lot
Letecké společnosti Letectví

Ryanair je po třech letech znovu největší evropskou aerolinkou, Lufthansa rostla pomaleji

Letadla Ryanairu a Lufthansy na letišti ve Frankfurtu. Foto: Lufthansa
Letadla Ryanairu a Lufthansy na letišti ve Frankfurtu. Foto: Lufthansa

Pravidelně vyhrává různé žebříčky neoblíbenosti, podle počtu cestujících se ale  irský Ryanair loni stal po tříleté pauze největší aerolinkou v Evropě. Porazil skupinu Lufthansa Group, která sice zaznamenala také rekordní počet přepravených pasažérů, rostla však výrazně pomaleji.

Ryanair oznámil přepravní výsledky už minulý týden, Lufthansa Group včera.

Ryanair loni přepravil 152,4 milionů cestujících, meziročně o 9 % více. V absolutním vyjádření je to nárůst o více než dvanáct milionů pasažérů. Ryanair si přitom postěžoval už dříve, že růst mohl být ještě vyšší, kdyby měl od poloviny roku první letadla 737 MAX. Ta stojí zatím uzemněná a dopravce je ani nepřevzal.

Lufthansa Group loni rostla podstatně pomaleji: přepravila 145,2 milionu cestujících, o 2,3 % více než v roce 2018. Statistiky za jednotlivé aerolinky pod skupinou Lufthansa ukazují značně rozdílný vývoj: Eurowings včetně Brussels Airlinase zaznamenaly pokles o 1,4 %, ostatní značky zaznamenaly mírný růst. Jen za prosinec spadl provoz Eurowings o více než sedm procent. Swiss vykázaly růst o 4,7 %, Austrian o 5,1 %.

Ryanair se na pozici největšího leteckého dopravce vrátil po třech letech. Jeho náskok od ostatních se dál zvyšuje. Skupina International Airlines Group loni přepravila 118,2 milionů cestujících, Air France – KLM 104,2 milionu cestujících.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vláďa

A kde je Smartwings / ČSA?

marty-t2

Autor článku zapomněl ještě na jeden fakt – kdyby nebyly problémy s Maxy – byl by asi rozdíl přepravených pasažérů ve prospěch Ryanairu ještě výraznější. Ryanair měl dostat na podzim relativně více nových letadel než LH nebo KLM/AF… A chybějící letadla – to je teď jeho problém č.1 – podobně jako u jiných co objednávali Maxy. Jediný kdo tak může růst je jeho dcera Laudamotion, která provozuje porůznu za draho (neboť ta necelá tisícovka Maxů prostě trhu chybí) sesbírané Airbusy (nové dnes objenané by byly nejdřív za 3-4 roky)…

Nicky

Ryan není až tak sociální aerolinka jak na první pohled vypadá – na linkách kde nemají konkurenci nebo dostatečnou kapacitu mají mnohdy ceny mnohem vyšší než by člověk očekával. A těch 10 euro v akcích bývá vyváženo i 250 euro za let v rámci vnitřní Evropy.

Adam H

Nebo v létě k moři kde nemají kapacitu jak VIE-PMI. Otočka za 300 euro žádný problém 🙂

Y.K.

To se snad každému soudnému nabízí. 10x189PAX, takže za necelé 2000 Euro asi těžko zaplatí několik tun paliva, přistávací poplatky, platy posádky a režie společnosti a amortizaci letadla. Někdo holt draho letět musí. 🙂

Vítek

No ale lidi vidí v médiích a jinde jen ty ceny za deset éček a vlastně celý Ryan je v očích většiny lidí ta ultralevná varianta jejich cesty. A to se Ryanu líbí.

Adam H

Ryanair je něco jako McDonald’s a KFC. Podle diskuzí by člověk řekl, že tam nikdo nechodí, nikdo by to do huby nenacpal, ale očividně prosperují. To stejné Ryanair. Nikdo by s nimi neletěl, je to šrot, je strach tam sednout, jsou to vyděrači a nikdo by s němi, stejně jako s Smartwings, nikam neletěl.

Přitom Ryanair je prachsprosté MHD. Člověk nasedne na jedné zastávce, vysedne na druhé a nečeká 5* servis, nečeká za peníze, které dal za letenku víc, než že jej někdo převeze z místa A do místa B.

Apex

V zásadě nelze než souhlasit, jen s tou poznámkou, že pokud jde o RYR, tak jeho úspěch jde z významné části za hloupostí regionálních letišť a regionů, které jeho lety kdysi začaly významně dotovat a dodnes v tom pokračují… tim nechaly vyrůst RYR do takové velikosti a tržní síly, že dnes, kdo neplatí, tam RYR nelétá…a to se jim to pak prodávají levné letenky, když jim to jiní platí….

Adam H

Přesně tak. Pak to zachází tak daleko, že například Wizz chtěl dotaci na linku, která byla v kladných číslech… Pro mě je na cesty po Evropě hlavní plus to, že si můžu cenu letenky složit. Zrovna v pátek letíme do Londýna a kupoval jsem letenku + místenku, na konci ledna letím s Laudou do Porta a kupoval jsem letenku + místo + standardní příručák. Proč bych měl platit za 23kg odbavené zavazadlo a standardní příručák u každého letu když to nepotřebuji. Další věc je, že u těchto nízkonákladů, troufám si říct, si valná většina lidí nedokáže spočítat, že Paříž je… Číst vice »

Přemek

Však ten letecký socialismus brzy skončí. Dotace jsou cesta do pekel.

GPGP

Z vás musí mít příroda a klima radost 🙂

Radim

CDG je primo v centru Parize? A RER jezdni snad zadarmo?

Kubrt

To máš jako s televizí. Tu buď lidi vůbec nemaj, nebo maj ale nekoukaj, případně koukaj jen na dokumenty na ČT 2. Záhadou je, kdo teda živí ty komerční televize. Lidi se zkrátka rádi stylizujou jako lepší, než jsou.

GPGP

Ryanair dost devalvuje kvalitu let. dopravy a tím dělí lidi na chudé a bohatší.
Člověk který má vyšší roční příjem si chce volno užít se vším všudy a tímto MHD by nikdy neletěl 🙂

Petr Whatever

Jj, zatímco first class je úplně pro každého…. 🙂

Apex

No, počet přepravených cestujících tuto tezi zdaleka nepodporuje….

Martin V.

Já bych neřekl, že devalvuje kvalitu. Můžete se na to podívat i tak, že těm chudším zpřístupnil cestování letadlem. A to buď přímo levnými letenkami, nebo jak se tu píše i nepřímo, protože konkurence trochu zlevnila a začala být pružnější v nabídce.

Vojtechh

Souhlas, Ryanairem bych letel jen kdyby opravdu nebylo zbyti. Pokud clovek pripocita ruzne nesmyslne poplatky za vyber mista, pripocte dobu cestovani na nejake pofiderni letiste, ktere muze byt nekdy jako v pripade Frankfurt Hahn uplne jinde a zridkakdy tam vede smysluplna doprava, zvazi discomfort dany tim, ze se nastupuje autobusem a po schudkach, ne rukavem, spokoji se se sedadlem bez kapsy, tak ta sleva za to nestoji… Navic ano, zdevalvoval dopravu. Driv normalni prepravci meli v cene obcerstveni a zavazadlo.

Tom

já Ryanairu děkuji. Často může člověk letět jinou a příjemnější společností stejnou trasu za podobnou cenu. S Ryanem (Wizzairem) létám nerad, ale na trasách, kde létá, umravní ostatní aerolinky.

Adam H

Jak píšu výše – když si člověk uvědomí, že není letiště v Paříži/Římě/Londýně/Milánu/Oslu jako letiště v Paříži/Římě/Londýně/Milánu/Oslu tak ta cena už nakonec může být stejná. Ale zas pak nemůžete psát low cost rady „do Paříže za 259“ 😀

Radim

To je fakt, treba ze STN jste v Londyne rychleji nez LHR.

Vojtechh

Jo, to by me zajimalo, jak? Heathrow Express nema casove konkurenci. Picadilly line zase je bez prestupu, takze mozna nekam na sidliste mezi Pakose a Polaky…

Radim

City je sidliste s Paki a Polakama? Nez se clovek vymota z LHR tak je z STN davno v Londyne.