Rychlejší opravy, emisní zóny, kontroly parkování. Praha představila plán na kolabující dopravu

Náměstek Hřib zveřejnil balíček opatření proti kolonám.
Končící náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib zveřejnil balíček opatření, která mají zvýšit plynulost dopravy v metropoli. Předloží ho ke schválení na čtvrtečním jednání zastupitelstva.
Náměstka Hřiba v současnosti zavalila vlna kritiky od nespokojených automobilistů kvůli kumulujícím se problémům s průjezdností města. Podle něj je však listopad dlouhodobě měsícem, kdy v Praze vrcholí dopravní zátěž každoročně. Podle dat je nyní zdržení oproti běžnému stavu v řádu minut na každých 10 km jízdy v centru.
„Což sice neznamená ‘kolaps’, ale v souhrnu je to významné zdržení pro statisíce lidí,“ uvedl Hřib.
Jde podle něj o kombinaci dluhů v údržbě a výstavbě infrastruktury, nárůstu počtu aut a nedokonalých legislativních nástrojů, které má město k dispozici pro koordinaci uzavírek.
„Praha v mezinárodním srovnání patří v průjezdnosti pro auta k lepšímu evropskému průměru. To ale rozhodně neznamená, že tu není prostor pro zlepšení,“ uvedl Hřib.
Svůj balíček rozdělil do čtyř okruhů. Zahrnuje rychlejší stavební práce na klíčových komunikacích, jasnou odpovědnost za rozhodování o uzavírkách, urychlení výstavby Pražského a Městského okruhu a práci s poptávkou po jízdě autem. Poslední bod zahrnuje zavedení nízkoemisní zóny a tvrdší postup proti nelegálnímu parkování.
Soutěžení na čas
„U Barrandovského mostu jsme si ověřili, že když je doba realizace významným hodnotícím kritériem, dokážeme opravy urychlit. Tam jsme šli na 40 procent, proto si myslím, že 30 procent jako minimální váha pro dobu realizace u podobných zakázek je realistická. Nezbytné je ale celoměstské řešení, které bude platit i pro městské investory mimo moji gesci dopravy, jako jsou například plynárny nebo vodárny,“ popsal Hřib.
Kdo seje silnice, sklízí auta. Kolony v Praze jsou otázkou nabídky a poptávky, říká náměstek TSK
Rada by měla nechat zpracovat analýzu dopadů tohoto opatření co se týče hluku, ceny či kapacity stavebních firem.
„Kolektivní neodpovědnost“
Druhou oblastí je samotné rozhodování o uzavírkách. Dnes je podle Hřiba systém roztříštěný: část uzavírek schvalují silniční správní úřady městských částí, část magistrát, a v případě Pražského okruhu je to ministerstvo dopravy. To městu komplikuje koordinaci.
„Dnes se někdy těžko dohledává, kdo je vlastně za konkrétní uzavírku odpovědný. Systém je postavený na principu kolektivní neodpovědnosti. My potřebujeme mít jasně řečeno, kdo rozhoduje a kdo za to nese odpovědnost,“ uvádí Hřib.
Nově by se ke všem uzavírkám měl povinně vyjadřovat magistrát a silniční správní úřady by za následnou plynulost provozu měly plnou odpovědnost.
Urychlení dostavby okruhů
Třetí oblast se týká strategické dopravní infrastruktury, tedy Pražského a Městského okruhu. Bez jejich dostavby není podle náměstka reálné čekat zásadní zlepšení dopravní situace zejména v severovýchodní části města, kde chybí jak vnitřní, tak dálniční okruh.
„Je to smutná realita, kterou jsme zdědili. Praha není schopná sama zafinancovat dostavbu Městského okruhu, když už má nyní alokované desítky miliard svých úspor na výstavbu metra D. Bez výrazné spoluúčasti státu to prostě nepůjde,“ připomíná Hřib.
Práce s poptávkou po jízdě autem
Kromě kapacity silnic a okruhů chce město řešit i druhou stranu rovnice – tedy poptávku po jízdě autem. Mezinárodní zkušenosti podle Hřiba ukazují, že samotné rozšiřování infrastruktury nestačí.
„Pokud máte nesoulad mezi počtem aut a kapacitou silnic, musíte řešit obě strany. Budujeme a připravujeme okruhy, ale zároveň se musíme podívat na to, jak regulovat zbytný tranzit v nejzatíženějších částech města,“ vysvětluje Zdeněk Hřib.
Měla by tak vzniknout analýza možností nízkoemisní zóny. V podmínkách Prahy by takový nástroj mohl omezit objem dopravy v nejpřetíženějších částech centra, motivovat k ekologičtějším formám dopravy a případně umožnit regulaci či zpoplatnění vjezdu nejméně šetrných vozidel.
Další opatření má dát městské policii prioritu v postihování nelegálního parkování v centru. „Nedovolené stání v centru města významně snižuje propustnost ulic a zpomaluje jak individuální automobilovou dopravu, tak MHD. I malá překážka ve zúženém profilu může způsobit mnohem větší zdržení v celé oblasti,“ dodal Hřib.
Strážníci by také měli „systematicky odstraňovat překážky, které brání provozu.“