Rychlík Silva Nortica z Prahy do Vídně přes jižní Čechy bude jezdit dvakrát denně
Rychlík Silva Nortica. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Doba jízdy by se měla v budoucnu zkrátit z 5 hodin 10 minut na přibližně 4 hodiny 30 minut.
Bude po elektrifikaci kratší čekačka ve Veselí?
Když se tu nevěří elektrizaci, co si půjčit od rakušanů pár Herkulesů a bude po problémech. Odpadne jeden přepřah a umí to 160 km/h. Ty dva páry v dieselu pod trolejí se ztratí
Len na upresnenie.
Herkules umí jen 140km/h
to b taky
Místo toho kecání, mají už začít kopat aby to stihli.
Popadni krumpáč a pojď příkladem
Elektrifikace trati Veselí-Velenice v nejbližších letech je stejné sci-fi jako jakákoli jiná stavba s datumem začátku v roce 2025. Každý rok se datum posune.
* 2017 – Studie proveditelnosti.
* 2019 – SUDOP získává zakázku na přípravu podkladů pro územní řízení.
* 2021 – MŽP vydává stanovisko, že stavba nemusí projít přes EIA.
Nyní je rok 2023, tedy 4 roky od zahájení prací na DÚR, a pokud vím, tak územní řízení nebylo ještě ani zahájeno, stejně jako se nepracuje na dokumentaci pro stavební povolení.
Hm. Svatá pravda. Dal jsem Vám palec nahoru.
Tak ještě Ms kraj kupuje ty BEMU ve větší míře.
To bychom totiž s tím postupem elektrizace i v Ms kraji.
Jezdili 810/811/814 ještě i 20 let a všude přestupovali.
Zpočátku mi ty BEMU dělaly vrásky na čele.
No 12/24 zmizí diesel a přestup z trati 325.
OD 12/25 pak v Suchdole do NJ a Budišova.
Zavedou se okružní linky tak z 322 FM Č.Těšín.
Bude se jezdit moderními vozidly a bez přestupu.
Už aby to bylo. Aspoň zatím to mnou zde zmíněné.
Kdyby po elektrifikaci trati Veselí-Velenice zavedli expres Praha-Vídeň, tak si myslím, že by to mohlo klidně konkurovat trase přes Českou Třebovou.
Aktuálně Railjety přes vysočinu jezdí za 4h 25min, a přes Českou Třebovou to dle mě zvládají o půlhodiny rychleji = tato trasa je za jízdní dobu 4h, což je o více jak 1h rychleji než aktuálně přes České Velenice, a furt o půlhodiny rychleji než je plánováno po zrychlení trasy přes České Velenice!
Akorát je rozdíl odkud/kam jedete. Hbf a KFJ Bf jsou dost daleko od sebe.
To je sice pravda, ale Matěj Šedivý mluví o expresu, tj. další minuty by se ušetřily vynecháním celé řady zastávek. Copak vlak s jízdní dobou 4:15 až 4:20 přes Velenice nekonkuruje railjetu co jede 4:00? Ani trochu? Stačí když cíl cesty je v severní části Vídně. Spíš než nějaká čtvrthodina sem a tam je důležité jak často to jede, dva páry denně nejsou moc flexibilní.
Přesně tak. Současný
Časově to jistě nebude problém. Ekonomicky to vlaky přes Gmünd budou mít horší v tom, že Tábor a Tulln nevygenerují tolik „nácestné frekvence“, jako Pardubice a Brno. Ona vůbec celá tra trasa na české i rakouské straně vede celkem pustinou, na rozdíl trasy přes Pardubice.
Samozřejmě, nikdo nemluví o tom že by se spoje přes Brno měly nějak omezit a tlačit to tudy. Silva Nortica bude vždy o spojení Jižních Čech s Prahou a Waldviertelu s Vídní (resp. i pro cesty po těch regionech) a ta mezistátní relace je takový bonus.
Třeby z Břeclavi do Českých Budějovic by to mohlo být přes Vídeň rychlejší než přes Brno a Jihlavu. 🙂
Akorát tím že je tam slabší frekvence tak se těžko obhajují dvě-tři vrstvy – proč tama hnát bezzastávkové expresy, když je to pořád ještě pomalejší než alternativa? I kdyby to mělo být pomalejší jen o pět minut…
Samozřejmě by bylo krásné kdyby jezdilo všechno všude, ale nemáme na to.
Tak spěšný z Vídně do Gmundu – Velenic první hodinu jízdy nestaví ani v Tullnu, před Gmundem vymete vše.
https://www.oebb.at/de/dam/jcr:b2bcdd54-f468-4f6f-9977-f9f2114404a3/800_23.pdf
Přesně tak, současný rychlík má mnoho zastávek, které dohromady dají docela dost času. Krom toho nemůže kvůli vozům využívat rychlost 160 na koridoru Olbramovice-Veselí.
Říkám si, že by to možná mohlo trochu ulevit koridoru Praha-Třebová, který je dnes na hranici kapacity.
Jenže dálková vrstva stejně v tomtéž taktu musí přes Českou Třebovou zůstat, kvůli obsluze Pardubic a hlavně Brna. Takže o úlevě koridoru nemůže být řeč.
Většina cestujících v Railjetech z Vídně do Prahy ale přistoupí v Brně. Mezi Vídní a Brnem jsou relativně prázdné. Takže koridoru byste Vašim nápadem moc neulevil, jen poslal cestující z Brna do busů…
Ulevit koridoru umíme… a to přesměrováním nákladů z Brna do Prahy přes Vysočinu, samozřejmě za cenu zajištění postrků (nebo jiného finančního benefitu pro dopravce). Což bude asi potřeba při rekonstrukci Choceň Pardubice na 200 km/hod a při napojení tunelů mezi Ústím a Chocní na stávající trať.
V relaci Praha – Vídeň možná.
Ale smysluplnost takových vlaků je i v úsekové frekvenci a z toho vyplývající smysluplnosti vyšší četnosti vlaků.
Tzn. je logické takové vlaky vést přes Brno.
A k čemu by taková „konkurence“ byla? Odpovím si sám: k ničemu.
To není myšleno tak, že by na obou tratích jezdily ve stejný čas vlaky a konkurovaly si. Je to myšleno tak, že z pohledu výběru trasy pro přímé spojení s Vídní by už připadaly v úvahu obě trasy.
Asi tak stejně, jako si mezi Prahou a Brnem „konkurují“ spoje přes Pardubice a pře havl. Brod
Ministryně pro ochranu klimatu.. 😂
Tomáš …… 🤣
Bacha, ona ta má ještě v závorce.. a dopravy… a to já nemám 😂
Dříve rychlíkem do Třeboně jezdili lázeňští hosté. Kéž by trasa Veselí – Velenice byla v celé délce min. 160 km/hod. Potom by jezdil z Prahy v 6 v Vídni by byl do 10 hodin. To už by lidi jezdili.
Vyzkoušeno a je to spíš šoto zážitek než cokoliv jiného. Sobotní ranní linka byla prázdná. V celém vagonu nás bylo 7. (nás bylo 5) Po Rakousku nikdo nevyužíval. Cestou zpět se vlak zaplní až po 3,5 hodinách ve Veselí. Příště do Vídně radši přes Linz.(Jižní expres + Rail Jet) (Jel jsem z Tábora) Ale na druhou stranu chápu, že je to pěkné lobby pro zadrátování. Každopádně kdo nechvátá a chce si užít prázdný vlak v pěkné krajině, tak má ideální možnost 🙂
Hlavně – je to už 13 let po dodrátování Velenic a slibované přímé vlaky Wien – Č. Budějovice pořád nikde.
No a? Vrátil se snad Valdštejn nebo Karlštejn? Nevrátil.
přitom by to byla největší logika, přímé vlaky Wien – ČB, s tím, že by i něco mohlo jet do Práglu… dráty jsou, tak co…
Dratovat z Velenic do Veseli ma velky smysl pro nakladni dopravu.
Super tak teď ještě obnovit druhou kolej z Absdorfu do Velenic, aby dokázali, že to s ekologickou železniční dopravou myslí vážně a naše rychlíky zbytečně nepostávali na křižování na jednokolejce. Pak půjde do vídně protáhnout i další R, které teď končí ve Velenicích.
V plánu zdvojkolejnění je, ale bohužel ne až po Gmünd…
V jakém úseku bude zdvojkolejnění?
Teď se o tom hádají socialisti a lidovci. Socialisti chtějí kompletní dvoukolejnost (tj. návrat ke stavu v 60.letech), lidovci pouze dvoukolejné vložky: https://www.meinbezirk.at/zwettl/c-politik/das-sagen-die-parteien-ueber-den-ausbau-der-strecke_a5821726
Blbý, že nejde použit loko s kombinaci diesel a elektrika, protože Tábor – Č. Velenice budou zadrátovaný až za několik let….
Stejně neexistuje (a v dohledné době existovat nebude) jedna lokomotiva s kombinací diesel, 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC a 15 kV 16,7 Hz AC.
To vím, když teď Cargo bralo diesel + AC a střídavá Praha je v nedohlednu.
Ovšem tento 180 kW diesel by v traťové službě moc parády neudělal, na to fakt určený není.
Tím pádem ty dráty tam měli být už dávno než se rozhodlo to jezdit.
Jestli on jeden ze smyslů těch rychlíků není ukázat, že ta trať je strašně důležitá a proto si zaslouží elektrifikaci.
Nechápejte to tak, že hejtím tuto akci, to vůbec ne, ale když se má ukázat nějaká ekonomická efektivita, tak je fajn ukázat, že tam už dnes jezdí něco víc, než osobáky s reginou a párkrát týdně Mn do Třeboně.
Něco na tom, ale bude.
Tak ono je to celkem bezbolestné. Mezi Veselím a Budějovicemi jezdí co dvě hodiny rychlík od Jihlavy a vést tam dva rychlíky pár minut za sebou nemá smysl. Tak se ten od Prahy mohl uhnout do Velenic. Koneckonců přímé spojení do lázeňské Třeboně a rekreační oblasti okolo Lužnice není k zahození. Z druhé strany jezdí spěšné vlaky do Gmundu. A když sedí kapacita souprav a aspoň trochu casy přes hranici, tak proč to nepropojit.
A je to nezbytné propojit, nebo stačí „jen“ pouhá možnost přestupu?
Nehledě k tomu, že to nejni náš střídavý proud 25 kV, ale rakousko-německý… Takže ani střídavina v Praze by moc nepomohla 😀
Jedná se o oba střídavé systémy.
I kdyby existovala, není moc šikovné ji používat pro nějaké dva páry vlaků, co jsou součástí nějaké taktové linky. Na trati se něco přihodí, soupravy se začnou točit na jiné oběhy, a ta supermašina se ocitne jinde než je jí třeba.
Tak těch 3kV DC už by snad brzo mohlo vypadnout úplně ne? I tak to asi nepůjde splnit ale… kdyžtak by se ty DC daly přinejhorším překonat dieselem 🙂
Chtělo by to nějakou podpůrnou slevovou akci – dneska se dá jet přes Břeclav i Velenice za 823,- Kč jako 1x Včasná jízdenka Evropa ve 2.třídě – přitom přes Velenice je to kratší o 23 km tarifně.
Bohužel Rakousko je sice zelené, ale jenom hubou, protože když dojde na lámaní chleba, tak jízdné nezlevní a zároveň je to jedinná země kam nikdy neplatila celodenní jízdenka ČD ani do pohraniční stanice nebo neexistovala žádná varianta společných lístků, MPS nebo ČD+Německo, atd.
To je docela vtipný komentář zrovna k Rakousku a jeho obrovským investicím do železnice.
Tak to je něco pro mě, obrovské investice i v porovnání HDP/osoba s námi? A v praxi pak na Břeclav trapná 120, na Dvořiště úvoz v trase koňky, o modernizaci nechtějí ani slyšet a z EC si tam udělali pomalu zastávkový vymeták. Na Velenice zase v rámci obeovských investic vytrhali druhou kolej.
Na Břeclav právě probíhá rekonstrukce na trapných 200 km/h a vložení dalších úseků autobloku.
Jenom 20 let po-té, co jsme my s naším HDP do Břeclavi dotahli 160 km/h z obou směrů. No a my zase máme už dva úseky na Dvořiště na 200 a další se snad začne kopat příští rok. A myslím, že i chystaná přeložka ČB – Včelná bude na 200, jestli bude smysl se na to rozjíždět, když tam pak stejně přestoupíme na koňku a pojedeme do bohatého Rakouska.
Pro Rakušáky nebyla Nordbahn dlouhou dobu prioritou, pro ně je důležitější spojení na Linec, Salcburk a Brenner, resp. Südbahn na Villach. Monumentální stavby resp. dlouhé souvislé hotové úseky na 230 km/h naleznete právě zde.
Nic jiného bych v zemi s HDP na osobu ani nečekal. My jsme proti nim chudý a přesto jsme toho postavili dost, navíc žádnou třístovku nemají pokud vím do dneška.
U nás nemáme ani dvoustovku ne? Jako připravená ale pořád není povolená že?
Kolem Lince platil Vltava+Dunaj s příplatkem ať do Passova. Nevím jak dnes, z Budejek je to za 9,90 až 14,90 až do Vídně, záleží na času a trase.
Rakousko má Klimaticket za 1000€, kde se svezete nejen vlaky, ale i MHD ve městech. Zkuste porovnat s tím, jakou službu dostanete za podobný peníz v ČR.
Ten mají krátkou dobu, srovnávám jejich přístup pro cesty od nás v posledních 20-30 letech.
Úplně pravda to není – jízdenka SONE+ (obdoba víkendové skupinové síťové jízdenky) platila do Summerau, Gmündu, Retzu a Hohenau.
To muselo být velmi krátce, někdy kolem roku 2010 se i v normálních novinách řešilo, že 1 km Velenice – Gmund stojí tehdy cca 150 Kč a ČD se k tomu vyjádřili, že je to pro odpor Rakouské strany, která trvá na NRT tarifu a o žádné slevě nechce ani slyšet.
Poprvé jsem na SONE+ jel do Rakouska (do Retzu a zpět) v roce 2004 – za 130 Kč – a ještě v roce 2009 jsem využil při cestě do Retzu a zpět krajskou síťovou jízdenku pro Jihomoravský kraj – tehdy stála 99 Kč. Navíc v roce 2010 existovaly jízdenky Euregio a uvedená relace stála u ČD 27 Kč a u ÖBB 1 Euro. Kolem 150 Kč stávalo Znojmo – Retz.
A dnes je Retz soucasti IDSJmK, takze ze Znojma normalne 3 zony😀
Opacne rakousky VOR plati jen do Satova.
Ze Znojma do Retzu to jsou 4 zóny. Informaci, že VOR platí do Šatova, máte odkud? Podle mapy platí VOR do Unterretzbachu a také tarifní kalkulátor Satov/Šatov nezná. Jediné misto, kde je o Šatovu zmínka, je jízdní řád – ve vyhledávači vyvěsných jízdních řádů a jednotlivého spojení lze Šatov zadat, v tarifním kalkulátoru ovšem už ne.
Ano, proto mají skoro vše elektrifikováno, dokonce už i Vídeň-Marchegg a Marchegg-Gänserndorf.
Klima ticket za 995 EUR na rok a na vše je málo ? No je pravda, ze teď bude mít Německo za 49 EUR mimo ICE…
Nakonec kromě toho, ze je tu skanzen, tak budeme i dráhy skanzen
Záleží jak moc včas to kupujete, většinou bývá přes Velenice levnější. Jel jsem teď v pátek odpoledne Praha – Vídeň, koupeno měsíc předem, cca 470 Kč za raijlet, s přestupem v Břeclavi by to bylo trochu levnější a přes Velenice ještě o něco levnější.
Velenice sú väčšinou lacnejšie. Minulý mesiac som išiel Viedeň – Praha za 411, čo bolo zhruba o polovicu menej než cez Břeclav.
Moje zkusenost je, ze kupovat jizdenky do Rakouska na oebb.at je daleko levnejsi nez s CD. Daji se sehnat od 9,90 Euro Ceske Budejovice – Viden.
A hlavně, kde na to vezme náš „národní dopravce“ vozy? Není schopen obsadit ani Jižni expres…. Prý první třída?? To je k smíchu…. Ať to jezdí klíďo 4x denně pár, ale prosím bez B249 (209) a A149….. S Krumlovem také souhlasím…. Myslím, že oba vlaky by mohli jezdit na „podnikatelské riziko“ ČD a bylo by fajn, konečně ve vlacích „vyšší“ kvality přestat uznávat studentské a důchodcovské slevy….. Slevy ano, klidně i 75% ale jen v regionální dopravě a ve „školním roce“ . Cestující, jako cestující…. A od 80 let zdarma ve všech vlacích!!
Tenhle vlak je regionální doprava na obou stranách hranice. Jízdní doba by se dala zkrátit hned, kdyby to jelo jako Jižní expres a ubraly se některé zastávky za Veselím, ale větší smysl dává nechat to jako součást vrstvy co obsluhuje i různá místa Třeboňska a tudíž to jede v rámci linky R17. Dělat tam teď ještě nějakou vyšší vrstvu by vedlo k dost slabému využití obou.
Za mě by za Veselím stačilo, kdyby byla obsluhovaná jen Třeboň lázně a Suchdol. Zbytek je zbytečná ztráta času.
To je zajímavé, kolik myšlenek se dá nacpat do jednoho zmateného příspěvku 😀 S vozy souhlasím, taky úplně nechápu, proč se rozjíždí něco dalšího, když nejsou schopni utáhnout ani stávající závazky.
Máte rád uvozovky, tečky a míchání všeho dohromady, že?
Správně, sleva až od osmdesáti, ale pouze v doprovodu rodičů !
A bude muset stačit urna v batohu na zádech… (y) 🙂
Ne
Bohužel s vozama je to pravda! Národní dopravce se prsí, jaký jsou to borci, ale pak nasazujou na EC / IC starý odporný a hnusný vozy, který měly bejt už na šrotišti… Fakt kultůra… Hnus je to!
Co Vám na nich pořád vadí? Za mně B209 nebo Bee 243 mnohem lepší než bmz. A navíc na většině souprav jezdí B209 v kombinace s moderními šunty typu bmz a bdmpee, tak si tam můžete sednou. Někteří jako já vyhledávají právě ty staré, které jsou ve všem lepší a jsou taky pohodlnější.
Závisti punku ? Hlavně ze studenti mají na léto lístek za 699 Kč na 2 mesice
Myslím že 2x denně super, v sezóně klidně i 3x a bude to akorát. Ještě by bylo fajn aspoň 2x denně protáhnout expres do Krumlova, ten jeden pár je tam takovej plonkovej
Já myslím, že tam nemůže především kvůli GW Train regio. Bral by mu hodně cestujících. Ale taky by se mi to hodně líbilo.
V Budejkach je od skoro každého rychlíku přestup hrana/hnana jak na Krumlov, Linz Velenice, Plzeň, vlak na sebe čekají a funguje to. Asi není třeba držet diesel na trať která je nekonkurenční oproti autobusu..
Takhle myšlenka byla roky i na trati přes Třeboň. I do Lince. Ukázalo že kdo je nadšenec do vlaků, tomu to nevadí. Ostatní to nějak moc neberou a prostě primej rychlík přitáhne daleko víc lidí. Proto prostě motorák GW neudělá zdalaka takovou službu jako přímý expres.
No a ta lokomotiva tsm stejně je, takže tam bych problém nehledal
Na trati České Velenice – Třeboň a dále na směrem na Tábor máte traťovou rychlost většinou 100 km/hod a po elektrizaci je plánována rychlost 120 km/hod.
Na trati České Budějovice – Český Krumlov po sjetí z Dvořišťské je rychlost výrazně nižší, navíc poměrně dost oblouků a autobusy to jezdí rychleji.
Tak tam na těch 30 km jede autobs rychleji. No a? Jak jsem psal, není to pro cesty CB – CK.
Ten vlak nemá cílit na cesty z Budějovic do Krumlova, není proto tak podstatné jestli to autobus zvládne o čtvrt hodiny rychleji nebo ne. Jde spíš právě o ten nešikovný jeden pár denně a o polohu nádraží v Krumlově.
Jezdím Praha-ČK pravidelně a jeden spoj podle mě (minimálně mimo sezónu) stačí.
Z Budějc jezdi zhusta rychlejší autobusy. Případně vlak. Smysl to v podstatě má, jen když to jede dál. Alespoň do Horní Plané.
Ale jasně. Taky nikdo netvrdí že je to pro cestující ČB -ČK.
Jinak s protažením trasy souhlasím. Dotáhnout to až do Údolí a věřím že si to svých lidí najde dost.
Ma nekdo info o obsazenosti tohoto spoje?
Spoj v pátek večer, bývá z Prahy plný a postupně se cestou vyprazdňuje, v Třeboni už bývá poloprazdný a ve Velenicich vystoupí poslední cestující a ve vagónu bývám sám a občas přistoupí 1 až 3 cestující v Rakousku a většinou jedou až do Vídně. Takhle to bývá, alespoň z pohledu cestujícího.
Ještě by to chtělo první třídu v celé trase…
V pravidelném řazení vidím vůz Aee140. Takže realita je jiná? Nejezdím s tím, tak nevím. Ptám se. Děkuji
Asi jí tam nikdy nikdo neviděl, jak je dnes zvykem…. Jezdíte vlakem?
Výpadky jako všude jinde (R9, R16, R18, R19, Ex2). Místo Aee v lepším případě A, v horším případě obyč B, v tom nejhorším nic.
Technická, jestli je to v Rakousku REX, není v celá souprava 2. třída ať tam jede cokoliv? Vzpomínám na sezení s rakouskou obyč jízdenkou v prvotřídní části Halberstadtu DB za hranicí u Scharnitz nebo v pohodlném Amz co uvízlo za podemletou tratí u Bad Ischl a jezdilo na REXech.
Aee tam je, ale na území Rakúska je prehlásené za 2. triedu.
Ano na celou cestu si nelze přes eshpo ČD koupit 1.třídu s místenkou.
Jízdenku do první třídy s místenkou si můžete zakoupit přes e-shop na trase Praha hl. n. – České Velenice. Poté je třeba si zakoupit MPS nebo Včasnou jízdenku do druhé třídy z Českých Velenic do Vídně. Vůz první třídy fyzicky na vlaku je v celé trase, ale od ČV je veden mimo rezervační systém a veden jako 2. třída. Takže celou cestu můžete zůstat v 1. třídě, ale po rakouské straně za jinou cenu.
No ono stěží dosahuje standardu rakouské druhé třídy #skanzen