umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Silnice

Rychleji a levněji. Zakázka na velkou opravu D8 míří za Strabagem s Eurovií

Dálnice D8 u Lovosic. Foto: Eurovia
Dálnice D8 u Lovosic. Foto: Eurovia
Oprava D8 má začít v dubnu, firmy slibují zkrácení opravy o více než dva měsíce proti plánu.

K získání zakázky na letos největší dálniční opravu v Česku míří sdružení firem Strabag a Eurovia. Obě firmy z pěti uchazečů o zakázku na opravu D8 nabídly sice až třetí nejnižší cenu, ale současně výrazně zkrátily plánovanou dobu opravy o více než dva měsíce.

Na Twitteru to uvedl generální ředitel Ředitelství silnic Radek Mátl. Podle údajů na profilu zadavatele nabídly Eurovia a Strabag 358,5 milionu korun, nejlevnější nabídka byla za 344 milionů korun. Cena je proti odhadovaným nákladům o 25 % nižší. Nabídnutá doba prací 120 dní je ale výrazně kratší než byl minimální předpoklad 191 dní.

V českém dopravním stavitelství tak pokračuje paradoxní situace: zatímco u Správy železnic neustále stavby v soutěžích prodražují proti rozpočtu, na silnici zlevňují. Stát tento kontrast nijak neřeší, ministr dopravy Karel Havlíček především prezentuje čísla, kolik peněz se do dopravy investuje bez ohledu na to, zda stát utrácí své peníze efektivně.

Rekonstrukce se týká úseku, který byl vybudován v roce 1993, část v roce 1996. Jde o jeden z nejvytíženějších úseků v české dálniční síti: denně zde podle automatických sčítačů dopravy projede 48 tisíc vozidel, z toho třetina jsou kamiony. „Účelem stavebních prací je obnovit stav dálnice D8 pro její další bezpečné užívání,“ řekl Martin Buček z Ředitelství silnic a dálnic.

Řidiče čeká úsekové měření

Oprava je naplánována na celou letošní stavební sezónu, je rozdělena do devíti etap. V pravém jízdním pásu ve směru na Ústí nad Labem se bude pracovat v úseku km 3-5,1 a dále v km 5,1-12,1. Půjde o více než devět kilometrů dlouhý úsek.

V opačném směru na Prahu to bude úsek dlouhý 6 km. Opravovat se budou v různém rozsahu nejen konstrukční vrstvy vozovky, ale například i větvě mimoúrovňové křižovatky Úžice. Obnoveno bude rovněž vybavení komunikace, jako jsou svodidla při obou krajnicích, směrové sloupky, svislé a vodorovné dopravní značení. Budou upraveny přístupy k SOS hláskám, dojde k úpravě dlažeb podél protihlukových stěn.

Součástí akce bude budování nového oplocení v místech, kde dosud chybělo. Ve směru na Prahu vzniknou dva nové zálivy pro nouzové zastavení. Opravy proběhnou i na mostech, aby došlo k prodloužení jejich životnosti.

Oprava přinese velká omezení dopravy: podle jednotlivých etap bude vedena v režimu 1/1+2 nebo v režimu 2+1/1. „Při opravě povrchu větví MUK Úžice, musí řidiči také počítat s vedením dopravy po značené objízdné trase. Vzhledem k intenzitě provozu a omezení rychlosti v úsecích s dopravním omezením se zde počítá s úsekovým měřením rychlosti. To by mělo přispět ke zklidnění dopravy, zvýšit její plynulost a bezpečnost a rovněž bezpečnost pracovníků stavby,“ dodal Buček.

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pepino

A pojedou stejně jako minulý rok na D1 frézou na chodníky a až to odfrézují , tak bude cedulka : technologická přestávka ,,odfrézovaného asfaltu“ a pak 6 dnů před předáním najednou přijdou dělníci a za 6 ní je hotovo.

Tonda

120 dnů výstavby je nesmysl. Někdo dopředu počítá s tím, že nedodrží termín a zaplatí penále. „Výborně“ nastavená hodnotící kritéria.

Démon

Někde jsem četl, že finišery v ČR jsou využity pouze z 60%, takže cena odpovídá, potřebujeme pro ně práci nebo obnovíme vozový park, zrychlili se odpisy 🙂

Beban

A je to tu, každoroční dopravní kolaps kolem Zdib už se blíží. Jako by to nemohli opravit konečně jednou pořádně. Úsekové měření je dobrý vtip. 20 hodin denně to tam bude stát.

lubajs

Eurovia stavěla Ostravskou dálnici, která se ukázala jako totálně zfušovaná. Člověk by logicky předpokládal, že po průseru s ostravskou dálnicí si tahle firma už na státních zakázkách ani neškrtne.

Nigieu

Panebože, kdy to už pochopíte že to nestavěla EUROVIA!!!!!!!!!!!!! Úsek postavila firma ODS-Dopravní stavby Ostrava a Eurovia ji převzala až po stavbě v roce 2009, takže Eurovia je v tom nevinně, jenom teď musí zápasit s problémy která ji přinesla ta Ostravská firma.

Vašek

No, na druhou stranu se EUROVIA snaží šetřit, kde se dá i tam, kde by se nemělo… I jejich mistr mi to jen potvrdil, neb to byla jedna z jeho „starostí“… Možná to byl jen ten jeden konkrétní „pouze“ mistr, ale i tak…

xman

Ostravské úseky se stavěly v letech 2003-2007. Nicméně Eurovia měla majetkový podíl v ODS-DSO (skrze SSŽ) již od roku 1998, takže to není úplně tak černobílé…

JardaP

To by za chvíli neměl kdo stavět. Třeba po předání extrémně zfušovaného úseku D3 Tábor-Veselí n. L. jsem se také domníval, že Metrostav si už neškrtne a hle, červený Cirkus Humberto se flexibilně posunul o úsek dál.

Krušky-Středohoří

Nedávno jsem psal, že vlak je na klikatící se o 20-30km delší železniční trati 090 oproti autobusu/autu na souběžné dálnici čím dál méně konkurence schopný. Ovšem díky častým opravám na dálnici v kombinaci s kolonami, které se ve špičce tvoři už od Zdib ten vlak není až tak špatná alternativa. Především pro ty, kteří denně dojíždějí do práce v okolí hlaváku, Holešovic, Podbaby.

noerf

Rozdíl v ceně na ŘSD a SŽ je dán několika důvody:
1) specifika železnice související s tím, že stavba spadá pod drážní úřad – například určené technické zařízení UTZ místo civilního UTZ a dalsi drážní předpisy, které zvyšují ceny staveb
2) téměř monopolní dodavatelé pražců, kolejnic, trakčního zařízení, zabezpečení tratí, sdělovacího zařízení a pouze několik firem, které tyto technologie montují

J.K.

Tedy SŽ si problém vybudovala aktivně sama. Např. u pražců asi není důvod proč neakceptovat třeba německé / francouzské certifikace a dodavatele?

Vašek

Spíš je zdá se problém u drážního úřadu a přetrvávajícího patriotismu, že na čskou železnici mohou dodávat v podstatě jen čeští dodavatelé – je to dané ale obecně nekompatibilitou železnice… A když se má v jedné oblasti sjednotit – viz ETCS, tak je to nesmírně drahé…
Vypadá to na začarovaný kruh…

Petr Frýdlant

Vždyť tam proběhla reko před necelým rokem…

Majkl

probíhala cca do km 5. imho, jeďte se tam projet, na pár místech ve směru z Prahy už jsou tam díry