Rychlíky přes Vysočinu nepojedou až do půlky prosince, i když výluka skončí už příští týden

Nová zastávka Vlkov-Osová. Foto: Chládek & TintěraNová zastávka Vlkov-Osová. Foto: Chládek & Tintěra

Původně měla výluka skončit 30. září.

Odebírat
Upozornit na
guest
95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Gottschalk

Při této modernizaci mohla vzniknout zastávka u Globusu. Další promarněná příležitost

xyz

Nemůžu nevzpomenout na (nejen) zdejší polemiku o tom, že „jednokolejná modernizace úseku Vlkov – Křižanov by neměla smysl, protože by se tam nevešly R i Os“. Realita byla taková, že při půlhodinovém posunu poloh Os vlaků (tak jako tak vynuceném při existenci NAD aneb z Tišnova směr Křižanov okolo X:00 h a ne v obvyklých X:30 h) by se tam ty Os vlaky i tak vešly, a hlavně – hle, najednou bude několik týdnů, kdy tam naopak nepojedou rychlíky, zato Os vlaky ano. Také vypíchnu, že přeci jen v tom 30min. taktu Os vlaků Brno – Tišnov jsou dnes výjimky… Číst vice »

xyz

… a už ČD zveřenily nový VJŘ pro S3 od 6. 11. https://www.cd.cz/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/files/cz-k250-2024vyluka12.pdf Takže pořád ten posun o 30 min., takže pořád velmi volné zapojení S3 do Křižanova v L:00 (ve špičce i S:00) h. A to až do 14. 12., tzn. do konce GVD. V letošním GVD tedy osobáky mezi Křižanovem a Vlkovem jely dle JŘ jen asi 1,5 měsíce (od začátku února už byly v denní době nahrazeny busem, protože mezi Vlkovem a Křižanovem se už jezdilo jednokolejně, přičemž už tehdy tam byl posun poloh z Tišnova nahoru o 30 min., aby ten bus stihl do Křižanova dojet… Číst vice »

xyz

… a jak jsem si myslel, že aspoň ta NAD bude moci jet bez problémů poté, co 31. 10. skončila 2měsíční uzavírka silnice Ořechov – Osová Bítýška (kdy NAD a další busy + IZS měly povolen kyvadlový průjezd se zelenou každých 12 min. na dobu cca 20 sekund), tak pořád to bude s problémy – začal kyvadlový provoz celým Ořechovem (mělo být už v srpnu, přesunuto na teď) + nadále jsou semafory i na mostě přes trať v Osové Bítýšce.

Mezi oběma obcemi uvedena prozatímní rychlost 30 km/h, kterou snad nikdo nedodržuje (ani NAD).

Nightjet

No tak já si myslím že je to v současné době nejlepší řešení protože ty rychlíky se stejně do Brna nedostanou kvůli rekonstrukci stanice Brno Královo Pole takže jediná možnost by byla vést ty rychlíky do a z Tišnova s tím že by cestující pak přestoupili do osobáku které už teď jezdí narvané kvůli 30 minutovému intervalu který nejde v současné době zkrátit kvůli jednokolejnému provozu mezi stanicemi Kuřimi a Brno Královo Pole.

Pavel Skládaný

Nebo posílit ibalginy o další dvouvozovou jednotku. Narvané jezdí čtyřvozové.

Filip Novák

Je to maskr!! Jen tak detail v návrhu jízdného řády se počítá se stejnými příjezdy a odjezdy rychlíku ze stanic jako v roce 2024 a 2023. V praxi to znamená, že na trati kde je rychlost 115-160 km/h budou vlaky jezdit JEN 109-113 km/h!!!!

Flek

Tak těch klopících 160 by tam nejezdilo stejně nic, pokud není pořád hotová celá trasa, tak zrychlení jen poslouží ke stahování spoždění. Pro ty rychlíky je důležité, aby se protijedoucí potkali v Halbrodě pro přestup zbytku Vysočiny, nebo časy kolem Brna/Praha, se kterými není záhodno skákat každé dva roky, ale až se modernizace trati/vozidel dokončí, což tady už nebude tak dlouho.

xyz

Však ano, za podmínky „nepředjíždět osobáky mezi Tišnovem a Brnem“ to tak sedí.

No a pak přijde posun rovnou o 15 min. (za cenu opětovného projíždění Křižanova) asi od 12/2026.

David Peca

Všichni víme že v poradí důležitosti jsou :1)stavební firmy 2)dopravci a poplatky za dopravní cestu 3)zajištění volné dopravní cesty. Přesně v tom pořadí funguje Správa železnic. A České dráhy se taky moc nepředvedly. A upřímně se omlouvám všem blízkým kteří tam pracují a taky je toto pořadí štve.

Jan

Pomalá a konsolidovaná dobrá správa se přece nenechá nikým popohánět…

David Peca

Myslím, že tam pojedou nejen osobáky. 🙂

Dominik

Tak jsem se těšil, že budu moct zase pracovat a ten čas ve vlaku něčemu využít a SŽ se opět rozhodla jinak. Takže budu hezky pokračovat v sezení v koloně na D1 v NAD. Člověk by čekal, že na ty R se tam mezera najde a ono nic. Jak si vůbec můžou dovolit 5.11. prezentovat jako konec omezení provozu, když to zjevně konec není?

Edudant

Jak SŽ? Máte jasně napsáno že výluka skončila, tedy prodloužení NAD jde za ČD a MD.

xyz

Ani moc ne, jestliže souběžně trvá výluka jedné koleje KrPole – Kuřim a poloviny kolejiště v KrPoli. To je akce Dobré správy.

Edudant

Kvůli té ale NAD nutná není, osobáky tam normálně jezdí.

mgr.pavel

Na jednu kolej ze dvou osobáky a rychlíky z obou směrů nenarveš.

Edudant

Když to jde jinde půjde to i Brně.

radys

Obdivuji váš optimizmus, že půjde i nemožné. Na zbylé koleji Kr.-Pole Kuřim byly původně provozované vlaky v intervalu 15 minut, nicméně docházelo ke zpožděním tak je to nyní jen 30 minut. Že by se tam vlezli ještě rychlíky pochybuju, úsek je dlouhý a jezdí se pomalu. V rekonstrukci je i navazující úsek do Maloměřic. Tam se asi také jezdí po jedné koleji, ale nejezdím tam, tak přesně nevím.

Edudant

Výluky jedné koleje Židenice-Krpole nebo Krpole- Kuřim jsou i celý příští rok. A NAD by být nemělo

Domis

První půlrok příští roku budou výluky Maloměřice-KrPole. NAD snad ne, ale omezení vlaků a prodloužení jízdních dob rychlíků jistě nastane.

Dominik

Za mě by tedy dávalo smysl dát primárně rychlíky. V os lidi jezdí kratší trasu a pravděpodobně tolik ani nepočítají s nějakou prací. V R bývalo vždy počítačů a papírů na stolech docela dost. Hlavně teda trochu mizí význam pojmu rychlík. Vyjedu o 10 min dřív, přijedu později a ještě k tomu nemůžu jet ze zastávky ze které chci.

Adam Ř

Imo by dávalo smysl tam procpat rychlíky s tím, že by v inkriminovaném úseku obsluhovaly většinu (všechny?) zastávky

xyz

Celkem by to i do sebe zapadalo – odjezd R z Brna hl. n. v uspíšených X:12 h, v Kuřimi pak v X:42 h a odtud dále již ve své časové poloze směr Praha.

Dominik

Takhle to vypadá hezky, ale zvládal by R v aktuálním řazení ty jízdní doby stejně jako nová Moravia s tím zastavováním?

xyz

Zvládal – protože ty jízdní doby jsou i tak prodloužené (uspíšení odjezdu z Brna).

Navíc řeč je o dodatečném zastavení v KrPoli a Kuřimi (pozn. a NAD by aspoň obsloužila Řečkovice a ne jak je to alibisticky vyřešeno teď s průjezdem Řečkovic bez NAD), max. i Židenicích.

Domis

To by ale R musely být náležitě posíleny – což by se – dle zkušeností nejspíš neumělo/nepovedlo/nechtělo zapaltit. Vzpoměňme, jak byly posíleny rychlíky R19, když byla Ex3 odkloněna přes Vysočinu. Nijak, ČD to bylo jedno a objednateli – MD taky. V pátky a neděle to bylo dokonce i „bez míst ke stání“.

Jiří Kocurek

Co to rozhodnout podle počtu lidí, aby jich muselo přestupovat co nejméně?

Dominik

No pokud by os byly celé nahrazeny NAD a rychlík jezdil bez přestupu tak nemusí přestupovat nikdo. Takže naprosto souhlasím.

Jiří Kocurek

Přesně takto jsem to nemyslel.

Domis

Dobré je srovnat obsazenost R a Os v daném úseku a ve špičkách vám vyjde, že že tím rychlíkem chce jet cca 1/2 cestujících do Os. Taky Os jsou posíleny na 6vz, výjimečně i 8vz soupravy. Pokud by R zastavovaly místo jednoho Os, musely by být adekvátně posílené, a na to by nejspíš nebylo dost vozů – a dále za Tišnov by to vezlo vzduch.

xyz

A v sedle to vychází jak, zejména když je řeč o vložených Os vlacích jedoucích jen do/z Tišnova? 🙂

Přičemž R nepojedou ani v sedle (ani např. v neděli navečer, která je u R víceméně špičkovým obdobím).

Nuž, dalším řešením by byla NAD za Os vlaky v úseku Brno-Kr. Pole (přestup z rychlíkové soupravy; ten kousek z hl. n. by eventuálně část lidí stála anebo můžou využít MHD) – Kuřim. Pořád o dost kratší úsek než Křižanov – Brno.

Dominik

Posílení by finančně ale nejspíš furt vyšlo lépe než to množství autobusů a řidičů. Vím že je nedostatek vozů, ale pár by se jich přece jen někde snad našlo. A čím delší ta nepohodlná výluka bude, tím méně lidí se do vlaků pak vrátí vzhledem k tomu, že tohle není rekonstrukce, která nějak zásadní zvýší atraktivitu vlaku (zrychlení má být o nějaké 3 minuty jestli si pamatuji správně).

Domis

Narvalo by se to tam, kdyby současně v téměř celém úseku KrPole – Kuřim nebyla pomalá jízda 50 km/h. Však počkejte na stav od 15.12., to by měly Os (30′)+R jednokolejně jezdit (ale už traťovou rychlostí po nové koleji).

Pavel Skládaný

Ale nikoli v patnáctiminutovém taktu.

Domis

15′ takt Os by se měl snad vrátit do úseku KrPole – Tišnov od ledna 2025 se zprovozněním 2 kolejí KrPole – Kuřim. Ale současně začne 1kolejná výluka Maloměřice – Krpole, kde se s bídou vyjezdí 30′ takt Os + rychlíky. A nebudou to řádné a rychlé trasy z návrhu GVD.

Dfg

No to bude super cestování

Pavel Skládaný

První kolej má být zprovozněna až od ledna? Vždyť už se pokládají koleje a od Králova Pole se dokonce podbíjí.

Domis

První kolej od prosince. Ale pak celý prosinec bude ještě výluka 2. koleje. Jsou místa, kde se – prý zejména kvůli propustkům – musí pracovat i na 2. koleji.

Pavel Skládaný

Můžete jet do Kozlova osobním vlakem a tam přestoupit na rychlík, to není žádný problém. Nebo jet přes Českou Třebovou.

Dominik

Os to jede cca 2x delší dobu než R a přes ČT bych jel cca 5x déle. To není zrovna ideální

Domis

On ten stav s ukončením v Křižanově nejspíš ČD i provozně vyhovuje, protože ušetří soupravu a tím i personál. A toho je v Brně dost nedostatek vzhledem k tomu, že od GVD pro plno lidí už nebudou mít práci.

Martin H.

Ukončením v Křižanově se žádná souprava neušetřila. A práce od nového GVD je u ČD na Brněnsku pro všechny. Mohl byste si aspoň ověřit fakta, než takové hlouposti napíšete.

Domis

Hlouposti píšete vy. Takže mi chcete tvrdit, že soupravy vč. lokomotiv se v Křižanově netočí ostře zpět za cca 20 minut? Asi ne, že?
A pokud jde o personál, píšu, že nedostatek je ho ve starém GVD, když musí ČD objezdit a doprovodit všechny výkony. O práci pro všechny v novém JŘ jsem nic nepsal.

Ondra Holub

Takže kdyby ta výluka začala podle původních plánů, tak by ty rychlíky jezdily až do Brna? I přes ten jednokolejný úsek mezi Kuřimí a Kr. Polem? Nebo se o této jednokolejce tehdy ještě nevědělo? (Nebo možná plánovali, že se zruší jeden pár Os vlaků v době, kdy jede rychlík – tedy dalších 50% ze současně jezdících 50% – těžko říct, boží myšlenky jsou nevyzpytatelné).

xyz

„Rychlík se do provozu vrátí v celé trase až 15. prosince s novým jízdním řádem, ve dnech 23.–26. 11. dojde kvůli výluce mezi Přibyslaví a Pohledem k prodloužení autobusů až do Havlíčkova Brodu.“ A to Dobrá správa sebejistě předpokládala „nickolejný“ provoz i tam, přičemž nakonec tam začala mít výluku až v červenci + i nedávno jsem viděl, že reálně tam (kromě záhlaví v Přibyslavi) jsou obě koleje snad v celém úseku. Takže se bude pokračovat v příštím GVD. Kdyby to taky zavřeli celé, tak by se to stejně časově přesně nekrylo s uzavírkou Vlkov – Křižanov. (plus lokomotivy od R11… Číst vice »

Edudant

Dopravci požadovali aby se vyluky v Křižanově a Přibyslavi co nejméně prekryvali a tak jim SŽ vyhověla.

xyz

… a to jen částečně (stejně to u Vlkova zavřela natvrdo + je jasné, že nákladní doprava si mezi Kuřimí a KrPolem přes den neškrtne až do prosince) + právě až na základě požadavku dopravců.

aaabbb

16 dní konsolidační jízda 50 km/h? A za to ještě Správa železnic chce od dopravců platit poplatek za dopravní cestu? Za to by spíš měla platit Správa železnic dopravcům….

Honza

Já taky platím dálnični známku z Olomouce do Brna a parametr dálnice to nemá.

David Peca

Taky by vám za to měli platit.

Dfg

Kdyby se v Kr Poli tak nechutně neflákali, tak mohlo být už kolejiště… jejich pracovní tempo je pod úrovní šneka

Pavel

Nevím, kdy jste byl v Králově Poli, ale tady se maká o víkendech i na státní svátek. Ta stavbě je opravdu velká.
Vzhledem k objemu stavebních prací, které ještě mají dělníci na trase z Kuřimi do Krpole před sebou se divím, že vůbec ten prosincový termín pro obnovení rychlíku bude.

Dfg

Jezdím tam pravidelně a jediné co se v Kr Poli změnilo je vytrhani všech kolejí výjma traťových … stejně tak s opravou koleje do Kuřimi se neskutečně crcají

radys

Jestli jste si nevšiml, staví se tam nový podchod pod kolejemi. Na tom makají celkem dost a dokud nebude, tak nové koleje položit nemohou.

xyz

Tu verzi od 6. do 22. 11. nemají ČD na svém webu ani teď https://www.cd.cz/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/0?Form.SearchHidden=&Search=250

Přednost v průjezdu „jednokolejným“ úsekem má 2. pár Os vlaků na úkor R z jakého titulu (měl jsem za to, že v takových situacích mají přednost R).

Když k 1. 3. 2024 bylo jasné, že výluka nezačne, zdůvodnily ČD nasazení NAD tím, že NAD je i kvůli dalším omezením, a to mj. mezi Kuřimí a Královým Polem. Přitom v Králově Poli začalo omezení až ve 2. polovině května a „jednokolejka“ začala snad až začátkem srpna.

Traveller

Brno – Křižanov bych jel jedině Os, sice se jede déle, ale platí v nich IDS JMK, ten v R platí jen Brno – Tišnov. Až bude na R9 jezdit RegioJet, na což se velmi těším, tak se rád rychlíkem RJ, těmi novými vlaky od Pesy, svezu.

Jan

Ti, kteří zažili na vlastní kůži žluté rychlíky, se na to fakt netěší.

xyz

Srov. se zastaralými vozy, které dosud jezdí na přinejmenším části vozů na R9.

Milouš

Bee jsou super

Dfg

Radši než tu žlutou špínu co jezdí R8

xyz

Na R9 mají jezdit nové jednotky.

mgr.pavel

Jančura toho nasliboval..

Jiří Kocurek

Jo, zaručeně se vědělo, že Moravie se kupují jen kůvli němu, jak má všecko zařízené.

xyz

A také se kritizovala (z viny dodavatele) opožděná dodávka Elfů pro Ústecký kraj, přitom Elfy tam byly objednány poté, co ČD Regiojetu „vyfoukly“ starší Stadlery GTW od DB – tedy ta vozidla, jejichž plné nasazení v Olomouckém kraji trvalo snad ještě déle než dodání Elfů pro RJÚK (myšleno déle na časové ose, ale tím víc déle ve smyslu „zpoždění oproti plánovanému termínu“).

Jiří Kocurek

Asi jezdíte jiným vlakem.

Jiří Kocurek

Až se dívím, že někteří raději nejezdí s ČD do Nezamyslic a dál osobákem, popřípadě přes Olomouc.

Dfg

Přes Olomouc to je pro Ostravaky hodinu čekáni na přípoj…

radim.cenek

S ČD do Nezamyslic a dál osobákem je lepší varianta, než platit drahý OneTicket na stání v Regiojetu. Oni totiž vůbec nezvládají posilování souprav podle očekávané poptávky.

Dfg

Máte recht, posily a RJ je sprosté slovo

Happy

On ten Dart bude nový, takže než se stane nechutným, tak to bude nějaký pátek trvat 🙂

Jiří Kocurek

Ještě se tady traduje, že Dart je jenom na papíře a kvůli Jančurovi to Pesa vyrobit nedokáže.

Další oblibený hejt je, že se Leoškovi rozstřelí kolečka na vlaku, protože paštikář o železnici nic neví. (jako by to nebyla záležitost výrobce vlaku).

Jan Špaček

Z Tišnova do Žďáru platí v rychlících tarif VDV, dá se koupit u průvodčích. VDV každou cestu počítá vzdušnou čarou, takže pokud někdo cestuje ze Žďáru dál autobusem bůhví kam (a náhodou tam zrovna nějaký navazuje), vyplatí se to o to víc. Takže i rychlíky se na této trase dají pokrýt krajskými jízdenkami.

Michal M

„a náhodou tam zrovna nějaký navazuje“
– to je strašně hezky řečeno. 😀

Tomáš Záruba

Už můžete odpočítávat do startu velkých přípojových skupin, zdaleka nejen v ZR. Z turistického hlediska se vyloženě těším na příští léto: Žďárské vrchy budou mít lepší dopravní obsluhu, než třeba Šumava.

Pavel

O víkendu jsem si ještě „vychutnal“ stávající rychlíkovou soupravu ČD. Už jen rok a měsíc…

LetecJaromír

eh? začátek provozu má být 12/2026 a evidetně se to nestihne a bude se žádat o odklad…

Dfg

Odkud to máte?

Martin H.

Mě osobně zajímá, v jaké fázi rozpracovanosti má Pesa ty jednotky, kterými to chce RJ vozit. Jestli jsem to správně pochopil (pokud se mýlím opravte mě prosím), má se jednat o úplně nový typ vozidel, který dosud nikde nejezdí a tudíž není ani schválen. Pokud je výše uvedené pravda, pak považuji ten zhruba rok do zahájení provozu za dobu zcela utopickou pro kompletní schválení a uvedení do provozu. Co se tedy stane, pokud ty jednotky nebudou k dispozici?

Libor

Myslím, že to budou stejné jednotky jako 654, se kterými jezdí kolem Ústí nad Labem, jen bude vložen jeden vůz doprostřed, čímž vznikne třívozové vozidlo označené 655.

Martin H.

No to teda ani omylem…

Neznámý.

Pak se nabízí obehove propojit linky R8 a R9 podobně jako tomu bylo v době, kdy obě linky vozil národní dopravce.

gringoAD

Brno Křižanov, Ždář se dá v pohodě i rychlíkem … asi i když jste Traveller, tak jste si nevšiml, že R9 je zaintegrována nově do VDV v úseku Tišnov Žďár. Takže je nejlepší kombinací koupit IDSJMK Brno Tišnov a z Tišnova VDV …

Vlastimil

Jediná nevýhoda je, že VDV nemá aplikaci. Paní průvodčí na mě jednou začala trošku zostra, že chci jízdenku a už jsme skoro před Křižanovem. Tak jsem se jí zeptal, co mám tedy v tom rychlíku dělat? Vůz s pruhem tam nikde není, tak mám běhat po vlaku a hledat ji? Načež se rychle uklidnila, nasadila příjemný tón (což si cením) a přiznala, že vlastně sama neví, jak to rozumně vyřešit, ale že kdyby přišel revizor dřív než ona, mohl by být problém mu to vysvětlit.

Už aby to VDV svou aplikaci mělo.

Tomáš Gottschalk

Omezení není jen ve stanici Brno – Královo Pole (pro plotňáky Kénik), ale vyloučena je i jedna traťová kolej od Kéniku až do Kuřimi. Procpat tam rychlíky by asi bylo velmi obtížné, proto se v první fázi obnoví jen regionálka.

_mm3

Tak jestli plánují opravovat i druhou kolej z Kr.Pole na Kuřim, tak tam se teď i ty samotné osobáky ve špičce sotva vejdou. Jen co jeden z jednokolejného úseku vyjede, jede další v opačném směru. A to většina nestaví v Řečkovicích

František

Druhá kolej je již dávno opravena, ještě před přestavbou nádraží v Králově Poli.

xyz

Ano, dělali to už před 9 lety (při 2,5měs. „nickolejce“ z Maloměřic až do Kuřimi – žel jen jednu kolej a žel vynechání žst. KrPole).

Další část prací musela těch 9 (!) let počkat.

Dfg

Přesně, tehdy se na to vykašlali a teď to rozkopávají

Martin H.

Druhá traťová kolej KrPole – Kuřim už je po rekonstrukci.

Gregyros

v Řečkách teď bohužel nestaví nic, a kolej se poravuje jen jedna, ta druhá prošla opravou v roce 2015

Pavel Skládaný

A stejně tu novou část koleje č. 1 z roku 2015 v Řečkovicích opět vytrhali a dávají tam ještě novější. To je koloběh života…

Dfg

A opravit zastávku v řečkovicích je taky nenapadlo, když už ji vlaky musejí projíždět

Pavel Skládaný

Pravda, léta se těším, že tam třeba budou aspoň hodiny, jako na každém správném nádraží a informační panel. Ani snít se netroufám o průběžném zastřešení v jedné výšce – jsou tu jen dva krátké drobky z různých historických etap a mezi nimi mezera. Každý pes jiná ves. Ale aspoň plocha perónu je nová.

gringoAD

Tu dělat nebudou, ta je hotová, jen by mně zajímalo kdy budou dělat kolej číslo 2 z Kuřimy do Tišnova. Tam to slušně mlátí …