Rychlíky přes Vysočinu nepojedou až do půlky prosince, i když výluka skončí už příští týden
Nová zastávka Vlkov-Osová. Foto: Chládek & Tintěra
Původně měla výluka skončit 30. září.
Původně měla výluka skončit 30. září.
Při této modernizaci mohla vzniknout zastávka u Globusu. Další promarněná příležitost
Nemůžu nevzpomenout na (nejen) zdejší polemiku o tom, že „jednokolejná modernizace úseku Vlkov – Křižanov by neměla smysl, protože by se tam nevešly R i Os“. Realita byla taková, že při půlhodinovém posunu poloh Os vlaků (tak jako tak vynuceném při existenci NAD aneb z Tišnova směr Křižanov okolo X:00 h a ne v obvyklých X:30 h) by se tam ty Os vlaky i tak vešly, a hlavně – hle, najednou bude několik týdnů, kdy tam naopak nepojedou rychlíky, zato Os vlaky ano. Také vypíchnu, že přeci jen v tom 30min. taktu Os vlaků Brno – Tišnov jsou dnes výjimky… Číst vice »
… a už ČD zveřenily nový VJŘ pro S3 od 6. 11. https://www.cd.cz/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/files/cz-k250-2024vyluka12.pdf Takže pořád ten posun o 30 min., takže pořád velmi volné zapojení S3 do Křižanova v L:00 (ve špičce i S:00) h. A to až do 14. 12., tzn. do konce GVD. V letošním GVD tedy osobáky mezi Křižanovem a Vlkovem jely dle JŘ jen asi 1,5 měsíce (od začátku února už byly v denní době nahrazeny busem, protože mezi Vlkovem a Křižanovem se už jezdilo jednokolejně, přičemž už tehdy tam byl posun poloh z Tišnova nahoru o 30 min., aby ten bus stihl do Křižanova dojet… Číst vice »
… a jak jsem si myslel, že aspoň ta NAD bude moci jet bez problémů poté, co 31. 10. skončila 2měsíční uzavírka silnice Ořechov – Osová Bítýška (kdy NAD a další busy + IZS měly povolen kyvadlový průjezd se zelenou každých 12 min. na dobu cca 20 sekund), tak pořád to bude s problémy – začal kyvadlový provoz celým Ořechovem (mělo být už v srpnu, přesunuto na teď) + nadále jsou semafory i na mostě přes trať v Osové Bítýšce.
Mezi oběma obcemi uvedena prozatímní rychlost 30 km/h, kterou snad nikdo nedodržuje (ani NAD).
No tak já si myslím že je to v současné době nejlepší řešení protože ty rychlíky se stejně do Brna nedostanou kvůli rekonstrukci stanice Brno Královo Pole takže jediná možnost by byla vést ty rychlíky do a z Tišnova s tím že by cestující pak přestoupili do osobáku které už teď jezdí narvané kvůli 30 minutovému intervalu který nejde v současné době zkrátit kvůli jednokolejnému provozu mezi stanicemi Kuřimi a Brno Královo Pole.
Nebo posílit ibalginy o další dvouvozovou jednotku. Narvané jezdí čtyřvozové.
Je to maskr!! Jen tak detail v návrhu jízdného řády se počítá se stejnými příjezdy a odjezdy rychlíku ze stanic jako v roce 2024 a 2023. V praxi to znamená, že na trati kde je rychlost 115-160 km/h budou vlaky jezdit JEN 109-113 km/h!!!!
Tak těch klopících 160 by tam nejezdilo stejně nic, pokud není pořád hotová celá trasa, tak zrychlení jen poslouží ke stahování spoždění. Pro ty rychlíky je důležité, aby se protijedoucí potkali v Halbrodě pro přestup zbytku Vysočiny, nebo časy kolem Brna/Praha, se kterými není záhodno skákat každé dva roky, ale až se modernizace trati/vozidel dokončí, což tady už nebude tak dlouho.
Však ano, za podmínky „nepředjíždět osobáky mezi Tišnovem a Brnem“ to tak sedí.
No a pak přijde posun rovnou o 15 min. (za cenu opětovného projíždění Křižanova) asi od 12/2026.
Všichni víme že v poradí důležitosti jsou :1)stavební firmy 2)dopravci a poplatky za dopravní cestu 3)zajištění volné dopravní cesty. Přesně v tom pořadí funguje Správa železnic. A České dráhy se taky moc nepředvedly. A upřímně se omlouvám všem blízkým kteří tam pracují a taky je toto pořadí štve.
Pomalá a konsolidovaná dobrá správa se přece nenechá nikým popohánět…
Myslím, že tam pojedou nejen osobáky. 🙂
Tak jsem se těšil, že budu moct zase pracovat a ten čas ve vlaku něčemu využít a SŽ se opět rozhodla jinak. Takže budu hezky pokračovat v sezení v koloně na D1 v NAD. Člověk by čekal, že na ty R se tam mezera najde a ono nic. Jak si vůbec můžou dovolit 5.11. prezentovat jako konec omezení provozu, když to zjevně konec není?
Jak SŽ? Máte jasně napsáno že výluka skončila, tedy prodloužení NAD jde za ČD a MD.
Ani moc ne, jestliže souběžně trvá výluka jedné koleje KrPole – Kuřim a poloviny kolejiště v KrPoli. To je akce Dobré správy.
Kvůli té ale NAD nutná není, osobáky tam normálně jezdí.
Na jednu kolej ze dvou osobáky a rychlíky z obou směrů nenarveš.
Když to jde jinde půjde to i Brně.
Obdivuji váš optimizmus, že půjde i nemožné. Na zbylé koleji Kr.-Pole Kuřim byly původně provozované vlaky v intervalu 15 minut, nicméně docházelo ke zpožděním tak je to nyní jen 30 minut. Že by se tam vlezli ještě rychlíky pochybuju, úsek je dlouhý a jezdí se pomalu. V rekonstrukci je i navazující úsek do Maloměřic. Tam se asi také jezdí po jedné koleji, ale nejezdím tam, tak přesně nevím.
Výluky jedné koleje Židenice-Krpole nebo Krpole- Kuřim jsou i celý příští rok. A NAD by být nemělo
První půlrok příští roku budou výluky Maloměřice-KrPole. NAD snad ne, ale omezení vlaků a prodloužení jízdních dob rychlíků jistě nastane.
Za mě by tedy dávalo smysl dát primárně rychlíky. V os lidi jezdí kratší trasu a pravděpodobně tolik ani nepočítají s nějakou prací. V R bývalo vždy počítačů a papírů na stolech docela dost. Hlavně teda trochu mizí význam pojmu rychlík. Vyjedu o 10 min dřív, přijedu později a ještě k tomu nemůžu jet ze zastávky ze které chci.
Imo by dávalo smysl tam procpat rychlíky s tím, že by v inkriminovaném úseku obsluhovaly většinu (všechny?) zastávky
Celkem by to i do sebe zapadalo – odjezd R z Brna hl. n. v uspíšených X:12 h, v Kuřimi pak v X:42 h a odtud dále již ve své časové poloze směr Praha.
Takhle to vypadá hezky, ale zvládal by R v aktuálním řazení ty jízdní doby stejně jako nová Moravia s tím zastavováním?
Zvládal – protože ty jízdní doby jsou i tak prodloužené (uspíšení odjezdu z Brna).
Navíc řeč je o dodatečném zastavení v KrPoli a Kuřimi (pozn. a NAD by aspoň obsloužila Řečkovice a ne jak je to alibisticky vyřešeno teď s průjezdem Řečkovic bez NAD), max. i Židenicích.
To by ale R musely být náležitě posíleny – což by se – dle zkušeností nejspíš neumělo/nepovedlo/nechtělo zapaltit. Vzpoměňme, jak byly posíleny rychlíky R19, když byla Ex3 odkloněna přes Vysočinu. Nijak, ČD to bylo jedno a objednateli – MD taky. V pátky a neděle to bylo dokonce i „bez míst ke stání“.
Co to rozhodnout podle počtu lidí, aby jich muselo přestupovat co nejméně?
No pokud by os byly celé nahrazeny NAD a rychlík jezdil bez přestupu tak nemusí přestupovat nikdo. Takže naprosto souhlasím.
Přesně takto jsem to nemyslel.
Dobré je srovnat obsazenost R a Os v daném úseku a ve špičkách vám vyjde, že že tím rychlíkem chce jet cca 1/2 cestujících do Os. Taky Os jsou posíleny na 6vz, výjimečně i 8vz soupravy. Pokud by R zastavovaly místo jednoho Os, musely by být adekvátně posílené, a na to by nejspíš nebylo dost vozů – a dále za Tišnov by to vezlo vzduch.
A v sedle to vychází jak, zejména když je řeč o vložených Os vlacích jedoucích jen do/z Tišnova? 🙂
Přičemž R nepojedou ani v sedle (ani např. v neděli navečer, která je u R víceméně špičkovým obdobím).
Nuž, dalším řešením by byla NAD za Os vlaky v úseku Brno-Kr. Pole (přestup z rychlíkové soupravy; ten kousek z hl. n. by eventuálně část lidí stála anebo můžou využít MHD) – Kuřim. Pořád o dost kratší úsek než Křižanov – Brno.
Posílení by finančně ale nejspíš furt vyšlo lépe než to množství autobusů a řidičů. Vím že je nedostatek vozů, ale pár by se jich přece jen někde snad našlo. A čím delší ta nepohodlná výluka bude, tím méně lidí se do vlaků pak vrátí vzhledem k tomu, že tohle není rekonstrukce, která nějak zásadní zvýší atraktivitu vlaku (zrychlení má být o nějaké 3 minuty jestli si pamatuji správně).
Narvalo by se to tam, kdyby současně v téměř celém úseku KrPole – Kuřim nebyla pomalá jízda 50 km/h. Však počkejte na stav od 15.12., to by měly Os (30′)+R jednokolejně jezdit (ale už traťovou rychlostí po nové koleji).
Ale nikoli v patnáctiminutovém taktu.
15′ takt Os by se měl snad vrátit do úseku KrPole – Tišnov od ledna 2025 se zprovozněním 2 kolejí KrPole – Kuřim. Ale současně začne 1kolejná výluka Maloměřice – Krpole, kde se s bídou vyjezdí 30′ takt Os + rychlíky. A nebudou to řádné a rychlé trasy z návrhu GVD.
No to bude super cestování
První kolej má být zprovozněna až od ledna? Vždyť už se pokládají koleje a od Králova Pole se dokonce podbíjí.
První kolej od prosince. Ale pak celý prosinec bude ještě výluka 2. koleje. Jsou místa, kde se – prý zejména kvůli propustkům – musí pracovat i na 2. koleji.
Můžete jet do Kozlova osobním vlakem a tam přestoupit na rychlík, to není žádný problém. Nebo jet přes Českou Třebovou.
Os to jede cca 2x delší dobu než R a přes ČT bych jel cca 5x déle. To není zrovna ideální
On ten stav s ukončením v Křižanově nejspíš ČD i provozně vyhovuje, protože ušetří soupravu a tím i personál. A toho je v Brně dost nedostatek vzhledem k tomu, že od GVD pro plno lidí už nebudou mít práci.
Ukončením v Křižanově se žádná souprava neušetřila. A práce od nového GVD je u ČD na Brněnsku pro všechny. Mohl byste si aspoň ověřit fakta, než takové hlouposti napíšete.
Hlouposti píšete vy. Takže mi chcete tvrdit, že soupravy vč. lokomotiv se v Křižanově netočí ostře zpět za cca 20 minut? Asi ne, že?
A pokud jde o personál, píšu, že nedostatek je ho ve starém GVD, když musí ČD objezdit a doprovodit všechny výkony. O práci pro všechny v novém JŘ jsem nic nepsal.
Takže kdyby ta výluka začala podle původních plánů, tak by ty rychlíky jezdily až do Brna? I přes ten jednokolejný úsek mezi Kuřimí a Kr. Polem? Nebo se o této jednokolejce tehdy ještě nevědělo? (Nebo možná plánovali, že se zruší jeden pár Os vlaků v době, kdy jede rychlík – tedy dalších 50% ze současně jezdících 50% – těžko říct, boží myšlenky jsou nevyzpytatelné).
„Rychlík se do provozu vrátí v celé trase až 15. prosince s novým jízdním řádem, ve dnech 23.–26. 11. dojde kvůli výluce mezi Přibyslaví a Pohledem k prodloužení autobusů až do Havlíčkova Brodu.“ A to Dobrá správa sebejistě předpokládala „nickolejný“ provoz i tam, přičemž nakonec tam začala mít výluku až v červenci + i nedávno jsem viděl, že reálně tam (kromě záhlaví v Přibyslavi) jsou obě koleje snad v celém úseku. Takže se bude pokračovat v příštím GVD. Kdyby to taky zavřeli celé, tak by se to stejně časově přesně nekrylo s uzavírkou Vlkov – Křižanov. (plus lokomotivy od R11… Číst vice »
Dopravci požadovali aby se vyluky v Křižanově a Přibyslavi co nejméně prekryvali a tak jim SŽ vyhověla.
… a to jen částečně (stejně to u Vlkova zavřela natvrdo + je jasné, že nákladní doprava si mezi Kuřimí a KrPolem přes den neškrtne až do prosince) + právě až na základě požadavku dopravců.
16 dní konsolidační jízda 50 km/h? A za to ještě Správa železnic chce od dopravců platit poplatek za dopravní cestu? Za to by spíš měla platit Správa železnic dopravcům….
Já taky platím dálnični známku z Olomouce do Brna a parametr dálnice to nemá.
Taky by vám za to měli platit.
Kdyby se v Kr Poli tak nechutně neflákali, tak mohlo být už kolejiště… jejich pracovní tempo je pod úrovní šneka
Nevím, kdy jste byl v Králově Poli, ale tady se maká o víkendech i na státní svátek. Ta stavbě je opravdu velká.
Vzhledem k objemu stavebních prací, které ještě mají dělníci na trase z Kuřimi do Krpole před sebou se divím, že vůbec ten prosincový termín pro obnovení rychlíku bude.
Jezdím tam pravidelně a jediné co se v Kr Poli změnilo je vytrhani všech kolejí výjma traťových … stejně tak s opravou koleje do Kuřimi se neskutečně crcají
Jestli jste si nevšiml, staví se tam nový podchod pod kolejemi. Na tom makají celkem dost a dokud nebude, tak nové koleje položit nemohou.
Tu verzi od 6. do 22. 11. nemají ČD na svém webu ani teď https://www.cd.cz/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/0?Form.SearchHidden=&Search=250
Přednost v průjezdu „jednokolejným“ úsekem má 2. pár Os vlaků na úkor R z jakého titulu (měl jsem za to, že v takových situacích mají přednost R).
Když k 1. 3. 2024 bylo jasné, že výluka nezačne, zdůvodnily ČD nasazení NAD tím, že NAD je i kvůli dalším omezením, a to mj. mezi Kuřimí a Královým Polem. Přitom v Králově Poli začalo omezení až ve 2. polovině května a „jednokolejka“ začala snad až začátkem srpna.
Brno – Křižanov bych jel jedině Os, sice se jede déle, ale platí v nich IDS JMK, ten v R platí jen Brno – Tišnov. Až bude na R9 jezdit RegioJet, na což se velmi těším, tak se rád rychlíkem RJ, těmi novými vlaky od Pesy, svezu.
Ti, kteří zažili na vlastní kůži žluté rychlíky, se na to fakt netěší.
Srov. se zastaralými vozy, které dosud jezdí na přinejmenším části vozů na R9.
Bee jsou super
Radši než tu žlutou špínu co jezdí R8
Na R9 mají jezdit nové jednotky.
Jančura toho nasliboval..
Jo, zaručeně se vědělo, že Moravie se kupují jen kůvli němu, jak má všecko zařízené.
A také se kritizovala (z viny dodavatele) opožděná dodávka Elfů pro Ústecký kraj, přitom Elfy tam byly objednány poté, co ČD Regiojetu „vyfoukly“ starší Stadlery GTW od DB – tedy ta vozidla, jejichž plné nasazení v Olomouckém kraji trvalo snad ještě déle než dodání Elfů pro RJÚK (myšleno déle na časové ose, ale tím víc déle ve smyslu „zpoždění oproti plánovanému termínu“).
Asi jezdíte jiným vlakem.
Až se dívím, že někteří raději nejezdí s ČD do Nezamyslic a dál osobákem, popřípadě přes Olomouc.
Přes Olomouc to je pro Ostravaky hodinu čekáni na přípoj…
S ČD do Nezamyslic a dál osobákem je lepší varianta, než platit drahý OneTicket na stání v Regiojetu. Oni totiž vůbec nezvládají posilování souprav podle očekávané poptávky.
Máte recht, posily a RJ je sprosté slovo
On ten Dart bude nový, takže než se stane nechutným, tak to bude nějaký pátek trvat 🙂
Ještě se tady traduje, že Dart je jenom na papíře a kvůli Jančurovi to Pesa vyrobit nedokáže.
Další oblibený hejt je, že se Leoškovi rozstřelí kolečka na vlaku, protože paštikář o železnici nic neví. (jako by to nebyla záležitost výrobce vlaku).
Z Tišnova do Žďáru platí v rychlících tarif VDV, dá se koupit u průvodčích. VDV každou cestu počítá vzdušnou čarou, takže pokud někdo cestuje ze Žďáru dál autobusem bůhví kam (a náhodou tam zrovna nějaký navazuje), vyplatí se to o to víc. Takže i rychlíky se na této trase dají pokrýt krajskými jízdenkami.
„a náhodou tam zrovna nějaký navazuje“
– to je strašně hezky řečeno. 😀
Už můžete odpočítávat do startu velkých přípojových skupin, zdaleka nejen v ZR. Z turistického hlediska se vyloženě těším na příští léto: Žďárské vrchy budou mít lepší dopravní obsluhu, než třeba Šumava.
O víkendu jsem si ještě „vychutnal“ stávající rychlíkovou soupravu ČD. Už jen rok a měsíc…
eh? začátek provozu má být 12/2026 a evidetně se to nestihne a bude se žádat o odklad…
Odkud to máte?
Mě osobně zajímá, v jaké fázi rozpracovanosti má Pesa ty jednotky, kterými to chce RJ vozit. Jestli jsem to správně pochopil (pokud se mýlím opravte mě prosím), má se jednat o úplně nový typ vozidel, který dosud nikde nejezdí a tudíž není ani schválen. Pokud je výše uvedené pravda, pak považuji ten zhruba rok do zahájení provozu za dobu zcela utopickou pro kompletní schválení a uvedení do provozu. Co se tedy stane, pokud ty jednotky nebudou k dispozici?
Myslím, že to budou stejné jednotky jako 654, se kterými jezdí kolem Ústí nad Labem, jen bude vložen jeden vůz doprostřed, čímž vznikne třívozové vozidlo označené 655.
No to teda ani omylem…
Pak se nabízí obehove propojit linky R8 a R9 podobně jako tomu bylo v době, kdy obě linky vozil národní dopravce.
Brno Křižanov, Ždář se dá v pohodě i rychlíkem … asi i když jste Traveller, tak jste si nevšiml, že R9 je zaintegrována nově do VDV v úseku Tišnov Žďár. Takže je nejlepší kombinací koupit IDSJMK Brno Tišnov a z Tišnova VDV …
Jediná nevýhoda je, že VDV nemá aplikaci. Paní průvodčí na mě jednou začala trošku zostra, že chci jízdenku a už jsme skoro před Křižanovem. Tak jsem se jí zeptal, co mám tedy v tom rychlíku dělat? Vůz s pruhem tam nikde není, tak mám běhat po vlaku a hledat ji? Načež se rychle uklidnila, nasadila příjemný tón (což si cením) a přiznala, že vlastně sama neví, jak to rozumně vyřešit, ale že kdyby přišel revizor dřív než ona, mohl by být problém mu to vysvětlit.
Už aby to VDV svou aplikaci mělo.
Omezení není jen ve stanici Brno – Královo Pole (pro plotňáky Kénik), ale vyloučena je i jedna traťová kolej od Kéniku až do Kuřimi. Procpat tam rychlíky by asi bylo velmi obtížné, proto se v první fázi obnoví jen regionálka.
Tak jestli plánují opravovat i druhou kolej z Kr.Pole na Kuřim, tak tam se teď i ty samotné osobáky ve špičce sotva vejdou. Jen co jeden z jednokolejného úseku vyjede, jede další v opačném směru. A to většina nestaví v Řečkovicích
Druhá kolej je již dávno opravena, ještě před přestavbou nádraží v Králově Poli.
Ano, dělali to už před 9 lety (při 2,5měs. „nickolejce“ z Maloměřic až do Kuřimi – žel jen jednu kolej a žel vynechání žst. KrPole).
Další část prací musela těch 9 (!) let počkat.
Přesně, tehdy se na to vykašlali a teď to rozkopávají
Druhá traťová kolej KrPole – Kuřim už je po rekonstrukci.
v Řečkách teď bohužel nestaví nic, a kolej se poravuje jen jedna, ta druhá prošla opravou v roce 2015
A stejně tu novou část koleje č. 1 z roku 2015 v Řečkovicích opět vytrhali a dávají tam ještě novější. To je koloběh života…
A opravit zastávku v řečkovicích je taky nenapadlo, když už ji vlaky musejí projíždět
Pravda, léta se těším, že tam třeba budou aspoň hodiny, jako na každém správném nádraží a informační panel. Ani snít se netroufám o průběžném zastřešení v jedné výšce – jsou tu jen dva krátké drobky z různých historických etap a mezi nimi mezera. Každý pes jiná ves. Ale aspoň plocha perónu je nová.
Tu dělat nebudou, ta je hotová, jen by mně zajímalo kdy budou dělat kolej číslo 2 z Kuřimy do Tišnova. Tam to slušně mlátí …