ŘVC začne rýsovat první tuzemský zdvihací most přes řeku

Podjezdná výška mostu je dnes zhruba tři metry, což neumožňuje plavbu větším výletním lodím.
Historický ocelový most v Týně nad Vltavou se zčásti přemění na zdvižný, aby zde mohly proplouvat větší výletní lodě. Léta připravovaná akce Ředitelství vodních cest (ŘVC) nabývá konkrétních obrysů, když aktuálně byl vypsán tendr na zpracování projektové dokumentace. Předpokládaná hodnota zakázky je 19,8 milionu korun.
Most v Týně představuje poslední větší zádrhel pro lodní provoz na vodní cestě mezi Českými Budějovicemi a Orlíkem, kterou ŘVC budovalo v minulé dekádě. Řešení spočívá právě v rekonstrukci mostu, po jejímž dokončení bude pole u pravého břehu zdvihací.
Podjezdná výška mostu je dnes zhruba tři metry, což neumožňuje plavbu větším výletním lodím. Po přestavbě by měl mít most ve zdvižené poloze podjezdnou výšku 5,25 metru, a to při nejvyšší možné hladině.
„Stávající spodní stavba mostu bude v co největší možné míře zachována a sanována. Ovládání zdvihu mostu bude primárně dálkové z velínu plavební komory Hněvkovice, a to prostřednictvím pevného optického připojení,“ stojí v zadávací dokumentaci. Vítěz tendru by měl kromě samotného projektu (a digitálního obrazu mostu – BIM) zajistit také stavební povolení a následně autorský dozor.
Práce zahrnou vedle rekonstrukce a úpravy mostu i zbudování podzemního kolektoru pod korytem Vltavy, kam budou přesunuty inženýrské sítě z mostu.
Zdvihacích mostů v poslední době v tuzemsku přibylo, nicméně Týn se stane prvním městem v republice, které se bude moci chlubit zdvihacím mostem přes řeku.
První dva tuzemské zdvihací mosty vznikly v minulé dekádě právě na vltavské vodní cestě, a to v Českých Budějovicích a v Hluboké nad Vltavou. Jde ale o malé mostky, které se neklenou nad řekou, nýbrž nad vjezdy do přístavů v obou městech.
Zdvihací mosty vznikly nedávno také mezi Prahou a Mělníkem, kde přemosťují Vraňansko-hořínský plavební kanál, nikoliv řeku. Zřejmě nejznámější „zdvihací“ most v tuzemsku je železniční v Kolíně přes Labe. Ten je ale jako zdvihací pouze připraven, v nejbližších letech se nepočítá s osazením zdvihací technikou.
Se zdvihacím mostem se počítalo i v Praze při modernizaci plavebního kanálu Troja – Podbaba. Konkrétně se měl zdvihat silniční most na Císařský ostrov v ulici Za Elektrárnou. V soutěži, jejíž výsledky byly vyhlášeny loni v srpnu, ale nakonec zvítězila pevná konstrukce.
Týn tak bude první. V roce 2018 ŘVC náklady odhadovalo na 260 milionů, na žádost o aktualizaci tohoto čísla zatím neodpovědělo.