Rychlovlakem z Prahy až do Tallinu. SŽ podepsala dohodu o spolupráci na nové železnici přes Polsko
Jednotka ED 250 pro PKP InterCity. Foto: Alstom
Jízdní doby mezi Prahou a Varšavou se mají zkrátit na čtyři hodiny.
Jízdní doby mezi Prahou a Varšavou se mají zkrátit na čtyři hodiny.
No tak snad se toho zprovoznění Rail Baltica dožiju. Bylo by to skvělé se vlakem pohodlně dostat z Prahy do Pobaltských států. Vzpomínám si na to harcování v kombinacích bus + lokální pomalé vlaky sovětské výroby přes Litvu, Lotyšsko a Estonsko, kdy cesta z Prahy až do Tallinnu trvala 3 dny se všemi možnými přestupy. Navíc železniční doprava v Pobaltských státech prošla výraznou redukcí a optimalizací (hlavně v Estonsku) a spousta lokálních a regionálních tratí zanikla.
Je mi 39 let, pokud se dožiju důchodu někde kolem cca 65, bylo by fajn se jednou v důchodu povozit VRT z Prahy do Tallinu, ale moc tomu nevěřím , že to za svůj život zažiju. Roky běží a ještě se pořád nekoplo
Jen ctyri hodky? To jsem zvedavy, to by byl luxus. Z centra do centra.
Mě jenom docela dost frustruje, že chudší Portugalsko a Polsko, kterému se někteří Češi stále smějí kvůli dopravě mají rychlovlaky a my jsme stále na úrovni konce 70. let ve Francii nebo 60. let v Japonsku. Jediný, co, že máme wifinu ve vlaku.
Wi-finu v šu.kafonu máme přeci (ř.810), a to se počítá! Škoda že někdo nehodí do tabulky předpokládané roky dokončení Pol- Est- CZ (příp. částí) Ono totiž že Jap/ Fr. máte věc jednu, pokud budeme brzdit i tohle.. Co k tomu dodávat. Prostě Banánistán.. (plus by možná bylo zajímavé pak dodat čísla ohledně rentability – že studie slibující dvojnásobky investovaného – ve FR je myslím si TGV stojí vcelku hříšné prachy – tím netvrdím, že by nebylo fajn se po 50(+) letech přiblížit zádům FR – IT – De – ESP a dalších). Ono letadlo se vyplatí doopravdy až od daných… Číst vice »
když se chci svést rychlovlakem, tak musím do německa nebo pak i polska, mám to tam nejblíže, tak snad po desetiletích konečne budeme mít vrt i my a snad bude na ní aspon ten polskej rychlovlak.
Poučili se z nedostatků západních VRT a vlaky by prý mohly nahradit na kratších trasách letadla. Proto je síť založena na centrálním přestupním uzlu v pustině, kam má člověk přiletět… Snad takových stanic v polích s nutností přestupu navíc bude co nejméně, pokud už je tedy potřeba tolika rychlých kapacitních přeprav.
Takový přehnaný pesimismus tady 🤦
A ještě jeden poznatek – snaha udělat VRT na letiště, jen u nás již brzy 810…..
To bude překvápko 2030 pro poláky, že mají VRT na hranice a my nic.
Oni už si zvykli po D11.
Já chci tu větev do trojměstí. Jezdíme tam na dovolenou, takže to má prioritu! 😉
Už teď tam kde jezdí polské pendolino tak je jak na polské podmínky rychlo
Memorandum je podepsaný papír s textem, kterým si lze zcela legálně vytřít zadnice a nic se nestane. Asi takový to má pro nás význam 😉
Třeba Budapešťské memorandum , 🙂
Praha – Varšava za 4 hodiny mi přijde trochu dost, čekala bych 3.5max když to jde Paříž – Frankfurt, ale oproti Nozomi (Tokaido Shinkansen) to je o 1/4 pomalejší, tak to snad tak hrozné bude. Možná když teď jde tak rychle výstavba dálnic u Hradce Králové, třeba i VRT půjde dobře (já vím, naivka).
Hlavní je, aby každá zastávka měla průjezdné koleje, aby se vlaky různých vrstev mohli předjíždět a tedy takt mohl být co každých 5min jako v Japonsku.
předjízdné koleje na VRT zastávkách jsou samozřejmostí, protože opravdu není možné proletět 300km/h přímo kolem perónu…
Nicméně srovnání s Japonskem a jejich intenzitou provozu… možná trochu někteří zapomínají že trať bude spojovat města o velikosti do 2 mil. obyvatel, zatímco v Japonsku to jsou aglomerace až desetinásobně větší!!!
Byl jsem, populace nemusí být tak velká jak tvrdíte.
Komplexní problém je ten,že češi koukají na celý projekt česky.
To, že to pomůže celé Evropě se jsme její částí napadá málokoho.
Teď tady máme pěkné čtení o projektu „Rail Baltica“ (s poněkud nadbytečnou poznámkou, že první úsek bude zprovozněn do roku 2028 v Polsku). Nikdo soudný by asi nečekal, že by se to mohlo stát v Česku. Asi před rokem a půl tady bylo náramné čtení týkající se projektu „Via Vindobona“ kde ministři dopravy D, CZ, A deklarovali, že do poloviny 30. let bude jízdní doba vlaku z Berlína do Vídně (přes Prahu!) 4 hodiny a 5 minut. https://zdopravy.cz/z-vidne-do-berlina-pres-prahu-za-ctyri-hodiny-slibuji-tri-ministri-81682/?comments=1#comments Zkrátka to vypadá, že do deseti let se česká kotlina díky neutuchajícím aktivitám SŽ stane zemí zaslíbenou železničních cestovatelů. Ještě by to… Číst vice »
Loni v září jsem byl v Rize. Nádraží vypadá dost strašně, ale kolem bylo větší množství stavenišť a na nich cedule, že jde o stavbu Rail Baltica.
Vzhledem k tomu, jaké si dělá Polsko mocenské ambice a také vzhledem k faktu, že se nám začíná Evropa poněkud politicky trhat na 2 části, tak bych se nedivil, kdyby tento projekt nebo alespoň jeho část byla hotova dříve, než napojení Prahy směrem na západoevropskou síť VRT. Je to sice smutné, ale je to pouze konstatováním faktu. Trojmoří má jednoznačně ve středoevropských politických kruzích prioritu.
Za tohle si na západě mohou jen a pouze sami, protože to byli právě oni, kdo ohrnoval věčně nos nad východními zeměmi EU
co mozna nejdriv mnichov a pak talinn?
Do Mnichova budete mít z Domažlic krásnou jednokolejku na AŽ 110 km/h s krásnou jízdní dobou PRG-MUC 4,5 hodiny!
A to se vyplatí!
No ten kousek z Ostravy na hranice, kterej nás na toto napojí nejdřív, nemá cenu odmítat a odsouvat. Bez ohledu na to, že jsou pro nás prioritnější jiný směry, tohle je nabídka, která se nedá odmítnout. A spojení Praha-Brno-Ostrava by pro nás priorita být mělo tak jako tak. Co se týče toho druhýho napojení přes HK a Vratislav tam jo, tam už má cenu řešit, jestli je to pro nás priorita, nebo jestli řešit přednostně jiný směry. Ale zároveň nic nebrání tomu i tohle připravovat. Směru na Mnichov je samozřejmě škoda, ale tam budem muset přesvědčit Německo, že to má… Číst vice »
Akorát bych to neřešil jako směr Mnichov, nýbrž směr Stuttgart (přes Nürnberg).
Jenže ono je to obojí. Ze Schwandorfu bude i propojení do Norimberka, je to součástí projektu.
To v pobaltských státech bídou dělat trať na normální rozchod, nebo tam zůstane širší rozchod?
Celá Rail Baltica se dělá na normálním rozchodu.
https://www.railbaltica.org/about-rail-baltica/tehnical-parametrs/
Pobaltí bude velmi rádo, když se této ruské stopy na infrastruktuře zbaví.
Nejde jenom o symboliku, ruská armáda silně spoléhá na zásobování po železnici.
ja bych sel dal, a pokracoval na zapad Praha-Frankfurt-Pariz…
Jak tam mají přímo po cestě nádraží pod letištěm. Jako by chtěli, aby lidé měli na jejich letiště snadný přístup. Zatímco u nás letiště spojíme tratí odnikud nikam.
Do centra Prahy je nikam?
Ano. Centrum Prahy je velké a není hustě osídlené. Moje část centra je Smíchov a z toho budeme nadále jezdit taxíky, zatímco kdyby vlaky jezdily přes hl.n. jakýmkoliv způsobem na Smíchov, tak si tam těch pár zastávek tramvají dojedu. Metro z kufry není dobrá možnost, navíc je po Praze o dost pomalejší než vlaky.
A úplně stejně by proti tomu argumentoval nějaký jiný Tomáš z Karlína. Že na Masaryčku by si tramvají dojel, ale na Hlavák nebo Smíchov že kašle a pojede radši taxíkem.
No když tak trváte na té tramvaji, tak 15 Vám tam jede bez přestupu.
Já bych ale tedy asi jel tím metrem, ono to může být často rychlejší…
Takže tramvají na Smícháč to pro vás problém není, 15 na Masaryčku ale jo, o výše zmíněném Béčku tamtéž ani nemluvě. Tak to holt budete mít smůlu, no … a mám pocit, že to nebude poprvé;-).
Já samozřejmě chápu, že každý mámě nějaké představy a preference, které mohou být i poměrně exotické, ale podle toho plánovat VHD opravdu nejde.
Kufr do tramvaje ( 2 kroky) a do metra běžné 300 schodů a podchodu) je jiná soutěž. Kor když mas 4 ks pro celou rodinu
Správa železnic nikdy nepřizná, že by něco navrhla špatně, vše je podle norem či podle nějakého dávno schváleného plánu. Ale tak v rámci hašení požáru už alespoň plánují tam protáhnout jednu expresní linku přes Semmering. Pak třeba časem jednou napadne někoho ze Smíchova vykopat tunel někam do Jinonic (pro osobku to může být klidně i prudší), celé to zdvojkolejnit a zrychlit.
Přes Semmering se plánuje spojení s letištěm, protože současný provoz přes Semmering je malý a trať nevyužívaná – jedna krabička za hodinu a pár přetahů Regiojetu, které zanedlouho zmizí.
Tunel ze Smíchova do Jinonic není ekonomicky vůbec reálný. Celý problém se jednou vyřeší novým spojením II, který propojí Negrelliho viadukt se stanicí Praha-Opera (Praha hl.n tief).
Jak nikam? 2 minuty chůze (1semafor) je přeci CENTRÁLA nejvyššího!
U nás očekávejte zastávku u letiště v Brně.
Centrum Prahy je nikam a Kladno je odnikud, nebo to má být naopak? Opravdu je potřeba aby vlaky na letišti nekončily, takže to na Swechatu také dělají blbě?
A v Ženevě?
Je mi 42. Myslím, že šance, že se toho dožiju, není moc velká. A to doufám, že se dožiju vysokého věku !
Rakušáci staví Koralmbahn, Polácí mají zájem na Rail Baltica, myslím, že je velká šance, že se té spojovačky dočkáme, bude na to docela tlak a peníze z Evropy.
Breclav – Prerov uvedeném na 200 s lokálním omezením na 140-160( (Otrokovice) popr těch dalších asi 6 oblouku, co tam zbylo a je vyřešeno 🙁
Teda ty časy jsem čekal lepší. To z těch rychlovlaků uděláme zastávkové rychlíky. Průměr kolem 170 km/h do Warszawy a pod 150 do Vilniusu mně přijde málo. To na trase Paris – Frankfurt (přibližně stejná vzdálenost 670 km) se se třemi zastávkami jezdí za 3,5 hodiny průměrem přes 190 km/h, a to se v Německu jezdí po VRT pomaleji a možná se ani v celé trase po VRT nejede (to nevím). A např. Paris – Strasbourg je průměr 265 km/h, ale to je ohne Halt bis Strasbourg. Do té Warszawy by také jednou, dvakrát denně mohlo být něco přímého, ne?
Japonci maji treba system kodama (stavi skoro vsude) / hikari (stavi na vice mistech nez kodama, ev. ma primy a zastavkovy usek)/ nozomi (nestavi nikde jen ve velkych sidlech – prime spoje)…
U nas se take planuji 2-3 vrstvy vlaku…
Bude tam asi víc vrstev, návrh byl myslím Spr, Ex, R/REx
Paris -Strasburg je takové skoro vnitro jako Frankfurt – Koln. Proste 10 km z nadrazi pomalý rozjezd (z Koln 80, za mostem 200 popr 130 do Krivejch) a po par kilometrech s 15 lety zpožděním od zprovoznění už je 300 ( bývalo 200, jel jsem tam prvně v 2002) A Strasburg 50 let patří Francouzům , 50 let Němcům .. proste vnitro . Zbytek trati 320 popr Franfurtska je na 300 . Zažil jsem to parkrat i na stanovišti pilota…
Pro Polsko je nejdulezitejsi udelat VRT mezi dvema nejvetsimi mesty. Mezi 1 mil. Krakowem a vice nez 2 milionovou Warszawą. Poptavka na teto trase je obrovska. Je to nejdulezitejsi trasa v Polsku. 😉
Tam už VRT mají, jenom to trať (zatím?) nevyužívají pro vyšší rychlost než 200 km/h.
*tu trať
CMK ale vede spíš na okraj katowické aglomerace; směrem na Kraków se u Szczekocin odbočí na konvenční trať s rychlostni do 160 km/h (její modernizace ještě tuším probíhá). Každopádně, mnohem horší je to směrem na Wrocław.
no me prekvapuje, ze nemaji v planu slezsko-charvatskou (jihopolskou) magistralu v trase:
Berlin – Chóśebuz – Lehnice – Vratislav – Ôpole – Katovice – Krakov – Tarnów – Rzeszów – Premysl – Lvov
A ještě větší tragédie je to z Lodže do Vratislavi nebo do Poznaně (Berlína), což mají další úseky VRT řešit.
Protože tam maj ještě asi dva přejezdy, tak na kousku mají rychlost 160 km/h. A na vyšší rychlost než na 200 by to chtělo i nějaké oblouky přetrasovat.
Tak možno na polovici vzdialenosti, cestovali ste tam niekedy, alebo len teoretizujete??
Tam stačí současný CMK, což je trať, která prochází „územím nikoho“. Na trati je jen pár zastávek, takže tato dvoukolejná trať nemusí řešit osobní vlaky, které staví každých pár kilometrů, takže kapacita na trati je.
já nevím, při jakém rozsahu dopravy se tohle vyplatí a zaplatí? Nevyjdou pořád lépe letadla i s ohledem na emise? Při stavbě tisíců kilometrů železnic také asi nějaké vzniknou. navíc zábory krajiny, pružnost trasování atp.
On celej ten projekt Rail Baltica je kombinovanej pro osobní i nákladní dopravu (ne všechny úseky a koleje jsou společný, ale celkově ten projekt pokud vím řeší obojí). A náklady v tomto měřítku letadly? To fakt ne. Ale i kdyby se zůstalo u tý osobní dopravy, nedá se počítat, že by většina lidí jezdila z Varšavy do Talinnu v celý dýlce. Tam by vám opravdu možná letecký spojení vyšlo líp, než novostavba železnice. Reálně se po tom bude jezdit i mezi Talinnem, Rigou, Vilniusem a Varšavou ve všech kombinacích. Což ta železnice zvládne jednou tratí (OK, s jednou nebo několika… Číst vice »
děkuji za rozumnou odpověď. Nákladní doprava letadla samozřejmě nezvládnou. Na druhou stranu, potřebují nákladní vlaky novou trať dimenzovanou pro VRT? Navíc mě zarazily ty náklady. 60mld Euro a to, dle přiložené mapky, tak v rozsahu cca poloviny „trojmoří“, kdo ví jestli. Není do toho zapojeno ani propojení k Jadranu, ani k Černému moři. Ale třeba to špatně chápu.
Nákladní vlaky trať dimenzovanou pro VRT nutně nepotřebujou, ale na druhou stranu trať, která zvládne obojí, nemusí být nutně od té trati, kterou potřebují nákladní vlaky na slušnou kapacitu, zas tak odlišná (podle terénu). A zlepšit propojení osobními vlaky mezi jednotlivými pobaltskými státy a mezi nimi a Polskem je hodně potřebné. I s ohledem na to, že je to velmi důležité spojení i dál do Finska (zatím trajektem, ale uvažuje se i o pokračování tunelem z Talinnu až do Helsinek). Bohužel mají pobaltské státy svoje sítě dosud koncipované spíš na propojení ze západu na východ s Ruskem a Běloruskem, než… Číst vice »
Akorát ty vlaky musejí dojet do těch měst, ne někam do polí. Důležitá je též spotřeba, nejen způsob získání energie.
Dá se předpokládat, že v době kdy bude tohle dostavěné, bude letecká doprava v Evropě na krátké vzdálenosti natolik znevýhodněna, že tím lidi budou jezdit ještě velice rádi.
nebo spis budou muset
že bychom se po tolika letech možná dočkali vrt a rychlovlaků?
V Polsku a Pobaltí určitě. O tom je ten článek.
Tak pokud se podaří i v cz, tak bychom se dočkali prvního rychlovlaku, mohli by tu linku jezdit z Čech až na Pobaltí něčí polští dopravci, jiste privezou opravdový rychlovlak. pokud u nás zvládnou postavit koleje, jinak bude končit na hranicích.
Pokud se podaří i v cz, tak se provozu do Polska jistě zhostí i čeští dopravci. Řekl bych, že s tím i počítají.
Já vím že to není sranda, ale vážně věc, ale fakt bych si víc vsadil na to, že to polské pendolino z obrázku bude dřív v muzeu PKP než se tady začne stavět.
Hádanka: Kde bude v ČR první VRT? Vsadil bych se, že od Polska do Ostravy. Nebo se snad mýlím SŽ?
Jelikož elektrifikaci FnO Ov.Kun slibuje SŽ víc jak 30 let a ještě ani nekopla, tak bych s úsekem OA-Bi st.hr. byl velmi velký optimista, kdybych se ho dočkal 😋
Mě se to líbí. V baltských zemích mám hodně kamarádů a jezdil bych tudy často. Ale to se dřív vynalezne cestování časem a teleport, než že se tím skutečně jednoho dne svezu.
Takže v Královci (v Čechách) se bude za rok z polské dálnice sjíždět na českou II. A za 20 let z polské VRT přesedat na 814.
😀 😀
Ale tak třeba jsem fakt jenom pesimista a do roku 2050 se tam podaří natáhnout dráty a zvýšit rychlost z 60 km/h na AŽ 80 km/h. Bude to stát bžilion a parta kašpárků se bude u stříhání pásky poplácávat po ramenou, jaký je to pokrok.
Nakonec vystoupí někdo z ŽeSnadu a řekne, že jen díky nim se povedla tato jedinečná investice a oni stejně víc jak 80 km/h nepotřebují.
Nakoupí se od Renfe rychlovlaky řady 730 schopné jízdy i mimo dráty 🙂
ICE TD už jsou sešrotovány? 🤔
I kdyby nebyly, tak nejsou žádná hitparáda. Maximálka 200, a jen 195 míst k sezení.