Rychlost 200 km/h a české sedačky. Jak budou vypadat polské vlaky pro rychlíky RegioJetu Praha – Brno
Nová jednotka pro RegioJet na linku R9. Foto: PESA Bydgoszcz

Jednotky budou jezdit ve dvou verzích.
Jednotky budou jezdit ve dvou verzích.
Jednotka 666, asi bych chvíli uvažoval zda nasednout. Jinak vypadá dobře a bude to příjemné cestování. Jen těch 200/hod se jen tak nedočkáme.
Smutné je, že MD zahájilo výběrové řízení na podzim 2022 podle podoby JŘ pro rok 2021/2022 ze dne 1.2.2021, který však v této podobě nikdy neplatil. Zřejmě nedopatřením tak v Křižanově rychlíky zastavovat nebudou. Zjevně tak chce ulevit na deset let rozestavěné dálnici D1 v Brně a nahnat dojíždějící a cestující do autobusů nejmenované Jihlavské společnosti a do aut.
chci vidět, jak budou zastavovat v Kutný Hoře, protože pod tím dělením nesmíte stát se zvednutým sběračem
páč není elektricky oddělená jen trolej, ale i koleje – na klasický soupravě při zastavení akorád nezapnete topení vlaku ale u jednotek to udělat nelze – bo zpětný proudy
Styk soustav se má posunout ke Kolínu
Už aby to bylo. Ten skanzen v ŽST Kutná Hora hl.n. je fakt pro ostudu…
A už to bude mít těch 6 tříd?
Aktuálně má RJ 7 tříd
Jelikož v jedničce jsou Genia, na dvojku už nezůstalo nic lepšího jak Visia nebo Regia+. V rychlíku z Brna do Prahy bych čekal trošku víc, zejména o třídu lepším.
Tak není to žádný expres, relaci Brno – Praha vůbec neobsluhuje.
Relaci Tišnov/Ždár nad Sázavou to jede delší čas, než Praha-Brno.
Tak jestli bude koláč za 10…
To vysvětlujte těm, co neradi stojí v pátky/neděle v EC/rj a Svitavách…
A lidí ze Žďáru to využívá také hodně…
Kdo nerad stojí, koupí si místenku. A kdo si ji nekoupí, nemůže se divit.
Není ta kapacita dost podstřelená, nebo budou jezdit jednotky ze základu spojené? To se nepočítá s nárustem cestujících kvůli novým vlakům?
Co si vybavuji, tak mají jezdit přímé spoje do Jihlavy, takže je možné, že v HB dojde rozpojení/spojování jednotek.
Někdo znalejší ať doplní.
Rozpojovat by se mělo v Čáslavi
Podle tohoto článku by to mělo jezdit na střídačku, jeden spoj do Brna a jeden do Jihlavy.
https://zdopravy.cz/podepsano-regiojet-ma-uz-jisty-provoz-rychliku-r9-z-prahy-do-brna-s-novymi-jednotkami-pesa-157660/
to by mohli – ale každý 3 vlak by nedojel
Kapacita je podle objednávky MD, 200-500. Spojů bude víc.
Neví někdo v jakém stavu je zmiňovaná trať? Budou dojezdnové časy odpovídat potenciálu soupravy?
Po úsecích se zlepšuje. Jsou k tomu články tady na webu. Ale jestli se ptáte na 200 km/h? Tak to samozřejmě ne.
Vypadá dobře.
Jo no, určitě to bude o cosik lepší nez bdt vozy 🫣
Žádné Bdt vozy na této lince nejezdí a nejezdily, tak nevím co blouzníte.
Jo, jezdí tam Bdtee. Bdt s dveřma na tlačítko, a jako bonus Bee v provedení ,,perfektní skleník“. 😀 Etalon kvality. <3
tak proti tomu co tam jezdí je snad skoro všecho lepší
Bee 272 má nejpohodlnější sedadla druhé třídy u nás, Bee 238 taky nejsou vůbec špatná, naopak tyhle sedadla z RegioPantera budou asi to nejhorší po InterPanterech, co u nás v dálkové dopravě jezdí…
Přečtěte si poslední větu článku, možná později dopsanou.
Bee 272 jsou stejně jako všechny ostatní odvozeniny z B vhodné leda tak do šrotu.
Ve 21. století pouštět obsah záchodu na koleje? Bez klimatizace i bez jakéhokoliv informačního systému pro cestující.
Staré vraky pro šotouše a fanoušky, pro běžné cestující je tohle za trest, obzvlášť v létě.
Za trest jsou vlaky jako InterPanter, pokud má člověk tak vysoké nároky, jako po jízdě třeba chodit, protože se opírá do prkěné tvrdé sedačky a těmi pseudo opěrkami hlavy do stran má v zádech nebo ramenech. Bmz jako dva polštáře na levným gauči, oproti obojím je Bee 272 sedadlo vrcholem ergonomie.
Divím se, že si Škoda Transportation nechává ujít tyto zakazky od Regiojetu a nechává vyhrávat Poláky. Neříkejte mi, že by takovou jednotku nedokázali v Plzni taky vyrobit a ve stejne cenove kategorii. Třeba na bázi inovovaného Panteru..
Nevím jak dnes ale deset let zpátky byla škodovka hodně drahá na to, co uměla.
Prakticky kdokoliv nabídl levněji podobný stroj.
Když by byla dražší než kdokoliv, tak asi nemá zakázky do Bulharska a Pobaltí..
Je zas ochotná dělat úpravy i pro malé série.
na západ soutěž byla se škodou, ale vyhrála arriva
V Plzni jsou naprosto vytíženi.
Navíc to přišlo pozdě.
Není to selhání managmentu, jednoduše řečeno: nabídka přišla, nejsou prostory, nejsou lidi.
Vyvinout, vyrobit a schválit v takovém čase jdnotku na 200 km/h. A jen pro dvaceti kusou sérii? Taková zakázka by nemohla dávat pro Škodovku smysl.
Přesně tak.
Ale davala
A lze ten Panter jednoduše zmodernizovat na 200km/h?
Vsak na západní spoje vvpripade výhry RJ pocital se škodovkami
Které západní spoje?
Do roku 2019 vozil linky R8 a R9 národní dopravce, což umožňovalo dělat společné oběhy souprav pro obě linky, což znamenalo, že souprava rychlíku Praha – Brno dále pokračovala jako rychlík Brno – Bohumín a opačně souprava rychlíku Bohumín – Brno dále pokračovala jako rychlík Brno – Praha. V prosinci 2019 linku R8 převzal RegioJet, zatímco linka R9 zůstala národnímu dopravci, čímž zmíněná provázanost skončila. Počínaje prosincem 2026 linku R9 převezme RegioJet, tím pádem obě linky budou mít opět stejného dopravce, takže se nyní opět nabízí tyto linky oběhove propojit.
Myšlenka to není špatná. Bohužel R8 je zcela mimo zájem MD a zlepšení k nedohlednu.
Budou ho mít dva roky.Kdo ví, co bude pak.
Já se obávám, že to bude víc jak 2 roky
Uvidíme, co si MD vymyslí. Předpokládám, že bude chtít ojetou soupravu na 200, ale kdo ví jestli kritérii projde i ta současná.
Také to může být vycpávková (krátká) soutěž jako byla na Jih.
To bude určitě, mám za to, že ještě nebyla ani notifikovaná.
Byla to R9? Co si vzpomínám, ten vlak jezdil přes Českou Třebovou. Tím to moc nedávalo smysl, v ČT uhnout na Brno a pak se dlouho proplétat do Přerova. Navíc ty přenosy zpoždění z rychlíků z Prahy (nebo nedej bože z Plzně, což taky léta fungovalo), to byla noční můra.
ano byla, to si si vzpomínáte Vy je propojení R19 + R12.
Interiér je veľmi tmavý. Nebude to príjemné pre cestujúcich, bude ich to uspávať. To je skôr ideálne na nočný vlak, kde chcú mať cestujúci možnosť si pospať v prítmí.
Určite odporúčam presvetliť interiér, ak to je ešte možné…
A prvá trieda šedá s čiernou a do toho žlté podhlavníky- nie je tam žiaden upokojujúci element, trochu ,,dreva“ alebo niečo…
Kto robí dizajn ten určite vie o čom píšem.
Je to čiste technický dizajn a už teraz to kričí že to nebude veľmi obľúbené, bodaj by som sa mýlil….
Doufejme, že interiér nebude nesmyslně přesvětlený. A světlost obrázku je snadno přenastavitelná, s realitou nemá žádný vztah.
No na druhou stranu třeba Rail(Inter/Comfort)Jety mají toho světla zas příliš, tam to září jako na operačním sálu.
Mně se naopak tmavý interiér velmi líbí. Je to věc vkusu. Naopak nemám rád bílý interiér, tam si připadám jak někde na operačním sále nebo v laboratoři.
Souhlasím s Vámi. Na první pohled interiér (podle modrého podsvitu u stropu) připomíná Astru. Astra je neskutečně tmavá a proto s ní nerad jezdím. Většinou radši zvolím interPanter u ČD, který je krásně světlý a pro mě prostě mnohem příjemnější.
Podle mě takové zadání na interiér přišlo z RJ, aby byl jednotící prvek mezi jejich novými dálkovými vozy/souptavami, ale je to teda hrůza děs.
Hlavne aby to jeste neosvitili fialovou, jak je u rgj zvykem.
Ten děs je jenom v Astrách, ne?
A bude už tou dobou styk soustav mimo kutnohorské perony…?
Taky jste si představil, jak přední jednotka stojí smetákem pod střídavinou a zadní pod stejnosměrem? 🙂
Přesně. 🙂
a je tak zásadní problém aby ze stanice vytáhla první jednotka druhou a až potom ta druhá zvedla sběrač? je to pouze o tom zda to bude technicky umět
Záleží jestli takovou kombinaci trakce bude souprava umožňovat… Ne všechno co se nabízí pak na vozidle lze udělat bez nějakých složitých nouzových ukonů…
Snad neudělají v interiéru takovou chybu jako u dálkových panterů ČD , kde je 1.třída rozprskaná po celé jednotce a průchozí , se sedačkami co se liší od 2.třídy jen barvou…
Mám pro vás tajnou informaci … pšššt … v článku jsou i obrázky.
Jsou, a jde z nich dost vyčíst.
Na jedné vizualizaci je první třída a vstup na stanoviště, tudíž v čelním voze jednotky. Dobrý.
Ale na jiném obrázku je první třída v nízkopodlažní části s tím, že je ±do poloviny vozu a dál je druhá třída. Ovšem, mezi první a druhou třídou nejdou vidět nástupní dveře, tudíž to vypadá na podobný nešvar, jako u IP – cestující do 2. vozové třídy budou muset projít jedničkou.
to nevylučuje, že může být 1.trída i jinde, ale snad takovou kravinu neudělají
Neliší se jen barvou..Uspořádání v 1. třidě je 2 a 1 sedačka ..V 2.třídě je to 2 a 2 sedačky. V jedničce jsou sedačky širší a pohodlnější…
Zrovna v InterPanteru jsou rozdíly mezi třídami poměrně velké. Sedačky v 1. třídě jsou širší, měkčí a polohovatelné. Navíc v 1. třídě je stoleček u všech míst proti sobě a navíc rozkladatelný. V 2. třídě je stolečků jen pár a vždy se rozkládá celá strana společně, takže se musíte se sousedem dohodnout, jestli bude nebo nebude stoleček rozložený.
200 lidi obsaditelnost = Praha – Kutná Hora na stojáka
Ani ne, zvlášť při páteční kapacitě 500.
Cpát jednotky na linku s jízdní dobou skoro čtyři hodiny, resp. 2,5 hodiny do Jihlavy je takové … neefektivní až nešťastné. Nedá se měnit kapacita vlaku v pátek v sezoně to bude vymístenkované, o zkouškovém poloprázdné.
Objednatel předurčuje poptávku na třicet let..?
Bude tam aspoň automat na občerstvení, když jednotkou odstřelují minibar?
Kolik míst bude na kola?
Na těch vizualizacích (poslední obrázek interiéru) je vidět nějaká nálevna a pět háků na kola…
Tohle není vlak na cesty z Prahy do Brna. Soudný člověk co potřebuje jet Praha – Brno (a obráceně) sedne na EC se soupravou ComfortJet nebo RailJet. Takže 4 hodiny (ale ani 3) s tím nikdo jezdit nebude.
Ale na cestu z Tišnova/Žďáru do Prahy to vlak je.
I z Tišnova jsou to necelé 3 h.
Zatímco autem jsou to 2 h. Této trati až bolestivě chybí VRT. Kdyby tam vlaky využily alespoň těch 200 km/h, byla by mnohem zajímavější. To ploužení se 70-100 km/h mezi Čáslaví a Žďárem je nekonečné
Linka s jizdni dobou znamena, ze obrat soupravy je po x hodinach jizdy. Z toho pak vyplyva, jak je efektivni na dane lince mit jednotku nebo soupravu s ridicim vozem nebo bez.
To není jen o rychlosti obratu, ale taky o váze soupravy s klasickou lokomotivou a klasickými vagony versus jednotkou výkonově optimalizovanou přesně na svou váhu… Taky délka soupravy bude „rozumější“…
Samozřejmě ani jednotka neřeší absolutně všechno, její nevýhodou bude ta nižší modularita… ale když uvážím tu 85t loko která odpadne tak podle mně můžou minimálně jeden vagon vozit celou dobu „nevíc“ a aspoň to bude mimo špičku příjemně pohodlné?
A co přesně že je na lokomotivě špatně? Když pak na druhou stranu táhne lehčí vagóny než je jednotka nebo při srovnání kapacity budou oproti 5 vozové jednotce stačit 4 vagóny a kapacita bude stejná. Navíc ta lokomotiva jako taková je težká, aby měla co nejlepší adhezi a zároveň to dovolovala přechodnost tratě.
Výhoda jednotky je ušetření objíždění na úkor modularity. Distribuce výkonu záleží na typu jednotky, většina to má, ale jsou i ty co ne, takže možná tak částečně tohle a nízkopodlažnost
Na pražském hlavním nádraží není na lokomotivy bez řidičáku nikdo moc zvědavý. Prostě nedostane přidělenou kapacitu na objíždění nebo odstupování do šturců, kapacita zhlaví prostě není nekonečná. I počet šturců se má redukovat.
Však taky na hln by vlaky optimálně neměly končit, nýbrž by měly projet někam dál a končit, obracet, čistit a pod někde na protilehlé periferii.
Ideálně ano. Ale ani kapacita zhlaví a tunelů na odjezd do protilehlé periferie není nekonečná. Rozumné by bylo hledat sloučení s rychlíkem někam dál, třeba do Příbrami. To ale zatím nejde. (Úvahy o budoucím sloučení Budějice – Praha – Liberec jsou.)
To je otázka kde. Reálně na všechno od východu jsou jen Vršovice a to se taky nevejde. Smíchov je vůbec nejistý. Na opečnou stranu Vysočany nebo Holešovice taky nejsou žádná výhra, tam je jen pár kolejí.
V čem je těch 85 t navíc takový problém? To je o tolik dražší poplatek za DC? Drážní vozidla jsou těžká tak nějak z principu a neřekl bych že to někde vadí.
Spotřeba energie není zas tak malá položka v ekonomice vlaku. Nemůžete soudit podle toho, že se dnes při nedostatku čehokoli vytlouká klín klínem.
Naprostou většinu lokomotivy má jednotka rozloženou v sobě, takže ušetříte sotva nižší desítky tun.
Dostanete půl vagónu „navíc“ a často i dvojnásobek adhezních náprav, nebo i víc.
Právě že třívozová jednotka o kapacitě 219 a váze 131 tun je lehčí než souprava s lokomotivou + 3 vozy o skoro celou tu lokomotivu. Čili o polovinu celé té jednotky. Zdvojením kapacity se to trochu vyrovná, ale ne zas až tak moc.
nechci bejt hnidopich, ale dnes tam mimo špičku jezdí standartně 6-7 vagónů. To byste nahradil jednou třívozovou jednotkou ?
Plus mi překavupje, že by snad 3vozová pesa vážila o 20tun míň než 3vozový panter, když srovnáme dvousystémové verze.
Já vás opravím, soudný člověk z Prahy do Brna nejede vlakem ale autem.
Myslím, že řada soudných lidí vymění vlak za jízdu po D1 ve špičce…. :-))
Kapacitu stejně málokdo na delších linkách mění. Ec na ferdinandce mají vozu v pátek stejně jako jiné dny, jízda na stojaka je standard.
Když byl jeden dopravce, který vozy prostě měl, posilovalo se snáz. Dnes podle nových pravidel je každá linka samostatný mikrovesmír s vlastním poolem vozidel. A to je jakákoli operativa mnohem těžší.
A s dalším porcováním sítě to bude jenom horší
Už nepůjdou tak snadno machrovinky jako náhradní souprava z Honeckerů za Pendolino. 😀
Ideální to není, ale lepší než nejet vůbec
Většinou to platí, ale tady už začínám pochybovat, jestli byla opravdu lepší ta devastace značky.
Jenže ty vozy co měl ten dopravce „nevíc“ na posilování byly „echt“ křápy kopřiváky… to ten efekt posilování trochu kazilo. A těžko čekat zlepšení, na nové (nebo aspoň zánovní) „kmenové“ vozy se ještě peníze jakžtakž schrastí, ale na „rezervní“ slušné už fakt ne. Solidní vozy jsou stejně převážně v ucelené soupravě, takže posila zase bude „co dům dal“…
To že byly schopni odvést lidi, kteří by jinak museli jet v jinou část dne nebo jiný den, to posilování opravdu echt kazilo, lol, když to to tuplem cestujícího neutvrdilo, že ho železnice není schopna spolehlivě odvést a musí si do budoucna pořídit auto, které ho odveze, když chce a potřebuje. Navíc uvádíte nepravdu, na víkendy se posiluje moderními vozy, neb to má celá řada linek ve smlouvě, řada klimatizovaných vozů Bee238 a příbuzných řad, které mají kolem 60 let, navíc za chvíli bude jezdit už jen jako zálohy a k tomu se nejspíš začnou přídávat i Bmz, jak ČD… Číst vice »
Když si objednatel na u EC na Ferdinandce řekne, že chce větší/menší kapacitu, tak ji může mít v řádu měsíců. U jednotek je to o životním cyklu v desítkách let.
Teoreticky se dají jednotky při změně dopravce poslat někam úplně jinam, ale tomu sotva kdo věří.
Zkuste si v příloze smlouvy přečíst něco o minimální objednané kapacitě pro jednotlivé úseky možná budete překvapen.
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/24299749
Tadyta česká posedlost lokomotivou a vozy… Koukněte třeba do Japonska, tam nejezdí na osobních vlacích prakticky žádná klasická souprava (ano jezdí, ale naprosto minimální podíl).
Vemte to z druhé stránky. Já jako cestující teda naopak nesmírně oceňuji např. na lince Praha Brno railjet, protože prostě vždycky vím, co přijede. To hledání, který teda vůz bude aktuálně který a kam si teda mám sednout mě na všech těch možných EC a rychlíkách spíše dost otravuje.
P.S. jednotky se většinou dají spojovat.
Ten rozdil v cene mezi starymi a novyi vlaky je divny…
A k čemu že ty vlaky budou potřebovat 200km/h?
Ony se vlaky nekupuji na 5 let, ale počítá se s provozem po dobu min 30 let. Kdyby náhodou byla zprovozněna část VRT z Prahy na Brno, tak by bez vmax 200 na ni jednotky nesměly.
Nesměly? Tak dalece a detailně bych o provozu na českých VRT nevěštil 🙂
Inu, je takový úmysl, a má to „myšlenku“, takže nepovažuju za dobrý nápad tuto koncepci hned odzačátku sabotovat kvůli „pár fufíkům“ což je právě rozdíl u NOVÝCH jednotek mezi verzí 160kmh a 200kmh (možná že by se zde dalo uvažovat ještě s hodnotou 189kmh jako hranici mezi verzemi TSI).
Jakože pokud to zrovná náááhodou nepasuje do plánů jistého dopravce nakupujícího jednotky jistého výrobce tak prostě smůla… ten výrobce by se měl vážně nad sebou a Vmax=160kmh zamyslet, za chvíli bude mít problémy i v Pobaltských státech s takovou!
Ten dopravce ale na VRT soupravy na 230/250 km/h ale nemíří, tak mu to s takovou v Pobaltských státech může být jedno.
*výrobce.
189 km/h už pár let není hranice.
Tak velký rozdíl rychlostí by si přece nemohli dovolit, to by ta trať měla mnohem nižší propustnost.
Znáte nějaká vozidla na méně než 200, která jsou zároveň tlakotěsná?
A proč potřebují tlakostěnost?
Ono není příjemné už míjení dvou vlaků ve 160 km/h, ne tak ve 200+320 km/h.
A kde se tak budou míjet?
Na trati.
Na které?
Železniční.
Na žádné železniční trati se tohle 200/320 míjet nikdy nebude.
Když bude část po VRT, tak to znamená, že to nebude jezdit rychlíkovou trasou, respektive vynechá Kolín, Kutnou Horu a Čáslav, které to stanice tvoři možná polovinu cestujících těchto rychlíků.
HavlBrod a Ždár bude mít rychlé spojení s Prahou EC vlaky z Maďarska a Rakouska, které tudy budou jezdit místo přes Pardubice, až bude hotov první úsek VRT mezi Světlou a Poříčany.
Tedy se znovu ptám, k čemu ty vlaky, stejně jako na zadaní do Plzně, potřebují 200km/h?
Protože se v té době ještě nevědělo, že se bude chtít zrušit sjezd na Poříčany.
A co má ten sjezd na Poříčany společného s tím, že to po VRT neobslouží rychlíkové stanice? Nebo snad myslíte ten asi patnáctikilometrový úsek mezi Klánovicemi a Poříčany? Na takové vzdálenosti si myslíte, že to využije tu rychlost? No to snad ne…
Tím úsekem to mělo jezdit, dál už normálně po koridoru, a 200 je minimální povolená rychlost vlaků na VRT.
A jaký pro to byl důvod? To že budou jezdit dálkové vlaky Praha-Poříčany-HavlBrod-Ždár-SK/AU se ví už několik let, než bude komplet trasa Praha-Brno po VRT, aby to tedy mělo alespoň trochu kombinovat rychlíky-VRT, tak tak tyhle jednotky už budou dávno ve šrotu.
Kompletní VRT bude někdy na konci století 😀
Vzhledem k tomu, že prvně bude Praha-Dráždany, Moravská Brána, spolu s „rychlím spojením“ Přerov-Brno, které taky pořád nestojí, VRT Jižní Morava, tak komplet Praha-Brno, která přijde až po nich, to bude opravdu v nejoptimistivičtějším světě rok 2050, ale spíš někdy 2070, já se to totiž opravdu nebojí, že by tady stihli vystavět většinu VRT sítě za pouhých 10 let, když ani v Německu to nestihli za 40 let.
Aby se ušetřila kapacita na trojkolejce.
Dálkovina s tím vůbec nesouvisí.
Odhadovat, že v roce 2056 nebudou ještě ani výjezdy z aglomerací mi přijde poměrně odvážné.
Na těch výjezdech se určitě nebudou potkávat 200/320..
Ty vlaky musí přežít rozdělení linky R9 na R33+R34+R37 a část z toho vyplnit.
Nevím proč tak tvrdohlavě odmítáte fakt, že tohle je prostě nevýhoda liberalizace. Ještě dlouho tam žádný smysluplný úsek nad 160 nebude. Ty vlaky začnou jezdit 200 někdy ke konci životnosti. Možná.
Co je nevýhoda liberalizace? Kdyby to samé zadal stát státnímu dopravci, tak to bude nevýhoda čeho?
Nevýhoda liberalizace je, že stát se na 15 (30) let dopředu zavazuje objednávat provoz konkrétních vlaků. Ty jsou pro dnešní úroveň infrastruktury předimenzované, ale zároveň mohou být v budoucnu poddimenzované. Ta smlouva státu bere jakoukoliv flexibilitu.
To není problém liberalizace ale zvoleného přístupu MD.
Není to tak, že by to bralo jakoukoli flaxibilitu. Smlouva mívá flexibilitu od podstaty nějakých 20% dodatkem, navíc může obsahovat i výraznou opci. Kdyby to výrazně nestačilo, může být vedle smluvní linky vyhlášená další soutěž na další posilovou linku. Takže všechno je to o přístupu MD, ne o liberalizaci jako takové.
Těžko si ale dodatkem domluvíte, že najednou začnou soupravy jezdit o 20% rychleji.
To ne, ale s dvoustovkou pro rychlík se u nás uplatníte skoro kdekoli i za 40 let.
40 let ty jednotky jezdit nebudou, natož aby se s nimi někdo za 40 let hlásil do soutěže.
Jestli je pravda, že jsou ocelové, tak tu 40 let mohou jezdit docela v pohodě. Jančurovým nejstarším vagónům táhne na 60. Ale nikde nepíšu, že by se po 40 letech s tím někdo hlásil do soutěže.
Vagon není jednotka, nebo hnací vůz, po světě pořád jezdí mrak vagonů ze 30.let, ale lokomotivy jsou jaksi alespon o polovinu mladší, první Flirty ve Švýcarsku vydrželi 20 let provozu. Nemyslím si, že je Pesa kvalitnější.
Kdepak ty vagony co jim táhne na stovku let jezdí?
Různé uhláky nebo plošíňáky v Severní a Jižní Americe a asi i jinde.
A souvislost s osobní dopravou?
Že je rozdílná složitost nebo mechanická námaha mezi vozem a hnacím vozem, ergo nesmysl zmiňovat nějaký 60 let starý vůz ve vztahu k životnosti jednotky? Vy podle reakcí asi taky trpíte dobrou natvrdlostí, že? Švýcarské Flirty, které jsou určitě kvalitnější než Pesa, vydržely v provozu 20 let, osobní vozy v bývalých koloniích, které mají ten původ, jinak budou určitě ještě starší, než 60.léta.
Zatím co u přímého zadání se zavazuje jen na rok či jak? 😁😉
Nemyslím si, že by ten vlak měl životnost jen nějakých 10-15 let.
A já si nemyslím, že za 10-15 let tam bude smysluplný úsek na 200.
Předně počítejte ne od teď, ale od zprovoznění.
Ty 2 roky nehrajou roli.
No, hlavně počítejte s tím, že ty rychlíky tu mají být teoreticky do 2056-66. Pro stošedesátkové tu už moc uplatnění nebude.
Tak kde těch 200 budou jezdit?
Konec „prvního období“ smlouvy (a cirka polovina životnosti) bude za 17 let. Jsem taky pesimista, ale teda že bych vsadil na to že za 17 let v této oblasti opravdu nebude ani kus vrt trati tak to si nemyslím…
Za 17 let možná s velkou slavou dokončí modernizaci Brno-Přerov. A VRT beru jako těžkou utopii
Za 17 let tu nebude ani VRT Moravská Brána a pořád neodpovídá na to, kde by i jen měli na té VRT 200 jezdit a proč.
Představovat si můžete co chcete a nikdo vás nepřesvědčí. Podle soukromých představ se ale MD řídit nemůže.
Tak už konečně odpovíte, kde ty jednotky budou těch 200km/h jezdit? Ono jestliže před kompletním doděláním Praha-Brno, musí ještě přijít „rychlé spojení“ Brno-Přerov, ze kterého nestojí ani kilometr, s tím nové Brněnské nádraží, VRT Moravská Brána a Jižní Morava, VRT Praha-Drážďany, tak určitě v době životnosti jednotky nestihnou dodělat celý úsek Brno-Praha, aby to kombinování dávalo alespoň trochu smysl, nebo jestli si myslíte, že tady postavíme celou síť VRT během 20 let..
Pro kombinování ale nepotřebuji celou VRT, spíš naopak.
Kombinovat budou EC/IC vlaky do Brna přes Brod, v té době nemá tudy ještě vést rychlíky, kterých polovina jejich cestujících vzniká mezi Čáslaví a Kolínem, nemá žádný smysl.
Koukám, že jste tak natvrdlý, že vám nepomůže ani svěcená.
A kdybyste se čirou náhodou mýlil, tak prostě smolík, buď „uhneme“ z pravidel „VRT minimálně 200kmh vlak“ nebo ho přetrasujeme tak aby po VRT nejel ani kousek trasy. Jedno lepší než druhé. A kvůli jakému zisku? Aby ta jednotka byla o trošku levnější??
Ten rychlík nemá po VRT žádný význam a smysl, už po několikáté.
Stadlerské Kissy mají 30let a to budou asi jiné kvality, než Pesa, takže bych se 20-25 letům vůbec nedivil, navíc to pořád neodpovídá na to, kde ten rychlík těch 200km/h využije?
*Flirty.
Tak ne 30, ale 20 let měli životnost ty první Flirty.
Ty sedačky celkem masakr, nevim zda si někdo všimnul ale druhá trida bude mít sedačky z regiopanteru
Lepší by bylo aby sedačky byly jak v interjetu (což by se vešlo)
Ale chapu šetří se na každém rohu -> pohodlnost pro cestující 0
Ta vizualizace s reálnými sedačkami nemá nic společného.
To by byla dobrá zpráva, kdyby ne.
Však je to vizualizace s implementaci boarcardu
Takže ri asi tak bude
Bocard má víc druhů sedaček.
To ano ale ve vizualizaci jde typ jasne odvodit
Je ve smlouvě požadavek na označení rezervovaných míst? Nebo cestující druhé kategorie s IDS jízdenkou bude během cesty třikrát vyhozen z místa někým s místenkou aniž by se o tom že je místo rezervováno mohl předem dozvědět?
To mají skvěle vyřešeny DB. Rezervace se okamžitě promítají do rezervačního systému, jako i do displeje nad sedačkou. Všechny nové vlaky elektronický systém rezervací mají a jsou i připojeny na internet, tak technicky to možné být musí. U DB se dokonce lze odbavit i po nástupu a označit si volné místo, které se okamžitě objeví jako obsazené. Funguje to v ICE, jak na jiných vlacích, to nevím (někdo mě snad doplní).
Bylo by fajn, pokud by si z toho zdejší dopravci vzali inspiraci, prostředky k tomu mají a spolu s novými soupravami se budou jen rozšiřovat.
RJ už si inspiraci vzal. Displeje rezervačního systému v Avmz přelepil číslováním míst.
Hlavně RJ se k lidem bez místenky chova jako ke kusů špinavého hadru.
Jel jsem s RJ za život asi 5x a chovali se ke mně jako ke kusu špinavého hadru i v bussiness class ve vlaku, i v autobuse 😀
Taky to tak vedení RJ chce…. Buď si koupíš naši jizdenku nebo jsi příživník
Uvnitř je tma. Ve vlacích máš deprese.
Netradiční námitka… obvykle bývá stížnost že má člověk „vypálené oči“ a „spáleninu na plešce“ a hlavně že se nedá spát…
03-10/2027 – nepřetržitá výluka Kuřim – Tišnov, nejspíše vč. rekonstrukce žst. Tišnov (když to vyjde, je to jiná stavba). Začátek provozu z Brna bude takový rozpačitý.
Těším se na 200km/h.Ale už teď na trase z Prahy do Kolína jsou dopravní zácpy😢Vlaky tím pádem pořád brzdí😡
Těch 200 km/h opravdu nebude na stávající trati Praha – Kolín.
To se budou Pohledští Dvořáci divit, až jim to tam pofrčí dvoustovkou… :o)))
To je tak prolezlé zaměstnanci ČD, že chudák ministerstvo kvůli tomu nevypisuje žádné soutěže, kde by nikdo jiný, než ČD, neměl šanci.
Akorát, že poslední dobou vůbec.
Jen jsem zvědav jak bude Regiojet řešit stálé problémy, které jsou u Foxů a které Pesa řeší stylem vypnout – zapnout. Také drnčení všeho pokud jednotka nejede po rovném koridoru a padající šroubky ze stropu. Jediné co je na jednotce pohodlné je stanoviště strojvedoucího, který ale musí být otužilí protože v zimním období to opravdu moc netopí. Stále chodí stížnosti od cestujících že je v oddíle zima a klimatizace fouká studený vzduch od stopu , topnice u podlahy jsou vlahé. Ale velkou pochvalu zaslouží zásuvky 230V jsou tak dobré že utáhnou gril s příkonem 2000W. Ano utáhnou předávající technici PESA… Číst vice »
Zapomínáte že RJ už má pesy které jsou relativně spolehlivé,
vážně? a proto furt kolem Ústí potkávám 628? 😀
Například z důvodu výluky na trakčním napájení.
Sám víš když si zapneš topení na sklo tak na stanovišti teplo je. A že ty dva Foxy stojí v depu po střetech tak to na vedení ČD měli podepsat smlouvu kde to je řešeno lépe. Poláci využívají jen špatně smluvní podmínky. A co se týká ze Fox odpadává z výkonu tak soft je dávno hotov ale schválení zamrzlo na drážním úřadu co jsem slyšel.
RegioJet.. neprovádí opravy ani údržby jen jezdí a generální opravy štětkou. Viz jejich linka Bohumín brno
Přesněy ta linka je naprostá ostuda.
Zase se nebudeme tvářit, že toto jsou první elektrické vlaky, které Pesa kdy vyrobila. V Polsku jezdí kvanta Elfů a Dartů bez větších potíží.
Na klimatizaci foukající ze stropu a tím vyvolaný pocit zimy budou stížnosti po celou dobu života těch vlaků. To je konstrukční šlendrián, který sice sraz í cenu vozidla, ale vyžene mnoho lidí do aut. Slušný výrobce volí dražší výdechy pod okny.
Škoda, že jednotky nebudou mít o pár kilometrů vyšší rychlost (230km/h). Takhle se na blížící se VRT nepodívají a nevyužije se potenciálu této tratě.
Pokud se chtějí nové jednotky či soupravy na různé linky, už teď by se mělo uvažovat s požadavkem na vyšší rychlosti právě kvůli VRT.
K poslední větě: právě proto že počítá, jsou na 200.
VRT je přece od 250 kmh výše.
Na dálnici na 130 taky můžete jet 80, takže klid.
Ale můžou se tam pouštět i pomalejší vozidla, to už je jen ma vůli provozovatele infrastruktury.
Naštěstí se na VRT trati dá (a smí) jezdit i jinou rychlostí než Vmax! U nás bylo koncepčně zvoleno že na trať VRT „pustí“ vlaky co jsou schpné jet minimálně 200kmh… za mně celkem dobrá volba.
Vlaky na 200 budou po VRT normálně moct jezdit, to už by tam musel být extra hustý provoz vysokorychlostních vlaků, aby se tam kvůli rychlosti nevešly.
Tenhle vlak se na vysokorychlostní trať stejně podívá maximálně tak v úseku Běchovice – Poříčany.
Ano, přesně o tomhle kousku tratě jsem psal.
A to je málo? To budeme jako donekonečna řešit problém „bylo dřív vejce nebo slepice“ a čekat s rychlejšími vozy/jednotkami na lepší trati a s tratěmi vice-versa?? Bylo by snad normální kdyby se OA vyráběly „přesně“ na Vmax=130kmh (140kmh)?
Kdyby šlo jen o tenhle kousek, tak by možná byl hotový někdy 2032-5. Jenže ho v rámci PPP chtějí spojit s tím až do Světlé.
Podivá… pár let po vyřazení
Ještě je požadovaná určitá tlakotěsnost kvůli míjení s rychlým vlakem, takže ne každý vlak na 200 tam bude moct.
Dobrá poznámka. Které současné vlaky na 200 to nesplňují?
A kde si myslíte, že tu rychlost využijí?
R34 po VRT Střední Čechy.
Hezke, ale pak ten stejný odbor nedodržuje zakon ve vztahu k dopravní obslužnosti
Konkrétně?
To čelo mi připomíná hlavu delfína.
Je to stejne celo co má Fox
Minišatů ať se prosim podívají na vizualizaci RegioFoxu který byl venku před dvěmi lety a je to uplne to stejne
Další bod je, že logicky kvuli výroby a servisu to musí mít stejne parametry (náhradní dily atd)
Minusaři*
Ano, a také vyrobit a ocertifikovat nové čelo podle TSI je velmi náročné a drahé.
Samozdrejme šotouši, si mysli že jde cokoli na počkaní
Skoro se mi chce napsat, že včetně šotoušů na MD a ROPIDu…
Musí? Aha.
Příměstské jednotky na rychlíkových linkách nejsou příjemné. Tohle má blíže k Panteru než k Railjetu. Po nějakém čase bude renezance klasických kupé, které budou za příplatek jako 1+ třída.
Tyhle hliníkové příměstské skořápky budou drnčet, bzučet, skřípat. Snad tam bude lepší informační systém než u ČD.
Souhlas, bude to peklo.
Větší peklo než současné neklimatizované, natřískané a rozvrzané soupravy? A tak to jo. Já vlastně zapomněl, ono to nebude mít stahovací okénka a přijdete zase o kus šotonostalgie, to bude tragédie.
Ty současné dokonce ani ty stahovací okénka nemají 😂 Jen vyklapovací. Bee272 je vagón, který se nezavděčí vůbec nikomu
Nevím, za co máte ty mínusy, podle řady zjevně bude. 😀
Kolik jízdenek 1+ třídy prodáte třeba do Světlé nad Sázavou? Vždyť to bude takový RE, žádné dálkové cestování. Lehce vytuněná jednotka je naprosto adekvátní vozidla v této kategorii v celé Evropě.
Do Kutné Hory by se dačo prodat mohlo, lustr z lidskejch hnátů je u turistů populární…
Pochybuju, že to bude z hliníku. Poláci k hliníku ještě nedošli. Fox je z oceli.
Ocel má své výhody. Třeba když to chcete předělat z dieselu na elektriku.
Klid, rozdíl mezi regionální a dálkovou jednotkou se už dvacet let výrazně stírá.
Spousta dopravců teď pořizuje na rychlíky Coradie Stream, Desira ML/Mirea nebo Flirty a je to naprosto v pohodě svezení s výhodami bezbariérovosti a jednoduché výměny cestujících.
Moc tedy nechápu tu kapacitu. Dnes má kmenová souprava 5 vozů. Ve špičce jich ale jezdí od prosince i 9/10. Nově to bude max. 7. Trochu mi přijde, že nás na R9 nečeká úplný skok v kvalitě cestování…
Současná plánovaná 10ti vozová souprava (když se zrovna podaří sestavit) ve špičce má kapacitu 502 míst ve 2. třídě a 54 v 1. třídě. Z toho 80 je v Bdtee, kde tedy 80 lidí bych chtěl vidět, jak sedí (sedačky proti sobě s malou roztečí). Vidím tedy kapacitu dvou spojených jednotek celkem 500, z toho 60 v první třídě jako ekvivalent ;).
Dnes taky není celodenní hodinový tak mezi Prahou a Havlíčkovým Brodem.
Ale mezi Brnem a Žďárem (a HB) bude nadále 1h jenom ve špičkách, i když se má jízdní doba zkrátit o čtvrt hodiny
Ale ty současné soupravy jsou d většiny Bee272 se třemi místy v řadě (nebo Bee273, které mají ještě míň). Pokud budou mít nové jednotky dost sedadel v leteckém uspořádání, bude reálná kapacita jednoho vozu o 1/3 větší
Ale ten pozměněnej obličej RegioFoxu se mi líbí. Jednotka působí dost sebevědomě. Bude to hezkej vlak. Jediný, čemu nerozumím, jsou modrý sedačky uvnitř. Evokuje to spíše ČD a nehodí se to tam.
Tak píšou tam, že o podobě interiéru ještě není rozhodnuto. Třeba prostě jen měli takový model k dispozici a nechtěl se jim to předělávat, když stejně ještě není jasné, jak to má nakonec vypadat.
Myslim si ze budou jen minimalni změny a ze toto je jen vizualizace, přeci jen je lepší když jsou dily stejne
Tak RegioJet také používá modré sedačky….Minimálně v low-costu a ústeckých jednotkách.
Zaujalo mě to číselné označení čtyřvozové jednotky. Bydhošťáci asi běhaj z fachy rovnou ke zpovědi…
Jestli to nebude 656 a 657, tedy pokračování číselných řad (654, 655), které Regiojet již provozuje.
Čítať je ťažké?
Navazuje to na Síriuse coby rychlíkovou jednotku. Ale třeba řady 663 a 664 myslím obsazené nejsou.
To je jak mor tyhle primestske jednotky na rychlikovych linkach.
Na rychlíky je jednotka nejlepší vozidlo
Jednotka ano, ale ne s takovýmto typem sedaček. Na druhou stranu zrovna tohle je rychlík vymeták, určený pro krátké přepravy mezi těmi městy po cestě, ne jako vysloveně dálková doprava. Ale mohli tam dát trošku lepší verzi sedaček od Borcadů, oni umí, ne že ne.
za standardních podmínek PESA vybavuje své vlaky sedačkami recorail Poland zpravidla Equinox pro dálkové jednotky a Xeon pro osobní vlaky , pravděpodobně bude to požadavek Regiojetu, stejně jako zákaz jacobsonových podvozků to snížení kvality.
https://www.recaro-rail.pl/produkty/fotele/intercity/equinox.html
https://www.recaro-rail.pl/files/5_RECARO_Rail/ZMIANY%20WRZESIE%C5%83%202024/RECARO_IC_EQUINOX.pdf
https://www.recaro-rail.pl/produkty/fotele-regio/xeon.html
https://www.recaro-rail.pl/files/5_RECARO_Rail/Adrianna%20Herkt/RECARO_REGIO_ALTO.pdf
NEWAG a Stadler zase spolupracují s TAPSEM a vybavují interiér sedačkami XCDS:
https://taps.com.pl/xcds
Z Tišnova, Křižanovs (Velké Meziříčí), Žďáru nad Sázavou je to vyloženě dálková doprava do Prahy. Nebo myslíte, že existuje silná poptávka do z Tišnova do Křižanova, atp.?
A je tam něco, co tu soupravu činí nepoužitelnou pro nějaké 2-3 hodiny jízdy?
Vy jste nějaký nabroušený. To chce klid. 😉 Jen vyvracím nepravdivé tvrzení. O použitelnosti či nepoužitelnosti jsem nenapsal apni slovo. Nebo účel světí prostředky? 😉
Nejsou argumenty, tak se mínusuje. Smutné…. 😉
A co poptávka ze Žďáru do HB? Nemluvě o středočeských úsecích, tam do vysokopodlažních vozů lézt nechci. Jet 2-3 hodiny RE vlakem v Německu je úplně běžné, na IC v podobných relacích jede často Kiss nebo Twindexx, tj. podobný komfort jako toto.
Ta je nějak zásadní? A to by se anulovala fakta o Tišnovu? Německo je náš dopravní vzor na železnici? Odkdy? A co z toho jako plyne? 😉
Ale rychlíky nejsou dálková doprava, většina rychlíků má zastavky do 20 minut, je to víceméně meziregionální doprava, něco jako v Německu RE nebo IRE, dálková doprava je pak IC nebo EC.
Ale zase jet tím 3h je pořád celkem reálné, pokud je někdo opravdu natolik citlivý na pohodlí tak si může připlatit jedničku??
No to moc ne, lidi tím hlavně jezdí z/do Prahy / Brna. Takže klidně 3 hodiny.
Čím jako?
Konkrétně proč?
Zvyšovat kvalitu vhd? Proč, že?
Souhlas
Záleží jak moc rychlíková ta linka je, jestli se víc hodí nízkopodlažnost s jejími výhodami a nevýhodami. Tady je to za mě v pohodě. Od příměstské jednotky se to přece dost liší. Je otázkou času než budou jednotky na všech podobných linkách co staví co 10 minut – na R16 už soutěž proběhla, hodně by se to hodilo i na R20 (kde se občas objevovaly 471), na R17 se zatím nechává status quo… mnohde to komplikuje že část trasy nebo část spojů ještě není pod dráty.
V Bavorsku by to zařadili jako Regio Express.
Ano, v Německu kategorie “D” zanikla. U nás ale ne.
Chci říct, že ten vlak má regionální charakter a není ani určený na spojení svých koncových stanic.
Tří a čtyř vozové? To budou jezdit stále spojené? Nebo si někdo myslí že čtyř vozová jednotka bude stačit?
Budou stačit. Budou muset. Bude se jezdit v plném obsazení a už nebude luxus v tom že člověk má pro sebe celou dvojku nebo dokonce čtyřku. Bude to dobytčák.
Tak to nevím, kdy jste jezdil, ale u mě tento luxus z Prahy do Čáslavi a opačně fakt nikdy nehrozil 🙂 Frekvence na Moravě jasně je jiná, ale ty střední Čechy jsou masakr.
Nemít za cenu jedné jízdenky čtyři sedačky k dispozici je dobytčák? Aha , to jsou mi novinky.
Takzvaný Budyšínský nebo Honeckerův syndrom. Taky ho mám…
Mluvilo se o rozpojování v HavlBrodu. Jeden do Brna a druhý do Jihlavy.
Rozpojování v Čáslavi. Vlak každou hodinu a jednou za dvě hodiny do jihlavy a jednou za dvě hodiny Brna.
A nebyl náhodou požadavek na minimální počet míst v rámci výběrového řízení na celou trasu?
To je super. Snad to nebude zdržovat a do 3 minut to bude a ne jako v Čerčanech kde tvrdne vlak 10 minut zbytečně kvůli rozpojení na Zruč a Tábor
Tak je do střídavý provoz (dvě nezávislé linky Pha – Jihlava a Pha – Brno, v části trasy prokládané, což by odpovídalo těm intervalům, co pište), nebo to bude křídlový provoz (rozpojení a pak jedna část do Brna a druhá do Jihlavy)?
Jako dnešní realita v Elefantu a Regionově mi přijde šílená. Všude jsou čtyřky a když jedeme ve čtyřech bez místenky tak všude sedí jeden člověk a zabírá čtyři místa a nikdy si nesedneme na čtyřku spolu!
Vlaky by měly mít ideálně 70% po dvou za sebou a max. 30% po čtyřech a zákaz kupovat místenku pro jednu osobu do té čtyřky to je naprosté sobectví a je neskutečné kolik takových šmejdů co to dělá je..
Z jakého důvodu je tam ta klauzule o převodu na jiného dopravce?
Protože smlouva je na 15 let a životnost vlaků 30 let, takže dalších 15 let může s těmito jednotkami jezdit jiný dopravce (viz. Arriva v Plzeňském kraji). Vzhledem k tomu, že schválení řady trvá reálně osm až devět měsíců, tak pokud nebudou v březnu až v dubnu na VUZ, tak si nemyslím, že se to stihne.
Pak ale nevím, proč se dělají smlouvy na 15 let, když životnost soupravy je 30 let. Pak má smlouva být buď na 30 (jako se plánuje v Praze), nebo na 15 let, ale s opcí na prodloužení o dalších 15 let.
Jednak se to bere jako páka na dopravce, aby se nepřestal snažit, jednak je to dané legislativně (delší lhůty se musí zdůvodnit).
Já bych se soutěžení na delší dobu nebál, ale možná jsem jen důvěřivý a naivní, když si myslím, že kvalita služby se dá ošetřit smluvně 🙂
Kvalita služby se smluvně pochopitelně ošetřit dá, je ale potřeba tu kvalitu pravidelně kontrolovat a případné neplnění u dopravce vymáhat a sankcionovat.
Což MD těžce nezvládá
Tak pak ta opce. Pokud bude objednatel s dopravcem spokojen, může se dohodnout na pokračování na druhé období (s tím, že se dopravce třeba zaváže k nějaké modernizaci) a není třeba soupravy přeprodávat.
A proč se té možnosti bránit??
Však dopravce se může přihlásit do další soutěže a díky tomu, že na lince už působí, má nejlepší informace k tomu aby znovu vyhrál. ČD to tedy moc neumí, ale je to hlavně tím, že se to soutěžení taky musejí naučit, většinu svých výkonů pořád dostali nabagrovaných přímým zadáním
Nejde o kvalitu, ale o nemožnost změnit koncept.
Už 15 let je strašně dlouho, za tu dobu se toho může hodně změnit.
Co přesně se stane s vozidlem, když změní majitele, nebo číselnou řadu? M152 ČSD vs 810 ČD, polomáčená.
Opravdu chcete při podpisu smlouvy zabetonovat požadavky na kapacitu linky na třicet let dopředu?
Za tu dobu se požadavky cestujících výrazně změní a budeme (my všichni daňoví poplatníci) platit dotace za zbytečnou linku vozící vzduch. Nebo naopak budete na trati překážet komerčním spojům s výrazně lepší nabídkou pro cestující.
Hlavně ať tam nic nevrčí, nebzučí, nehučí a jsou sedadla po dvou. Co konečně otáčecí sedačky směrem jízdy dožijeme se jich u nás?
Tady nejste v Japonsku…
To jsem jediný, kdo preferuje sedět zády ke směru jízdy?
Nejste.
Nepreferuji to, ale je mi to plusmínus jedno… obzvláště pokud někde jedu skutečně často. Pak není důvod „skenovat“ celou cestu před sebou a občasný pohled „pozpátku“ bohatě stačí…
I když nejste, je vás menšina. A existují i lidé, kteří vlakem prostě nejedou (vpodstatě nemohou), pokud nemají sedačku tím jejich směrem.
Mohou, spíš ale nechtějí.
Pro některé je to jen výrazné zhoršení kvality, ale někteří prostě nemohou.
Někomu se může dělat špatně.
Právě, někomu to dělá i zle
Připlatíte si za ně?
Ve zmíněném Japonsku jsem otáčecí sedačky viděl v obyčejné příměstské jenotce, kdy si cestující mohli nastavit sezení dle své volby.
To věřím a bylo by to skvělé. Jen pořád mám dojem, že chceme hodně muziky za málo peněz.
To by chtěl každej 🙂
Když srovnám manuálně otočnou sedačku třeba s rozvodem elektřiny ke každé sedačce, nejeví se mi to materiálně a náročnosti na lidskou práci nějak dramaticky. Ale jasně, už Arthur Hailey nám vysvětlil, že v sériové výrobě se počítá každý cent.
Já jsem to zažil v městském vlaku v australském Sydney – dvousedák byl pevný a oboustranné dvouopěradlo šlo přesunout mezi jeho konci (stačilo zabrat za madlo).
Jako i vedle sebe každý jinak?
Mně je právě obráceně blbě a u vlaku bez garance směru jsem nucen brát místenku směrem v ceně a jednu si připlácím opačně a pak si vyberu. Ono garantovat směr taky stačí chtít a ne jako ČD co na to kašlou
Brno zatím není RegioJet. Chybička se vloudila 😜
Ale je to krásná chyba. Lepší než Zastávka u Zatáčky do Vídně 😊