Rychle rostoucí ceny nafty drtí dopravce, žádají pomoc vlády i krajů

Čerpací stanice Shell. Foto: ShellČerpací stanice Shell. Foto: Shell

Ve srovnání se čtvrtkem minulého týdne zdražila nafta o čtyři koruny, což je nejvýraznější mezitýdenní nárůst od začátku sledování.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
RafaK

Dneska ono nafta 45,9 Kč. To je šílenost

Miloš

Nafta stojí už více,jak benzin,včera jsem potkal pána co tankoval do barelu 1000 litrů cena 44 CZK,dnes může být za 50?

Miroslav

A ptá se někdo zaměstnanců kdy jim někdo doplatí zvýšené náklady na cestu do zaměstnání při tom zdražování všeho? Za chvíli vám nikdo nebude stát u pasu ani dělat rohlíky. Když lidi zaplatí životní náklady nezbyde na nic.

původní Jakub P

Zatím nevidím, že by nějak rapidně zdražovala veřejná doprava. A zaměstnanci, kteří dělají u pásu nebo v pekárnách za minimální mzdu fakt málokdy jezdí do práce autem. Jo, dá se čekat, že i veřejná doprava bude někde zdražovat. Ale pokud bude mít nějakej velkej zaměstnavatel nedostatek pracovníků z těchto důvodů, holt to bude muset začít řešit. Ať už nabídnout víc (aby se lidem dál vyplatilo k němu dojíždět), nebo jim třeba zajistit firemní svozový busy, zaplatit měsíční kupóny na veřejnou dopravu, atd… Domluvit se s městem a přispět na dobrou cyklostezku k fabrice (a zajistit slušný hlídaný stojany, třeba nabídnout… Číst vice »

Jan Sova

Potřebuji nutně vybudovat cyklostezku k zaměstnavateli a zajistit sprchu po dojetí. Mám to 28,5 km.

Stanislav

V ČR se ročně spotřebuje cca 7,5 mld ltr pohonných hmot. Při zvýšení ceny o 1 Kč na 1 ltr je to cca 1 mld Kč na DPH. Zvýšení ceny z 35 na 40 Kč znamená že stát vybere na DPH o 5 miliard víc. Za současné situace kdy se cena zvýšila prozatím o cca 10 Kč na 1 ltr by bylo fér aby stát peníze dopravcům vrátil třeba formou dotace nebo kompenzace. Bylo by nanejvýš hanebné aby stát na současné situaci profitovat.

Jan Sova

Problém je v tom, že peníze navíc, které stát vybere, bude muset dát na jiné položky, neboť nízkopříjmová skupina brzo nebude mít na potraviny. Tj, rozpočtové tlaky odjinud na sebe nedají dlouho čekat.

Vlasta

Proc je nafta dražší když je snížena spotrební dan o 1kč/l ??

původní Jakub P

Afaik protože rafinerie jsou nastaveny na nějaký poměr výroby jednotlivých produktů. Nemůžou si říct teď pojedu jenom naftu, zítra jenom benzín, pozítří dopoledne jenom letecký palivo a odpoledne zase naftu, atd. Takže k nějakýmu objemu nafty vždycky vyroběj i daný množství benzínu. A pokud je po naftě o dost větší poptávka, než po benzínu, může být samozřejmě dražší (navíc litr nafty myslím obsahuje víc energie než litr benzínu). Nižší spotřební daň na naftu byla způsob, jak přirozeně vyšší cenu nafty dostat pod cenu benzínu, protože to tak politici chtěli (respektive spíš chtěli, aby dálkový náklaďáky a busy tankovaly radši u… Číst vice »

Miloš

nejenom dopravce takové fronty na pumpě a to je za 43 CZK

Miloš

To je masakr ty ceny,zkurvená Putinova válka,to se bude vše zdražovat benzin za 60,pivo za 80,chleba za 100,ceny plynu letí nahoru

Y.K.

Aby to cestující nebrali jako prostě další zdražení a byla i reverzní cesta, možná by mohli účtovat “palivový příplatek”, který by třeba stanovovalo MD (pro dopravu v závazku). Nějaký index..

Protože válka asi hned neskončí (i když bych byl rád pro opak), sankce mohou přitvrdit a koneckonců i Vladimir může zavřít kohouty v rámci tlaku na Evropu a pak by cena letêla raketově vzhůru. Zatím je to jen taková ukázečka našeho slabého místa.

toor555

Soukromníci vysoutěžili dopravní obslužnost na hraně nákladů,se zdražením nafty nebo zvyšováním mezd řidičů nepočítali, a teď budou vydírat. Stát má mít veřejnou dopravu zajištěnou vlastní dopravní firmou . Ze strategických důvodů, v případě války, přesunu vojska , živelné pohromy, atd. Na soukromníky nelze spoléhat.

zdeněk

Co to je za blbost? Strategický je snad skoro všechno, kromě dinoparků, akvaparků a sjezdovek. To se můžem rovnou vrátit o 40 let zpět. No ono to tak stejně asi dopadne.

Jiří Kocurek

Že těch soukromníků jezdí pomáhat desítky. Běžte si raděli za roh naliskat.

xyz

Při povodních či tornádu nezajišťovaly např. odvoz sutin či návoz stavebního materiálu vozidla soukromých autodoprav? 🙂

Mimochodem, ceny PHM, jakož i mzdové tarify, jsou v kontraktech objednatelů s dopravci běžně uváděny s inflační doložkou, tzn. růst těchto cen je v kontraktu zohledňován.

Problém jen je, když k němu dojde zcela skokově, takže „do příštího dodatku ke smlouvě“ nadále platí předchozí dodatek s „předchozí kalkulací“.

Horal

Ono dopravcům městským náklady nerostou. Člověče kde žijete.

rozinka

Už se těším na váš komentář, až budou chtít doplatek na naftu ČD.

Klabavátor

Chápu, že pro závazkovou dopravu je to blbý, ale pro komerční dopravu je to přeci jedno – podmínky jsou stejné pro všechny, tak zákazník holt bude muset akceptovat zdražení.

Expardubák

Milé děti, takhle vypadá globalizace. Jednomu magorovi rupne v kouli a odskáčeme to všichni…

O.K.

To jo, škoda, že tu nemáme lokalizaci. Těžili bychom si vlastní ropu a jezdili bychom… no akorát do (však víte kam).

Jan Sova

My těžíme vlastní ropu.

Jiří Kocurek

Ano, takhle vypadá „globalizace“, když bojovníci proti globalizaci nedovolí postavit záložní potrubí odjinud a tlačí na jediného monopolního dodavatele.

Miloš

až se rusové vzdají a složí zbraně zase benzin zlevní

Rossec

Hnusné využití situace, Nejsou současné ceny za ropu s dodáním v dubnu, květnu?

rozinka

Doporučuji přečíst si aktuální cenu na benzínkách.

axon

mám benzínku přímo na dohled a už zdražili potřetí ale cisterna tam poslední přijela před týdnem!

rozinka

To je možné, ale za to nemohou dopravci.

Jiří Kocurek

Státní zásoby hmotných rezerv nejsou bezedné. Takže berte zdražení jako reakci na potřebu snížení spotřeby. Je to hnusné, ale stěžujte si v Kremlu. Tam kdosi podepsal rozkaz k invazi.

Miloš

Covid,nyní Ruská válka,benzin stále zdražuje a v Polsku také?

Petr

Tohle mě taky fascinuje. Navíc to zdražení např. u benziny moc nekoresponduje s nárůstem na trzích a měnovým pohybem koruny. Prostě si zvyšují marže a za to bych je začal pěkně regulovat…

Tomas

Spis si delaji financni rezervy v predstihu na to, ze pujdou ke dnu. Spotreba pohonnych hmot velmi vyrazne poklesne. Pozitivni dopady: Na nakupy uz se bude chodit pesky nebo na kole. Do prace na kole nebo verejnou dopravou.
Benzinky v ramci snizovani nakladu asi budou hromadne prechazet na samoobsluzny rezim, aby neprisly o klientelu. Srovnejte cenu klasicke benzinky a samoobsluzne. V mem okoli to jsou rozdil 2Kc/litr.

Paja

Nevšiml jsem si že by samoobslužná Benzina byla levnější než obslužná. A když tak velmi kosmeticky.
Když tankujete u pumpy která má přes den obsluhu a v noci automat, platíte jedny peníze.

Miloš

hnusná válka Putina

Miloš

Někde už benzin za 51!!

Igor

U nás „jen“ za 47.

Georg

to bydlite v drazdanech, nebo nekde v blazinci, ne?

https://www.mbenzin.cz/Ceny-benzinu-a-nafty

Igor

https://www.mbenzin.cz/Ceny-benzinu-a-nafty/Pribor/AB-Oil-Mistecka/18526
Nebo jen neumíte hledat no…
A jinak lidem, co píšou na vaši stránku nevěřím, není to provozovatelem potvrzená informace. Ta je zde https://www.aboil.cz/

Miloš

nafta premium

zdydy

o to se má starat FIALA A JEHO SLEPENEC, povídal že má všechno pod kontrolou. Akorát mlátí hubou, má řešit energie a palivo.

Y.K.

A jak to má vyřešit? Ohnout ropovod do Emirátů?
Spousta lidí pořád nepochopila, že situace na Ukrajině se nás opravu týká, jen to má nějakou setrvačnost.

ABC

Tak to musí vedět on když to tvrdil, ne.
Spousta lidí akorát plácala hubou jak náklady ochotně ponesou… teda když se ještě nic nedělo. A to ropa a plyn stále ještě tečou.

původní Jakub P

A spousta lidí je taky nejspíš ochotně ponese, a/nebo se zaříděj tak, aby snížili svou spotřebu. Samozřejmě ne všichni, někteří budou nadávat, pravděpodobně nejvíc těm, kdo za to vůbec nemůžou. A někteří budou řvát, protože mylně považují zbytečné pálení levného benzínu za své základní lidské právo. A na další ta situace (zejména růst cen energií a základních potřeb) skutečně dopadne velmi tvrdě (a bude na těch, kdo si to budou moct dovolit, aby jim pomohli)… Jako v každý krizi.

ABC

no a když nepomůžou tak to od nich stát ochotně přerozdělí sám

rozinka

Tak má spoustu nástrojů. Může snížit spotřební daň nebo DPH. Zvlášť u DPH by to bylo teď namístě, ta se počítá v procentech a při jakémkoliv zdražení se tak zvýší i vývar státu z jednoho litru. Schodek rozpočtu se dá řešit třeba zabavením neoprávněných dotací do Agrofertu.

milan

Jo ma vše pod kontrolou?? proto posilaji naftu a benzin na ukrajinu a našinec nema narok na dotovani sřeho by potom rozdavalya??

Y.K.

Takhle sobeckou malost a zabedněnost jsem teda neviděl už dlouho. Chápete, že když padne Ukrajina, jsme další na ráně? “Skromné” ultimátum Putina z předinvazní fáze, stáhnout veškeré zbraně a jednotky NATO ze států východní Evropy (to jsme my, bývalý východní blok) to dosti podtrhlo.

Otakar

Ani ne 12 hodin jízdy odsud zuří válka, lidé umírají a vy tady řešíte Fialu, který za to nemůže? Být tam Babiš, tak by byla situace jiná? Vytáhněte si tu koblihu z hlavy, protože vám z uší teče marmeláda.

Miloš

benzin vem čert za rohem zuří válka

Jiří Kocurek

Samozřejmě že byla jiná. Byl by tam Babiš a ten by s dvojministrem osobně objížděl čerpací stanice a všem se v televizi ukazoval, jak to řeší. Ceny… by na Babiše nereagovaly.

rozinka

A mohl by začít na své benzínce na D1 v Průhonicích, aby všem ukázal jaký to je lidumil!

Pavel

Bylo by fér, aby se o nárůst ceny podělili rovným dílem cestující v ceně jízdenek, veřejní objednatelé v ceně placené za kilometr, dopravci ve snížené marži a stát formou daňové úlevy a/nebo dotace. Krach dopravců nikomu nepomůže.

Jožka Priblinec

Jsou lidé, kteří jen díky cestě do práce jsou v mínusu. No jo, x let tady chcaly peníze přímo z nebe, kdo si neudělal rezervy tak je v háji. To je hold život, čeká nás nejtěžší období za posledních 100 let. Jen ti nejlepší a nejšikovnější neztratí životní úroveň

Miloš

chodím pěšky

Georg

za poslednich 100 let? bude menova reforma? zase prijdou rusaci? bude se vyhanet 3 miliony lidi? bude se znarodnovat a „pozemkove reformovat“?

Josef Petrák

Zrovna veřejná doprava je obor, kde se nějaké vaty dělají dost těžko. Nízké marže, věčně zoufalé cashflow, když díky slevám tak 50-60 % peněz chodí měsíc po odjetí spojů, ale FA na náklady chodí hned a ještě to mýto a nádraží vysávají hezky průběžně a znatelně. Po dvou letech Covidu, kdy Vláda co 2-3 týdny měnila podmínky a zakazovala 2/3 cestujícím cestovat, nebo brala důvod kamkoliv jezdit, ale zároveň očekávala, že dopravci budou jezdit, … jsou ztráty obrovské.

ABC

a když budete dělat vatu tak budou chytrolíni plácat že veřejná doprava se nemá dělat pro zisk a nejlépe by jí měl dělat jen státní dopravce

Jiří Kocurek

… a stát měl regulvoat cenu benzínu. A případně zdražit telefonování, aby cena benzínu nestoupla. Nebo cukr zdražit – a v zabedněnosti nadávat obchodníkům, že zdražili cukr, když jim to stát přikázal, sami po tom volali.

rozinka

A jedním dechem dodají, že do ČD se má nasypat takové množství peněz, které si řeknou, i kdyby na nic jiného nebylo.

František

Neni nad to hnedka behem 48 hodin zdrazit palivo jiz sedici v nadrzich pod pumpou. Stoupajici ceny ropy atd. se snad tykaji kontraktu k plneni mozna az za pul roku … ?
Ale zpetne zlevnovani pak pujde po mikrokruckach …

původní Jakub P

Jinými slovy, dodavatelé paliv se chovají zcela standardně a stejně, jak se v minulosti chovali při jakýchkoli výkyvech cen.

František

A pro stat take dobre – preci rikaji, ze lidi nasyslili behem covidu milardy na uctech a ty je nutne jim vzit. Se zvysujici se cenou na pumpe roste pravdepodobne i spotrebni dan a DPH, takze pro statni hydru take dobre. Dale nekteri nebudou mit na palivo, takze se bude mene jezdit = idealni pro naplnovani eurozavazku ze Zelenyho Nestesti …

původní Jakub P

Spotřební daň z paliv není procento z ceny, ale platí se pevná částka z litru PHM, takže ta je (u daného typu paliva) stejná, ať je cena jakákoli. Na to ostatní nemá cenu reagovat.

xyz

U spotřební daně pravdu nemá, ale u DPH ano.

DPH z ceny (bez DPH) 30 Kč/l činilo 6,30 Kč.

DPH z ceny (bez DPH) 40 Kč/l činí 8,40 Kč.

Zde stojí za vypíchnutí, že DPH se počítá i z té části ceny, která je tvořena spotřební daní. Jde tedy o „daň z daně“.

původní Jakub P

Jo, DPH je procentem z ceny. Proto jsem ho také opravoval jen u té spotřebky, která není. Na druhou stranu pokud jde o dopravce a jejich firemní zákazníky, očekával bych, že neplátce DPH tam bude velkou výjimkou. Takže tam DPH taky moc roli hrát nebude. Leda snad u zboží, kde doprava tvoří většinu jeho ceny. A u toho by nárůst cen za dopravu mohl pomoct ke konkurenceschopnosti lokální produkce, kterou není potřeba vozit na tak velké vzdálenosti. Což může být ve výsledku i dobře.

Georg

ve vlacich i autobusech je stale mista docela dost.

Martin

Nechápu mínusy, asi od jsou od loupežných pumpařů.

Andrej Veliký

Tohle je situace kdy by měl stát zasáhnout proti spekulantům (kteří teď panikaří aniž ny k tomu byl skutečně dobrý důvod) a začít to dočasně regulovat. Sorry jako.

MHD

Spekulant je ten, kdo levně nakupuje a dráze prodává. Ne ten, kdo si ze strachu udělá větší zásobu.

Tomáš679.2

Spekulanti? Tím myslíte koho? Kdo zvedne cenu hned jak se něco šustne?

czhunter

Ne, protože to je čistě populistický krok.

To ať si dělají v Maďarsku, kde si zcela čistě, transparentně a dobrovolně zvolili populistickou vládu.

Aktuální česká vláda od počátku říká, že populistická není, proto takové věci rozhodně nemá dělat.

MAXIMÁLNĚ může dočasně snížit spotřební daň z paliv (protože plánovaný zisk z paliv si víc nahrabe už z jejich DPH)

czhunter

Já vím – proto to píšu.

Z pohledu maďarské – zcela neskrývaně populistické vlády – je to správný krok.

Z pohledu současné české vlády, která se proti populismus jasně vymezovala by to byl špatný krok.

Georg

skvelej napad, volat po nedostatku benzinu.

Jiří Kocurek

Jakože zdrtit zemědělce, kteří si nakupují zásoby na jaro, tak aby už nikdy nezasadili? Tak to by z vás měl Vladimirovič radost.

rozinka

Andrej to asi myslí tak, že předotovaný Agrofert na naftu bude mít vždycky.