ŘVC připravuje překladiště Kamýk a Týn. Výbava pro Temelín pojede z Hamburku po vodě

Nadrozměrný náklad se v dolní vodě přeloží na nákladní vůz a převeze nad hráz, odkud bude pokračovat dále po vodě.
Ředitelství vodních cest (ŘVC) učinilo další krok směrem k úpravě Vltavy pro přepravu velkých technologických celků v případě rozšíření atomové elektrárny Temelín. ŘVC chystá překladiště v Kamýku a Týně nad Vltavou, v Kamýku ještě doplněné o objezd hráze.
U obou záměrů ŘVC aktuálně vypsalo tendr na projekční práce. Předpokládaná celková cena obou zakázek je 19,8 milionu, přičemž zájemce může soutěžit o obě části, nebo jen jednu z nich (Kamýk, nebo Týn).
V Kamýku vzniknou překladová místa v dolní a horní vodě stejnojmenné přehrady, přičemž překladiště budou propojená silnicí. Mají být připravena na zásilky o hmotnosti až 695 tun, délce 25,5 metru, šířce 8,4 metru a výšce 7,6 metru. „Překlad bude probíhat za použití těžkých mobilních jeřábů, případně bezjeřábové překládky,“ stojí v dokumentaci.
Důvodem vzniku překladišť je nutnost překonat hráze nádrží Slapy, Kamýk a Orlík. Nadrozměrný náklad se v dolní vodě přeloží na nákladní vůz a převeze nad hráz, odkud bude pokračovat dále po vodě proti proudu. Překladiště budou mít podobu zpevněných ploch s nábřežní hranou a přizpůsobeným dnem.
Jiné je to v Týně nad Vltavou, kde se náklad přeloží naposledy a poslední kilometry doputuje do Temelína po silnici. Na cestě proti proudu mu sice ještě u Týna stojí menší přehrada Kořensko, u které se ale podle ŘVC počítá s tím, že ji plavidla překonají díky zvýšení hladiny Orlíku a otevření jednoho jezového pole bez nutnosti překládky.
Zajištění možnosti překladu nadrozměrných a těžkých kusů vychází z usnesení vlády z října 2017 „o přípravě opatření na dopravní infrastruktuře využitelných pro přepravu nadrozměrných a těžkých komponent nezbytných pro realizaci nových jaderných zdrojů v lokalitě Temelín a Dukovany“.
Usnesení řeší, jak na staveniště do Dukovan a Temelína dostat nadrozměrné a supertěžké náklady, jako jsou tlakové nádoby reaktorů nebo parogenerátory. A úřady počítají právě s využitím Labe a Vltavy v kombinaci se silniční dopravou.
Otázkou zůstává druh plavidla na vodních nádržích, neboť velké nákladní lodě se na střední Vltavě nenacházejí, nejpravděpodobnější je využití pontonů.
Pokud jde o překladiště, nepůjde o jednoúčelové stavby. V Týně se zároveň počítá se servisním centrem pro lodě s portálovým jeřábem, které má sloužit rekreačním plavidlům i velkým osobním lodím (vltavskou cestu mohou využívat lodě až 45 metrů dlouhé a téměř šest metrů široké s výtlakem až 300 tun). V Kamýku vznikne skluz do vody a čekací stání.
Z vládního usnesení z roku 2017
Pro Temelín – kombinovaná vodní a silniční trasa: Labe (Hamburk – Mělník) / Vltava (Mělník – Týn nad Vltavou) (s objížďkami vodních děl Slapy, Kamýk a Orlík po silnici) a silniční trasa (Týn nad Vltavou – Temelín) – hmotnost až 1 086 tun (omezeno možností překládky u přehrady Orlík)