Rychleji do Krkonoš. Nová Paka je díky novému obchvatu bez tranzitu, ŘSD na trase chystá další přeložku

Obchvat Nové Paky. Foto: Josef Cogan / Facebook.comObchvat Nové Paky. Foto: Josef Cogan / Facebook.com

Městem denně projede až 20 tisíc aut, velká část z nich zamíří na obchvat.

Ředitelství silnic a dálnic dnes zprovoznilo jeden z nejdelších obchvatů v síti silnic I. třídy. 8,5 kilometru dlouhá přeložka silnice I/16 výrazně uleví od tranzitní dopravy Nové Pace. Denně městem projede až dvacet tisíc aut. Pro řidiče a cestující znamená dnes otevřená silnice zkrácení jízdy do Krkonoš.

Práce na obchvatu trvají tři roky, ještě několik měsíců potrvají. Poběží dokončovací práce a terénní úpravy. Dodělat se musí také přivaděč na silnici II. třídy ve Štikově.

Zakázku na stavbu získala společnost PORR, po valorizaci ŘSD zaplatí za stavbu 1,6 miliardy korun. Většinu nákladů pokryje dotace Evropské unie.

Trasa obchvatu Nové Paky na silnici I/16. Foto: ŘSD

Obchvat začíná ve směru od Jičína před Kumburským Újezdem a vede přes Heřmanice a Štikov, zpět na silnici I/16 se napojuje ve Vidochově. Na trase nové silnice vzniklo 16 mostů a 22 protihlukových stěn o celkové délce 4,2 km. Protihluková opatření tak zaberou polovinu obchvatu. Nejdelším mostním objektem je 423 metrů dlouhá estakáda nad údolím Štikovské rokle. Zhotovitel se musel vypořádat i se složitými geologickými podmínkami, například zemina používaná ze stavby se musela zlepšovat pomocí vápnění. Detailně stavbu popisuje informační leták.

Vzhledem ke členitému terénu patří stavba k nejnáročnějším obchvatům českých měst. Nutné byly rozsáhlé zářezy i s pomocí řízených odstřelů hornin. Díky tomu se podařilo odstranit skalnaté překážky a připravit podloží pro stavbu. Obchvat je jednou z největších silničních staveb v okolí za několik desetiletí. Nová Paka je na trase z Prahy první bránou do Krkonoš a strategickou spojnicí mezi závody automo­bilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi a Vrchlabí,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

ŘSD už připravuje i navazující, osmikilometrový obchvat Horka u Staré Paky. Letos skončí geotechnický průzkum. Stavba by měla začít v roce 2030, odhad ceny je miliarda Kč bez DPH.

Tagy I/16 Nová Paka obchvat Nové Paky Porr Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
18 komentářů