

Lukáš Chytil

Taky mě to přímo vrazilo do očí, že to je úplná kravina.

AlesF

Jsem rád, že se můj dlouhodobý pohled na VRT shoduje s nynějším panem ministrem. Léta prahnu po informacích na téma kolik to bude vlastně stát. Teď nemyslím stavby. Ale provozní náklady. Jaká je reálná cena jízdenky (za cenu 2000 kč kvůli úspoře 1-1,5 hodiny s tím nikdo z Prahy do Brna nepojede) a kolik bude muset dosypávat stát. To je to nejpodstatnější. A skoro mám pocit, jakoby nám tyto informace minulá vládní garnitura zamlčovala.

SaulGoodman

No tak stát nebo jiný objednatel dosypává na drtivou většinu vlaků, co jezdí. Linek na komerční riziko a tedy s jízdným odpovídajícím nákladům (resp. je převyšující) je minimum. Tím, že by začal dosypávat na VRT, by zas přestal dosypávat na část současných rychlých spojů. Dražší by to asi o něco bylo, ale že by to byla nějaká koncepční změna, si nemyslím.

AlesF

To, že stát dosypává, dosypává. Otázkou je však výše těchto dosypů. Otázkou jsou energie… kolik spotřebuje elektřiny vlak jedoucí 200 km/h a kolik vlak jedoucí 300 km/h ? Jaké materiály se mohou použít při stavbě trati na 200 km/h a nemohou se použít na 300 km/h. Jaké všechny zkoušky, údržby a opravy se musí dělat u VRT a nemusí se dělat u jiných tratí .Zkrátka jak kdysi řekl Václav Klaus… peníze jsou až na prvním místě. A tady otázku peněz nikdy nikdo neřešil. Hlavně ať se staví, ať ti správní kapříci přitékají do těch správných trezorů. To, že stát bude… Číst vice »

Marek

Všude ve světě, kde staví rychlotratě, jsou idioti. Vy jste první, kdo to konečně spočítá. Gratuluju!

Twix

Jak měla minulá vládní garnitura tušit, kolik bude za 15 stát nějaká jízdenka? Stačí se ale podívat do jiných zemí, výrazně dražší než jízdenka mimo VRT to nebývá. A osobákem po koridoru do Kolína budete moct jet díky VRT mnohem rychleji stále na normální PID jízdenku.

AlesF

Kolik stojí jízdenka je celkem irelevantní. Důležité je, že ty tratě budou generovat náklady a ty bude muset někdo zaplatit. Lhostejno, zda to zaplatí cestující ve vlaku anebo stát.

Mig

Ale také zisk že?
Co třeba jízdy v rámci EU?
Vrt je konkurence pro letadla

Twix

Tak já nevím, reagoval jsem na komentář, že vláda nám tají kolik bude stát jízdenka, a teď čtu že je jedno kolik bude stát jízdenka… Samozřejmě provozní náklady to generovat bude, ale zároveň i úspory, bude stačit mnohem méně souprav (na 4. koridoru už se to povedlo). A opravovat koridory a zase na rok a půl muset zavřít Adamov, to jsou také pěkné náklady…

David

Šotoštěstí jen z dotací!

Mig

Naopak smysl to má!
A i Bednařík ví o projektu vrt EU.
Takže Praha Brno Ostrava bude a za peníze EU.

Lukáš Chytil

Když to teď pošle k ledu a bude to „prověřovat“, tak nebude nic.

Igor

Mám dojem, že si pán nedostatečně podíval co je VRT a co RS. Ano RS bude mezi Brnem a Přerovem na 200, ale VRT bude mezi Ostravou a Brnem na 320. Jak to? Pokračování VRT bude navazovat za Prosenicemi a povede mimo Přerov lehce jinou trasou ( https://vrtky.cz/hana ). Na RS budou běžné zastávky podobně jako na nynější trati, na VRT žádná zastávka po cestě nebude. Na VRT nebude provoz nákladních vlaků, to pojedou právě po vedlejší trati pro max 200, kapacita pro ně bude výrazně vyšší oproti dnešní jednokolejce.
Jinak malé plus za názor na Výtoň.

NightmareFreddy

Možná proto, že teprve teď začala výstavba vůbec modernizace současné trati na 200 km/h, což reálné potrvá do roku cca 2035. Výstavba reálné VRT v úseku Přerov – Brno by mohla začít reálné kolem roku 2050. Proto nemá smysl v této době o této VRT ani uvažovat …

Igor

Rozumím kam tím míříte, ale dle jeho slov to spíš vypadá, že chce potopit celou Ostravu – Brno jen proto že se nebude najednou stavět celá na 320 a částečně se bude dočasně (chápu že to je na spoustu let, ale i tak dočasně) jezdit po modernizované trati na 200.

Aleš

Pokud bude opravdu mít koule na to, jít do boje za zbourání, tak by to plus mělo být velké. Ostatní je ale IMHO jedno velké špatné. Kromě toho Přerova třeba toto: „Mluví se o tom, že právě vysokorychlostní tratě odlehčí přetíženým koridorům… To je ale bohužel nepochopení celého principu. Ano, dostanu z tím z koridorů nejrychlejší vrstvu osobní dopravy, ale ostatní zůstane. Pokud na VRT přesunu vlak, který bude každých 30 km zastavovat, nemá to moc smysl.“ Jen VRV budou minimálně dvě vrstvy. K tomu expresy. A i kdyby po VRT jezdily rychlíky, stavící každých 30 km, co je na… Číst vice »

Aleš

Ještě k těm 30 kilometrům: Tokaido Šinkansen má 3 vrstvy (pokud se nemýlím, možná má víc). Z Tokia do Ósaky je to po VRT trati 552,6 kilometrů. Nejpomalejší vrstva (Kodama) staví mezi Tokiem a Ósakou ještě 15x. Průměrný mezistaniční úsek je tedy 34,5 kilometru. Pan Bednárik by měl svou první zahraniční cestu ve funkci ministra podniknout do Japonska a vysvětlit jim, že to nemá moc smysl, ať ty vlaky Kodama zruší 🙂

AlesF

Japonsko je země, která v žebříčku lidnatosti je 11 městem na světě a kde má 13 měst více než milion obyvatel a 27 měst více než půl milionu obyvatel. Kde ze severu na jih to je nějakých 3500 km. Sorry, ale srovnávat Japonsko s ČR je mírně řečeno mimo. Ono už srovnávat takovou ČR s Polskem je mimo. Po stránce velikosti měst a vnitrostátních vzdáleností.

Kubrt

Tak to nikdo nesrovnává, jde o počet vrstev na VRT.

Aleš

Koho mi jen připomínáte? Japonsko je město, Slunce a Měsíc jsou planety a kráva vyrábí mléko v žaludku. A jak už napsal Kubrt, nesrovnával jsem Japonsko a Česko, ale šlo o těch „nesmyslných“ 30 km, na kterých budou zastavovat vlaky jedoucí po VRT.

Středohor

To mu mohl jeho navrhovatel Okamura také napřed vysvětlit.

KrizeVychodniSpolecnosti

Takže klasicky teď 4 roky nic nebude, protože ministerstvo bude řídit dezolát z SPD 😀

Sociální jistota

Po rozhovoru z něho mám pocit, že se bude 4 roky rozkoukávat a mezi tím rozesere to málo smysluplné co se tady začalo dělat.
Bože chraň ať nezastaví VRT Moravská Brána která je snad nejdál.

KrizeVychodniSpolecnosti

Navíc mi přijde úsměvné, jak SPD a spol. všude hlásají, že nejdůležitější je spolupráce v rámci V4, ale teď říká, že bude nejlepší mít 1. VRT do Drážďan. Mimochodem, jestli si vážně myslí, že se začne jako 1. stavět VRT do Drážďan do 4 let, tak k tomu asi není moc co dodat a každý si může na základě toho udělat obrázek, jaké má (ne)znalosti o tomto tématu. 😀

Libork

Třeba si myslí, že Drážďany – Východní Německo je správný východ. A vůbec nechápu proč mluví o podpoře ze strany EU, když z ní SPD chce stále vystupovat…

Středohor

o přeložce tedy napřímení levobřežky alespoň mezi Nelahozevsí a Roudnicí se mluvilo poprvé již ve 40. letech. Nejblíže realizaci to bylo počátkem 90. let když se stavěl koridor. No místo toho se spojilo s tunelem Vepřek.

AlesF

To, že někdo usiluje o větší spolupráci v rámci V4 ještě neznamená, že současně nechce spolupracovat i někde jinde. Svět není jenom o kolejích a vysokorychlostních tratích. Jinak můžeme si Okamurovi myslet co chceme, ale to, že do funkcí ministrů poslal nestraníky a nikoliv vlastní členy pokládám z jeho strany za chytrý tah.

NightmareFreddy

Samozřejmě, že z ideologického hlediska je potřeba ho zašlapat do země, nicméně když si přečteme tento článek … S kolika procenty jeho výroků nesouhlasíte?

KrizeVychodniSpolecnosti

Tak z 90?

KrizeVychodniSpolecnosti

Z 90% procent s ním nesouhlasím. Navíc je extrémně naivní si myslet, že tito lidé nesympatizují s SPD.*

JirkaM

A ještě k tomu Slovák 🤦‍♂️

Baraba

A zase ta jedovatá slina a rozdělování spolčnosti na ty jediné správné a ostatní…. Vždy jsem byl pravicově smýšlející a pravicově volící člověk, ale právě kvůli lidem jako vy, kteří se dostali do vedení kdysi pravicových a nyní silně levicových stran a jediným jejich cílem je „rozděl a panuj“ nemohu strany bývalé vlády volit. Z jakého důvodu mají právo tvrdit, že pouze oni jsou ti jediní a praví demokraté? Není právě toto (označení každého s jiným názorem za dezoláta, švába, apod.) popřením demokrcie? A nebylo náhodou jejich ústavní povinností podat ústavnímu soudu podnět pro zrušení takových nedemokratických stran? Prosím přestaňte… Číst vice »

Koloběžník

Mluví dobře, počkáme na činy. A jako člověk, který bydlí v Praze desítky let doufám, že už se konečně spustí stavba repliky Výtoňského mostu. Starý patří do sběru, jenom jej nikam nepřesouvejte….

VCHHA

Je vidět, že je pan ministr z železničního oboru a ví, narozdíl od silnic, kde jsou místa ke zlepšení a zároveň myslí smysluplně a hospodárně. Teď to jen převést do reality a to už bude podstatně těžší.