Rychlost 200 km/h a české sedačky. Jak budou vypadat polské vlaky pro rychlíky RegioJetu Praha – Brno
Nová jednotka pro RegioJet na linku R9. Foto: PESA Bydgoszcz

Jednotky budou jezdit ve dvou verzích.
Jednotky budou jezdit ve dvou verzích.
Vypadá dobře.
Jo no, určitě to bude o cosik lepší nez bdt vozy 🫣
Divím se, že si Škoda Transportation nechává ujít tyto zakazky od Regiojetu a nechává vyhrávat Poláky. Neříkejte mi, že by takovou jednotku nedokázali v Plzni taky vyrobit a ve stejne cenove kategorii. Třeba na bázi inovovaného Panteru..
Nevím jak dnes ale deset let zpátky byla škodovka hodně drahá na to, co uměla.
Prakticky kdokoliv nabídl levněji podobný stroj.
Do roku 2019 vozil linky R8 a R9 národní dopravce, což umožňovalo dělat společné oběhy souprav pro obě linky, což znamenalo, že souprava rychlíku Praha – Brno dále pokračovala jako rychlík Brno – Bohumín a opačně souprava rychlíku Bohumín – Brno dále pokračovala jako rychlík Brno – Praha. V prosinci 2019 linku R8 převzal RegioJet, zatímco linka R9 zůstala národnímu dopravci, čímž zmíněná provázanost skončila. Počínaje prosincem 2026 linku R9 převezme RegioJet, tím pádem obě linky budou mít opět stejného dopravce, takže se nyní opět nabízí tyto linky oběhove propojit.
Interiér je veľmi tmavý. Nebude to príjemné pre cestujúcich, bude ich to uspávať. To je skôr ideálne na nočný vlak, kde chcú mať cestujúci možnosť si pospať v prítmí.
Určite odporúčam presvetliť interiér, ak to je ešte možné…
A prvá trieda šedá s čiernou a do toho žlté podhlavníky- nie je tam žiaden upokojujúci element, trochu ,,dreva“ alebo niečo…
Kto robí dizajn ten určite vie o čom píšem.
Je to čiste technický dizajn a už teraz to kričí že to nebude veľmi obľúbené, bodaj by som sa mýlil….
Doufejme, že interiér nebude nesmyslně přesvětlený. A světlost obrázku je snadno přenastavitelná, s realitou nemá žádný vztah.
A bude už tou dobou styk soustav mimo kutnohorské perony…?
Taky jste si představil, jak přední jednotka stojí smetákem pod střídavinou a zadní pod stejnosměrem? 🙂
Snad neudělají v interiéru takovou chybu jako u dálkových panterů ČD , kde je 1.třída rozprskaná po celé jednotce a průchozí , se sedačkami co se liší od 2.třídy jen barvou…
Mám pro vás tajnou informaci … pšššt … v článku jsou i obrázky.
Jsou, a jde z nich dost vyčíst.
Na jedné vizualizaci je první třída a vstup na stanoviště, tudíž v čelním voze jednotky. Dobrý.
Ale na jiném obrázku je první třída v nízkopodlažní části s tím, že je ±do poloviny vozu a dál je druhá třída. Ovšem, mezi první a druhou třídou nejdou vidět nástupní dveře, tudíž to vypadá na podobný nešvar, jako u IP – cestující do 2. vozové třídy budou muset projít jedničkou.
Neliší se jen barvou..Uspořádání v 1. třidě je 2 a 1 sedačka ..V 2.třídě je to 2 a 2 sedačky. V jedničce jsou sedačky širší a pohodlnější…
200 lidi obsaditelnost = Praha – Kutná Hora na stojáka
Ani ne, zvlášť při páteční kapacitě 500.
Cpát jednotky na linku s jízdní dobou skoro čtyři hodiny, resp. 2,5 hodiny do Jihlavy je takové … neefektivní až nešťastné. Nedá se měnit kapacita vlaku v pátek v sezoně to bude vymístenkované, o zkouškovém poloprázdné.
Objednatel předurčuje poptávku na třicet let..?
Bude tam aspoň automat na občerstvení, když jednotkou odstřelují minibar?
Kolik míst bude na kola?
Na těch vizualizacích (poslední obrázek interiéru) je vidět nějaká nálevna a pět háků na kola…
Tohle není vlak na cesty z Prahy do Brna. Soudný člověk co potřebuje jet Praha – Brno (a obráceně) sedne na EC se soupravou ComfortJet nebo RailJet. Takže 4 hodiny (ale ani 3) s tím nikdo jezdit nebude.
Ale na cestu z Tišnova/Žďáru do Prahy to vlak je.
I z Tišnova jsou to necelé 3 h.
Linka s jizdni dobou znamena, ze obrat soupravy je po x hodinach jizdy. Z toho pak vyplyva, jak je efektivni na dane lince mit jednotku nebo soupravu s ridicim vozem nebo bez.
To není jen o rychlosti obratu, ale taky o váze soupravy s klasickou lokomotivou a klasickými vagony versus jednotkou výkonově optimalizovanou přesně na svou váhu… Taky délka soupravy bude „rozumější“…
Samozřejmě ani jednotka neřeší absolutně všechno, její nevýhodou bude ta nižší modularita… ale když uvážím tu 85t loko která odpadne tak podle mně můžou minimálně jeden vagon vozit celou dobu „nevíc“ a aspoň to bude mimo špičku příjemně pohodlné?
A co přesně že je na lokomotivě špatně? Když pak na druhou stranu táhne lehčí vagóny než je jednotka nebo při srovnání kapacity budou oproti 5 vozové jednotce stačit 4 vagóny a kapacita bude stejná. Navíc ta lokomotiva jako taková je težká, aby měla co nejlepší adhezi a zároveň to dovolovala přechodnost tratě.
Výhoda jednotky je ušetření objíždění na úkor modularity. Distribuce výkonu záleží na typu jednotky, většina to má, ale jsou i ty co ne, takže možná tak částečně tohle a nízkopodlažnost
Na pražském hlavním nádraží není na lokomotivy bez řidičáku nikdo moc zvědavý. Prostě nedostane přidělenou kapacitu na objíždění nebo odstupování do šturců, kapacita zhlaví prostě není nekonečná. I počet šturců se má redukovat.
Však taky na hln by vlaky optimálně neměly končit, nýbrž by měly projet někam dál a končit, obracet, čistit a pod někde na protilehlé periferii.
Ideálně ano. Ale ani kapacita zhlaví a tunelů na odjezd do protilehlé periferie není nekonečná. Rozumné by bylo hledat sloučení s rychlíkem někam dál, třeba do Příbrami. To ale zatím nejde. (Úvahy o budoucím sloučení Budějice – Praha – Liberec jsou.)
V čem je těch 85 t navíc takový problém? To je o tolik dražší poplatek za DC? Drážní vozidla jsou těžká tak nějak z principu a neřekl bych že to někde vadí.
Spotřeba energie není zas tak malá položka v ekonomice vlaku. Nemůžete soudit podle toho, že se dnes při nedostatku čehokoli vytlouká klín klínem.
Naprostou většinu lokomotivy má jednotka rozloženou v sobě, takže ušetříte sotva nižší desítky tun.
Dostanete půl vagónu „navíc“ a často i dvojnásobek adhezních náprav, nebo i víc.
Kapacitu stejně málokdo na delších linkách mění. Ec na ferdinandce mají vozu v pátek stejně jako jiné dny, jízda na stojaka je standard.
Když byl jeden dopravce, který vozy prostě měl, posilovalo se snáz. Dnes podle nových pravidel je každá linka samostatný mikrovesmír s vlastním poolem vozidel. A to je jakákoli operativa mnohem těžší.
Když si objednatel na u EC na Ferdinandce řekne, že chce větší/menší kapacitu, tak ji může mít v řádu měsíců. U jednotek je to o životním cyklu v desítkách let.
Teoreticky se dají jednotky při změně dopravce poslat někam úplně jinam, ale tomu sotva kdo věří.
Zkuste si v příloze smlouvy přečíst něco o minimální objednané kapacitě pro jednotlivé úseky možná budete překvapen.
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/24299749
Ten rozdil v cene mezi starymi a novyi vlaky je divny…
A k čemu že ty vlaky budou potřebovat 200km/h?
Ony se vlaky nekupuji na 5 let, ale počítá se s provozem po dobu min 30 let. Kdyby náhodou byla zprovozněna část VRT z Prahy na Brno, tak by bez vmax 200 na ni jednotky nesměly.
Nesměly? Tak dalece a detailně bych o provozu na českých VRT nevěštil 🙂
Inu, je takový úmysl, a má to „myšlenku“, takže nepovažuju za dobrý nápad tuto koncepci hned odzačátku sabotovat kvůli „pár fufíkům“ což je právě rozdíl u NOVÝCH jednotek mezi verzí 160kmh a 200kmh (možná že by se zde dalo uvažovat ještě s hodnotou 189kmh jako hranici mezi verzemi TSI).
Jakože pokud to zrovná náááhodou nepasuje do plánů jistého dopravce nakupujícího jednotky jistého výrobce tak prostě smůla… ten výrobce by se měl vážně nad sebou a Vmax=160kmh zamyslet, za chvíli bude mít problémy i v Pobaltských státech s takovou!
Ten dopravce ale na VRT soupravy na 230/250 km/h ale nemíří, tak mu to s takovou v Pobaltských státech může být jedno.
*výrobce.
189 km/h už pár let není hranice.
Tak velký rozdíl rychlostí by si přece nemohli dovolit, to by ta trať měla mnohem nižší propustnost.
Když bude část po VRT, tak to znamená, že to nebude jezdit rychlíkovou trasou, respektive vynechá Kolín, Kutnou Horu a Čáslav, které to stanice tvoři možná polovinu cestujících těchto rychlíků.
HavlBrod a Ždár bude mít rychlé spojení s Prahou EC vlaky z Maďarska a Rakouska, které tudy budou jezdit místo přes Pardubice, až bude hotov první úsek VRT mezi Světlou a Poříčany.
Tedy se znovu ptám, k čemu ty vlaky, stejně jako na zadaní do Plzně, potřebují 200km/h?
Protože se v té době ještě nevědělo, že se bude chtít zrušit sjezd na Poříčany.
Ty vlaky musí přežít rozdělení linky R9 na R33+R34+R37 a část z toho vyplnit.
Nevím proč tak tvrdohlavě odmítáte fakt, že tohle je prostě nevýhoda liberalizace. Ještě dlouho tam žádný smysluplný úsek nad 160 nebude. Ty vlaky začnou jezdit 200 někdy ke konci životnosti. Možná.
Co je nevýhoda liberalizace? Kdyby to samé zadal stát státnímu dopravci, tak to bude nevýhoda čeho?
Nevýhoda liberalizace je, že stát se na 15 (30) let dopředu zavazuje objednávat provoz konkrétních vlaků. Ty jsou pro dnešní úroveň infrastruktury předimenzované, ale zároveň mohou být v budoucnu poddimenzované. Ta smlouva státu bere jakoukoliv flexibilitu.
To není problém liberalizace ale zvoleného přístupu MD.
Není to tak, že by to bralo jakoukoli flaxibilitu. Smlouva mívá flexibilitu od podstaty nějakých 20% dodatkem, navíc může obsahovat i výraznou opci. Kdyby to výrazně nestačilo, může být vedle smluvní linky vyhlášená další soutěž na další posilovou linku. Takže všechno je to o přístupu MD, ne o liberalizaci jako takové.
Nemyslím si, že by ten vlak měl životnost jen nějakých 10-15 let.
A já si nemyslím, že za 10-15 let tam bude smysluplný úsek na 200.
Předně počítejte ne od teď, ale od zprovoznění.
Ty sedačky celkem masakr, nevim zda si někdo všimnul ale druhá trida bude mít sedačky z regiopanteru
Lepší by bylo aby sedačky byly jak v interjetu (což by se vešlo)
Ale chapu šetří se na každém rohu -> pohodlnost pro cestující 0
Ta vizualizace s reálnými sedačkami nemá nic společného.
To by byla dobrá zpráva, kdyby ne.
Však je to vizualizace s implementaci boarcardu
Takže ri asi tak bude
Bocard má víc druhů sedaček.
To ano ale ve vizualizaci jde typ jasne odvodit
Je ve smlouvě požadavek na označení rezervovaných míst? Nebo cestující druhé kategorie s IDS jízdenkou bude během cesty třikrát vyhozen z místa někým s místenkou aniž by se o tom že je místo rezervováno mohl předem dozvědět?
To mají skvěle vyřešeny DB. Rezervace se okamžitě promítají do rezervačního systému, jako i do displeje nad sedačkou. Všechny nové vlaky elektronický systém rezervací mají a jsou i připojeny na internet, tak technicky to možné být musí. U DB se dokonce lze odbavit i po nástupu a označit si volné místo, které se okamžitě objeví jako obsazené. Funguje to v ICE, jak na jiných vlacích, to nevím (někdo mě snad doplní).
Bylo by fajn, pokud by si z toho zdejší dopravci vzali inspiraci, prostředky k tomu mají a spolu s novými soupravami se budou jen rozšiřovat.
Uvnitř je tma. Ve vlacích máš deprese.
Netradiční námitka… obvykle bývá stížnost že má člověk „vypálené oči“ a „spáleninu na plešce“ a hlavně že se nedá spát…
03-10/2027 – nepřetržitá výluka Kuřim – Tišnov, nejspíše vč. rekonstrukce žst. Tišnov (když to vyjde, je to jiná stavba). Začátek provozu z Brna bude takový rozpačitý.
Těším se na 200km/h.Ale už teď na trase z Prahy do Kolína jsou dopravní zácpy😢Vlaky tím pádem pořád brzdí😡
Těch 200 km/h opravdu nebude na stávající trati Praha – Kolín.
To se budou Pohledští Dvořáci divit, až jim to tam pofrčí dvoustovkou… :o)))
Jen jsem zvědav jak bude Regiojet řešit stálé problémy, které jsou u Foxů a které Pesa řeší stylem vypnout – zapnout. Také drnčení všeho pokud jednotka nejede po rovném koridoru a padající šroubky ze stropu. Jediné co je na jednotce pohodlné je stanoviště strojvedoucího, který ale musí být otužilí protože v zimním období to opravdu moc netopí. Stále chodí stížnosti od cestujících že je v oddíle zima a klimatizace fouká studený vzduch od stopu , topnice u podlahy jsou vlahé. Ale velkou pochvalu zaslouží zásuvky 230V jsou tak dobré že utáhnou gril s příkonem 2000W. Ano utáhnou předávající technici PESA… Číst vice »
Zapomínáte že RJ už má pesy které jsou relativně spolehlivé,
vážně? a proto furt kolem Ústí potkávám 628? 😀
Například z důvodu výluky na trakčním napájení.
Sám víš když si zapneš topení na sklo tak na stanovišti teplo je. A že ty dva Foxy stojí v depu po střetech tak to na vedení ČD měli podepsat smlouvu kde to je řešeno lépe. Poláci využívají jen špatně smluvní podmínky. A co se týká ze Fox odpadává z výkonu tak soft je dávno hotov ale schválení zamrzlo na drážním úřadu co jsem slyšel.
RegioJet.. neprovádí opravy ani údržby jen jezdí a generální opravy štětkou. Viz jejich linka Bohumín brno
Zase se nebudeme tvářit, že toto jsou první elektrické vlaky, které Pesa kdy vyrobila. V Polsku jezdí kvanta Elfů a Dartů bez větších potíží.
Škoda, že jednotky nebudou mít o pár kilometrů vyšší rychlost (230km/h). Takhle se na blížící se VRT nepodívají a nevyužije se potenciálu této tratě.
Pokud se chtějí nové jednotky či soupravy na různé linky, už teď by se mělo uvažovat s požadavkem na vyšší rychlosti právě kvůli VRT.
K poslední větě: právě proto že počítá, jsou na 200.
VRT je přece od 250 kmh výše.
Na dálnici na 130 taky můžete jet 80, takže klid.
Ale můžou se tam pouštět i pomalejší vozidla, to už je jen ma vůli provozovatele infrastruktury.
Naštěstí se na VRT trati dá (a smí) jezdit i jinou rychlostí než Vmax! U nás bylo koncepčně zvoleno že na trať VRT „pustí“ vlaky co jsou schpné jet minimálně 200kmh… za mně celkem dobrá volba.
Vlaky na 200 budou po VRT normálně moct jezdit, to už by tam musel být extra hustý provoz vysokorychlostních vlaků, aby se tam kvůli rychlosti nevešly.
Tenhle vlak se na vysokorychlostní trať stejně podívá maximálně tak v úseku Běchovice – Poříčany.
Ano, přesně o tomhle kousku tratě jsem psal.
A to je málo? To budeme jako donekonečna řešit problém „bylo dřív vejce nebo slepice“ a čekat s rychlejšími vozy/jednotkami na lepší trati a s tratěmi vice-versa?? Bylo by snad normální kdyby se OA vyráběly „přesně“ na Vmax=130kmh (140kmh)?
Kdyby šlo jen o tenhle kousek, tak by možná byl hotový někdy 2032-5. Jenže ho v rámci PPP chtějí spojit s tím až do Světlé.
To čelo mi připomíná hlavu delfína.
Je to stejne celo co má Fox
Minišatů ať se prosim podívají na vizualizaci RegioFoxu který byl venku před dvěmi lety a je to uplne to stejne
Další bod je, že logicky kvuli výroby a servisu to musí mít stejne parametry (náhradní dily atd)
Minusaři*
Ano, a také vyrobit a ocertifikovat nové čelo podle TSI je velmi náročné a drahé.
Samozdrejme šotouši, si mysli že jde cokoli na počkaní
Příměstské jednotky na rychlíkových linkách nejsou příjemné. Tohle má blíže k Panteru než k Railjetu. Po nějakém čase bude renezance klasických kupé, které budou za příplatek jako 1+ třída.
Tyhle hliníkové příměstské skořápky budou drnčet, bzučet, skřípat. Snad tam bude lepší informační systém než u ČD.
Souhlas, bude to peklo.
Větší peklo než současné neklimatizované, natřískané a rozvrzané soupravy? A tak to jo. Já vlastně zapomněl, ono to nebude mít stahovací okénka a přijdete zase o kus šotonostalgie, to bude tragédie.
Ty současné dokonce ani ty stahovací okénka nemají 😂 Jen vyklapovací. Bee272 je vagón, který se nezavděčí vůbec nikomu
Nevím, za co máte ty mínusy, podle řady zjevně bude. 😀
Kolik jízdenek 1+ třídy prodáte třeba do Světlé nad Sázavou? Vždyť to bude takový RE, žádné dálkové cestování. Lehce vytuněná jednotka je naprosto adekvátní vozidla v této kategorii v celé Evropě.
Do Kutné Hory by se dačo prodat mohlo, lustr z lidskejch hnátů je u turistů populární…
Pochybuju, že to bude z hliníku. Poláci k hliníku ještě nedošli. Fox je z oceli.
Ocel má své výhody. Třeba když to chcete předělat z dieselu na elektriku.
Klid, rozdíl mezi regionální a dálkovou jednotkou se už dvacet let výrazně stírá.
Spousta dopravců teď pořizuje na rychlíky Coradie Stream, Desira ML/Mirea nebo Flirty a je to naprosto v pohodě svezení s výhodami bezbariérovosti a jednoduché výměny cestujících.
Ministerstvo prolezlé nadbytečnými zaměstnanci ČD větří šanci na přistižení RegioJetu při něčem, co se ještě sice nestalo, ale pro jistotu si ještě vydyndáme kontrolní dny. Kéž by byly všechny centrální orgány státní správy takto předvídavé a preventivně uvědomělé…
Hezke, ale pak ten stejný odbor nedodržuje zakon ve vztahu k dopravní obslužnosti
Konkrétně?
To je tak prolezlé zaměstnanci ČD, že chudák ministerstvo kvůli tomu nevypisuje žádné soutěže, kde by nikdo jiný, než ČD, neměl šanci.
Akorát, že poslední dobou vůbec.
Moc tedy nechápu tu kapacitu. Dnes má kmenová souprava 5 vozů. Ve špičce jich ale jezdí od prosince i 9/10. Nově to bude max. 7. Trochu mi přijde, že nás na R9 nečeká úplný skok v kvalitě cestování…
Současná plánovaná 10ti vozová souprava (když se zrovna podaří sestavit) ve špičce má kapacitu 502 míst ve 2. třídě a 54 v 1. třídě. Z toho 80 je v Bdtee, kde tedy 80 lidí bych chtěl vidět, jak sedí (sedačky proti sobě s malou roztečí). Vidím tedy kapacitu dvou spojených jednotek celkem 500, z toho 60 v první třídě jako ekvivalent ;).
Dnes taky není celodenní hodinový tak mezi Prahou a Havlíčkovým Brodem.
Ale mezi Brnem a Žďárem (a HB) bude nadále 1h jenom ve špičkách, i když se má jízdní doba zkrátit o čtvrt hodiny
Ale ty současné soupravy jsou d většiny Bee272 se třemi místy v řadě (nebo Bee273, které mají ještě míň). Pokud budou mít nové jednotky dost sedadel v leteckém uspořádání, bude reálná kapacita jednoho vozu o 1/3 větší
Ale ten pozměněnej obličej RegioFoxu se mi líbí. Jednotka působí dost sebevědomě. Bude to hezkej vlak. Jediný, čemu nerozumím, jsou modrý sedačky uvnitř. Evokuje to spíše ČD a nehodí se to tam.
Tak píšou tam, že o podobě interiéru ještě není rozhodnuto. Třeba prostě jen měli takový model k dispozici a nechtěl se jim to předělávat, když stejně ještě není jasné, jak to má nakonec vypadat.
Myslim si ze budou jen minimalni změny a ze toto je jen vizualizace, přeci jen je lepší když jsou dily stejne
Tak RegioJet také používá modré sedačky….Minimálně v low-costu a ústeckých jednotkách.
Zaujalo mě to číselné označení čtyřvozové jednotky. Bydhošťáci asi běhaj z fachy rovnou ke zpovědi…
Jestli to nebude 656 a 657, tedy pokračování číselných řad (654, 655), které Regiojet již provozuje.
Čítať je ťažké?
Navazuje to na Síriuse coby rychlíkovou jednotku. Ale třeba řady 663 a 664 myslím obsazené nejsou.
To je jak mor tyhle primestske jednotky na rychlikovych linkach.
Na rychlíky je jednotka nejlepší vozidlo
Jednotka ano, ale ne s takovýmto typem sedaček. Na druhou stranu zrovna tohle je rychlík vymeták, určený pro krátké přepravy mezi těmi městy po cestě, ne jako vysloveně dálková doprava. Ale mohli tam dát trošku lepší verzi sedaček od Borcadů, oni umí, ne že ne.
za standardních podmínek PESA vybavuje své vlaky sedačkami recorail Poland zpravidla Equinox pro dálkové jednotky a Xeon pro osobní vlaky , pravděpodobně bude to požadavek Regiojetu, stejně jako zákaz jacobsonových podvozků to snížení kvality.
https://www.recaro-rail.pl/produkty/fotele/intercity/equinox.html
https://www.recaro-rail.pl/files/5_RECARO_Rail/ZMIANY%20WRZESIE%C5%83%202024/RECARO_IC_EQUINOX.pdf
https://www.recaro-rail.pl/produkty/fotele-regio/xeon.html
https://www.recaro-rail.pl/files/5_RECARO_Rail/Adrianna%20Herkt/RECARO_REGIO_ALTO.pdf
NEWAG a Stadler zase spolupracují s TAPSEM a vybavují interiér sedačkami XCDS:
https://taps.com.pl/xcds
Z Tišnova, Křižanovs (Velké Meziříčí), Žďáru nad Sázavou je to vyloženě dálková doprava do Prahy. Nebo myslíte, že existuje silná poptávka do z Tišnova do Křižanova, atp.?
A je tam něco, co tu soupravu činí nepoužitelnou pro nějaké 2-3 hodiny jízdy?
Vy jste nějaký nabroušený. To chce klid. 😉 Jen vyvracím nepravdivé tvrzení. O použitelnosti či nepoužitelnosti jsem nenapsal apni slovo. Nebo účel světí prostředky? 😉
Nejsou argumenty, tak se mínusuje. Smutné…. 😉
Ale rychlíky nejsou dálková doprava, většina rychlíků má zastavky do 20 minut, je to víceméně meziregionální doprava, něco jako v Německu RE nebo IRE, dálková doprava je pak IC nebo EC.
Ale zase jet tím 3h je pořád celkem reálné, pokud je někdo opravdu natolik citlivý na pohodlí tak si může připlatit jedničku??
Čím jako?
Konkrétně proč?
Souhlas
Záleží jak moc rychlíková ta linka je, jestli se víc hodí nízkopodlažnost s jejími výhodami a nevýhodami. Tady je to za mě v pohodě. Od příměstské jednotky se to přece dost liší. Je otázkou času než budou jednotky na všech podobných linkách co staví co 10 minut – na R16 už soutěž proběhla, hodně by se to hodilo i na R20 (kde se občas objevovaly 471), na R17 se zatím nechává status quo… mnohde to komplikuje že část trasy nebo část spojů ještě není pod dráty.
V Bavorsku by to zařadili jako Regio Express.
Tří a čtyř vozové? To budou jezdit stále spojené? Nebo si někdo myslí že čtyř vozová jednotka bude stačit?
Budou stačit. Budou muset. Bude se jezdit v plném obsazení a už nebude luxus v tom že člověk má pro sebe celou dvojku nebo dokonce čtyřku. Bude to dobytčák.
Tak to nevím, kdy jste jezdil, ale u mě tento luxus z Prahy do Čáslavi a opačně fakt nikdy nehrozil 🙂 Frekvence na Moravě jasně je jiná, ale ty střední Čechy jsou masakr.
Nemít za cenu jedné jízdenky čtyři sedačky k dispozici je dobytčák? Aha , to jsou mi novinky.
Takzvaný Budyšínský nebo Honeckerův syndrom. Taky ho mám…
Mluvilo se o rozpojování v HavlBrodu. Jeden do Brna a druhý do Jihlavy.
Rozpojování v Čáslavi. Vlak každou hodinu a jednou za dvě hodiny do jihlavy a jednou za dvě hodiny Brna.
A nebyl náhodou požadavek na minimální počet míst v rámci výběrového řízení na celou trasu?
Z jakého důvodu je tam ta klauzule o převodu na jiného dopravce?
Protože smlouva je na 15 let a životnost vlaků 30 let, takže dalších 15 let může s těmito jednotkami jezdit jiný dopravce (viz. Arriva v Plzeňském kraji). Vzhledem k tomu, že schválení řady trvá reálně osm až devět měsíců, tak pokud nebudou v březnu až v dubnu na VUZ, tak si nemyslím, že se to stihne.
Pak ale nevím, proč se dělají smlouvy na 15 let, když životnost soupravy je 30 let. Pak má smlouva být buď na 30 (jako se plánuje v Praze), nebo na 15 let, ale s opcí na prodloužení o dalších 15 let.
Jednak se to bere jako páka na dopravce, aby se nepřestal snažit, jednak je to dané legislativně (delší lhůty se musí zdůvodnit).
Já bych se soutěžení na delší dobu nebál, ale možná jsem jen důvěřivý a naivní, když si myslím, že kvalita služby se dá ošetřit smluvně 🙂
Kvalita služby se smluvně pochopitelně ošetřit dá, je ale potřeba tu kvalitu pravidelně kontrolovat a případné neplnění u dopravce vymáhat a sankcionovat.
Tak pak ta opce. Pokud bude objednatel s dopravcem spokojen, může se dohodnout na pokračování na druhé období (s tím, že se dopravce třeba zaváže k nějaké modernizaci) a není třeba soupravy přeprodávat.
A proč se té možnosti bránit??
Však dopravce se může přihlásit do další soutěže a díky tomu, že na lince už působí, má nejlepší informace k tomu aby znovu vyhrál. ČD to tedy moc neumí, ale je to hlavně tím, že se to soutěžení taky musejí naučit, většinu svých výkonů pořád dostali nabagrovaných přímým zadáním
Už 15 let je strašně dlouho, za tu dobu se toho může hodně změnit.
Co přesně se stane s vozidlem, když změní majitele, nebo číselnou řadu? M152 ČSD vs 810 ČD, polomáčená.
Opravdu chcete při podpisu smlouvy zabetonovat požadavky na kapacitu linky na třicet let dopředu?
Za tu dobu se požadavky cestujících výrazně změní a budeme (my všichni daňoví poplatníci) platit dotace za zbytečnou linku vozící vzduch. Nebo naopak budete na trati překážet komerčním spojům s výrazně lepší nabídkou pro cestující.
Hlavně ať tam nic nevrčí, nebzučí, nehučí a jsou sedadla po dvou. Co konečně otáčecí sedačky směrem jízdy dožijeme se jich u nás?
Tady nejste v Japonsku…
To jsem jediný, kdo preferuje sedět zády ke směru jízdy?
Nejste.
Nepreferuji to, ale je mi to plusmínus jedno… obzvláště pokud někde jedu skutečně často. Pak není důvod „skenovat“ celou cestu před sebou a občasný pohled „pozpátku“ bohatě stačí…
I když nejste, je vás menšina. A existují i lidé, kteří vlakem prostě nejedou (vpodstatě nemohou), pokud nemají sedačku tím jejich směrem.
Mohou, spíš ale nechtějí.
Připlatíte si za ně?
Ve zmíněném Japonsku jsem otáčecí sedačky viděl v obyčejné příměstské jenotce, kdy si cestující mohli nastavit sezení dle své volby.
To věřím a bylo by to skvělé. Jen pořád mám dojem, že chceme hodně muziky za málo peněz.
To by chtěl každej 🙂
Když srovnám manuálně otočnou sedačku třeba s rozvodem elektřiny ke každé sedačce, nejeví se mi to materiálně a náročnosti na lidskou práci nějak dramaticky. Ale jasně, už Arthur Hailey nám vysvětlil, že v sériové výrobě se počítá každý cent.
Já jsem to zažil v městském vlaku v australském Sydney – dvousedák byl pevný a oboustranné dvouopěradlo šlo přesunout mezi jeho konci (stačilo zabrat za madlo).
Brno zatím není RegioJet. Chybička se vloudila 😜
Ale je to krásná chyba. Lepší než Zastávka u Zatáčky do Vídně 😊