Rychlejší trať z Brna do Přerova se má začít stavět v roce 2024, náklady stouply téměř dvojnásobně

Vizualizace trati mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Foto: Správa železnicVizualizace trati mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Foto: Správa železnic

Rychlejší trať Brno - Přerov má být hotová v roce 2031.

206 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vrták

Za těch 60 miliard už se opravdu mohla postavit plnotučná VRT na 350. Stávající trať zdvojkolejnit, někde narovnat a může sloužit pro Os i ND dále. To, že chce JMK interval 15 minut pro Os je hezké, ale dle výhledového stavu, mají jezdit jedním směrem minimálně 4 rychlé vlaky. Ex a R do Ostravy a R do Olomouce a Zlína. To je ale stav bez soukromých dopravců, kteří to mohou zahustit na další 2 vlaky, takže celkem oběma směry pojede rychlá vrstva každých 5 minut, takže ta regionálka bude muset dost uhýbat a kde máme ND?

Petr31

Jmk chce spoje každých 30 min. Plnohodnotná VRT+zdvoukolejnění a přeložky stávající trati se ve studii proveditelnosti prověřovaly a jelikož logicky dohromady dají cenu daleko vyšší, než je uvedena v tomto článku, tak ekonomicky nevyšly. Tato trasa se prověřovala komplexně tzn. všechny nutné náklady pro zajištění obou trati, pokud by bylo třeba a to by nyní bylo ještě horší pokud to sečtěte. Vede to k spíš k patu=že pokud nevyjde modernizovaná trať (v=200km/h), tak nebude asi nic.

jan

A které města ta VRTka mine… Žádná zastávka až do Ostravy? 🙂 Co cargo. Taky nic?

jan

Mě ty vaše VRTky nechávají chladné. Protože se jich stejně nedožiju. Nežto toto se už mohlo kopat.

Petr31

Řešilo se to tolikrát, ale klidně to shrnu ještě jednou. Stávající jednokolejka je nevhodná jak pro dálkovou tak i pro regionálku. A ta byla na počátku všech studií. Inicioval ji někdy kolem roku 2003 Jihomoravský kraj (do té doby po této trati neštěkl ani pes) a chtěl trať nechat zdvoukolejnit, zastávky přiblížit městům a zavést regionální vlaky v půlhodinovém taktu. Toto je podmínka kraje a tudíž pokud by vznikla vysokorychlostní trať pro V=300 km/h, regionálka musí být stejně provozována na současné trati. Ta aby se zdvoukolejnila (a mohla se regionálka v půlhodinovém taktu provozovat) musí se vybudovat přeložky a ty… Číst vice »

K.S.

Amen.
A zatím se nezdvojkolejnilo ani to co zůstane v současné stopě. 🙁

Martin

Ja myslim, ze tohle je treba oddelit, je jasne, ze puvodni trat nevyhovuje a je nutne ji modernizovat jak pro regionalni, tak pro nakladni dopravu ci beznou dalkovou rychlikovou osobni dopravu… k tomu se nemusela ohybat studie… ano, muze byt vyuzita i pro VRT, ale zatizeni te trati bude pro VRT problematicke… mj., to uz prave priznava i SZDC, ze pravdepodobne bude nutne postavit i novou VRT trat… Jenze timto rozhodnutim, to bude komplikovane…

Spise se rekonstrukce trati mela omezit na provoz regionalni a zeleznicni dopravy, coz se v tom pozadavku co pisete, nijak nelisi… 🙂

Martin

Mj., docela sleduji, ze jak existuji plany VRT jiz desitky let, tak uz projekt zastarava a nejen technicky, ale trasovanim…

Petr31

No ale základem pro regionálku je nahradit autobus linky 107 osobními vlaky. Aby toho bylo dosaženo, nesmí být jízdní doba vlaku delší než autobusu autobusu. Vezměme třeba trasu Brno Rousínov- při prostém zdvoukolejnění není možné dosáhnout 23 min, nádraží v Rousínově ve špatné poloze (mimo město), přejezd s opačným klopením než silnice, navíc tu není místo pro druhou kolej=jen pro zdvoukolejnění je třeba dostat trasu do nové polohy (s tím tunýlkem) tak jako tak a najednou tu máme variantu o které se mluví pro V= 200 km/h. Stejně pokračování k Vyškovu-mezi Rousínovem a Lulčem narovnání trasy v poli vs. přidání… Číst vice »

Petr31

A ještě vzniká problém z Vyškova na východ (Kroměříž Olomouc, Zlín, atd.). Tady budou rychlíky stejně sjíždět na starou trať a modernizovat (minimálně přidat druhou kolej) současnou trať v tomto úseku byste sem musel tak jako tak (tady VRT moc nepomůže).

Martin

VRT nepovede vsude, od toho musi byt VRT planovana tak, aby umoznovala pohodlny prestup v terminalech a stanicich…
To ze urcite oblasti musi obslouzit i jina regionalni trat, koridor neni sporu, tak by se to melo planovat,…

Proto treba drazdanska VRT mela (a ma) napojit Usti, ale i pomoci a zrychlist cestovani z Mostu, Ceske Lipy apod… nicmene, kdyz jsem videl studii, kterou si „zoptimalizovala“ SZ, tak rada regionu tam zustane bez napojeni a bez navaznosti…

Martin

A v cem je problem? Chapu, a nepsal jsem nic jineho, puvodni trat potrebovala rekonstrukci a jestli cast bude v nove stope nebo ne, to je samozrejme nutne resit… Ale zda nova trasa vyhovi VRT a zda nebude brzdou je druha… pokud ne, v takove pripade proste bude nutna i dalsi trat,… trat bude silne vyuzita jak regio tak nakladnimi vlaky, v tom muze byt na dvou kolejich problem,… Cena zrejme odpovida pripominkam obci a kraje, a take rozdilem v cenach pri studii a dobou zahajeni stavby ev. vyssi naklady firem… coz je skoda, ze se s nekterymi pozadavky nepocita… Číst vice »

Xapadlo

Je napínavé sledovat bezpočet velkolepých plánů na zlepšení infrastrukury v úzkém hrdle, jímž Přerov je. Desítky let odkládané stavby dálnic ze tří směrů, průpich města a nyní už i VRT. Zajímalo by mě, zda se do roku 2050 alespoň jedné z těchto staveb dočkáme.

Martin

dokud nebude politicka vule, tak zrejme velmi komplikovane a neceho snad ano…

Jan

Jedním slovem ostuda. Tenhle stát už mě fakt začíná **** Tady postaví trať za 57 miliard a pak vedle budou stavět VRT? Proč rovnou nepostaví VRT?

K.S.

Ne, nebo ne v dohledné době. Myslím že plán je taková že se postaví tato a pak až někdy výhledově by byla VRT300. Další věc je že máme zanedbanou infrastrukturu a další je že trať Přerov – Brno kopíruje tisíciletý obchodní Evropský směr = Jantarovou stezku, stejně jako mnoho železnic kopíruje jíné staré trasy. Takže po jejím vybudování a vhodném spojení může do budoucna narůstat i přeprava mezi „Znojmem“ a Bohumínem. kabaretspacek. cz/wp-content/uploads/2014/04/Star%C3%A9-stezky. png Ale ano, mne stát tím jak je neschopný co se infrastruktury a jiných věcí týče štvát také. Pokud 20-30 let tlačí stavbu proti které je stále… Číst vice »

Jan Dobiáš

Přitom trať Ostrava-Brno-Plzeň se plánovala už za 1. republiky.

Jan Dobiáš

Mě by spíš zajímalo, proč to teď několik let stálo a o projektu nebylo ani slechu, když se mohla klidně vyřizovat dokumentace pro povolovací procesy…

K.S.

No nevím, ale skoro bych se vsadil že za rok se to zase posune a tak furt dál a dál. Možná by stálo za to aby se úseky v současné stopě a stanice, které budou zachovány, vyjmuly a udělaly přednostně To je případ Vyškov-„přejezd v poli směr Brno“ a Holubice – Silnice II/430

Sice to asi moc nezrychlí vlaky, ale mohlo by to pomoci s kapacitou, o trochu.

Martin Toman

V roce 2024 se to odloží na rok 2028.
V roce 2028 se to odloží na rok 2032.
V roce 2032 se to odloží na rok 2036.
V roce 2036 se to odloží na rok 2040.
V roce 2040, …teď malá změna, se zadá další studie proveditelnosti a v novinách vyjde článek o tom, že se začne v roce 2044… a tak pořád pryč.

Vlastimil Kocurek

Mne nejvíce zaujalo, že už je to dvakrát tak drahé, než původně. Než se začne stavět tak to bude už 4x ???? Proto je sranda, že někteří diskutéři v této rubrice, počítají nějaké zcestné výpočty efektivity. To u těchto staveb vůbec nemá žádný smysl, převážná část přínosu je druhotného charakteru.

XB-1

A ten druhotnej charakter je co? Vejvar stavebních firem nebo odměny GŘ za čerpání? Nebo jak si to představujete, že se prostě řekne, nějak to postavte a nakonec nám pošlete fakturu a my se na to podíváme?

Vlastimil Kocurek

Druhotné přínosy jsou ve větší mobilitě obyvatelstva, která je v moderní době nutná i pro rozvoj ekonomiky.

K.S.

A teoreticky variantní trasa pro dálkovku a odlehčení Ferdinandce čímž vznikne kapacita pro nákladku. Problém je že není zase kapacita na Ostravu nebo z Olomouce do Polska. Myslím si že v momentě kdy vznikne tato trať tak začnou být požadavky na vedení vlaků Vídeň/Bratislava-Varšava přes Brno, což znamená minimálně nutnost vybudování několika výhybek nad Olomouckou. Kilometricky to nebude o tolik více, (odhaduji do 30km) a rychlejší část trasy by to měla dohnat. Pokud navíc bude z Vídně i z Bratislavy trať na 200, tak se zajížďka příliš neprojeví. Výhodou pak bude rychlé napojení velkého města.

Vrták

O 30 km? Tak to je třeba doplnit mezery a pojetí o vzdálenostech.
Břeclav – Přerov 100 km, Břeclav-Brno-Přerov 170 km.

K.S.

Odhadem, jednak jednak nevím jak přesně bude dlouhá ta nová trať.

Vrták

Pokud by mělo dojít ke zkrácení, tak max. o 10km, takže to bude přes Brno stále o 60 km delší, než po Ferdinandce.

Zdendik

Ten projekt je tak starý, že se v něm (asi) promítla změna cen stavebních prací po pádu vlády Komančů. Další možnost je to, že původně se nepočítalo s tak razantní ochranou přírody a lidí, tato stavby výrazně zdražují jakýkoli projekt.

Martin

i kdyz prehanite, tak mate naprostou pravdu… jak doba, tak zasahy v krajine a pozadavky obci…
jen me mrzi, ze ani jedno neni reseno…

Martin

jenze to neni problem pocitani, ale statu, ze stavbu casto zahaji az po desitkach let…

Jan Pytela

Kde bydlíte? 🙂

Lxxxx

Já měl za to,že mezi Přerovem a Brnem se staví(rekonstruuje) už několik let, vždyť těch výluk už bylo nepočítaně.

Alibaba

Vzhledem k tomu, že tam je jen jedna kolej, tak na větší opravu potřebujete vždy výluku. A protože je to zatížená trať, tak se musí výluky dělat častěji než na jiných jednokolejných tratích.

Martin Toman

Se jen opravovala ta jednokolejka co tam teď je.

jan

Až na to, že nejspíš stejně deb. na stejnou rychlost.. Tak jak je to v ČR pravidlem. Projekt modernizace připraven není. Pak se to překvapivě rozpadne po 40letech. Ejhle. Zcela nepředvídatelně. A jdeme řezat ohradu.. Do původního stavu za stejné peníze. A dál se vytváří scifi o VRT.

Dan

Tak to je rychlotrat jako blazen a ta ty penize se to ircite nebyplati.Zase si na tom jen nekdo pekne nakrade jako na kazde velke statni zakazce.Myslim,ze ty penize budou potreba uplne nekde jinde po poslednim roce.At se na to radsi vy….u!!!

Vlastimil Kocurek

Vždyť s to bude stavět bůhví za kolik let, snad neberete vážně ty údaje, co jsou v článku. Za druhé, ano, zase si někteří z toho nakradou, je to téměř neoddělitelná součást velkých staveb. Nicméně NCOZ by si na to měla posvítit, infiltrovat se do těch struktur. Není to tak, covid 19 nezastaví investiční činnost, půjde se směrem vyššího zadlužení SR, a přestože takový primitivní byznys, jako třeba vyrábět umělý sníh na kopcích stojí, běží celá řada velmi nadějných a moderních technologií, staví se nové výrobní kapacity. A na rozdíl od SŽ, tyto stavby mají spočítanou přesnou efektivnost, a často… Číst vice »

K.S.

No nevím, bůh ví jak to bude s rozpočtem, v roce 2024, nebo možná už 2023 máme narazit na dluhovou brzdu. Tedy pokud se nepodaří rozjet ekonomiku na velmi vysoký růst. Ale na to to nevypadá. Sice se nám jakože rozvíjí některá moderní odvětví ale bohužel se na ně deset let kašlalo a šlo se podporou „tradičního“ průmyslu. Stejně tak stát neumí do některých projektů přitáhnout mimo jiné i soukromý kapitál. To je problém.

Flatt 1

Diskuze úplně mimo. K této dvoukolejce, jejíž realizace se ale určitě protáhne, jsou plánovany další dvě. Tentokrát VRT. A nedělám si srandu.

Jirka

Samozřejmě tato modernizace není koncipována na VRT. Rozumné by bylo postavit VRT a tuto trať nechat pro Os a náklad.

Petr31

Bohužel současná jednokolejka je bez přeložek zcela nevhodná pro regionální dopravu a pokud postavíte souběžnou VRT, tak udržovat současnou jednokolejku jen kvůli slabší nákladní dopravě nikdo nebude. Tudíž by musela případná nákladní doprava jezdit po VRT, která by na to musela být navržena (ne s těmi sklony, jako teď). Z Vyškova na východ (Kroměříž Olomouc, Zlín, atd.) budou rychlíky stejně sjíždět a modernizovat (minimálně přidat druhou kolej) současnou trať v tomto úseku byste sem musel tak jako tak.

Vrták

Tak to je další věc, že je i ta VRT blbě navržená, když se nepočítá s rychlými sjezdy směr Kroměříž a Prostějov.

Honza84

Jen 200 km/h? Neni to nejak malo?

Alibaba

Mají-li být u kolejí i nástupiště tak je to maximum možného, a mají-li jezdit i nákladní tak je to tak akorát, aby se tam něco vešlo.

Zcestný rozum

Max. to rozhodně není – v Rakousku nebo Německu se jezdí při nástupišti 230 km/h.

Alibaba

Akorát mají v Rakousku nebo Německu jiná bezpečnostní pravidla. U nás to nejde. Změňte normy, půjde to.

Tomāš

U těch dvou nejpokročilejších staveb se stále připravuje dokumentace pro územní rozhodnutí? to už se připravuje snad pět let, ne? už podali aspoň žádost?

Socha

Já si myslím, že toto mluví za vše:
https://www.youtube.com/watch?v=2pVvSnZU7R4

Jiří Kocurek

Brno – Vyškov – Nezamyslice – Kojetín – Přerov. Dopravní význam úseků uveden v sestupném pořadí.
Začít by se mělo úsekem z Blažovic do Vyškova, tam je druhá kolej potřeba nejvíc.

michalspina

teda ale ta betonóza v náhledové fotce článku, to je k uzoufání. už si to představuju za srpnového odpoledne. nějaké stromy? kdepak, pojďme udělat z Česka poušť.

Karel_x

Vždyť je to jen vizualizace, v této fázi nikdo nebude řešit parkové úpravy. A pokud by tam autor vizualizace naplácal stromy, jak ho napadne, zase nebude pořádně vidět trať.

Socha

a nějaký šotouš se mu do toho nabourá a stromy stejnak vyretušuje..

Daniel

Za sociků byla pětiletka a plán se splnil na 110%. V této naplánované desetiletce se splní prd.

Lech Malý

Plán se plnil na 110 %, ale v obchodech nic nebylo. Přestože v obchodech nic nebylo, všechno se dalo sehnat. Přestože se všechno dalo sehnat, tak lidi kradli. Přestože lidi kradli, nikde nic nechybělo. Už bych to zpátky nechtěl.

Socha

Tak ohledně tohoto článku si myslím (ač jsem v té době nežil), že lidi tolik nepospíchali, tak jako dnes, prostě se přizpůsobili tomu, že vlak jel z Brna do Přerova přes dvě hodiny..

Frantisek

A proto v mnoha směrech postavili dálnice a začali jezdit auty. Pravda, ještě ne za každou cenu, jako dnes mnozí, leč…

Zdendik

Pětiletky se neplnily, to byla jen propaganda. Při zdražování se to kompenzovalo zlevněním lokomotiv. Osobně jsem viděl trasírky přes pole okolo Kuřimi, tak daleko byly přípravy na dostavbu D43 počátkem 80tých let minulého století. Pak se to stáhlo pro nedostatek financí a „odložilo o 10 let“. D43 je stále ve stavu, jak ji v roce 1940 opustili dělníci a silnice I.třídy č. 43 funguje dodnes. Už tehdy se jí říkalo Silnice smrti.

rsp

Rychlejší trať Brno – Přerov? Prostě se na ni zaměříme.
(Parafráze předvolebního plakátu jednoho nejmenovaného hnutí.)

zesp

Jo, jo, podle původních plánů se už mělo jezdit… A ten rok 2024 je tak vzdálený, že se zatím nemá cenu tím vůbec zabývat. Bude to stokrát jinak, samozřejmě mnohem později. Termín se bude plíživě vzdalovat a vzdalovat. Jak je to se vším. Tedy pokud se nejedná o nějakou lokálku, kde se sice nasype hodně peněz , ale zato bez výraznějšího efektu zvýšení rychlosti. To už by totiž byla Vyšší dívčí, tak jako v tomto případě… Navíc už by si měli kontrolovat, co všechno na tu dobu odkládají… Má začít VRT u Prahy, Přerov – Ostrava + x dalších zásadních… Číst vice »

Karel_x

Co jen já už pamatuji slibů ohledně této Moravské magistrály… Nevěřím už novodobým soudruhům ani nos mezi očima.

Spravna_doprava

Tohle je ostuda. Takto důležitá trať, do budoucna pro linku Os, VRT, 3x rychlíkové linky. Stále jednokolejná, pomalá a stará.

Frantisek

No, jestli on není problém právě v té snaze narvat na to i „VRT“, když vedle už plánují druhou. Ořeže se to na rychlou osobní dopravu a ještě tak nákladní tranzit, veškerá zbylá obsluha přejde do aut, a na to pro ty rychlé osobní vlaky postavíme další dvě koleje. Mírně nelogické…

Ivo Benda

Tohle mělo bý dávno postaveno min. před 20 lety.
http://www.jak-prezit.cz

a8n

Příspěvek na který reaguji je spam.

Xaver

Kam až se nedostanou vesmírní lidé.

Zip14

Cena je šílená, doba výstavby ještě horší. Docela by mne zajímalo kolik by stálo, kdyby to měli postavit třeba za 2 roky (od vyřízení papírů). Jestli by to nakonec nebyl levnější.
Dělají se vůbec takové studie?

Vojta

Právě to, že se to pořád odkládá, taky zhoršuje ekonomické hodnocení (protože to bude sloužit později )

Frantisek

Mezitím se vesele stavějí souběžné dálnice, to to pak „nevyjde“ nikdy. Vizte v Čechách směry Praha – Liberec, Praha – Strakonice, Praha – Chomutov…

Lemmy

A opět ten nejdůležitější úsek – nejblíž Brnu bude jako poslední… 🙁

a8n

Ten je naopak nejméně důležitý, protože ho stejně nebude kam zaústit.

medical_examiner

Na nástupiště, kam asi tak jinam…

a8n

Čtyři koleje ve Slatině budou ústit do jedné koleje komárovské spojky. To bude opravdu efektivní investice.

Gwann

cena děsivá, termín neproveditelný, jak na tohle chtějí za 2-3 roky stihnout sehnat papíry…stačí jeden vodník či patrik a je to….

Lemmy

Obávám se o totéž. A taky jsem zvědavý, kdo za tohle vylepí 57 miliard, proti tomu je tunel do Berouna super kauf…

xyz

Vždyť už jeden „odporný kverulant“ přišel – Město Chropyně, které si nechce nechat líbit zrušení jednoho přejezdu (?) či co.

Mimochodem, pokud je to rozděleno do většího počtu staveb, tak přinejmenším ta část, u kterého se žádný „kverulant“ nenajde, může být mezitím realizována.

Jiří Kocurek

Tak se podívejde na mapu, kousek na sever je obec Záříčí. Nejspíš nechtějí ztrati siniční spojení a z autobusu přestupovat na návazný spoj za kolejemi. a objíždět to s traktorem až přes Vlkoš taky nic moc.

a8n

Jo, nejlepší je psát, když nevíte o co jde. SŽ chtěla v místě stávajícího přejezdu postavit podjezd (se zbouráním asi dvou domů), Chropyně chce postavit půlku obchvatu (vedeného úplně jinudy).

xyz

Vždyť já Město Chropyni chápu, že se ozvalo.

Jen to někteří lidé jsou schopni interpretovat za „odporné kverulantství“, přičemž reálně jde o poměrně drobný požadavek, navíc od subjektu veřejné správy (ne od jednočlenného spolku apod.) a navíc s možným vlivem jen na „zdržení“ u jedné z etap.

Plus samozřejmě pomíjím, že značný skluz v celé stavební akci je tak jako tak, bez ohledu na tento chropyňský případ.

Zdendik

Včera bylo pozdě, ale HURÁÁ. Snad se dožiji přestřižení pásky.

Johnczek

Tak za předpokladu, že jste se právě v první třídě naučil psát tak je tam šance že byste se přestřižení pásky (za předpokladu, že se dožijete nadprůměrného věku) mohl dožít.

Palecek.M

Teda stavět tunely na Hané… to chce kumšt

Jarek

Když jsem před 14 lety šel z Valach na Hanou, všeci mi říkali, že jdu z kopců na rovinu… Houby!! Zkuste si sednout na kolo a uvidíte, jak se nadřete 😀

Atwa

Haná je nejhorsi misto v republice, tak line a lakome lidi jen tak nenajdete. Zdravim z Valach.

Palecek.M

nesmysl

Vašek

Ano, zdravím z líné Hané, bo je tu úrodná půda a tu je potřeba šetřit, proto máme lakotně domky nalepené na sobě.

Michael

A ještě jsme nerudní a neduvěřiví jste zapomněl. Zdravim z Hané.

Socha

To jsem tak jednou seděl v Kojetíně na nádraží a přišel za mnou nějaký pán (nvm, jestli měl něco v krvi, nebo se tak přirozeně choval, ale hned se mi představil, že je původem od Vsetína a že Hanáci su kurvy..tak se to tu nějak sešlo:)..ale mě osobně je Haná celkem simpatická, teda alespoň z vlaku..

Palecek.M

tak v této trase bych využil cyklostezku Bečvu a ta přes kopce opravdu nevede

ketchup1970

Hlavně se nemyjte v Bečvě.. tam pořád plave kyanid od určitě jiného znečišťovatele než je DEZA.

Jiří Kocurek

Tohle znáte? Vyškov, pod viaduktem řeka Haná: https://mapy.cz/s/fobegahoja

Socha

Ano, tento most byl při osvobozování za druhé sv.v. zničen a jako provizorium byla do doby výstavby nového vystavěna úzkorozchodná dráha, vedoucí někde od začátku zničeného úseku trati, který byl poškozen s mostem také, přesnější informace jsou na stránkách Badatelny v elektornické podobě staniční kroniky Vyškov..

Alibaba

Jaký kumšt? Máte předepsáno maximální stoupání na 12,5 promile, minimální poloměr přes 2,5 km. takže máte-li se trefit alespoň do nějakých současných nádražích tak se prostě občas tunelu nevyhnete. Jste schopen třeba naznačit, jak se vymotat z Vyškova směrem na Přerov, aby tam nebyl tunel?

Frantisek

Kdyby vylepšili stávající trať pro obsluhu všech obcí, které zatím ještě mají přístup k vlaku, a vedle dálkové dopravě postavili VRT, nemuseli by se „trefit alespoň do nějakých nádraží“ (vyrábět dopravní paskvil) a stavět k tomu (drahé) tunely…

Alibaba

Co si představujete pod pojmem vylepšení?
Druhá kolej? To ale bude stát o nějaké drobné míň než to co je navrhováno teď. A VRT bude ůplně za jiné peníze, a má se dělat v budoucnu taky, když se přijde na to, že nebude stačit trať na 200.

medvěd

Nekecejte, nečekejte a stavte, jinak se cena vyšplhá na 100 mld. Kč.

Teddik

A zase jen 2 koleje, to nema logiku, meli udelat adpon 3, kde to jde, aby byla kapacita pro naklady, osobaky a predjizdeni atd.

Lemmy

Víte, jaká je kapacita banalizované dvoukolejky?

ukulele

No určitě těsná pro zastavující vlaky v taktu 15 minut, spěšné z Vyškova, rychlou vrstvu na Olomouc, Bohumín a Zlín a náklady. Po dostavbě VRT Praha-Brno a dalšímu zvýšení provozu naději pro vyhovující dvě koleje nevidím.

medical_examiner

Když budete vymýšlet podobné chujoviny, tak bude kapacity málo v jakémkoliv případě…
Budou 2 rychlíky a 1 Os za hodinu v jednom směru. Pohov!

ukulele

Bavíme se o špičce u Brna a ne u Vsetína…

Vrták

V jednom směru budou jezdit minimálně 4 R či expresy.

medical_examiner

Každý se bavíme o jiném jízdním řádu 🙂
Těmi 2 rychlíky jsou myšleny jeden do Olomouce, a druhý do Bohumína, resp. Návsí. A ten Os bude 1 jedoucí z Nezamyslic do Brna. Howgh!
Žádná další osobka nepojede…jen samé nákladní…

Frantisek

Klid. Po zrušení několika zastávek můžete zrušit i Os, místní náklady už beztak úspěšně převádíme na silnice, ono to vyjde. Přece nikdo nechce zvyšovat podíl železnice. A kdyby ano, nebude míchat místní a dálkovou dopravu, nýbrž opraví stávající trať a vedle postaví dálkovou. Na silnicích běžná praxe, a hleďte, jaký mají hned auta podíl.

teddik

Vím to moc dobře, ale pokud bude hustý provoz příměstských vlaků v intervalu 15 minut, tak dvě koleje jsou opravdu málo.

Socha

Jako mám rád Brno, ale aby tam jezdila osobka co 15 min., jak kolem Prahy, to mi přijde trochu moc, vsadím, že to bude (pokud bude) max. 20 min. a to jen ve špičkách..

Frantisek

Když necháte jen pár vybraných nádraží a zbytek nahradíte autobusy, nebudete takovou frekvenci potřebovat. 😉

bkv

A nejsou tři málo Antone Pavloviči?

Socha

Tak od Vyškova to moc zastávek do Brna nebude, osobní vlak zastaví akorát v Lulči, zastávku v Komořanech, si myslím, dělat nebudou, pak Holubice a za Blažovicemi už to pozbírají osobáky od Slavkova..

Martin 11

Tam budou i nějaké tunely? Zajímavé.

JiriP

A jak jinak byste to tam chtěl narovnat? Základní info nejen o této modernizaci najdete třeba tady: https://www.stavby.szdc.cz/

Martin 11

Co já bych tam měl rovnat? Já jen že mezi Přerovem a Nezamyslicemi je to rovina.no asi někde dál za Výškovem.

Kodl

Věřím, že se ničeho z toho nedoziju a to je mi 35. Důvěra v troskách.

medical_examiner

To ano, já bych se toho při svých 20 letech mohl dočkat možná jako řádný profesor organologie…
A to bude tak za 30 let…

ketchup1970

Když mi bylo 20 – před třiceti lety , tak jsem takhle uvažoval o VRT Prah Brno Bratislava… a vidíte ji jinde než na papíře? Ne, ? Tak vidíte..

Dejv

😂 Tak děti, konec pohádky. Vyčůrat, pomodlit a spinkat. Zejména to video budu pouštět dětem a budu jim u toho referovat, že lhát se nemá.

medical_examiner

A proč?

Dejv

Dělám fíru dlouho, tchán dvakrát dýl a už mu říkali, když byl mladý, že bude do Brna lítat 200 km/h.

Vladimír Bílý

Po 30 letech příprav ta koncepce bohužel mezitím zastarala. Původní trať by bylo lepší nechat tak jak je pro příměstskou osobní dopravu a vedle na zelené louce postavit novou VRT. Ale díky za každé nové ráno, jestli se v tomto desetiletí aspoň kopne do země!

Jaaa

Nesouhlasím. Trať pro náklady a rychlou osobku je potřeba tak jako tak.

Vladimír Bílý

Moc nechápu, co rozporujete. Samozřejmě, že ta rychlá osobka a náklad by mohly jezdit po té VRT smíšeným provozem a hlavně mimo zastavěnou oblast.

Jiří Kocurek

Jasně, takže příměsto vyjede z Vyškova na VRT, pak sjede do Rousínova, znova najede na VRT, pak sjede u Šlapanic. A nakonec bude na těch nájezdech víc kilometrů kolejí, než kolik měří ta jednokolejka. A navíc to mezi Vyškovem a Brnevy zabije kapacitu celé trati až do Ostravy.
Pak se budete vztekat, že pětivozové vlaky nemají na VRT co dělat, podobně jako jste se vztekal nad rychlíkem Arrivy a Leoše na koridoru.

Frantisek

„Příměsto“ právě nevjede na VRT, nýbrž pojede po staré trati, aby obsloužilo obce! Tyhle „konstrukce“ odporující původnímu výroku, aby jej vyvrátily, jsou úchvatné… „Rychlá osobka“ přece není „příměsto“!

Jan Schmidt

Rychlá osobka snad bude na VRT mimo. A zrychlené panťáky na staré trati.

Vladimír Bílý

Aha. Takže půlka diskuze je o tom, že nikdo nevěří, že se vůbec postaví tohle a vy už tam vedle k tomu vidíte hotovou už i VRT! To jsem opravdu nečekal a teď jsem to teprve pochopil:-) Omlouvám se za nedorozumění!

Jaaa

Rychlou osobkou jsem myslel osobáky, spěšňáky a rychlíky. 🙂
Pokud bychom postavili jen VRT, tak tuhle vrstvu nijak nevyřešíme. Pro spojení 3 největších měst Moravy prostě trať v parametrech koridoru chybí.

Socha

Myslím si, že zase na tak extra velký koridor to nemá polohu, spíš, než stavět tři a více kolejí bude bohatě stačit, když se postaví dvě, co více po nich taky můžeme chtít,..další dvě koleje by se spíše hodily z Třebové do Prahy, než zde, kdy například hlavní nákladní tranzitní koridor vede přes Otrokovice, tudíž si myslím, že o moc více nákladních vlaků po nové trati nepojede..

Frantisek

Však z Chocně do Prahy mají vést přes Týniště, Hradec a Lysou, a na okraj Třebové už se to nějak dodělá. Ona přílišná centralizace a umělé zatahování dopravy na jedinou preferovanou trasu má svá známá úskalí…

Frantisek

A to nepočítám, že by bylo na koleje záhodno dostat i něco jiného než za každou cenu jen co největší tranzit.

Frantisek

Zastávkové vlaky přece nejsou „rychlá osobka“. Pane jo… No „koridor“ je právě dost zastaralé (ne)řešení. Dálkové železniční dopravě chybějí dálkové tratě, a my tady z relativně fungující obsluhy chceme udělat pseudodálkovou trať, čímž dost možná zabijeme všechno. Podívejte se, jak to řeší silničáři, a jak velká je dnes obliba silniční dopravy.

Jaaa

A jak si to teda představujete?

Osobní příměstská doprava bude největší zátěží nové trati. Na staré v podstatě neexistuje, protože se tam nevleze. Veškerou kapacitu seberou rychlíky na Olomouc a Přerov. A v noci pár nákladních vlaků.

Tytéž rychlíky budou po nové trati na Přerov a Olomouc jezdit dál. Nějaké expresy budou jen doplňovat kapacitu.

To, co se staví, je obdoba dálnice. Dálnice má sjezd každých 10 km. VRT nemůže mít zastávku každých 10 km.

a8n

Původní trať je pro příměsto nepoužitelná – moc pomalá.

Vladimír Bílý

Traťová rychlost je na ní srovnatelná se všemi ostatními příměstskými tratěmi do Brna. K čemu potřebujete rozjet zastávkový vlak na 160, když po pár km opět zastavuje?

Vojta

Vzhledem k souběžné dálnici je současná klikatá jednokolejka na 70-100 s nádražím daleko od Rousínova pro příměsto nepoužitelná. Kordis někde uváděl podmínku pro obnovení osobáků jízdní dobu Brno-Rousínov do 20 minut.

Frantisek

Tak se má upravit na použitelnou dvoukolejku (s přiblížením zástavbě) a ne z ní dělat hned preVRT naopak s opuštěním jiných, zástavbě bližších zastávek. Chcete po jedné trati dost neslučitelných funkcí…

Jiří Kocurek

Narozdíl od dojmologie jsem si ty jízndí doby spočítal. Při půlhodinovém taktu vychází jízdní doba 53 minut. Je to 40 km daleko. Super, žejo?

Jiří Kocurek

Těch 53 minut je Vyškov – Brno.

Zdendik

Současná trať je jednokolejka a pro absolutní nedostatečnost kapacity na ní příměstská doprava v taktu neexistuje. Teprve pak se rozhodne, jestli bude souběžné i VRT.

Vladimír Bílý

Však víme. A proto ji předěláme za cenu novostavby na trať, kde se budou motat expresy na 200 s nákladem a zastávkovýma vlakama tak, že se tam nakonec možná to příměsto opět ani nevejde:-( Jen říkám, že 3 koleje jsou lepší, než 2 koleje a nestálo by to o moc více. Na to, že by se vedle této přestavby udělala hned zároveň VRT opravdu nevěřím.

Lech Malý

Za cenu novostavby, protože to v podstatě je novostavba. Řeší to nákladku určitě lépe než VRT, regionální osobku to řeší taky lépe, ale tu vem čert. Jde to daleko lépe etapizovat, postavíte 10 km, pak se přežene krize, postavíte dalších 10 km. Jediné, co to neřeší, je 350 km/h tranzit Brno – Ostrava, ale ten bych přenechal hledačům potenciálu u Jihlavy.

Frantisek

Regionální osobku to naopak řeší hůře a nákladka by možná také byla radši, kdyby nemusela cestou pouštět rychlovlaky. Čili všechno kromě příměstských a dálkových expresů naopak prodělá. Sundal bych růžové brýle, když jste se pustil do těch rad…

Jiří Kocurek

Příměsto na jednokolejce. Jak Praha – Kladno. Superskvělý nápad.

Frantisek

I do Kladna má vést druhá kolej…

Vlastimil Kocurek

V tomto desetiletí se stavba akorát slavnostně zahájí, a to před dalšími volbami.

medical_examiner

…aby se mohlo kontinuálně navázat po volbách…

Jirka

Stále je to jen rekonstrukce stávající trati. Co takhle stávající trať nechat a postavit vedle novou na 300kmh, která nebude mít zastávku v každé vesnici?

Lech Malý

O holubu na střeše to znáte?

Vladimír Bílý

A vy máte pocit, že 20 let slibované zahájení přestavby stávající trati je vrabcem v hrsti? Ano, teď už nemá smysl to měnit, protože už je to v příliš rozpracovaném stádiu. Před několika málo lety, se ještě dalo.

Jan Schmidt

Teď SŽ zadává teprve dopracování DUR a připravuje zahájení prací na DSP, takže furt čas na zastavení. Není to rozestavěný Temelín

Lech Malý

Se dalo co? Nevím, jestli pamatujete devadesátky, jaký byl vztah k modernizaci železniční infrastruktury. Pak se začala situace pozvolna zlepšovat. Zaplaťpánbůh, pokud se dožijeme trati Brno-Přerov ve stylu Benešov-Veselí.

Frantisek

Zlepšovat leda ve vizualizacích, přístup je stejný – pokud možno zásadně nezvyšovat podíl kolejové dopravy. Když někde přidat, tak jinde ubrat. Ne jako bezhlavé lidí asfaltových pruhů!

Jiří Kocurek

A z Brna do Vyškova bude Kordis dál objednávat autobusy po ucpané silnici.

medical_examiner

Jakže?!

Socha

Dělal jsem takhle průzkum o tom, proč byla mezi Vyškovem a Křenovicemi zrušena regionální osobní doprava a zda mají obce a její občané dnes o ni zájem. Konkrétně jsem chodil po Rousínově, Lulči a Nemojanech. Zdejší radní byli pro obnovení, občané vesměs taky. Mým cílem nakonec bylo (jelikož jsem pochopil, že na jednokolejné trati, zarvané rychlíky to prostě nejde, navíc se silnou konkurencí, myslím si, dost kvalitní a rychlé autobusové dopravy) alespoň zastavování některých rychlíků v Lulči a Rousínově. Jak u KORDISu, tak na MD jsem neuspěl s odůvodněním, že čekají právě na novou trať a že už tak pomalé… Číst vice »

Frantisek

No jo, ale když se nově vyhnete několika obcím, také už nebudete zastávkové vlaky potřebovat. 😉

Jirka

Do Vyškova jsem viděl na plánu VRT odbočku. Na staré trati by zůstal Os se zastávkami typu Rousínov a náklad.

medical_examiner

K čertu s VRT!
Prostě se postaví nová trať na 160-250 km/h z Nezamyslic rovnou do Brna 😈

jan

Vesnice jako přerov a podobně, že.

jan

po které nepojede ani náklad co..

Jan Schmidt

nějak nechápu že při zvýšení nákladů skoro o 100 % jim furt vychází že to ekonomicky vychází…. ale když SUDOP Brno umí porušit zákony fyziky, tak ekonomika nic není, že?

Dušan

V té původní studii byly limitní CIN pro ekonomické hodnocení stanoveny někde na úrovni možného zvýšení o max. cca. 55% – tedy dneska by ta asi již nevyšlo, jenže se domnívám (= musel bych to ověřit), že od té doby došlo ke změně metodiky, která dnes již jinak počítá zůstatkovou hodnotu investice a lépe zohledňuje životnost velkých infrastrukturních staveb (mosty, tunely) v ekonomickém hodnocení – čili stavba ekonomicky po přepočtu z roku 2020 limitně vychází, ale musí být ŽUB a VRT a nesmí se zvýšit CIN o více než těch zmiňovaných 4,8 mld. Kč.

Dušan

Malá poznámka k těm nákladům 32,5 miliardy korun z roku 2018 versus 57 miliard korun v roce 2020: SŽ v roce 2020 provedla přepočet ekonomického hodnocení Brno – Přerov, přičemž spočítala nové ekonomické vnitřní výnosové procento (ERR) na 5,60 – minimální hodnota je 5,00 % a řekla, že aby platilo těch 5,60 tak musí platit následující: – CIN se nesmí zvýšit o víc než 4,8 mld. Kč – čili limit je cca. 56,7 mld. Kč, – musí být realizována stavba ŽUB a současně musí být realizována VRT Praha – Brno – Ostrava (nejpozději do roku 2050). Obě odrážky musí platit… Číst vice »

Jan1203

Díky za doplnění, ale nesouvisí to navýšení taky s přesunem úseku Brno-Slatina – Ponětovice, původně vedeného jako součást ŽUB, mezi stavby Brno-Přerov? Protože už ta známá studie z roku 2015 (posuzující stavby od Blažovic včetně a dál), měla CIN pro variantu M2 přes 35 mld.

Dušan

Určitě nesouvisí, protože už v té tehdejší SUDOP-ácké studii byla ta trať rozdělena do celkem pěti staveb, stejně jako je tomu tedy teď při tom přepočítaném ekonomickém hodnocení z roku 2020 a ještě jednu věc mi hlava nebere – průměrné náklady na jeden kilometr trati dosahují aktuálně teď po tom navýšení cca. 800 mil. Kč, přitom ale celá stavba je de facto v rovině – z náročných staveb obsahuje pouze 5 tunelů, přičemž s výjimkou toho u Holubic jsou všechny kratší než 1 km a nejdelší estakáda má délku cirka 600 metrů – co proboha je tedy na tom tak… Číst vice »

Jan1203

Vůbec nechci rozporovat ty vysoké náklady. Byť k těm „náročným“ stavbám bych ještě přidal čtyřkolejku do Blažovic a zřejmě i s přesmykem…

Nicméně v té studii SUDOP, 2015 vidím kap. 1.13 a hned pod nadpisem „Cílem studie proveditelnosti Modernizace trati Brno – Přerov je komplexně posoudit variantní řešení úseků trati mezi Ponětovicemi a žst. Přerov, protože úsek Brno hl.n. – Ponětovice je součástí železničního uzlu Brno“. A stavba M2 je rozdělena do 4 staveb (byť trochu jinak než dnes ty 4 dále od Brna).

Dušan

OK, tak ano – bylo to v té původní studii jinak – dík moc za doplnění.

jan

Tak ono pozor. Ono ta krajina právě moc rovina není

Projektant

„stavět by se nemělo do doby, než bude prokazatelně jasné KDY a ZDA VŮBEC budou ty podmiňující stavby vůbec realizovány, jinak je to 57 miliard Kč spláchlých do kanálu“

to mi přijde jako dost pokřivené uvažování, s takovou by se nestavělo nikdy…

Dušan

Proč nikdy ? Já nejsem odpůrce stavby Brno-Přerov na V=200 km/h, ale pokud to bez ŽUBu a VRT-ek ekonomicky nevychází , tak je potřeba to celé myšlenkově – a co se schvalování týče – navzájem spolu propojit stylem „buď všechno nebo nic“ a ne fungovat stylem, že na nové dvoukolejce se bude s těžkou ekonomickou ztrátou místo 7-8 linek v 60-minutovém nebo v případě VRT-linek v 30-minutovém taktu provozovat dnešní dvě linky, a to R8 v 60-minutě a R12 ve 120-minutě + okrajové osobáky Vyškov – Přerov ve 120-minutě – to je jaksi málo.

Jaaa

Dvojkolejka koridorových parametrů má zcela jistě smysl i bez překopaného ŽUBu.

a8n

8 R/Ex linek v 60′ je i tak spíš z kategorie Zárubovy šotosny.
Ale úplně tragicky ve smyslu stávajícího stavu bych to neviděl. Půjde prodloužit osobáky z Křenovic, byť spíš pro obsluhu směr Vyškov, zavést 60′ do Olomouce, případně 120′ do Zlína. A nějaký lowcost s minutím hlavního.

Jiří Kocurek

To jsou taková ta moudra zadávající dvě protichůdné podmínky. Napřed musí být Brno – Praha aby POTOM mělo smysl stavět Brno – Ostrava. Ale zároveň musí být napřed hotové z Brna do Ostravy, aby se potom mohlo POTOM mohlo začít stavět… Otevřít to s jednoletým odstupem je samozřejmě mimo stavební kapacity v ČR a zároveň to nesplňuje výše uvedené podmínky. Čímž jsme si dokázali, že je nemožné to postavit. A to byl hlaví důvod těch podmínek.

jan

Proč, žádné eurodotace beztak nebudou. Tak se můžeme na nějaké virtuální počítání přínosů vykašlat. A dělat věci které evidentně smysl mají.

Laik

By mohla sázková kancelář vypsat kurz na termín dokončení stavby. Vmax 200 není příliš ambiciózní, bude to aspoň v celém úseku nebo jen někde na pár km?

Poudy

V plánu je za 100 let VRT Přerov-Brno, tohle je jen uvedení do stavu který ti 59 let chybí.

Jan Schmidt

jenže na reko a zdvojkolejnění trati ji nemusíte překládat do nové stopy a zvšovat rychlost na 200, ale opravit ji jako se to dělá na havlbrodské nebo pravobřežce

Jaaa

To se nevyplatí.

Jan Schmidt

dělání údržby = péče o majetek, na to se CBA dělat nemusí

a8n

Rekonstrukce a zdvoukolejnění je údržba?

Jiří Kocurek

Samozřejmě. Tunely Ejpovice jsou také pouhá udržba staré trati, která se měla zachovat. Stačí jen překroutit význam slov.

Frantisek

Tak jistě, investovat do funkční železnice se nevyplatí. Megastavby, které ve výsledku mohou situaci zhoršit, ale vypadají „mega“, je náš cíl.

Vladimír Bílý

No nevím no. V tomto případě je větší čast trati v podstatě novostavba, ikdyž s jistým využitím původní stopy. O zdvojkolejnění stávající trati v původní stopě se dá hovořit jen v úseku Kojetín-Přerov, to je cca 1/4 té trasy.

Lech Malý

Tak dobrá zpráva aspoň pro nákladku, vlastně pro tu osobku taky, o tom žádná, ale pokud se postaví toto, tak na paralelní VRT můžeme zapomenout.

Frantisek

Ve výsledku pak bude nákladka pouštět dálkové expresy, místní osobka projíždět bez zastavení dále od některých obcí… Co se vlastně celkově zlepší?

2084

Vzhledem k tomu, že kritickou rychlost 160km/h nelze na české železnici překročit, je to až příliš ambiciozní 🙂

Jindra

Trochu se přesuneme. Letos by snad měla odstartovat /Možná, asi…/již x-tá studie na modernizaci tratě Praha – Mladá Boleslav – Liberec. Elektrifikace je prý technicky neproveditelná a s geometrií současného vedení tratě se, opět slovo prý, nedá nic dělat. Tak se nechme další studií proveditelnosti překvapit. Ministerstvo na nábřeží čeká tvrdý oříšek.

Alibaba

Proč by neměla být technicky neproveditelná elektrifikace? To je nesmysl. Všechno jde, když se chce.
Ekonomicky je nesmysl elektrifikovat stávající tra´t, protože vám to nepřinese nějaké výrazné zkrácení jízdních dob.

Jindra

Ano, všechno jde, když se chce. Ale ono se asi nechce…

Martin z topírny

Když jsem nastupoval do funkce strojvedoucího, tak mi vedoucí sliboval v roce 2003, že až se probojuju zálohami a osobákovým turnusem, že budu lítat „dvoustovkou“ do Ostravy, že to už bude pro mladé… 🙂 6let už nejezdím, a světe div se v té naší československé krajině se tam jezdí ještě pomaleji, jak toho roku 2003 (důvod: technický propad rychlosti) 🙂 A kde je ten rok 2030… aby to nebylo až 2053 ( o padesát let později)… 🙂 Tohle je VÁŽNĚ OSTUDA… A to chtějí Svobodovi a jeho pohůnkům vyplácet nějaké medaile… Proboha za co? …většina staveb má zpoždění … žádná… Číst vice »

NightmareFreddy

Ten stav se mi taky nelíbí, ale chápu ho. Bohužel zkostnatělá legislativa + finance do dráhy = nedají se čekat zázraky. Na druhou stranu když víme, jaká jsou omezení, měly by se dělat projekty realisticky, nikoliv optimisticky.

Vojtěch

Souhlasím. Obviňovat SŽ je zbytečné. Rychlost přípravy staveb závisí na legislativě, kterou dělá vláda a parlament. Jen to ukazuje na to, jak vládě skutečně jde o dopravní infrastrukturu. Samozřejmě jak SŽ, tak ŘSD má spoustu chyb, ale tohle ovlivnit nemohou.

David

Nejen na legislativě, ale i na rychlosti úředníků investora – a to pan manekýn a pan Mádl ovlivnit může. A že nemá lidi – ať nabere kvalitní lidi a vyhází ty nekvalitní.

Jerry

Sz je za to odpovědná.. ta má tlačit .. ať se staví.. ale jejich tempo.. takže místo 32 miliard to bude 57 a nikoho to nepálí.

Karel_x

Když je zájem stavět, hledá se důvod, jak to udělat. Kde není zájem stavět, hledá se důvod proč to nejde. Nějací zelení pomatenci jsou po ruce všude.
Opravdu v této zemi žije někdo, kdo si myslí, že třeba D1 u Přerova nešlo za 25 let vyřešit…? Nebo postavit D35..? Nebo Žabovřeskou v Brně řeší od revoluce. Přes 30 let.
Prostě se stavělo jinde. To je vše, ostatní jsou jen kecy k uchlácholení odsunutých regionu.
Na druhé straně je třeba říct, že ať už je tato vláda jakákoliv, pokrok v dopravních stavbách nevidí jen slepý.

Jaaa

Ano, jde o praktický kolaps státní správy v přímém přenosu.

Jan Schmidt

myslíte si že když neumí ani rozvést vakcíny, že budou umět stavit železnici?

Jaaa

Hm, takže do počátku útlumu všech veřejných staveb se to nestihne. Zas budeme mít dalších 50 let jen čáry na mapě.

Vlastimil Kocurek

Da jakého útlumu ?????? To už není jako za Klause a Nečase, že se všechno poškrtá.

Forbach

Ja bych tu pripravu rozdelil jeste na mensi useky, 10 km je zbytecne dlouhe. Bylo by vic soutezi a zakazek a pak by mohla byt jeste zakazka navic na koordinaci dokumentace k jednotlivym usekum.

Jenda-71

Jako ironie to není špatné.

Jan Schmidt

a ještě supervizora té koordinace. Samozřejmě SUDOP. Nesmí se to dát do nezodpovědných rukou.

Vlastimil Kocurek

2 km ???????

medical_examiner

Nebo úseky mezi zastávkami 😀

Honza D.

Jen blbni, ještě se toho někdo chytne… 🤣

Luboš Beneš

Slibem nezarmoutíš….

Jenda-71

Do roku 24 nebudou mít ani pozemky. Měli by se vzpamatovat.

johny

Je před volbami, musí probíhat vykazovací činnost…