Letecké společnosti Letectví

Ryanair odsunul plány na 200 milionů cestujících ročně kvůli chybějícím 737 MAX 200, překvapil ziskem

Boeing 737 MAX 200 v barvách Ryanairu. Foto: Boeing
Boeing 737 MAX 200 v barvách Ryanairu. Foto: Boeing

Největší evropská letecká společnost posunula své plány přepravit 200 milionů cestujících za jediný rok. Podle původní strategie měl Ryanair dosáhnout této mety v roce 2024, aktuálně ji až o dva roky posunul.

„Kvůli zpoždění v dodávkách nových letadel 737 MAX 200 očekáváme splnění tohoto cíle nejméně o rok až dva, tedy ve finančním roce 2025 nebo 2026,“ uvedl Ryanair v prezentaci výsledků za poslední čtvrtletí (Q3 v případě finančního roku Ryanairu). Ryanair očekává dodání letadel 737 MAX 200 až v září nebo říjnu letošního roku. Firma znovu vyjádřila, že jde o letadlo, ke kterému má plnou důvěru především díky vyšší kapacitě a nižší spotřebě. „Až ho budeme mít, změní náš byznys na příští dekádu,“ tvrdí Ryanair ve zprávě pro investory.

Ryanair v posledním čtvrtletí loňského kalendářního roku překvapil ziskovým hospodařením, poslední tři měsíce bývají přitom pro evropské dopravce s výjimkou vánoční špičky většinou ztrátové. Vydělal 88 milionů eur, rok před tím prodělal za stejné období 66 milionů eur. Počet cestujících stoupl o 6 %. Za celý loňský kalendářní rok se Ryanair stal největší leteckou skupinou v Evropě podle počtu cestujících.

Firma vysvětluje zlepšení výsledků lepšími prodeji především pro období na konci roku, díky kterému tržby stouply o 16 %, průměrná cena letenky o 9 %. Dále výrazně rostou příjmy z prodeje doplňkových služeb, od přednostního nástupu po možnost vzít si s sebou větší zavazadlo než jen to, které se vejde pod sedačku. Tvoří už 37 % celkových tržeb, meziročně příjmy z těchto služeb stouply o 28 %.

Podle Ryanairu je za očekáváním především provoz značky Lauda, která působí hlavně na rakouském trhu. Důvodem je cenová válka zejména na vídeňském letišti. Ryanair ale její byznys dál posílí: místo současných 23 airbusů A320 bude mít Lauda v letošní letní sezóně 38 letadel, především díky růstu ve Vídni a nové základně v Zadaru.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Adam H
Host
Adam H

Moc služeb, které cestující teoreticky nepotřebuje (odbavené zavazadlo, konkrétní místo k sezení, i ten příručák) už zpoplatnit asi nejde. Uvidíme co bude další krok 🙂 Netvrdím, že mi to takto nevyhovuje, protože cenu letenky si prostě poskládám sám, ale i tak mě zajímá další krok 🙂

Nezávislý
Host
Nezávislý

mně by se líbil poplatek za přednostní výstup 🙂

Miroslav
Host
Miroslav

„Dále výrazně rostou příjmy z prodeje dodatečných služeb, od přednostního nástupu po možnost vzít si s sebou větší zavazadlo než jen to, které se vejde pod sedačku.“

Jedná se o jednu a tu samou službu, nikoli o dvě různé, jak je možno chápat. Služba se jmenuje Priority boarding & 2 Cabin bags

Jen tak
Host
Jen tak

nikoli.

zapominas, ze jsou i dalsi moznosti, jako “10 kilo checked bags” apod.

Adam H
Host
Adam H

Právě že „checked“, ne „cabin“. Tudíž výše zmíněná citace platí pouze pro „cabin bag“ a jde tedy o jednu a tu samou službu.

„Non-priority customers who wish to bring a second larger wheelie bag (10kg weight) must purchase the 10kg Check-in Bag.“ – sice jej můžete odevzdat na gatu, ale přijít si pro něj musíte na pás.