dpp

Rychlíky bez kontroly. Stát nezvládá hlídat kvalitu dálkových vlaků, na které posílá miliardy

R23 16.2.24 04 Čistota vozové skříně a nefunkční dveře na konci soupravy...R23 16.2.24 04 Čistota vozové skříně a nefunkční dveře na konci soupravy...

Ministerstvo řeší, jak navýšit počet kontrol.

Odebírat
Upozornit na
guest
249 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Laďas

Ministerstvo nemá lidi na kontroly? Hlavně že neustále žádá ČD o uvolnění dalších kanceláří v budově pro své nové úředníky…

bydleni_fanousci.0t

R11 🤣🤣🤣

Pavel Filip

Nejvyssi cas skoncit s dopravnim socialismem a centralnim planovanim.

Michal

Nejsem žádný obhájce RJ, ale na kritiku R8 jsem už alergický. Co Vám udělal? Není to žádný luxus, ale nepřipadám si, jako bych cestoval půl století dozadu, což je na S6 standart. A přesto mě obtěžuje průvodčí, jestli mám lístek.

Kaktus

Luxus R8 je odpad.. to má být rychlík,?S6 není rychlík.

Michal

Že to není R, už dnes moc neznamená. Na některých tratích už jako Os klidně jezdí i RegioPanter. A v čem je RJ na R8 odpad? Wi-Fi tam je, která z 95% funguje jak má. (Sice je špatné pokrytí, ale za to nemůže dopravce) Klimatizace nefungovala pouze jednou a to se mně stevartka omluvila a přeobsadila do vedlejšího vagónu. Zásuvky tam jsou a během jízdy si můžu klidně něco objednat (a pokud mám vyšší třídu, tak to mám v ceně) A hlavně, místenku je samozřejmostí. A co mám na S6? Wi-Fi nic, klimatizace nic, zásuvky nic, místenku nic. A pokud… Číst vice »

Alex

Srovnávat R8 a S6,přitom používat takové argumenty a završit to tím, že napíšu, že je to záruka kvality, na to musí mít prostě člověk koule 😀😀😀😀😀😀😀😀

Michal

A jaké argumenty mám použít? Chtěl jsem poukázat na to, že RJ není tak špatný, ale k tomu, abych sepsul ČD, nepotřebuji žádného soukromého dopravce, poněvadž vozový park ČD je jedna velká farma zvířat, kdy vůbec nezohledňuje kvalitu a čas strávený ve vlaku (a krajský lístek to taky neřeší). Každopádně, zárukou kvality jsem myslel, že byť je dražší, dá se jím cestovat. U ČD je to sice levnější, ale cestovat se tím nedá (zvláště v létě).

Matěj

A kde jezdí osobák s minibarem nebo restaurákem, rád bych se s ním svezl 🙂

Michal

Co třeba ty slavné S2/S3? Ještě jsem jím nejel, ale od pohledu je to RegioPanter v jiném designu. A ty jsou označeny jako Os.

Okoloidúci

27.5.2024, Bohumín, R 1124 Nastupujem do špinavého vozňa č. 2 a prichádzam do kupé, kde poťahy čiastočne vyzerajú ako po natáčaní filmu pre dospelých. Už to ani nevnímam, sadám si na miesto ku stolíku. Mám šťastie – tento vozeň má zásuvku (niekedy sa stane, že nemá) pri stolíku (ostatné miesta majú smolu. Na wi-fi sa ani nepripájam, ta vypadne hneď za Přerovem a portál je má z 3/4 rozbité odkazy. Blíži sa čas odchodu a neodchádzame. Dôvod? Zrážka s osobou niekde za Ostrava – Svinov. RegioJet okamžite bombarduje smskou a mailom – toto im funguje skvele. Informáciu sa o 10… Číst vice »

Avlaky

když je jeden kontrolor na celou čr, tak se nedím že třeba r13 nekontroloval za cely rok nikdo

Frantík

Možné to je, ale zrovna R13 jsem několikrát jel a docela v pohodě…

Gajda

Když by zaměstnali jen 10 lidí co nebude od pondělí do pátku dělat nic jinýho, než jezdit vlakem celou pracovní dobu a v tabletu zpracovávat výsledky kontrol, tak i přes směšný pokuty se ti lidi zaplatí z 10% nově vybraných pokut a zbytek je k dobru MD.
Jen mám pocit, že sami moc dobře ví, na koho by to zejména dopadlo a proto se jim do toho zase tak moc nechce.

Jaaa

10 lidí? Zbláznil jste se? To by museli zrušit tabulky jinde a to nejde!

Novomír

Dodržování řazení může kontrolovat automat s přístupem do jediného systému SŽ.

Karl vB.

Jak dlouho by to těch 10 lidí, než by jim závodní lékař musel předepsat léčbu depresí v nějakém sanatoriu, asi tak mohlo vydržet?

Ketchup1970

A že by lidé z RGJ tak velice milovali svoji práci, že by se opravdu snažili dodržovat řazení a čistotu vozů a tak dále ? Že by se peníze které vyděla majitel ( majitelé ) vrazili do udržby ? A vykaslali se na orchideu na wc ,

Tomáš

Ale to už by byl ten zlý kapitalismus, ne?

Avlaky

To není o tom milovat praci, jak má dispečer dodržet řazení když ty vozy treba proste nejsou a jsou na údržbě…

Radim

RGJ a na údržbě? 😀

Avlaky

tak na opravě, prostě servis

HonzaEM

To jsou tyhle vlaky tak ztrátové, že se musí dotovat 6 miliardami ročně?

vkn

pokuty jsou směšně nízké a proto dopravci si dělají co chtějí

Jan

Myslím, že ČD ultras nepotřebují žlutou obrázkovou nápovědu, klidně jste tam mohli dát nějakého šedomodrého šmudlu…

Ondra

Cože, na MD mají málo lidí? 😀 Vtip roku 😀

Petr

Mají, zvláště těch v krajích. V Praze jich je dost.

Míření

Když by chtěli tak by to mohli zadat externě.

Michal M

Přesně tak, určitě jsou na to i agentury a pokud nejsou, Aleš Petrovský jim ji postaví na klíč. 🙂

Jan

Takový železniční Pohlreich…

Kontrola

A to je takový problém, aby se MD dohodlo na provádění kontrol s kraji, kteří jsou zároveň objednatelé místní dopravy? Stejně jako si třeba jedna obec smluvně domluví řešení přestupků u jiné obce, nebo, ze na jejím území bude MP z města, atd.

Leinad

Navíc když PIDí kontroly existují a jezdí autobusy i Os. Jet navíc něčím kde PID platí (Rychlík Praha – Benešov) by klidně mohlo.

Y.K.

Jak jako, poslat lidi do terénu, pracovat a rozhodovat místo papírování? 🙂

Michal M

Nějak nechápu příspěvky vymyšlející kolo a jak by se ty kontroly dělaly…. Kontrolory dodržování standardů má každý objednatel (třeba ROPID), často to dělají i studenti na DPČ.

Michal Bartoníček

Příspěvky? Jsme jen diskutující. Vaše nepochopení by mělo směřovat na objednatele.

M19

Když někdo něco napíše do diskuze, tak to není příspěvek? Nebo to má být přiznání, že to co tu mnozí píši, je nutno brát jen jako jistou formu jejích psychoterapie? 😉

Pozorovatelka

Bohužel špína v interiéru na R8 je dána špínou, která to uklízí v Bohumíně. Pytle s odpadem po celém nádraží, partička pochybných existencí s vybavením na úklid kouřící u východu z haly na 1.nástupiště. A rychlouklid, kdy je souprava ve stanici skoro hodinu, ale uklízečky vyskočí po chvíli z vagónů? A tuším, že stejná parta má v Bohumíně na starost i Leo express, tam je to taky poznat. Bohužel je tento vlakový uzel celkově zanedbaný, moči znečištěný vstup do výtahu, výtahy špinavé, dvůr s popelnicemi naproti tržnici o víkendu přetékající odpadové nádoby, bezdomovci konzumující alkohol přímo na prvním nástupišti a… Číst vice »

Domovská stanice Bohumín

To je tak, když úklid dělá externí firma, kde jsou zaměstnanci placeni minimální mzdou. Kdo vám za to dneska odvede pořádnou práci? Timto se nechci těch lidí nijak zastávat, protože v každé práci by měl zaměstnanec odvádět plný výkon. Na druhé straně na R8 jezdí pěkný šunt. Staré spací vagóny na koleně předělané na kupé, co vagón, to jiný typ. Po těch letech provozu (nejen u RJ) je citit zatuchlina. Klima mnohdy jakoby tam nebyla. jediný rozdíl oproti bývalým ČD soupravám Beer je, že tam je wifi a ta polofunkční klima. Kolikrát chybí vůz č. 5. Nějaké extra zlepšení od… Číst vice »

Frantík

Takže by jim zaplatili více a ušetřili by na pokutách…

Marcel

Výborně. Napsala jste to za jedna. Tohle je přesná realita. Ví to tady většina. V deseti řádcích shrnuto. Stačí nakopírovat a přeposlat Jančura/Leo/ČD/Svoboda/Kupka/Havlíček/atd atd místní poslanec, senátor, všechny ale do kopie. 🙂

Skácel SPRO

V nepřímé nebo přímé souvislosti můžeme připomenout u žlutě zbarvených vlaků v téměř 90% nefunkční, či ve dne neviditelné označení konce vlaků.

V.N.

Pokud jde o technické nedostatky, které ohrožují bezpečnost provozu , měly by konat i jiné organizace, jako například Drážní úřad. Já mám pocit, že Jančura má všechny všude podplacené, pokud mu úplně všechno prochází a celý stát je vůči němu maximálně vstřícný…

kolmix

Technické nedostatky se kontrolují denně a je-li třeba, koná se. Ale některé věci se dost blbě obhajují. Třeba že svítí koncová světla některých vozů (nejen u RJ) málo, je známý fakt. Ale když není předepsaná intenzita, nemá DÚ žádné páky, jak to změnit…

Rostislav K.

DÚ je národní instituce, takže teoreticky může ovlivnit národní nastavení (třeba vyhlášku, když se jednou za X let změní, tu dostává DÚ k připomínkování, takže k tomu se podněty dávají – sám mám na svědomí asi 5 paragrafů ve stávající 173/1995), ale třeba ta světla jsou už tématem na evropskou úroveň (většina vozů je RICová), kam sice taky dáváme podněty – viz třeba https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/ecm/recommendationsForUse/default.aspx , ale na vlastní projednání a změny už nemáme vliv…

Rostislav K.

Netuším, spíš asi ne, neb jde v tomto případě o hodně subjektivní záležitost, kterou není moc čím podložit, ani jak změřit (ČSN EN 13272 nelze uplatnit).
Vlastně ani není zřejmé, komu by se měla taková záležitost adresovat. Nejspíš do některé komise řešící TSI, ovšem spadá to do TSI OPE nebo RST, nebo jiné?

Ketchup1970

Tak vozy CD v ONJ alias OCÚ stred se vždy při prohlídce vozu kontrolují zadní konce všech vozu. Za to bych klidně šel na hranici místo Jana Husa.

Středohor

Potvrzuji. Jedná se o úkon který zvládne i nováček týden od nástupu.

Rostislav K.

Já vím, byl jsem tam. Ale neděje se se tak z daleka všude. Resp. světla se mnohdy kontrolují v přítmí hal, kde je to, že svítí, dobře vidět. Ale venku na denním světle se teprve projeví skutečná (ne)viditelnost té červené…

LukHo

Ono by to chtělo změnit i nějaké předpisy. Jak jsme jezdili s RJ do Polska (linka Praha – Przemysl) tak když v Bohumíně nesvítili konce museli se sehnat viaflexy co svítili, ne ty obyčejné, jinak Polák nepřevzal soupravu do Polska. Když v Polsku nám odešla žárovka hned volali z věže že nesvítíme a odstavovali nás na vedlejší kolej. Tady v Česku jsem několikrát zažil že jsme jeli bez svítících konců a nikdo nic.

Marie

A on stát vůbec něco zvládá? Cha

Skácel SPRO

Stát zvládá to, o čem se v běžných mediích nedozvíte.

Jméno.m

Kasírovat umí celkem zdatně.

Huh

No jak od koho, když máte na poradce – kvalitního a příjmy z kapitálového majetku, daně téměř neplatíte…

matejsediv

Pár věcí by se našlo: provozuje základní, střední a vysoké školy, zajišťuje policii, zajišťuje zdravotnický systém, zajišťuje požární ochranu, staví a udržuje silnice a železniční tratě, zajišťuje dopravní obslužnost, stará se o památky, spravuje energetickou infrastrukturu, spravuje vodní cesty, zajišťuje ochranu přírody a pár dalších věcí by se našlo.

A teď vážně. Strašně mě otravuje tohle nekonstruktivní nadávání, jak stát všechno dělá špatně. Všichni víme, že mnoho věcí nefunguje ideálně, ale většinu potřeb stát na nějaké přijatelné úrovni zajišťuje. Až budete příště kritizovat, snažte se prosím místo jednoduchého nadávání vznést konstruktivní námitky.

MartinS.

Základní a střední školy zřizují obce (ZŠ) a kraje (SŠ), zdravotnický systém jde z části také za kraji (krajské nemocnice), silnice mimo dálnic a silnic 1. třídy udržují kraje a obce, dopravní obslužnost kromě rychlíkových železničních linek jde za kraji… ano stát něco dělá, něco dělají v přenesené působnosti kraje nebo obce s rozšířenou působností… ale když už stát něco platí a vydělává si na to výběrem daní, měl by to také v zájmu daňových poplatníků kontrolovat, aby neplatil za nekvalitní služby…

matejsediv

Ano, to souhlasím. Co se týče kontrolování kvality osobní železniční dopravy je situaci opravdu špatná a o tom neni pochyb.

Jde mi spíš o tyto nic neřikající komentáře, které bez argumentů nádávají na všechno, co stát dělá.

Jaaa

Stát to všechno dělá “tak nějak”. Špičková kvalita je málokde. 🙁

Ketchup1970

Hlavně stát jsme my , my všichni . Silnice , bezpečí , zdraví , příroda budou takové jací jsme my. Švýcarsko je takové jací jsou Švýcaři …

Antonín

„Ministerstvo aktuálně posuzuje možnosti zapojení kontrolních pracovníků bez přímé vazby na ministerstvo dopravy“, tedy uvažuje o zavedení švarcsystému?

Petr

Ten už ve velkém provozuje, jako alternativu pracovním místům za směšný tabulkový plat na které se nikdo nehlásí, jelikož outsourcing bez ohledu na to kolik stojí je mimo okraj zájmu jednoduchých závistivců, kteří mají taky volební právo.

Jaaa

Jj, je to “soukromé”, takže v cajku…

kaba

Ve verejne sprave dnes rozhodne nejsou smesne tabulkove platy.

jkt

Ne; agenturní práce je něco jiného než švarcsystém.

Petr

Vy jste docela jednoduchý človíček, že ano?

V.N.

Nikoliv. Stát uvažuje o zadání zakázky nějaké spřátelené firmě, která tyto činnosti bude zajišťovat. O jedné takové firmě bych i věděl. Regio jet 🙂

Frantík

Dohoda o provedení práce není přece pseudopodnikání.

zvukař

Proplácet miliardy a provádět kontrolu jen v průměru dvakrát týdně, to je opravdu možné jen v tom našem Kocourkově.
I kdyby byly kontroly dvakrát denně, je to málo. Ale tohle….

Air Traveller

a co byste tam chtel kontrolovat dvakrat denne?

zvukař

Dodržování řazení, jízdní řád, pořádek, chování průvodčích atd. Trochu ten váš dotaz nechápu.

Air Traveller

to nemusite delat dvakrat denne. na to vam staci namatkove kamtrolx 2x tydne

MartinS.

Tak jestli to myslíte 2x týdně u každé rychlíkové linky, potom ano.

Petr

A kdo ty kontroly bude dělat?

MartinS.

Tak jeden pracovník by měl zvládnout zkontrolovat minimálně 4 rychlíky za den. Ono zkontrolovat řazení a kvalitu cestování zase tolik času nezabere. To by znamenalo asi 1000 vlaků za rok. Takže kdyby ti pracovníci byli 3, jsou to třeba 3000 vlaků každý rok. Když si vezmeme, že MD objednává rychlíkové linky, kterých je asi 30, tak by se každá linka dala zkontrolovat třeba 100x ročně a to už by pro dopravce mohlo být významné, kdyby dostal pokutu 2x do týdne a jsem si celkem jist, že ti pracovníci by si na sebe vydělali a zbylo by i na jejich cestovné… Číst vice »

Frantík

Stačí se podívat co udělá za den Aleš Petrovský, že…

MartinS.

A to Aleš Petrovský testuje i catering, takže musí jet delší trasu, aby si objednal, připravili mu to, najedl se a zaplatil. Kontrolorovi by u kratších souprav mohla stačit třeba půlhodina, řatení se dá zkontrolovat podle údajů dodávaných dopravcem Správě železnic, takže jde vlastně jen o fyzickou kontrolu interiéru, služeb ve vlaku, blokování dveří apod. Nafotit to a poznamenat si to. Protokol může vyplnit následně.

Juraj

Jak to souvisí s tématem?

Granja

Jednoduše, přece. Vlastní nedostatky zakryjeme poukázáním na kohokoli jiného. Osvědčená metoda…

Gouda

V tomto případě bylo základním nedostatek už to, že vůbec čínský šmejd někdo chtěl testovat. Stereotypy v tomto případě platí – jak o kvalitě výroby, tak o něschopnosti číňanů o čemkoliv racionálně jednat.

VTT

R17 byla dlouho pověstná tím, že to byl bordel na kolečkách, ale dnes už je to celkem v pořádku. Ne, že by se nevyskytovalo Bčko, ale to spíš jako posila, kmenové soupravy jsou celkem pravidelně řazené z klimatizovaných vozů. Já tím jezdím dost často a jsem docela spokojen.
Oproti takovým děčínským rychlíkům je to jako nebe a dudy. A i hradecké rychlíky s jejich sice rakouskými, ale neklimatizovanými vozy na tom jsou hůř.

janvagala

Teď jedu hradečákem na Prahu a vše funguje.

Michal M

Hradečáky jsou slušné už dlouho.

VTT

No nevím, ty původně rakouské vozy se stahovacími okny by to chtělo vyměnit za klimatizované.
U hradeckých rychlíků je vůbec zajímavé jejich řazení. Každý vůz jiný.

Avlaky

Jak zvýšit počet kontrol? Nabrat více kontroloru…

Dat aspon 45hrubeho, on ten kontrolor si už po 1. Kontrole u RJ (nebo i jiných dopravců) na svoji vyplatu vydělá

Petr

Už slyším ten kvikot jednoduchých závistivců že dostávají nějak moc a dělají ho….

Frantík

Samozřejmě – kdyby tu práci nabídli hned by se hlásili.

Juraj

Rozdat pár šotoušům síťové jízdenky, denní proškolení na metodiku a dokumentaci a vypustit do divočiny 🙂

Renata Placková

Brigádně beru hned 😀

Renata Placková

Ostatně nedobrovolně a neplaceně to dělám při skoro každé cestě dálkovým vlakem 😀

Panter

Nápad dobrý,bohužel nahoře to nikdy nikoho nenapadne

Jaaa

Ono by i napadlo. Ale kdo z toho bude co mít? A hlavně by to ohrozilo kámoše politiků – nezapomeňte že ti náměstci jsou tam jen z politické vůle.

xyz

To vidím běžně na R11 – namísto Bbdgmee neplánovaně BDs, někdy to celé je i bez vozu 1. třídy.

IMHO jedna z nejhorších linek rychlíkové sítě.

Michal M

Jedničky nejezdily nebo netopily v zimě, teď celkem cajk.

Petr

Když jsem se na to ptal na MD, tak odpověď zněla, že si to kontroluje dopravce. Tehdy to bylo ČD. Prostě komedie, sám sebe nahlásit, že jsem udělal přestupek. To bychom ušetřili na silnicích za policii. Každý bude hlásit kdy s kde překročil rychlost.😉

Pavel Skládaný

Nemohla by se R8 vrátit Českým drahám? Jedinou výhodou Regiojetu je, že nabídl navíc spoj z Brna do Bohumína v 8:02, ale jinak otrava. Vysoké a kolísající ceny, nefunkční záchody, přihlouplé místenkování, kvalita vozů velmi různorodá.

Jan Z.

Ale navýšení spojů bylo v rámci smlouvy s MD. Nebo si k tomu RJ ještě přidalo pár spojů nad rámec?

Pavel Skládaný

Ano bylo to v rámci smlouvy MD. Z mé strany tak trochu pokus o vtip a trochu snaha najít alespoň nějaké hmatatelné zlepšení.

***** Petr

Jenom to ne. To už máme za sebou A bylo to ještě horší. Vysoké ceny a přihlouplé mistenky jsou spíš ironie. Lístečky s expresní rezervaci všude už máme chválabohu za sebou s

Martin

Tak jezdi na nárazníku za 10 Kč!

Petr

Ve špičce to kdysi vycházelo levněji oklikou přes Olomouc s ČD nevím jak teď.

kaba

tak jizdnne: krome jizdneho od RJ, jsou tam i jizdenky patricnych IDS

Juraj

Tak zrovna u R8 a R23 je to z bláta do louže, bohužel.

Modrofob

Ale není. Předtím tam byly odchylky minimální. Až s přechodem (a těsně před ním) se cestující dočkali totálních úletů na pravidelné bázi.

Zdrasa

Za R23 hlásím, že sice předtím byly staré vozy, ale po základní modernizaci a čisté. Takže žádné bláto, za návrat ČD bych byl rád. Klidně i někoho jiného, ale prostě alespoň základní úroveň, ne to co jezdí teď.

Juraj

Až na situace, kdy tam byla lokomotiva a jeden vůz, což se hlavně ke konci stávalo častěji. A jinak tam byly kmenové Bdtee, ale někdy taky AB, nebo co zrovna depo dalo.

Erik85

Což byl jeden jediný případ.

likvidátor shotoushků

Přesně tak. Tam se to dost srovnalo.

Avlaky

Zachody ve vozech 4 a 5 funkcni jsou, ale jsou zamčené z důvodu toho, ze nejsou vakuové a RJ by se zbytecne vystavovalo navíc pokutě

Leinad

Fakt? Takže žádné WC lepší než hnojník, kdo to do smlouvy prosadil?

Erik85

A teď tu o Červené Karkulce prosím. Vakuové WC jsem na této lince využil X krát. Při uzamčení se pak navíc neplní podmínka 1 WC na max XX míst.

Granja

Kdyby alespoň se střídali ob hodinu s jiným dopravcem, aby si cestující mohl „svobodně“ vybrat. Na takto důležitém rameni je jeden dopravce, kterého musíte užít „povinně“ málo.

Pavel Skládaný

Přesně tak, dnes prakticky není na vybranou (pokud nechceme absolovat obří okliku EC přes Břeclav, byť časově se to vydržet dá). Nelze moc ani zkoušet přes Olomouc, neb přípoj směr Ostrava či Valachy v reálném čase není (odjíždí před pár minutami).

vkn

v Olomouci lze přestoupit na autobus

Ojin

Proč se to nevyřeší nějakým rozhraním (webovka, aplikace), kde by libovolný cestující mohl závadu vyfotit a nahlástit?

Ares

To není objektivní.

Frantík

Čím víc závad nahlášeno, tím líp by se zaměřovaly kontroly.

kaba

Mno, predstavte si zhrzeneho zamestnance.
Timto zpusobem by mel zamestnavatel peklo.

Leinad

Jenom je potřeba se zamyslet, co z fotky vyplývá.
Ve voze je bordel – mohl ho narafičit fotograf. Na videu je vlak s otevřenými dveřmi

Leinad

Ve voze je bordel – mohl ho narafičit fotograf.
Na videu je vlak s otevřenými dveřmi – i kdyby to fotograf chtěl otevřel, mělo to být normální cestou blokované, po použití nouzového otevírání zastavit. Pokud to nemá zelenou linku ale jenom blokování za jizdy, má vlakoš zkontrolovat zavření.
Na videu je chování průvodčího – zajímavé je gps razítko (čas+místo), mimo vlak to samozřejmě mohlo být sehrané.
Na fotce je málo vozů – mohl jet na blok násled, ale co se dělo ve skutečnosti to snad bude v záznamech SŽ, po stížnosti to prostě prověřit.

Air Traveller

Kvantita vetsinou kvalitu neprinese.

uz vidim jak tam kdejakej jouda, kterymu dopravce slapl na kuri oko, bude plevelit nerelevantnima, aranzovanejma fotkama …

Gouda

Neustálé kontroly by neměly být potřeba. Pokud bychom se pohybovali v normálním prostředí, tato opakovaná a záměrná porušení smluv by vedla k nenapravitelné reputační škodě soukromníka, a vyřazení z budoucích soutěží.

Ludva

Pokud bychom se pohybovali v normálním prostředí, pravděpodobně by ten soukromník na R 8 a R 23 ani nevyhrál. Při těch cenách, kterými uspěl, bylo přeci zřejmé jak to dopadne, že bude ošizena údržba i úklid. V normálním prostředí nerozhoduje jen cena. Pro cestující např. na R 23 musí být hodně deprimující, když usednou v Kolíně do té špíny, na druhé straně nástupiště stojí nový Panter a oni vědí, že ve stejném vlaku mohli jezdit i oni. Snad se konečně MD poučí z chyb, které udělalo a dělá.

Vít

Měla by přijet původní souprava ČD a současná RJ, aby se mohl někdo objektivně rozhodnout.

Zdrasa

Vybral bych si původní soupravu ČD. Alespoň byla čistá.

Gouda

To je samozřejmě pravda, protože veřejná doprava není a z principu nemůže být volnotržní prostředí. Cíl veřejné dopravy (poskytovat garantovanou službu) je v rozporu z podstatou podnikání (maximalizace zisku). Soukromník v současném sytému tedy chce posbírat co nejvíce peněz od státu, přepravit co nejméně lidí, a až se to přestane vyplácet, společnost zlikvidovat. Je to podobný problém, jako se zdravotnictvím, jehož cílem by mělo být lidi vyléčit, zatímco soukromník má zájem, aby pacientů bylo co nejvíce a aby byli pacienty už navždy. Některé sektory lidské činnosti prostě nelze liberalizovat. V jiných je naopak třeba zasahovat co nejméně. Nacházení této rovnováhy… Číst vice »

Igor

Ve smlouvě má limit pokuty maximálně 10% roční dotace na každý rok zvlášť. Celkem trapné číslo. Jediná výjimka jsou neodjeté spoje, kde je maximální pokuta bez omezení.
Z toho vyplývá, že kdyby jezdil 1 lokomotiva + 1 vagón všechny spoje celý rok, tak nemůže dostat větší pokutu než těch 10% dotace. Prostě smlouva na tři tečky.

Juraj

To je tady věčná diskuse, ale schválně napište výběrko, kde budete zohledňovat reputaci tak, aby nebylo v rozporu se zákonem.

Gouda

Mnoho zákonů má ten problém, že s firmami zacházejí jako by to byli lidé s právy. Nahrává tomu už terminologie, prý „právnická osoba“. Firma není člověk, firma je věc. Zákon s ní má zacházet férově, ale zcela nekompromisně.
Systém výběrových řízení by tedy tedy zjevně měl zohledňovat historii. Bylo by jednoduché v zákonu zahrnout koncept „trestné lavice“ – selhal jsi, určitou dobu si nezasoutěžíš. Podobné koncepty konec konců už existují, ale jen v kontextu bezpečnosti státu.

Frantík

Tady se furt argumentuje tím, „co nové firmy bez historie“ ? Tak budou mít nula plusových i mínusových bodů – pokud ve výběrku mají nahradit „spolehlivého“ dopravce, musí přesvědčit lepší kvalitou.

MartinS.

A jak tu kvalitu, když máte předepsané standardy, dopředu poznáte. Navíc je to diskriminační podmínka, která by konzervovala trh…

Frantík

Úplně jednoduše, když se soutěží na období (viz třeba PID), stačí zkontrolovat jak to dodržovali minule.

Adam Ř

Takže když je firma v mínusu, stačí založit dceru a je zpátky na nule?

Elb

A nebylo by efektivnější, když by se jim dalo posílat foto od cestujcích a po upozornění by přišla kontrola?

Ares

Tak to může fungovat i dnes

Pavel

Nebylo by lepší nabrat na DPČ pravidelné dojížděče?

Michal Bartoníček

Já si to myslím taky, ale nějak se ta myšlenka setkala s nepochopením. 😄

Granja

Nebylo. Strach z pravdy je příliš silný.

vkn

oni tu pravdu znají, jen hledají výmluvy proč nic nedělat… Z cizího krev neteče

Vavrroch

Sic transit gloria mundi. Nejprve kobercové informování o „štikách v rybníku“, „svěžím větru v zatuchlém prostředí české železnice“, rozhovory s funkcionáři štičích firem… a najednou bác ho! Pojednání o nedostatcích státní kontroly nad dopravci je provázeno snímkem vozu, druhdy obdivovaného.
„Tak to chodí na tom světě, každou chvíli jinak…“ (K. Havlíček Borovský)

vlachjan

Možná jen zpravodaj reflektuje stav věcí. Chápuu, že ve světě zapřísáhlých fanatiků, kteří vidí jen černě/modře/žlutě se zřejmě jedná o těžko pochopitelný koncept.

Herold

Moc nechápu smysl tohoto příspěvku… RegioJet ve svých začátcích objektivně byl štikou v rybníce, která přinesla svěží vítr do zatuchlého prostředí české železnice. Konkurence je vždycky dobrá, protože nutí ostatní soutěžitele ke zlepšení- a zlepšení ČD ve srovnání s dobou okolo roku 2010 je obrovské. To, že RegioJet šel po 13 letech provozu s kvalitou pozvolna dolů je taky nesporný fakt, a je dobře, že na to novináři i cestující poukazují. Není to najednou (aspoň ne pro toho, kdo včera nespadl po 11 letech z Marsu), ale ten pokles kvality už trvá několik let. Nebo si snad myslíte, že co… Číst vice »

Jaaa

Ministerstvo dopravy něco řeší? Nevěřím.

Ludva

V Pardubickém kraji mají ČD povinnost každou odchylku od předepsaného řazení každý den hlásit na kraj. Nebo to tak alespoň bylo, když jsem tam pracoval. Tak myslím, že to tak je stále. A za každé porušení byla pochopitelně pokuta. To by byl problém toto nařídit ministerstvem dopravy i dopravcům provozujícím rychlíky v objednávce MD ? A pochopitelně i s pokutou za nedodržení toho nahlášení.

***** Petr

Jako že by na sebe měli sami žalovat je víc než vtipné. Navíc dohled o řazení vozu pro stát by mohlo dělat SZ , stejně by měli vědět co jim jezdí po kolejích kvůli placení.

mgr.pavel

115 kontrol za rok zvládne provést jeden člověk. Na pokutách vybere 1.35 milionu, to mu bohatě pokryje všechny náklady.

Proč se stát nechová jako dobrý hospodář, nenajme pár takových kontrolorů a nevydělá na tom peníze?

Vedlejší efekt v podobě kvalitnější železniční dopravy je bonus navíc.

Jaaa

To je řečnická otázka, že jo? 🙂

jakub.onderka

Protože voliči chtějí snižování počtu úředníků a moc nepřemýšlí, jaké to bude mít následky.

Kontrola

A cona ty kontroly převést úředníky z jiných úřadů? Třeba z Námořního úřadu ČR, který jako vnitrozemský stát nepotřebujeme.

Jan T.

To je blbost, voliči nepožadují konkrétní počtu na konkrétní pozici. A když se vytvoří pozice, která má přímo v krátkodobém horizontu možnost se zaplatit, tak není o čem. Navíc na to můžou najmout externího dodavatele místo svého zaměstnance a i tak se to vyplatí. Až počet prohřešků klesne a tak časté kontroly se přestanou vyplácet, tak to zas zruší. Jak jednoduché.

Marana_CZE

Mohla by být zajímavá i tabulka počtu kontrol ročně, dle příslušné vlády.

Každopádně, kde není vůle není ani cesta. Už jen takovou kravinu, jako je aspoň počet vozů lze někde zjistit.

Rušňovodič Peter

Idem pracovať ako kontrolór na ministerstve. Práca snov 🙂

mgr.pavel

Ano, práce snů. Také mi přijde, že ti kontroloři musí v práci spát, že dělají tak málo 🙂

Jan

Otázka je, komu to vadí. Myslím že dopravci si určitě nestěžovali…

Jaaa

Ne. To jenom nějakej Sůra furt votravuje…

troglj

ČD mají apku Můj vlak, kde je aktuální řazení online. Toaleťák na záchodě z toho nevyčte, ale řazení stovek vlaků za směnu ano.

Martin

Problém je, že hodně často jsou tam vagóny a vlaky obráceně vůči směru jízdy. Některým lidem to třeba při rezervaci místenky může dělat problém. Někdo nesnáší jízdu pozadu, někdo chce kvuli výhledu sedět na konkrétní straně. Třeba na lince R9 je to tak 70 procent obraceně a 30 procent správně, vlak od vlaku náhodně.

Pepa z Depa

SPPO ČD: vnitřní uspořádání vozu ani směr nejsou garantovány

Šalina na Špilas

Toto zvládají všichni dopravci. I na R8 se to děje ve většině případů.

Achilles

Kromě pendolina a railjetů není směr jízdy garantován.

Tukan

V R8 se mi snad ještě nestalo, že bych měl směr jízdy tak, jak jsem si ho zarezervoval.

vlachjan

Já na Slováckém expresu, když rezervuji pozdě, a jsou kdispozici jen protisměrná místa typicky v polovině případů skončím po směru jízdy:)

Martas

Mně už se na jižním expressu stalo, že mimořádné řazení bylo stejné jako plánované. Jak když už tam mají dávku (automat), která to vždy změní a pak někde reálně stahuje informace o řazení.

Plecháč

Tak ono mimořádné řazení může znamenat i že třeba místo jednoho podtypu Bmz jede jiné Bmz, to pak laik nepozná.

Martin Kovář

Ale on tam ten automat fakt je, jenže takový, který porovnává plán se skutečností. Takže rozdíl tam 100% byl, jen jste jej neodhalil 😉

Frantík

Myslím že na některých tratích a spojích je plánované řazení skutečně mimořádností.

Richard

A proč musíme dálkový vlak mezi Prahou a ČB dotovat z eráru? U vlaku na obchodní riziko by čistotu cestující hodnotili peněženkou a nemusíme na to mít ouřadu.

Marana_CZE

Tak to porušování smluv je spíš zábavou jistého žlutého dopravce :D, než toho modrého…

Radim

Vlaky na obchodní riziko by jely tak tři ráno a čtyři odpoledne a mezitím (a večer) nic. To nechcete.

Pavel

Třeba ráno se normálně dostanete z Olomouce do Ostravy až na 10:00.
Nic moc na to, že OL má 100 tisíc obyvatel, Ostrava 300 tisíc a 2 univerzity.

Sova

To není pravda. První expresní přímé spoje přijíždějí do Ostravy krátce po 9h (RJ i ČD). A dá se dostat i výrazně dříve, akorát s přestupem, ale některé z nich jsou docela rozumné.

Bubák2003

Mno jako olomoučáka mě mrzí,že zrušili Hukvaldy. A to i proto,že z Boumína to jelo ve 20:01 zpět . Ideální vlak.

JendaVenda

Zkuste se večer, např. Po divadle, dostat z Prahy na Ostravu.

Frantisek X

A co teprve z Olomouce třeba do Ústí nad Orlicí. Ne vše se naštěstí zůstává ještě odehrává v Praze.

Richard

Tak se podívejte kolik lidí by tak jelo? Pokud 500, tak tam logicky s vidinou zisku nějaký dopravce nasadí vlak. Pokud by mělo jet 5 lidí, tak vypravovat vlak je drahé a zbytečný luxus. V tomto případě máte jet autem nebo jiným prostředkem. Ano, jízdenka by VÁS stála méně než palivo, ale tento dotovaný vlak několikanásobně zaplatíme všichni. A pokud trváte na vlaku, tak nevím jakou raketu by stála jízdenka pro 5 lidí, aby to nebylo ztrátové. Myslím, že se dotují vyšší desetikoruny na kilometr. To máte skoro 30 tisíc z daní na ten Váš vlak do Ostravy, tak tohle… Číst vice »

Nadšený železničář

Pokud by MD použilo lépe zařízení SŽ ( záznamy kamer ve stanicích, počítače náprav, atd) bylo by možné provádět kontroly počtu vozu, možná i typu vozu třeba i každý den. Současně by tyto záznamy sloužily jako důkaz.

Jaaa

Tak, na řazení stačí kamera s AI. Ale úroveň kvality uvnitř vlaků s tím nezkontrolujete, to musí být mystery…

PepazDepa

není potřeba žádný AI. Každý dopravce a každý vlak musí mát odeslanou vlakovou dokumentaci pro SŽ. Kde je každý vůz identifikovaný svým UIC číslem. Takže stačí jen aby každý dopravce na každou linku udělal tabulku s UIC čísly vozů které na linku nasazuje a hned online člověk uvidí jaké je řazení a zda jedou správné vozy. Jednoduché a prosté.

Jaaa

To sice jo (tedy by teoreticky stačil výstup z příslušného IS SŽ), ale já bych jim ani tak nevěřil. Tady zatím nefixlují, protože je k tomu ekonomicky nic nenutí.

Marek Janík

Jsou to osli. To jsou peníze úplně za nic, leží na chodníku, jenom je zvednout. Že by museli zaměstnat víc lidí? Ty pokuty je zaplatí 100 násobně.

PetrO

Souhlas. Ale i kdyby to bylo finančně efektivní, budou lidé řvát, že roste počet státních úředníků placených z daní. Vlastně i tato diskuze je toho příkladem – prostě na ministerstvu se nic nedělá, každý je „líný zvednout prdel“ a všude jezdí autem – viz diskuze níže.

Peeetr

Však ano. Lidem nejvíc právě vadí to množství úředníků schovávajících se v kancelářích, kteří nudou neví co by, tak si vymýšlí stále nová lejstra, a nutí lidi, aby jim je nosili.
Naopak do terénu se líným úředníkům nechce, tak tam takhle chybí i na ty nejzákladnější kontroly.

PetrO

A vy nějakého takového úředníka znáte? Nebo jsou to jen hospodské kecy?
Lejstra nevymýšlí úředník, ale poslanec, když schvaluje zákony…

Jaaa

Nejde o líné úředníky, ale o úředníky alibistické. Většina agend existuje proto, že si to někdo vymyslel (obvykle nějakej chytrej normotvůrce, často zákonodárce). Zbytek proto, že si někdo stěžoval (typicky státní manažer nebo politik).

Například legislativa ohledně provozování dráhy a drážní dopravy je neskutečně absurdní. Eviduje se takovejch nesmyslů, a přitom tak nejasně a nepřesně; ale k tomu se musí každej rok počítat nesmyslné statistiky (á la přesné součty z nepřesných čísel). Ale úředníci potřebujou svoje místečko, nemohou se snažit o optimalizaci.

Zdrasa

Jenže tohle jsou přesně ty ideologické kecy, co nás do této situace přivedly. Vy to možná rozlišujete, ale pro většinu lidí existuje jen jeden typ státního zaměstnance, toho si kvůli těmhle kecům představí vždy jako toho líného a pak jsou proti jakémukoliv zvyšování počtu státních zaměstnanců. A už jim je jedno, jestli to budou učitelé, policisti nebo kontroloři z terénu.

Pepa z Depa

Holt to má někdo řádně ošetřené. 😉

Jaaa

To by chudáci kromě tváření se nadřazeně a šoupání vagonků po kolejišti taky museli něco dělat. Neblbněte.

Václav

Ono by stačilo, kdyby každý zaměstnanec SŽ, když by jel na služební cestu vlakem, dostal za úkol zdokumentovat stav toho vlaku, stačilo by, kdyby závady vyfotil na mobil, vyplnil formulář a po návratu předal na kontrolní oddělení. Ale to bych chtěl asi moc. Jezdí vůbec ouřadové ze SŽ na služební cesty vlakem?

Jaaa

Milerád to budu dělat kamkoliv se vrtnu (nehledě na to, že když už se teda musím někam táhnout osobně, tak zcela přirozeně ve vlaku pracuju). Ale to bych asi brzo dojezdil. 🙂

Frantisek X

Zaplatí se ovšem jen tehdy, dokud bude vše v nepořádku. Tedy najmout do doby, než se dopravce polepší?

Emi

Někdo se diví? Jedná se o názorný příklad úspor a snižování počtu „ÚŘEDNÍKŮ „na Ministerstvu dopravy. Tak se šetří za každou cenu

Martin1

Ono by stačilo, kdyby se jejich práce spíše zefektivnila. Ten systém, kdy z oddělení opravdu makají 3 lidi, zbytek to má tak nějak „na volno“, je na některých úřadech stále zažitý. Na MD nevyjímaje. A to nemluvím o tom, že mají pracovníci jeden den HO. Proto tomu nic, kdyby ovšem opravdu efektivně pracovali.

Twix

Ten jeden den HO je v roce 2024 teda nehorázný benefit 🙂 Pro úředníka co kromě kontrol jezdí třeba na služebky i do zahraničí…

Martin1

No, kdyby to byl jeden den v roce. 😁 Jeden den v týdnu už je znát. Což by nebylo nic špatného, kdyby se opravdu makalo.

kolmix

Ale on ten den HO není zadarmo. Musí se psát výkaz po hodinách a vykazované činnosti lze snadno ověřit, neb správní systém eviduje i s časem defacto každý klik. Nicméně ano, vypisování toho výkazu zabere nějaký čas, takže práce na HO opravdu teoreticky je o něco méně efektivní… Na druhou stranu – z vlastní zkušenosti – když potřebuju mít klid na psaní (nyní třeba metodického pokynu k novému registru EVR), tak je i tak výhodnější si vzít HO, protože doma si zalezu do separé místnosti a píšu. Jasně, tu a tam vezmu nějaký telefon, ale jinak nechodí klienti, takže je… Číst vice »

Jaaa

Metodické pokyny k registrům. Tohle jsou prostě zdroje úřednické patálie celé Evropy :-/

Má vzniknout jeden registr s jednou metodikou pro celou Evropu, ne aby se zase vymýšlely další národní lejstra. Tohle je fakt mor.

Rostislav K.

No právě to je k onomu jednomu registru, ke kterému je jedna metodika. Jenže je v angličtině a samozřejmě nebere v potaz „národní zvyklosti“. Tj. onen MP je z větší části překladem originálu + jsou tam doplněny národní specifika, jako třeba úhrada správních poplatků (způsob se napříč zeměmi liší) či komunikační kanály pro řešení problémů…

Martin1

Pokud se nepracuje se spisovnou službou, tak papír toho snese opravdu hodně.

Rostislav K.

To ano, ale naprostá většina odvedené práce se dá snadno ověřit (napsané dopisy či protokoly, vyjádření apod.), i když se dělají mimo spisovku…

Jaaa

Model chovných a tažných koní je starý jak Rakousko samo…

Michal Bartoníček

A co kdyby využil cestující, kteří v těch rychlících běžně jezdí? Jeden týden by hodnotil Franta, další týden by hodnotil Libor a tak podobně. Až by odevzdali nějaký formulář, tak by se jim vrátila částka za jízdenku plus nějaká odměna za poskytnutou službu. Jezdím celkem často, ne že bych se nudil, ale nedělalo by mi problém zkontrolovat vlak během své cesty. Teda záleželo by na tom, jak by ta kontrola vypadala a jak by byla náročná. Ale výhodu vidím v tom, že personál prostě nepozná, kdo jej kontroluje.

František

Taky by asi mohli hodnotit do nějaký apky, nahrát fotku… Nebo obecně by objednatel mohl sledovat NPS. Ale to by asi bylo moc práce.

HonzaK

Obavam se, ze NPS neni smluvni kriterium kvality…a dat nekomu pokutu, protoze Franta povidal, by asi neproslo

Ojin

Franta povídal, Franta vyfotil (případně Libor povídal a vyfotil to samé) a bylo by na dopravci, aby případně prokázal, že tomu tak nebylo.

Frantisek X

Že by dopravce zaměstnával oponenty? Nebo přidal práci průvodčím?

František

Banky úplně běžné mají NPS jako jedno základní kritérium a má to i dopad na odměny boardu…

Pepa z Depa

Ale on by to zvládal. Jen by musel ouřada zvednout zádel a jít do terénu.

Miroslav

Pro stát jsou teď mnohem důležitější Eurovolby než názor veřejnosti na objednávané vlaky.

mgr.pavel

To jako že úředník na Ministerstvu dopravy nyní (a ani celý minulý rok kdy bylo 115 kontrol) místo kvality vozů řeší eurovolby, kde na nich jako řeší.. co vlastně? Že vy si tak trochu vymýšlíte?

Dost trapný hejt od vás, teda..

Spokojenec

Chápu, že co se domluví má být dodrzeno. Otázka je, za jakých podmínek je vymáhání účinné. Aféra Bus line ukázala, že když o provozování spoje projeví zájem pouze cestující, tak objednatel najednou tahá za kratší konec. Ta konkurence není zas tak bezskrupolozni. Věta „venku čeká dalších dvacet zájemců“ nelze používat do nekonečna.

Karl vB.

Jo, „…v dalších obdobích….“. Takže až na mláďátka, nebo už na svatýho Dyndy? Za chvíli budou zase volby a politici se budou verbálně předhánět v tom, jak budou bojovat zanaše blaho. Jak to ovšem vypadá v reálu, ukazuje mj. text článku. Na „malé ryby“ si stát došlápne; pokud v daňovém přiznání uděláte chybu, dostanete flastr. Velké ryby si mohou žít v klídku. V osobní železniční dopravě v objednávce MD létají miliardy přitom dosavadní kontrolní činnost je proporčně na úrovni místního spolku včelařů a následná represe směšná. Takže takto v praxi vypadá podpora státu v přesvědčování veřejnosti, aby z auta přesedla… Číst vice »

Tomáš

Úplně jednoduché řešení. Cestující budu hlásit porušení kvality a jako motivaci bych dával kredity za které by šlo nakupovat OneTicket.

Pepa z Depa

To je nápad. 🤣

Ferda

Co když bude cestující lhát?

Michal Bartoníček

To může lhát kdokoliv. Pak to bude tvrzení proti tvrzení.

Twix

Protokol v současné podobě musí podepsat vlakvedoucí, aby kontrolor nelhal. Některé věci se samozřejmě dají prokázat velmi jednoduše, ale nevím jestli bychom pak těch lidí nepotřebovali mnohem víc na zpracování dat – padesát fotek chybějícího mýdla od padesáti cestujících v jednom voze jednoho vlaku atd.

Dromolog

Protokoly vznikají při každé kontrole hned dva, musí mít identický obsah. Jeden se vrátí na MD, druhý si nechá průvodčí a pošle ho výš až na vedení dopravce. Smyslem tohoto opatření je, že když MD vymáhá pokuty na dopravci, ten má „doma“ k dispozici tentýž protokol, na jehož základě se pokuta vymáhá. Protokoly musí podepsat a orazítkovat vlaková četa, přičemž kontrola jí nesmí omezit ve výkonu dopravní služby. Samotné protokoly jsou součástí smluv o veřejných službách, takže si je každý může prohlédnout na webových stránkách MD, kde jsou všechny smlouvy zveřejněné, akorát kromě všeobecných požadavků, které jsou vždy stejné (a… Číst vice »

Pepa z Depa

Lhát? To se v Čechách nikdy nevžilo. 🤣🤣

Tomáš

Systém by musel fungovat autonomně bez nutnosti ověření. Čim více podání tím více ověření…

Michal Bartoníček

Koukám, že mě napadlo to samé. 😀

Ares

To nebude nikdy objektivní.

Igor

Co mají společného nedělní vlaky 1124/1126/1128? Na každém mají jet dle smlouvy TŘI posilové vozy. Jaká je skutečnost tuto neděli? Celkem jelo NULA posilových vozů na třech vlacích dohromady. Pokud člověk se podíval do rezervačního systému RJ uviděl, že jede vozů 8, ale když vlak přijede před něj zjistí, že fakticky jede jen 5. RJ to dělá naprosto záměrně, protože toto se neděje jen tuto neděli, ale téměř každou. Každý z těchto vlaků jezdí do Brně vyprodaný takže jestli přijde do Ostravy cestující, který by chtěl jet do Brna řeknou, že jo, ale místenka nebude. Každopádně pointou je, že by… Číst vice »

Luboš Beneš

Tak mě napadá, že dopravce platí za použití dopravní cesty dobré správě. Takže stát ví kolik vozů jede. Jen je líný data použít.

Jaaa

To je ale jinej stát. Víte, kolik miliard na integraci a kompetenčních předpisů by si to vyžádalo? 😉

Karensky

Jeden člověk ovládající Excell by to pravděpodobně zvládl za jeden den vyhodnotit, to je fakt. Ale musel by dostat validní data, a taky by je měl umět vyhodnotit. Další problém je nutnost dokumentace a zprocesování celého porušení smlouvy a to u každého jednotlivého případu. protože zcela jistě nestačí napsat email typu „Hele Radime podle dat SŽ Ti chyběli na R8 ne a v čase tři vagony, máš to za milion „.Naopak to bude celkem administrativně veselý proces s nejistým výsledkem. Ale ať mě klidně opraví někdo kdo tyhle procesy zná do detailů. Já jen tipuju na základě znalosti komunikace se… Číst vice »

Jan T.

Stačí zažádat SŽ ještě o výstupy z kamer z pár stanic, kde ten vlak staví a bude jasně vidět že má málo vozů.

Pepa z Depa

Teda takové lži tady. To by si velký Radim nestačil nasazovat klaunský nos. 🤣

omar

Super…. Možná by stálo za to tohle odeslat na MD. Docela by mě zajímalo, kolik důvodů by úředníci této instituce našli, aby mohli konstatovat, proč je Váš návrh nerealizovatelný. Určitě by na tom strávili stovky hodin, aby Vám snesli desítky argumentů, proč to takhle jednoduše nejde. Nakonec…. Proč by něco kontrolovali a udělovali pokuty , když platí stát, resp. daňový poplatník.

noerf

Třeba začnou ministerští úředníci využívat místo aut vlaky, aby viděli co objednávají.

Tomáš Záruba

Spis by bylo dobré prolomit dogma, ze tyhle kontroly musí dělat úředník. Určitě existují nějaké firmy na “mystérium shopping” a podobně specializované, a pokud by byl zájem, mohou denně kontrolovat v různých místech desítky lidí.

PetrO

Pokud by se vyplatilo kontroly zadávat externě, pak by bylo finančně výhodnější, aby to dělal zaměstnanec ministerstva dopravy (proč má mít zisk soukromá firma, když peníze mohou zůstat státu?). Ale kdyby ministerstvo, které poslední roky snižuje stavy úředníků, protože je to „politicky in“, nabralo najednou cca 10 lidí jen na kontroly, budou všichni křičet, že roste počet státních úředníků placených z daní.

HonzaK

Proc to nema delat stat? Protoze jak je videt, je neschopny…

František

A nemohli by to dělat cestující?

Mystery Shopper

Volal mě někdo?😀

Twix

Dobrá poznámka. Nevím kolik takových lidí na MD je, znám jednoho co mimo jiné řeší výběrka, dohody o mezistátním provozu s okolními státy… takže těch kontrol co mu zabijí pomalu celý pracovní den (musí zkontrolovat aspoň 2 různé linky) logicky nemůže dělat moc, třebaže ho ten provoz opravdu zajímá.

PetrO

Otázkou je, zda není efektivnější, aby státní úředník při cestě vlakem pracoval na NTB třeba na rozkladu proti stavebnímu povolení dálnice, než aby procházel soupravu….

noerf

To moho, ale obvykle nepracujete celou cestu, ale maximálně 75 %. Takže nějaký čas by se našel, před nástupem můžete nafotit vagóny zvenku a jejich identifikaci (ohledně řazení) a vevnitř stav užívaného vagonu.

PetrO

A dělal jste někdy tu kontrolu? Pod hodinu se většinou nedostanete…. Musíte projít celou soupravu, zkontrolovat všechny záchody, označení vozů, vše nafotit, sepsat, pak to projít s vlakvedoucím, aby mohl podepsat protokol, přitom samozřejmě vlakvedoucí má i své povinnosti.

Emi

Souhlas, taková kontrola nějaký čas zabere. Klidně i dvě hodiny, záleží na situaci. Od stolu to vypadá jednoduše. Navíc na každé trati je jiná smlouva a jiná pravidla. Takže každý to dělat nemůže. I když let do vesmíru to samozřejmě není.

noerf

To se jedná podrobnou kontrolu, ale pokud budu dělat jen kontrolu řazení, případně jednoho vagónů při jeho využití, tak mám více dat a vlakvedoucí to nemusí vědět. To byl návrh na využití času zaměstnanců MD, kteří jedou vlakem. A za kontrolu řazení (počet a typ vagónů či jednotek se dávají nejčastější pokuty.

PetrO

Vlakvedoucí to vědět musí a musí to potvrdit. Je tam totiž smluvní stranou za dopravce. Protože jinak by to bylo tvrzení proti tvrzení.

Emi

Problém je, že nevím, proč by v dnešní době digitalizace měl zaměstnanec MD někam jezdit vlakem 🙂

PetrO

No, občas musí. Ale jak si můžete přečíst v úvodním příspěvku tohoto vlákna, jezdí prý autem… Ta zloba, která se tu na ministerstvo šíří bez toho, aniž by diskutující znali smlouvy s dopravci a postup kontroly, je šílená. Je třeba se rozhodnout, jestli mít dost úředníků s odpovídajícím platem, aby to místo bylo zajímavé pro kvalitní lidi, nebo někoho za minimální mzdu s tím, že pokladní v Lidlu bude mít vyšší plat než právník. Ale nadávat na úředníky je móda posledních let. Kdyby to byla tak skvělá práce, tak by asi úřady neměly desítky neobsazených míst (nikdo to za nabízené… Číst vice »

Jaaa

A kdo může za smlouvy s dopravci? Že by zase ministerstvo?

Že mají úřady neobsazená místa z důvodu špatných platových podmínek je vina vrcholového managementu daných státních úřadů. Kdyby ministerstva chtěla, mají peněz dost. Jde přes ně většina státního rozpočtu…

kolmix

Trošku Vám uniká fakt, že úřady si nemohou určovat počty míst, nebo si přibrat lidi, když potřebují. Počet míst je na služebních úřadech pevně stanoven systemizací ze strany ministerstev. A platy se řídí jednak pevně danými tabulkami, které neřeší povahu samotného úřadu a jen osobní ohodnocení může úřad teoreticky podpořit ze svého (třeba na úkor nákupu vybavení, oprav apod.), ale zas je limitován tím, kolik dostane přiděleno financí z nadřízeného ministerstva. A ty příděly se (bez ohledu na typ úřadu) v poslední době dost seškrtávají…
Pro úplnost dodávám, že „výnosy“ z pokut, správních poplatků apod. jdou do státního rozpočtu…

Jaaa

Ale to já vím. Mluvím ale přesně o těch ministerstvech, která tu vyjednávací sílu mají. Jenže ono se buď nechce nebo tomu velí hňup (ať už politickej, nebo jinej).
Nebojte se, taky jsem pod tabulkou jako kdokoli ve státním. Nicméně u nás (SŽ) se systemizace měnit může, pač nejsme veřejnej úřad. 😉

PetrO

Ne, tak opravdu nemůže úřad převádět peníze mezi běžnými výdaji a výdaji na plat. To je přímo zakázané.
Prosím, nepište své pocity, ale fakta (nápověda – profilující a neprofilující výdaje).

Rostislav K.

Nevím, ekonom fakt nejsem, takto jsem to pochopil po dotazu na odbory. Faktem je, že prostředky použitelné do mezd úřad dostává od nadřízeného ministerstva…