Rychlovlaky jako v Číně asi mít nebudeme, cílem je 160 km/h, řekl slovenský ministr dopravy Ráž
Na slovenské vzdálenosti by se rychlovlaky jako v Číně údajně nevyplatily.
Slovenský ministr dopravy Jozef Ráž měl na své nedávné služební cestě do Číny příležitost svézt se tamními rychlovlaky. Výprava využila k dopravě mezi 700 kilometrů vzdálenými městy vlak jedoucí rychlostí 350 km/h. Cesta trvala něco málo přes dvě hodiny.
„Takové vlaky na Slovensku asi mít nebudeme. Na tom našem Slovensku, ať už ze severu na jih, nebo ze západu na východ, se, jak jsme se dozvěděli, stavět nevyplatí. Jejich využitelnost by nebyla na takovou vzdálenost naplnitelná,“ řekl Ráž ve videu na sociálních sítích ministerstva dopravy SR.
Jak Ráž dodal, bude dělat všechno pro to, aby slovenské vlaky jezdily rychlostí alespoň 160 km/h. Zemi by to podle něj velmi pomohlo.
Vlastníkem a provozovatelem většiny slovenských drah jsou Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). K 31. prosinci loňského roku spravovaly 3 630 kilometrů tratí, tedy 6 821 kilometrů kolejí. Elektrifikovaných tratí bylo 1 585 kilometrů.
Kromě 69 tratí, z nichž na pěti je pro jejich špatný technický stav zastaven provoz, mají ŽSR ve správě také tři panevropské koridory. Konkrétně jde o IV. koridor – tratě 110 a 130, V. koridor – tratě 120, 180 a 190 a VI. koridor – tratě 127 a 129.
V zájmu zlepšení stavu tratí, které jsou součástí panevropské sítě, mají ŽSR v plánu zmodernizovat tratě tak, aby dosahovaly požadovaných technických parametrů, zejména rychlosti minimálně 160 km/h, a odstranit všechna úrovňová křížení. Cíl se ŽSR daří plnit jen částečně.
V roce 2021 přišlo Maďarsko s plánem propojit hlavní města zemí V4 vysokorychlostní železnicí. Vlaky po ní měly jezdit rychlostní až 320 kilometrů za hodinu. Rychlovlak by zkrátil cestu z Budapešti do Bratislavy a Vídně na méně než dvě hodiny. Aktuální stav záměru není znám, Česko však s přípravou tzv. VRT nadále aktivně pokračuje.