Rychleji z Hradce na sever. Správa železnic soutěží projektanty modernizace trati do Jaroměře

Lokomotiva 754 v čele rychlíku v Jaroměři. Foto: Michal ChrástLokomotiva 754 v čele rychlíku v Jaroměři. Foto: Michal Chrást

Maximem bude rychlost 200 km/h.

151 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
TheBaal

Dost velký problém té klikaté trati přes Kostelec je, že rychlík staví v každé díře přičemž tam v mezitaktu jede osobák/Sp, který staví od Skalice nahoru na znamení všude, opravdu zastávky jako Olešnice, Rtyně, V. Sv. apod. potřebují vlak co hodinu? Když by v budoucnu nějaký Rex stavěl PCE – HK – Jaroměř – Skalice – Kostelec – M.Sv a Trutnov tak by se jízdní doba zkrátila celkem o dost. Ještě před miliardovou revitalizací existoval Ex Krakonoš, který trasu TU – HK dával rychleji, než současné R. Když už Vysokovská spojka a dvojkolejka do Skalice, tak proč nenatáhnout cca 4km… Číst vice »

franta

Vždyť to přece nedávno „modernizovali“. Sice na 120 jen v části trati 🙂 ale:-) Je to scifi.. Do Brna to nejsou schopni udělat.. Natož do Náchoda.. S těmi všemi plány na tunely u Budějovic, Kladna, Berouna. Německa.. Ještě tu o Karkulce.

franta

A Škoda a Turnov. Škoda zatím zkrachuje, než tam přivedou dvoukolejku pro náklad a 200.

Milan

V nedávné prezentaci https://www.youtube.com/watch?v=Ol1718Sx7l0
bylo řečeno, že úsek HK-Jaroměř má být modernizován na 160 km/h, na rychlost 200 km/h mají být nové úseky…

Karel

Tak to je krásné. A pokračování z Jaroměře na Liberec? Nebo to bude pořád tak, že od Jaroměře a Boleslavy na sever končí dopravní civilizace 21. století? Navrhuji tuto oblast zachovat jako skanzen, kam budou za pár let jezdit fandové z celého světa.

zyx

Tak ono to tak platilo i dříve: proč asi rozloučení s pravidelnou parní trakcí v 1980 bylo právě V Liberci.

Michal M

Krásný páry v Liberci jsou i ve filmi Kalamita. 🙂

Karel

Tak to už bych tu jako fanda raději potkával páru , než ty zelený housenky od Arrivy.

Jirka Z

Trať z Jaroměře na Liberec nemá pro dálkovou dopravu perspektivu, to je příliš velká oklika. Na Liberec by měly mít prioritu tratě přes Boleslav a přes Jičín. Naopak z Jaroměře má smysl pokračovat dál na Vratislav.

Karel

Takže dalších 20 let pojede rychlík z Hradce do Liberce pořád 3 hod. Autem to trvá při plynulé dopravní situaci 1,5 hod. S novými úseky R 35 mezi Jičínem a Hradcem to bude kratší, a úsek Turnov Jičín už je také v procesu. Takže za pár let nebude problém Lbc- HK 1 hodina. Ale rychlík 3 hod. Opravdu pokrok.

Jiřik

Když už píšete o DÁLKOVÉ dopravě, pak právě Liberec je krásně na spojnici Berlín/Chotěbuz – Pardubice – Olomouc/Brno.

Milan Dvořák

Mám radost, že existuje rozumný plán, jak posunout významné regionální a potencionálně i mezinárodní železniční spojení na úroveň 21. století, ale ruku na srdce, 200 km/h mezi HK a Jaroměří je dost ambiciosní cíl. Dříve se uvažovalo o dvoukolejce na 120 – 140 km/h, což by technicky bylo relativně snadno proveditelné ve stávající stopě a nebo s mírnou úpravou polohy kolejí. 200 km/h by znamenalo zrušit nebo nahradit všechny přejezdy (14) srovnat do latě stanice Smiřice a Předměřice (nejspíš by se to neobešlo bez záboru soukromých pozemků), „vyžehlit“ esíčko v obytné zóně u Holohlav a možná ještě mnoho dalšího. Jako… Číst vice »

VRTjecesta

Já myslím, že doba mírného pokroku v mezích zákona je pryč. Alespoň v projektech. A je dobře, že se tady toho ujali mladí projektanti, kteří už jsou jinde než „120 nám bude stačit“.

Jirka Z

Také bych se toho obával. Tam je kritická hlavně ta jednokolejka. Vzhledem k tomu, že je to jen asi 15 km a i po současné trati by se to dalo ujet pod 10 minut, raději ji levně zdvojkolejnit, než čekat spoustu dalších let.
Novou rychlou trať mezi Hradcem a Jaroměří by stejně asi mohlo být schůdnější a levnější postavit spíš kolem dálnice, v tom případě by pak ta současná mohla zůstat pro příměstskou dopravu. Ale na ni bychom si asi ještě hodně dlouho museli počkat.

Kanil83

Zas na druhou stranu , zabírat úrodnou půdu více než by bylo potřeba by bylo škoda . Doba kdy se z 80 udělalo 120 , po pr letech se to předělalo na 140 je snad už za námi a bude levnější udělat rovnou na 200. Skoda ze na 200 nebyl řazen tunel v ejpovicich v nákladech stavby by to nebylo zanedbatelné , i tak ale levnejsi z dlouhodobého hlediska . Tedy kdyz se HK – Jaromer zrychli na 200 , bude to jednou pro vždy a navždy 😉

Alibaba

Aby se nezabírala půda, tak se to postaví místo poloviny dálnice.
Beztak Havránková už nic nepustí. 🙂

V.N.

Vím , že mě zdejší šoto- úderka pravděpodobně za můj příspěvek bude kamenovat. Ale …. u trasy Praha -Mladá Boleslav se o rychlém spojení mluvilo desítky let. Bylo provedeno několik posouzení ekonomického zhodnocení. Vyšlo to cca potřetí nebo počtvrté a to jenom díky tomu, že se do toho vložila škodovka. Dnes je už vysoce pravděpodobné, že se mezi Lysou a Boleslaví do konce desetiletí nekopne. Trasa Praha-Mladá Boleslav je příměstská trasa s obrovským potenciálem. Kde lze čekat ohromné davy cestujících. Co lze čekat u spojení Hradec Králové- Meziměstí ? Vždyť je to totálně nesrovnatelné. Dělalo se vůbec nějaké ekonomické zhodnocení… Číst vice »

Michal M

Tak asi nemá smysl se bavit o Meziměstí, ale etapa do Jaroměře a Náchoda snad smysl dává, ne?
Nemyslím si, že by se to jakkoliv vylučovalo s Mladou Boleslaví nebo čímkoliv dalším.

***** Petr

Tak srovnávat MB s Jaroměří fakt nelze. Na Liberec kulovy a Praha HK je lepší přes Pardubice. Pokud ekonomika nevyjde u tratí, kde jezdí lidi tak zde to nevyjde ani na projekt. Do Náchoda? A co tam? Hlavní koridor není celý ani na 160 ….

Michal M

No v Náchodě jste v Náchodě. 🙂 Zavedete jim tam železnici, která nemá průměrnou rychlost 20 km/h kvůli dvěma úvratím a přestupu na deseti kilometrech.

Kamil

To je právě ta trasa VRT do Wroclavi, Z Prahy do HK 300 km/h, dál 200, víc se prý nevyplatí.

Jirka Z

Tak u Mladé Boleslavi je problém spíš chybějící zákon o liniových stavbách. Pokud se takovou jinak dobře připravenou stavbu stavbu podaří potopit pár vidlákům, kterým by ta trať vedla asi půl km od vesnice, tak je v našem státě prostě něco špatně.
Jinak potřeba jsou obě trasy, jen ta na Mladou Boleslav víc pro vnitrostátní a ta na Meziměstí vic pro mezinárodní dopravu.

Náhodný Kolemjdoucí

Nebudu rozporovat trať Praha – Mladá Boleslav nebo problematické priority SŽ, ale když píšete, že by se měli věnovat VRT, tak zrovna tento úsek má být součástí RS5, kdy jejich představa je taková, že vlaky z VRT Východní Čechy sjedou u Dobřenic na Vámi zmíněnou zdvoukolejněnou Velký Osek – Choceň, dojedou po ní do Hradce Králové a následně budou po modernizované trati z článku pokračovat do Jaroměře (a pak po již nové trati do Polska)
Trochu se pak vnucuje otázka, jestli by modernizace 020 mezi Dobřenicemi a Hradcem Králové neměla být navržena na vyšší rychlost než 160 km/h.

Alibaba

Taky si myslím, že DFobřenice – HK by měla být na 200 km/h a k tomu tříkolejná. Nezkoumal jsem, jestli se dají 3 koleje protáhnout Kuklenama.

beran

Takoví politici jsou především na Moravě. Máme jich ve vládě, ve výborech, v podvýborech, …, u všech koryt. Proto se staví především tam. A už i dokonce regionální tratě.
Z Čech jich je minimum. Myslím, že o trať do Meziměstí se nikdo z nich opravdu nezajímá.

Alibaba

Taky je kousek vedle Broumov, a jestli nechceme vytvářet vyloučené lokality, tak by tam měla být i dobrá obslužnost.

Tomáš Kyzour

Už nejsem úplně nejmladší a tak mi je jasné, že se modernizace trati až do Meziměstí nedožiji. A pochybuji, že se takové rychlosti na uvedené trati a tunelu u Vysokova dožijí
i dnešní čtyřicátníci. Ale důležité je mít ambice, byť to dopadne, jako vždy. Zatím je úspěch, že už i k nám nasadili ty nové Lišky. I když jízdní doba Broumov – Hradec Králové je dvě hodiny, stejně jako před 80 lety. Jen páru nahradila nafta. A to je ten pokrok. 😅

Jiří Kocurek

Když Karel IV zahájil stavbu pražského mostu, tak asi už tušil, že se dokončení nedožije.

MartinS.

Vlak Königgrätz – Halbstadt přes Josefstadt-Jermer – Starkotsch – Wenzelsberg to jel 2:10, takže kdyby jel až do Braunau bylo by to s přepřahem Halbstadt 2:40. Ten vlak jel jednou denně, ráno z Halbstadt nach Prag, večer von Prag zase jen do Halbstadtu.
Teď to jezdí přímé vlaky co dvě hodiny, s přestupem se dá dostat každou hodinu a jede to 1:50.
Tak přece jen zrychlení o 50 minut tam za těch 80 let je. A na té jednokolejce s úvratí ve Starkoči, Václavicích a Meziměstí asi víc zázraků neuděláte. Jen ty úvratě jsou 15 minut navíc.

Michal M

Plus bych ocenil, že tenhle koncept tam frčí nějakých 15 let a byl to docela dobrý nápad – lepší než rychlíky na HK a Prahu přes Týniště.

MartinS.

Plně souhlas. Navíc je to už teď konkurenceschopné autobusu, který z HK do Broumova jede 2:10, tedy o 20 minut déle. Ve Starkoči, Václavicích, Náchodě a Meziměstí prostojí ten vlak 18 minut. To je celkem velká rezerva, ale chápu, že na jednokolejce to musí sedět do taktu a křižování.

Pavel

Proč tam tu druhou kolej nepřidali cca před 7 lety, když tam byla velká rekonstrukce. Vždyť měli jedinečnou příležitost to udělat.

Francimorka

Protože pak by to nebyla rekonstrukce.

Jaaa

Co kecáte, snaha přidat třetí kolej přes Vltavu pod Vyšehradem je taky “rekonstrukce mostu”.

Jiří Kocurek

Vydrželo by to čekat?
Spíš by došlo na věčné flikování, kdy se už 10 roků 4x do roka jezdí NAD pánovaně, protože se mění dožilá výhybka támhle a rozpadlý styk kolejí tady, tam a tam taky. A 4x neplánovaně, protože poruchy si chodí jak švábi na pivo.

Dfg

Protože by to bylo moc logické a to SŽ nedává

Michal M

Ta druhá kolej by byla na 200? 🙂

Alibaba

Protože na SŽ a MD neexistuje nějaká koncepce a vize.

Jaaa

Ale existuje. Jmenuje se “dálnice podle 60 let starých plánů”.

Alibaba

Tak tuhle koncepci na SŽ mít nebudou. Podle ní se řídí ŘSD.

Sáček

Výborně. Nemusí se stavět VRT Polabí, stačí když se bude jezdit z koridoru přes Pardubice-Hradec-Jaroměř a postavit tak jen VRT Podkrkonoší. A RS na Wroclav je na světě.

Francimorka

Proč přes Pardubice úvratí? Když bude dvoukolejka i přes Chlumec.

Alibaba

Na rychlou jízdu po koridoru není kapacita. A po trati VOsek – HK budou jezdit náklady.

Sáček

Proto jsem VOsek nenapsal, tam bude po modernizaci maximum snad jen 120km/h. Ale právě ten by měl kapacitu na koridoru zvýšit, ne. Stále to bude lepší než jezdit přes Lichkov.

Alibaba

Tady bude 160, a osobně bych si představil od sjezdu z VRT v Dobřenicích do HK 200 se třema kolejema.

Vladimír

Vsak do Jaromere se jede po rovinach a neni jediny duvod aby se zde jezdilo pomaleji nez 200kmh a snad narovnaji trat az do Trutnova.

yxc

No právě že těch důvodů, proč to může být problém, tu pár je. A to přejezdy v průmyslové v Předměřicích, v Smiřicích a Černožicích. A ani ty ostatní nebude jednoduché nahradit mimoúrovňovým křížením.

M152

Otázka zní, zda je nutné mít na necelých 17km 12 přejezdů (pokud se započítá ten v HK u myčky a v Jaroměři na záhlaví, je jich 14). Část přejezdů by šla určitě zrušit, pro chodce a cyklisty se dá udělat pod/nadjezd.

Nebo to v rámci smíru nechat na 160km/h s přejezdy a holt si občas udělá motor z auta letecký den.

TheBaal

Na rovných úsecích z HK bych si 160 dovedl představit až do Skalice s tím, že by to chtělo udělat oblouky alespoň na 120. Od Skalice natáhnout cca 4km tratě do Studnice, kde by byla výhybna, ta by umožnila posunout křížení vlaků na Studnici/Trutnov a dál na Trutnov by opět stačilo poladit oblouky alespoň na 90, zadrátovat to a zrušit zastavování R na zastávkách.

Jan Horák

To zas byl večírek na SŽ.

Jan Petrus

Tak schválně, bude se dřív jezdit do České Skalice dvoustovkou, nebo před Hradcem kaštankou po dvou kolejích?

Francimorka

Tipnul bych tu Skalici

Tomáš Mach

Pro případné zájemce informace k projektu modernizace tratí plus novostavby Jaroměř – Královec jsou ve videu od SŽ. Prezentační den, jak moc RS5 zrychlí cestu. Zde odkaz: https://youtu.be/Ol1718Sx7l0?si=h87N310aHB4m1OA8

Flek

Tuší někdo vzdálenosti těch rychlostí, případně jestli je to zase klopící rychlost?

To že to bude hotové dřív, než rozkopou Kolín-Choceň je hádám utopie, aby se tudy daly vést ty nové vlaky do Wroclavi přes Walbrzych, takže zas a znova bude objízdná trasa hotova později, než by se využila.

Jiří Kocurek

Já vám nevím, ale Kolín-Choceň jako objížďka pro Hradec-Náchod?

Flek

Pro vlaky do Wroclavi, co teď začnou jezdit přes Ústí nad Orlicí. Až se bude jezdit Kolín-Choceň jednokolejně, to bude někdy myslím 2028-2032, by se dali do Wroclavi posílat přes Hradec a Walbrzych, jak do Poláci chtěli původně, ne přes Kladsko.

Kocórek tradičně zmatené jak bába v turniketu..

Francimorka

Poláci právě chtěli jezdit přes Kladsko.

Flek

* Kladské samosprávy lolobovaly za lepší spojení s Polskem, když se dozvěděly o možnosti tudy vést vlaky a návrhu Českého ministerstva, aby vlaky jeli po této jinak dálkovou dopravou neobsloužené elektrifikované trati.

Polské dráhy chtěli tento vlak přes Walbrzych, kde by se spojoval už s dnes existujícím rychlíkem k Baltu, ale nakoknec se budou spojovat až ve Wroclavi.

Nemel

Člověk by řekl, že se tu lidi budou radovat, že se konečně má investovat do přehlížené, přitom relativně výhodně trasované trati, která nás spojuje s Polskem, a která je dost zásadní i v rámci dopravy po regionu. Ale když si to tu přečtete, máte dojem, že je to vlastně zase všechno špatně 🤷‍♂️

Petr

Sliby se slibujou a blázni se radujou. Ten nápad není špatně. Špatně je, že se ty dobrý nápady nedaří realizovat.

Francimorka

Zase na druhou stranu je mi 36 a co se týče tohoto směru tak za celý můj život zde zatím ani nic neslibilii.

Petr

https://nachodsky.denik.cz/zpravy_region/opraseny-sen-szdc-chce-vyrazne-zrychlit-vlaky-v-kraji-20180614.html

„Jenže o spojce s tunelem se mluví desítky let a příprava se nijak zásadně neposunula. Zatím posledním materiálem na toto téma je územně-technická studie z roku 2004.“

Francimorka

No právě na základě této studie se teď zadava projekt . Tam nic neslibuji jen že se tím začnou zabývat.

Petr

Pravda, však od tý studie neuběhlo ještě ani čtvrtstoletí… Nic se nesmí uspěchat. Řím taky nepostavili za den.

Jiří Kocurek

Možná kdyby na ten tunel nahnali kamiňáky na nucené práce a dali jim na ražbu dřevěné lopaty a na stavebním kolečku prořízli pneumatiku, aby to ti nuceně nasazení nedokázali postavit a mohli jim to vyčítat jako jejich selhání …

Jan Vagala

Ne špatně. Ale už se to slibuje tolik let, že se tomu těžko věří. I když… Na obchvat Náchoda tady taky nikdo nevěřl a po pouhých 30 letech se fakt začíná dělat. Ale tunelem pod Vysokovem, tím se já už asi vlakem neprojedu.

Ing. Vladimír Bílý

Fascinuje mě, kolik stovek milionů utratí SŽ za projekty do šuplíku, když jejich realizace za našich životů nikdy nenastane, resp. když to necháte 10 nebo 15 let v šuplíku, tak to pak stejně musíte dělat znovu. Ten seznam staveb, co projektují a chtějí okolo roku 2030 stavět, je už tak dlouhý, že projektovat ještě něco dalšího už opravdu nedává smysl. Je zde obrovský rozpor mezi tím, co všechno projektují a co jsou reálně schopni zahájit.

Francimorka

O jakých projektech v šuplíku mluvíte?

Petr

Tak pro rok zahajeni 2028 to je (jenom vyber):
VRT Brodek u Prerova – Ostrava,
VRT Brno – Breclav,
Tunel do Berouna,
Brno,
Ostrava.

No a pak treba v letech 2030-2031 se maj zahajit vsechny stavby na VRT Praha – Brno.

Jenom tyhle vybrany stavby se vyrovnaj inveticim do zeleznicni infrastruktury za poslednich 100 let.

Francimorka

A na to co jmenujete jsou hotové projekty v šuplíku? Spíš bych řekl že projekt není hotový ani na jednu z vámi jmenovanou stavbu.

Ing. Vladimír Bílý

Brno-Přerov, Plzeň-Domažlice, Praha-Kladno, tunel u Chocně, Středohorský, Krušnohorský, Bezděčín, Boskovice, mraky elektrizací…

Francimorka

Stredohorsky tunel a tunel u Chocně nejsou schválený. Praha Kladno se už částečně staví u zbylých úseků se projekt teprve kreslí, Brno Přerov a Domažlice se už některé úseky příští rok začnou stavět u zbylých úseků se projekt teprve kreslí. Na Krásnohorské tunel se teprve dělají průzkumy teprve pak se začne kreslit. Pořád nevidimzadny projekt v šuplíku.

Karl vB.

No a pak nesmíme zapomenout na notoricky známé spojení PH – Liberec, na které bylo za posledních několik desetiletí uděláno bezpočet různých studií.
Studie sice nejsou žádné projekty, ale umělou zaměstnanost v oboru dovedou efektivně držet také.

Michal M

Liberec je hodně složitá věc.
Dodnes není ani Praha-Kladno, které je 10 km od hranice Prahy…

Povazan

Celkom slušný zoznam projektov 🙂 No a ešte by som doplnil modernizácia Plzeň – ČB, rozsiahle preložky Hranice – ValMez, modernizácia rôznych úsekov Vláry, uzol Kralupy nad Vltavou vrátane tunelov, celá trať Veľký Osek – HK – Choceň, odbočka z VRT na Znojmo….

Antonín Píšala

Přesně, článek o nové studii či projektu našince nemá šanci překvapit. Papír snese všechno.
Ale pst, důležitější je teď stavět dálnice, honem, než to EU zakáže.

Francimorka

Ono si chce taky uvědomit že výsledkem studie může být, že stavět si nic nebude protože se to nevyplatí. Mimochodem dálnice D35 byla schválena v roce 1987 a stále nestojí celá.

Antonín Píšala

Třeba proto, že se ekonomicky nevyplatí.

Michal M

Ne, proto, že na ni ŘSD před Mátlem dost kálelo.

Jiří Kocurek

Takže stačí zakázat dálnice a tím podpora železnice končí.

Perner .. byl inženýr, projektant. Bez přípravy taky nestavěl.

Antonín Píšala

Ano. Ovšem je známý díky postaveným tratím. Ne těm vyprojektovaným.

Alibaba

To ale není studie, to jste špatně četl.

Jirka Z

A to chcete stavět bez projektů? Když chcete něco stavět, musíte to mít připravené, aby to přineslo co největší efekt, někdy to může trvat i delší dobu, nebo se podařit až na několikátý pokus, než najdete nejvhodnější řešení. Problém bych viděl spíš v tom, že se nestaví ani to, co už je připravené, těch věcí, které je třeba zlepšit je strašně moc a nestaví se z toho téměř nic.

***** Petr

Tak investovat do tohoto energii je až bezpředmětné. Priority by měli být tam kde jezdí lidi a náklady. Tento projekt může vypracovat student na kredity, pěkně zabalit a k ostatním do skříně 🙂

Ondřej

Pořád lepší mít projekty v zásobě (a jsou to stavby, které Česko fakt potřebuje), než to seškrtat (že ano pane Bárto) a pak nemít co stavět.

Karl vB.

To ano, ale v průběhu času tyto „projekty v zásobě“ mohou ztratit na aktuálnosti a např. z původně plánovaného obchvatu města se jednoduše může stát průtah městem, protože se město zkrátka rozrostlo, zatímco na projekt „v deskách s mašličkama“ se několik více let jen vesele prášilo v almaře. To samé může přiměřeně platit i pro železnici při stavbě různých spojek, zaústění nových tratí do uzlu atd. Pokud dopravní stavba přijde na prázdný plac první, má mnohem lepší pozici, než když přijde „až potom“ a musí vyjednávat s osídlenci a přesvědčovat, že jim novou tratí/ silnicí nebude znehodnocovat jejich životní investici,… Číst vice »

Jaaa

Nechť studii udělají, bez ní se to protlačit nepodaří. Konečně tady vidím požadavky na úrovni první poloviny 21. století.

Ing. Vladimír Bílý

Četl jste ten článek? Projekt za 200 mega a studie je rozdíl.

Michal M

Spousta velkých staveb je v šuplíku, třeba idea Vysokovské spojky dlouhá desetiletí. Kritika je namístě, ale ne v okamžiku, kdy se věci hnou do dalšího stadia přípravy.

Povazan

Ale pozitívum toho je, že niečo z toho sa aj časom reálne postaví. Napríklad v SR (okrem koridorov) sa nerobia ani tie projekty, max. opravy do pôvodného stavu.

Lukáš

Nevíte někdo, proč tento projekt není již zakreslen na mapě staveb SŽ? Je tam kdejaká věc z daleké budoucnosti, tak proč právě tato důležitá stavba tam chybí?
Jakožto člověk, který tam často jezdí doufám, že se toho dožiju. Nekonečné retězení zpoždění mezi HK a Jaroměří (až Českou Skalicí) je dlouhodobé peklo pro cestující, díky kterému mi už Xkrát ujel přípoj.

Rejpal

Nedožijete se toho Vy a ani nikdo z nás.

Francimorka

Protože ještě není schválen záměr projektu.

Jirka Z

Že by se konečně začaly v tom směru hýbat ledy? Na celé dlouhé hranici s Polskem je jediná slušná trať až u Ostravy, tady je jedno z mála vhodných míst, kudy vést další. Má to ale jednu dost podstatnou chybu: dvojkolejku by to chtělo v celé trase. Už teď je mezi Náchodem a Meziměstím dost hustý provoz osobních vlaků, co se asi stane, pokud na té jednokolejce přibudou expresy a nákladní vlaky? A právě kolem zmíněné České Metuje by to chtělo přeložku v nové stopě až do Teplic, to je jeden z nejpomalejších úseků, nová kolej a nástupiště tam možná… Číst vice »

Padre

V úseku Smirice – Černožice a Semonice -Jaroměř je druhá kolej problém. Opravdu by bylo lepší směrovat novou trať v této oblasti podél dálnice.I když tam zase bude problém s velkými odpočívadly ,které se mají na dálnici stavět jižně od Jaroměře.

Bram

Na celé dlouhé hranici s Polskem máme též nepříliš využívanou u nás ovšem modernizovanou a elektrizovanou trať Ústí nad Orlicí – Lichkov – Kladsko, která má pouze krátký úsek u Kladska dvoukolejný a která se začne adekvátně využívat až od zítřka, kdy na ní konečně vyjedou Ex vlaky. Přičemž tato trať na polské straně má dvoukolejné těleso (přičemž vcelku bez problémů by se dala protáhnout druhá kolej z Polska až do Lichkova) a její pokračování dál z Kladska směr Vratislav už dvoukolejný je. Také by se jistě dalo realizovat zdvoukolejnění úseků od Letohradu do Verměřovic a od Letohradu do Lanšperka,… Číst vice »

Jirka Z

Jenže ta trať přes Lichkov je pořád ještě příliš pomalá a není moc možností, jak ji na našem území vylepšit, pokud nechcete stavět dlouhé tunely. Navíc je zapojená do už přetíženého koridoru na Ostravu. Než topit další peníze do vylepšování této trati, je už lepší vylepšit trať přes Hradec, Náchod a Meziměstí, která po takovém vylepšení může být pro mezinárodní dopravu podstatně vhodnější.

Bram

Ono to stejně skončí v lepším případě novou tratí tunelem do Náchoda a dál už nic, protože to nemá opodstatnění, takže maximálně elektrizace a když se podaří dokopat k aktivitě i Poláky, tak se po stu letech bude jezdit elekticky i z Meziměstí do Walbrzychu. A tím to také bude v roce 2045 končit :-).

Kamui

Druhá kolej byla v celém úseku Klodzko – Wroclaw. Tam kde dnes chybí je zo z důvodu, že po druhé světové válce si ji odvezla rudá armáda jako válečnou kořist, a Poláci ji dodnes nebyli schopni obnovit.

Solorger z Hradce Králové

Zní to jako pohádka, velice nadějná pohádka, tak snad o pohádku nepůjde.

Francimorka

Koukám že mi dokážeme VRTkou nazvat I jednokolejka na 160:-). O na označení sere pes. Hlavně aby už to bylo použitelné spojeni z Čech do Polska chybí jako sůl a to k nám Slezsko až do 18. Století patřilo.
Skoda tě jednokolejky za skalicí to tu radost trochu kazí a využitelnost třeba pro nákladní dopravu dost snižuje a tovice než hon za co největší rychlostí.

Grossák

Podle mapky však VRT povede z Jaroměře na Trutnov. Na 160 km/h bude jiná trať.

Ondřej

To, co se tady nazývá čas RS5 je dvoukolejka mezi HK a Jaroměří.

To jednokolejný dál za Českou Skalicí nikdo rychlým spojením nenazývá a bude to jen užitečná elektrizovaná trať až do Polska (přinejmenším do 40. let, kdy by tu prioritu měla převzít trať Jaroměř-Trutnov-Lubawka)

Francimorka

Opravdu to nazývají až na hranice rychlým spojením.

Ondřej

Ano, ale po hraniční přechod Královec-Lubawka, kam povede dvoukolejka na 200km/h.

Jednokolejku od Skalice přes Náchod, Broumov a Meziměstí (-Mieroszów) nikdo jako rychlé spojení nenazývá.

Alibaba

RS (rychlí spojení) podle mě SŽ nenazývá tratě ale železniční linky.
A je obecně snaha tahat tyto linky po VRT, novastavbách na 200, koridorech, … (a další tratě srovnané podle ryclosti sestupně).

Alibaba

To nikdo VRT nenazývá. Nevím jak jste na to přišel.

Ondřej

Dobrý den, mohl bych požádat o bližší vysvětlení terminologie? Co přesně je ta „projektová dokumentace“? V zakázce se píše, že to je DPS (tedy dokumentace pro povolení stavby). Ale k čemu to slouží?

To totiž není ani DUSL (společné povolení podle liniového zákona), ani DSP (dokumentace pro stavební povolení) a ani územko…

Navíc ŘSD touhle zkratkou označuje něco jiného – dokumentaci pro provádění stavby (DPS) – což je ale něco, co chystají až ve finální fázi (před vydáním stavebního povolení) a jedná se o jakési upřesnění DSP pro samotného zhotovitele.

mic

Mě by se ještě před Smiřicemi líbila odbočka na Hořiněves, která by mohla dost zkrátit cestu do Jičína…

p.n.

A v Hněvčevsi úvratí?

Bram

Tam by se samozřejmě úvrať musela odstranit.

Mic

Samože celou trať zpřeložkovat na 160.
Já vím, malinko jsem si zapřeháněl…

xyz

Zastánci „VRT na 320“ km/h uvádějí, že taková rychlost má jen minimální vícenáklady oproti např. 200 (nebo 250 apod.) km/h a že jedině 320 km/h přinese takovou rychlost, aby to dovedlo konkurovat autům ve srovnání „ode dveří ke dveřím“.

Jak tedy může ekonomicky vyjít něco na 200 km/h a zároveň v obdobné trase nevyjít něco na 320 km/h?

micat1

Tak pochopitelně je to individuální. Záleží na poptávce (počtu obyvatel), na celkové vzdálenosti, nákladní dopravě (která na VRT nesmí), terénu (jak náročné by obě stavby byly) atd. Ve Francii taky nemají VRT do každé vesnice.

Jaaa

Protože nemáme smíšené tratě na 320 – tady má jezdit i nákladní doprava.

Alibaba

Doplním Jaaa.
Mezi HK a Jaroměří po tom bude taky jezdit příměstská doprava (nástupiště u hlavní koleje), a tenhle úsek bude spíš „až 200“, protože je v zástavbě.

xyz

A přes to všechno pak půjde ujet trasu Praha – HK – Wroclaw – Varšava za 4 h? https://vrtky.cz/documents/159614952/164664503/2024_11_07+Kasalice_RohovladovaBela_Chyst.pdf/a200cf4d-6bb5-4a25-b5a9-aa6b3475d2a0 (str. č. 21)

Alibaba

Z Prahy na hranicích v Královci za cca 1:20, a jak si to zrychlí Poláci netuším, další hodina do Vroclavi a 1:30 pak do Varšavy… ??

Povazan

No ono s tou konkurenciou a rozdielom medzi 200 km/h a 320 km/h to môžeme pomaly vidieť na západe. Pokiaľ je predpoklad, že po danej VRT majú jazdiť ultradiaľkové vlaky a konkurovať leteckej doprave, tak tých 200 km/h je fakt málo. Pekne je to vidieť na novom priamom spoji Berlin – Paris, keď si u toho vlaku porovnáme pomer času a prejdenej vzdialenosti v Nemecku a Francii. V tomto smere ale asi tých 200 bude stačiť nakoľko tento smer nemá do budúcna predpoklad tranzitných vlakov medzi Poľskom a Nemeckom cez ČR.

Frantisek X

To je těžké, když je hlavním cílem „doručit rychlost 200 km/h“, nikoli celkově zlepšit kolejové spojení. Jediné plus tu vidím ve druhé koleji do Jaroměře. Dále už jen po dálnici, kterou teď všichni tak vítají… Ani ten blbý kousek z Náchoda do Kudowy nebude, raději haly…

Jiří Kocurek

https://mapy.cz/s/gaduzolocu

Velice výhodný terén pro železniční magistrálu…

Josef Pešek

Do Jaroměře pojede Shinkazen, výborně. Ale teď vážněji: Nějak jsem se nedočetl, zdali to bude na 25 kV, když vidím, jak se konvertuje ostošest a zdali bude ETCS s benefity nebo bez.

M152

S tím že ETCS má být v úseku HK – Jaroměř aktivováno v roce 2027 a tohle budou dělat někdy, někdy…. Tak tam ETCS bude, nehledě že na rychlost 200km/h být musí.

Jan Vagala

Ach jo. Pokolikáté už…. Jakožto bydlící v Náchodě bych si přál, aby se to realizovalo. Ale už ten termín zahájení je jen zbožné přání.

Petr

Ani naši vnuci se tohoto projektu nedočkají

Alibaba

Proč by se projektu nedočkali, když se mají soutěžit projektanti?
To je nejdéle za pět let vyprojektovaný.

Otazka je, jestli se dočkají stavby, ale zase většinou se neprojektuje nic velkého bez vize stavby.

xyz

„Modernizace zvýší kapacitu pro dálkovou i regionální dopravu, umožní jízdu vlaků z Hradce Králové do Náchoda za půl hodiny a do Broumova za 85 minut.“

85 snad ne. Možná 65?

Ale Vysokovská spojka nebude součástí „rychlé tratě“ směr Wroclaw, protože ta povede přes Trutnov https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194

A ani z Náchodska, ani z Rychnovska, nepovedou přímé VR-spoje do Prahy (a i z města Trutnova jen 2h takt, zato k tomu 2h takt směr Brno, srov. s argumentací, že z Hradubicka do Brna to při existenci VRT bude rychlejší s přestupem u Nehvizd než přes Českou Třebovou).

zyx

Nechci tvrdit, že dvojkolejný a rychlejší úsek HK – Jaroměř by nebyl provozně výhodný. Klidně bych osobně uvítal i zásadní modernizaci včetně zdvojkolejnění až po Českou Skalici a také Vysokovskou spojku.

Ale toto připravovat bez ohledu na znalost případného budoucího RS mi připadne jen jako ulejvaní peněz do projekčních firem.

Nebo se má natvrdo říci, že plnohodnotné RS spojení je zde velmi nepravděpodobné a tak jedeme alternativní plán. Ale ví o tom i polská strana, že se plánuje hlavní provoz přes přechod, který byl dlouhá léta na odpis?

Os5600

Ano je to tak RS5 nevychází dobře. Proto se přikročilo k plánu na modernizaci stávajících tratí, elektrifikaci a v budoucnu k výstavbě úseku na 200 mezi Jaroměří a Trutnovem Poříčím, respektive Královcem.

Mengo

Bude zajima jak projektanti vyporadaji na trati s rychlosti 200 km s tolika stanicemi kde se trat ruzne klikati ted mezi Starkoci a Trutnovem.

Frantisek X

Vynechají je (a to i tam, kde by nemuseli, jenže „lidi nám řvou“, že jim to k ničemu nebude, no bodejť). Důležité je přece jezdit těch 200, ne obsloužit vlaky jak místní, tak dálková spojení, včetně nákladních. Jak rád bych se mýlil…

Jiří Kocurek

A že jsi na toho projektanta nevystudoval?

Daniel Jablonecký

Asi jako na trati Votice – Sudoměřice. Kde jsou dneska stanice Heřmaničky, kde Ješetice a kde Střezimíř? Nejsou. Problem solved.

Jirka Z

Pokud se někdy bude stavět nová trať na Trutnov, předpokládám, že povede zcela jinudy. Současná trať ale i pak bude mít stále smysl, a to pro obsluhu těch městeček na trase. Proč by se měla rušit? Prostě se ponechá tak, jak je.

Mengo

Kazdy kdo jezdi na teto trati vidi ze z Trutnova se vlak pouze nenaplni. A vlak je kvuli lidem nebo snad uz ne? 😀👍

Jirka Z

Mezi Starkočí a Trutnovem asi nijak, tu trať nejde nějak zásadně přestavět. Tam jedině postavit zcela novou trať ve zcela nové stopě.

Alibaba

Tak Starkoč vynechat, tam opravdu nic není.
Ale okolo Kostelce a Svatoňovic/Úpice by se trať mohla trochu motat.

Osobně bych si nějaké zkratky současné tratě dovedl představit, ale bylo by to hodně tunelů, takže by záleželo, kolik tunelů by pak celkově bylo na trati mimo mnou vyjmenovaná sídla.

zyx

A proč tedy v tomto článku se uvádí koridor HK – Jaroměř – Náchod – Meziměstí. A o tom, že to je odbočná větev koridoru na Trutnov se nepíše vůbec nic.

A jsme zase u toho, ví polská strana, že se plánuje zásadně revitalizovat přechod přes Královec? A byla historicky nějaká územní rezerva alespoň pro vyřešení bezuvratí na Poříčí? Aby se před Trutnovem nezjistilo, že smysluplnou modernizaci zabetonovala D11.

To bych opravdu viděl smysluplnější přes Náchod (až tam nejlépe dvojkolejně) a Meziměstí.

Jaaa

RS 5 má vést přes Královec – samozřejmě mimo těleso stávající trati, ale v relativní blízkosti.

A vzhledem k tomu, že RS 5 se s Poláky projednávalo, tak s tím asi počítají…

Ondřej Wagner

Podle mne by zdvoukolejneni trati mělo být až do místa, kde se budou rozcházet tratě ve směru na Náchod a na Trutnov.

Frantisek X

Docela se divím, že to vůbec někomu došlo u větvení ve směru Liberec. Třeba, když ještě dvacet let počkáme… Vůbec bych se nezlobil, kdyby druhá kolej vedla i dále, propojily se po roce 1945 přerušené cancoury atd., ale pochybuji, že k tomu v době neutuchajícího všeobecného opojení osobními i nákladními automobily bude vůle.

Twix

Však přesně tohle se v článku píše, ne? Modernizace a dvě koleje po Českou Skalici, což bude smysluplně využité i pokud se žádná RS do Polska dlouho stavět nebude.

Alibaba

Dvojkolejka HK- Jaroměř je nutná, skoro každý vlak tu ušetří někde na čekání při křižování 5 minut.
Druhá kolej k rozpletu TU/NA (velmi pravděpodobně za Skalicí) je taky vhodná.

Petr

Ažbudevrtismus

Frantisek X

Ona „RS“ navíc dle dosavadních plánů všechna větší sídla po trase stejně míjejí (jejich obsluha ani nemá být účelem VRT), i ta velká mají často jen sjezdy a k nim „polní“ stanice opodál, takže bez auta smůla. Bohužel je snaha jimi „řešit“ i věci, které by měly být řešeny v rámci sítě nižšího řádu, ale „nechce se“.

Francimorka

Reálném žádnou RS nejde, jedná se o modernizaci stávající tratě. Z Hradce do Skalice trať vede nizinou a 200 půjde bez problémů i ve stávající stopě maximálně s krátkými prelozkami. Přes Smiřice Jaroměř i Českou Skalici trať povede více zajímavého tam není. Pak bude 200 do Náchoda v tunelu, za Nachodem už to na 200 nebude.

Mengo

To myslite opravdu ze ty oblouky mezi Jar a Skal pujdou na 200? Ani tam 100 neni vsude.

Josef Pešek

Modernizace zvýší kapacitu taktéž pro nákladní dopravu. Nákladní dopravu? Aha, já zapomněl, že tam žádná není. Že nákladní doprava jezdí přes Náchod. Po silnici. Jinak: už to vidím, jak se po trati na 200 km/n řítí Arriva vraky se svým klumprcajkem závratných 120 km/h a za ní supí brejlovec stovkou (která se na rychloměru objeví ve Smiřicích) na Trutnov.

micat1

Bože to je blábol. Ta trať má být elektrifikovaná. A proč by tam teď, na jednokolejné neelektrifikované, nedostatečně kapacitní trati měla jezdit nákladní doprava? Ta to objíždí přes Lichkov, nebo spíš až Chalupki.

John

Ano ta trať je slušně zasekana osobkou neb kamiony stále totálně ucpavaji nachod a vlak je tak rozumnou alternativou. Navíc po.proziravem zrušení stanice Česká Metuje se blbe krizuje.

Jiří Kocurek

To už se rovnou můžem ptát: Proč vlastně chtějí troleje, když tam elektrické vlaky nejezdí?