Ryanair končí s linkou z Brna do Berlína. Prodával už letenky na léto, skončí ale v březnu
Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště Brno
Letos v dubnu zavedené letecké spojení z Brna do Berlína skončí. Letecká společnost Ryanair potvrdila, že s koncem zimního letového
Ja vubec nechapu kaj ti ludě furt litaju…lepši by zrobili kdyby seděli v chalupě na dupě, cosik si povykladali nebo pouklizali ten bordel po lesach a škarpach, kery se tam vali, misto toho se furt rajzuje až je z teho v letě vedro na zdechnuti..či jen ja sem taky divny že nikam nelitam..
A opět stejná písnička. Spadová oblast, velké město a pokus číslo 259 a opět nevyšel. Ostrava, Brno, Pardubice….vystavní skříně.
Berlín, čí pokus 259 ?
Při nasazení B-737-800 se dalo čekat, že linka bude generovat ztráty a že brzo skončí. Letadlo s třetinovou nebo čtvrtinovou kapacitou by bylo pro tuto linku přiměřené
S takovým (malým) letadlem se nikdy nedostanete na náklady, které by umožňovaly dát low cost ceny letenek. A navíc, obsazenost nebyla problém.
ono obsazenost fakt nebyla problem… kdyz tam lili letenky za 5 stovek. to si spousta lidi rekne “tak se máňo do toho berlina podivame”.
kdyby dali letenku za (aspon) nakladovou cenu, tak to letadlo zeje prazdnotou
Myslím, že s linkou do Španělska by udělali lepší. Svého času to byla Girona, která byla populární.
Škoda. Bylo to za tu cenu super zrychlení cesty do Německa. Asi potrebuji letadlo jinde.
tak asi to bylo ztrátové ne? 259 korun za let z Brna, vždyt vak z Ostravy do Prahy je dražší :)))
ta cena byla nizka proto, ze tim nikdo nelital.
zrusili to ne kvuli letadlu, ale kvuli tomu, ze ta linka kupila jen ztraty.
No tak snad už i na kraji pochopí, že centrální plánování je blbost a pokud bude linka obchodně zajímavá, tak dopravce přijde sám.
… což znamená, stejně jako v případě dalších regionálních letišť, že za současných podmínek nepřijde nikdo…
Par čísel pro zajímavost a jako potvrzení, ze obsazenost na úrovni 95% a více neznamená vubec nic….
Ta linka je z ekonomického hlediska totální fiasko. CASK na úrovni 2,53 Kč (náklady na sedačku a km), výnosy 1,53 Kč… Průměrný výnos na cestujícího v jednom směru jen kolem 430,00 Kč. Ani jednou se linka nepřiblížila break even, na každém cestujícím prodělávali přes 260,00 Kč. Průměrná zisková marže -60%. Divím se, že to vůbec nechají dolétat do konce sezóny.
Však taky význam té linky byl hlavně pro nějaký přesun strojů mezi huby, ne? Asi přeplánovali oběhy na letech z Brna tak, že to není třeba.
v brne se mezi huby era netocila – vracela se tam, odkud priletela… takze o zamene letadel mezi huby to nebylo.
Mohu poprosit zdroj vašich informací?
Industry software pro analýzu výkonu linek
Tak mohli prodávat dražší letenky
vy jste se ucil ekonomii jeste za sociku, ze?
A tím pádem by létalo ještě méně lidí.
Docela by mne tedy zajímala kalkulace, dle které se rozhodovali o lince. Jestliže při téměř plné obsazenosti a jimi daných cen jsou tak proděleční, proč do toho vůbec šli? Nebo předpokládali mnohem více letenek prodaných na poslední chvíli za dražší ceny? Více dalších výnosů ze zavazadel apod.?
Nechápu..
Dotace? Přímé či skryté? Ryanair a jeho sociopatický CEO praktikuje vůči zaměstnancům kapitalismus 19. století, ale socialistické dotace bere všemi deseti.
Asi čekali, že ze začátku vyprodají letadlo a po rozlétání budou schopni vyprodat letadlo aspoň občas i za mnohem vyšší ceny. Ale asi není dost cestujících mezi Brnem a Berlínem, kteří by se shlukli v jeden okamžik do letadla pro 189 lidí a zaplatili přitom aspoň jako za cestu vlakem (tedy 1000 Kč nebo víc). Oproti vlaku, který jede 7 hodin, je sice letadlo rychlejší, ale nepobere úsekovou frekvenci. A jeden B737 vydá za tři rychlíkové vozy, což není zrovna málo.
Myslím, že jsem se k postupu leteckých společností při zavádění leteckých linek vyjadřoval v diskusi pod článkem, ve kterém se oznamovalo zahájení této linky. Ale nechce se mi to hledat a tak to zopakuji. Jakkoliv by mělo být logické, že se budou zavádět linky, na které je zpracovaný business case a alespoň základní odhady, jaká bude poptávka a případně ekonomika linky, tak letecké společnosti občas postupují zcela mimo takovou „normální“ úvahu a jejich rozhodnutí je motivováno naprosto jinými, i když z jejich pohledu rovněž validními důvody. V tomto konkrétním případě to vypadá, že RYR měl v daných dnech a časech… Číst vice »
Realita. Malý trh a malá koupěschopnost.
V Brně máte přes rok skoro půl milionu lidí. S aglomerací jižní Moravy ještě víc. Problém je v tom, že nevázaná linka do Berlína 2x týdně nebyla pro nikoho zajímavá. Podíejte se na Bergamo, ta je vytížená solidně. Pokud přijdou s jinou zajímavou destinací, zaplní se to bez problému.
pul milionu lidi noc neznamena… kdyby znamenalo, uzntam davno nekdo lita.
jenpotreba srovnavat (treba s jinymi regiony) i strukturu obyvatelstva, jejich prijmy apod.
(a pak samozrejme, nenavazna linka do berlina je blbost)
Jako laik bych se chtěl zeptat, proč zrovna Bergamo je solidně vytížené?
Jestliže letadlo bývalo obsazené v průměru z 95%, malým trhem bych moc neargumentoval.
Jenže tak to nefunguje. Oni potřebují převis poptávky, aby část kapacity mohli prodat za vyšší ceny. Pokud mají sice jen tak tak plné letadlo, ale všechny letenky za 260 korun, tak je to čistá ztráta.
LF 95%? Zdroj?
Já v létě párkrát BRQ – SXF letěl a letadlo bylo obsazené aspoň na 95%. Ale za letenku jsem teda nikdy 260 Kč neplatil, vždy byla za 129 Kč
Schválně jsem naklikal zítřejší (sobota 30.11.) odlet BRQ – SXF, cena základu mi vyjela 906 Kč, před chvíli tam bylo volných 33 míst.
V čem je krok Ryanairu „překvapivý“, když většina letů se dá koupit i den před odletem za 10 éček, což o (ne)výdělečnosti dané linky mnohé nasvědčuje.
Otázka nebyla zda, ale kdy.
Může nám to třeba být líto, ale pokud to letadlo létalo poloprázdné, letenky stály 10€ a na tak krátkém letu neměli ani dodatečný příjem z jídla na palubě a jiných placených služeb, pak se není co divit. Kdykoli jsem se ze zvědavosti díval na cenu této letenky, tak 20 € v jednom směru byla nejvyšší cena v základu. To se nemohlo rentovat.
Letadlo létalo poloprázdné? Jinde se operuje s obsazeností 95%, já si pamatuju vizuálně plné letadlo.
Jo, to jsem také četl. Pak ale nejde dohromady, když je load factor skoro 100%, proč je letenka celou dobu tak levná. To není běžná praxe Ryanu.
To je jednoduché, snaha nevozit vzduch a využít kapacitu. Stejný problém měl Berlín z BTS. Plná letadla, ale za minimální ceny… prostě na poslední chvíli si lidi za pár € koupí výlet, který by ale nekoupili, pokud by měli zaplatit třeba 45 € za jednu cestu, což je přibližně náklad letu na jednu sedačku z Brna do Berlína.
Kéž by zase nějaká nízkonákladovka začala létat PRG-SXF. Na vlaky se časově nedá vůbec spolehnout a autobusy jsou přímo na letiště poslední dobou pěkně mastné. S Easyjetem se to minulý rok dalo bez problémů pořídit za 5 stovek, párkrát jsem s tím letěl i přímo do Berlína.
za par stovek to bylo proto, ze tom nikdo nelital.
linka praha berlin je nesmyslna. pro p2p je to moc blizko a hub to neni… takze spis nic, nez moc.
Bude to krásné, jestli si v Čechách jednou budeme moci říct, že 350 kilometrů je moc krátká vzdálenost na letadlo. Ale bohužel, infrastrukturu máme takovou, jakou máme, a i 350 kilometrů je letecky při započítání cest na letiště a všech prodlev rychlejší než autobus nebo vlak.
No jo, ale zase ten vlak jede každé dvě hodiny, jiní to jezdí autem, busů kopec, k tomu udržet ekonomicky fungující leteckou linku nebude zrovna jednoduché, časový rozdíl není nijak strhující.
Přesně! Není důležitá jenom doba jízdy (letu), ale i průměrné čekání na odjezd (odlet), pokud mám program něčím vázaný (příjezd do destinace před XX:XX, odjezd v výchozího místa nejdříve v YY:YY). U vlastního auta je to nula – jede, když otočíte klíčkem. U vlaku s taktem 2 hodiny je v průměru hodina. U letadla jednou denně pak 12 hodin. Kdo je flexibilnější, ten má výhodu (ale obvykle zas není ochoten tolik platit).
Praha-Berlin je vlakom za cca 4 hodiny. Lietadlo realne usetri mozno 30 minut, naozaj to niekomu stoji za celu tu pakaren ktorou je lietanie? Radsej si kupim prvu triedu vo vlaku a mam uzasny komfort, namiesto buzeracie na letisku a tlacenia sa v pidisedadle v lietadle kde do mna laktami bucha spolucestujuci. Nehovoriac o tom ze doprava z/na letisko je tragicka ako na PRG, tak na TXL.
První třída za cenu 2 letenek ..
je nutne si uvedomit, ze cena na te lince byla tezce podnakladova … o
Blbosr
350 km je Praha je Plzeň − Ostrava vzdušnou čarou. Že tam toho lítá. Věřil bych nějaké ty ULL v osobním vlastnictví.
Oprava: 50 km je Plzeň − Ostrava vzdušnou čarou.
Ech… 350 km je Praha je Plzeň − Ostrava vzdušnou čarou. A to piju čaj…
Tak zřejmě ani napotřetí…
Útěchou Brňanům může být, že s Austrian se do BER dostanou již v létě novou A220, samozřejmě z nedaleké VIE. A neprohloupí ten, kdo si dokoupí jejich teplé jídlo, kuře na paprice je excelentní, podávané na porcelánu i v economy.
srovnavat feeder linku austrianu s ryanairem z brna muze jen… expert 🙂
Nesrovnávám milé JeNTak, pouze konstatuji, že Jihomoravané nejsou bez leteckého spojení s BER.
Jenže ta Vídeň je z Brna 150 km daleko. Autem cca 2 hodiny jízdy, pokud člověk netrefí špičku na A23. Většinou létám z Vídně ráno kolem 7:00 a pokud se chci na letiště dopravit hromadnou dopravou, tak se tam včas dostanu jedině Regiojetem (bus) ve 2:30 od Grandu, příjezd kolem 5:00. Takže odchod z domova v 1:30. Kéž by konečně začal z Brna lítat nějaký spolehlivý feeder na nějaké velké evropské letiště.
než dojedou do vídně, dostanou se na letiste, odletí, budou tam vlakem pomalu dvakrát.
JEnTaK od oka – cesta vlakem trvá cca 7 až 7,5 hod z Brna většinou s jedním přestupem v Praze.Odhlédneme-li od toho, že Jihomoravané jsou i cestovatelé ze Znojma, Břeclavi a okolí, kteří to mají do Vídně blízko, tak z Brna veřejnou dopravou to na letiště ve Vídni trvá cca 2 hodiny. Austrian létá do německé metropole 7 x denně, doba letu trvá 1 hod 15 min.+ 45 minut před odletem. A pak z TXL 30 minut autobusem nebo taxi do centra. Je tam úspora cca 2 hodin. Lepší než drátem do oka, že milé JeNtaK
Zrovna zitra vyzkousim. 🙂 Jinak se nedivim, nejlevnejsi letenky se daji nekdy sehnat i par dni pred, asi to tolik netahne, skoda…
Pokud musel dopravce nabízet letenky za cenu uvedenou v článku, je logické, že na ni neměl zájem a s letním letovým řádem, kdy potřebuje letadla jinde ji ukončil. Moje zkušenost je, že na úspěšných linkách je minimální standardní cena letenky od 1 do 2 Kč za kilometr.
Na začátku jsme leteli za 129
V takovychto pripadech, kdy se rusi linka na kterou jsou jiz prodavany letenky, by se mela vyplacet krome ceny samotne letenky i nejaka kompenzace.
v pripade, ze ke zruseni dojde mene jak 14 letu pred koupenym letem, se kompenzace vyplácí.
Vice než 14 dní, ale má vám rozumíme😉
Podle mě teda „méně, tj. 14,13,12.. atd. tj. čím blíž odletu.. ne?
je to méně…
Nevím, proč vás lidi tolik mínusují. Názor je naprosto oprávněný. Člověk si koupí X měsíců předem letenky, zajistí ubytování a další rezervace v místě pobytu, aby se pak aerolinka špatně vyspala a znenadání zrušila třeba měsíc před odletem let? A jenom vrátí peníze za letenku? Měli by aspoň na vlastní náklady zajistit alternativní lety v obdobné časové poloze. Jinak vše nese na svých bedrech cestující. Buď si musí najít klidně i krátce před plánovaným odletem nový let, což stojí spoustu peněz. Nebo musí vše zrušit, a to kolikrát stojí ještě více peněz, protože spousta rezervací ubytování je předplacených bez možnosti… Číst vice »
14 dní je adekvátní lhůta.
Jo, z traktoru se to snadno pise. :-)))
Ne neni.
Nejen aerolinka. Podobně to dělá třeba úžasný Flixbus. Prodává jízdenky na X měsíců dopředu a pak si hýbe s JŘ jak se mu zachce a o refundaci se s něma musí člověk hádat.
OK, má to svoje cestující, kterým zjevně takový praktiky nevadí. Hlavně, že je to zelený, fialový, nebo bůhvíjaký. Ale je špatně, pokud se z nich stane jediný dopravce a ostatní to zabalí.
Vám někdo drží pistoli u hlavy a nutí vás kupovat letenky/jízdenky měsíce dopředu?
Jako na jednu stranu tento názor lze pochopit, na druhou stranu letecká společnost není stát či instituce, aby něco za každou cenu garantovala, takže zrušit týden předem si třeba odškodnění zaslouží, ale zase „ocuď pocuď“, garantovat jednou zakoupené letenky na věky je taky extrém (myslím jako poskytnout odškodné za zrušení, vrácení peněz za samu letenku je (snad) samozřejmost)
Díváte se na to výhradně svou optikou. Aerolinka také nese rizka a pokud se jí nedaří letadlo naplnit, vozí lidi za podnákladové ceny (doplácí zbytek co oni nezaplatili, ale doprava stála), takže je to spíše tak, že každý nese určitá rizika. Další riziko nejlevnějších letenek je, že náhradní nebudou zdaleka tak výhodné, na druhou stranu někde musí být hranice jak udělat zlom, když chce aerolinka udělat změnu. A zákonodárci se dohodli, že 14 dní je přiměřená doba.
Existují věci jako pojištění pro tyto případy, takže řešení existují.
Aerolinka ma robit zmeny pred tym ako zacne uzatvarat kontrakty. Ak raz uzavrie kontrakt s cestujucim, ma niest dosledky ak ho porusi. Sucasny stav legislativy je absurdny uz len v tej nerovnomernosti – pri vacsine predanych leteniek cestujuci nemoze od kontraktu bez sankcie odstupit prakticky nikdy, ale aerolinka ano a to az do 15 dni pred odletom.
Ako uplne minimum by aerolinka mala mat povinnost riesit rerouting cestujuceho bez doplatku (aj s inymi spolocnostami).
1) ten cstující o tom, ze nemuze letenku zmenit / vymenit, ví předem
2) ta nezmenitelnost letenky je kompenzovaná její absurdne nízkou cenou
nikdo nebrani cestujícímu si koupit letenku zmenitelnou.
Zrovna zde to moc nejde. Ryanair sice nabízí flexi letenku, ale u nich to znamená, že můžete změnit odlet pouze ±1 den, což zde u linky, která nelátá denně, zde nemá smysl. Vrátit nelze vůbec.
Jsou letenky, které mají jiné parametry, jdou vracet, měnit atp. Jenže to nejsou ty nejlevnější. Lidi prostě nemůžou mít všechno, ceny za hubičku a komfort a služby a-la byznys. Pokud přitvrdíte pravidla zákony, aerolinky prostě jen zdraží, vždycky v ceně budou mít zahrnuta i rizika a nemůžete mít všechno najednou.
Ostatní už napsal Jen tak, podmínky jsou známé už v době nákupu.
A v takové Francii mi SNCF na konci října 36 h před odjezdem vlaku poslaly mail, že z důvodu stávky části zaměstnanců vlak ruší a že mi peníze vrátí (jel jsem z Paříže do Hendaye a dále na jih). Nova jízdenka stála o 98 EUR více než původní. Za dva týdny se vracím a 9 h před odjezdem mail, že z důvodu nutných prací na trati vlak ruší. Nová jízdenka (na autobus) stala o 70 EUR více a navíc propadlo ubytování, neboť jsem musel jet okamžitě v noci místo ráno. Takže teď oznámit, že vrátí peníze za letenky zakoupené na… Číst vice »
Suhlasim ze toto by sa nejak malo riesit, je pomerne bizarne ze aerolinka moze od kontraktu len tak odstupit az do dvoch tyzdnov pred odletom bez akychkolvek povinnosti okrem vratenia cestovneho (kym cestujuci pri vacsine cestovnych nemoze ani mesiace vopred). Kompenzacia je overkill, ale minimalne by sa imho mala legislativa mala upravit tak ze right-to-care bude platit vzdy, aj ked pojde o zrusenie viac ako 14 dni vopred.
Kedysi boli nejake iniciativy otvarat 261ku a trochu ju sprisnit, ale v poslednej dobe k tomu neviem nic najst.
Já bych chtěl jen upozornit, že každé takové „pojištění“ (to je to, co požadujete) zvýší ceny letenek – a to o víc, než je průměrný užitek z tohoto pojištění (tj. v praxi i když to nevyužijete nikdy, tak si to zaplatíte vždycky).
Ale to asi víte.
U solidnich společnosti může zrušení letu nebo změna času přijít vhod. Nedávno jsem takto díky zrušení jednoho krátkého přeletu mohl zrušit celou rezervaci a místo HongKongu jet za současné situace radši někam jinam. Druhý příklad: Teď mi posunuli odlet do Málagy o 2 hodiny, a tak jsem si mohl bezplatně vzít let o den dřív, který jsem původně nebral kvůli vysoké ceně. Každopádně je lepší vybírat ubytování, které lze do dvou týdnu před odletem bezplatně zrušit…
Kupování LEVNÉ letenky 3 měsíce dopředu je něco jako investice. A investice nesou nějaká rizika.