ŘVC poslalo k posouzení splavnění Labe do Pardubic, stavět chce od roku 2030
Plavební komora Střekov, ilustrační foto. Pramen: ŘVC ČR
Labská vodní cesta dnes končí ve Chvaleticích, což ji podle ŘVC degraduje. Prodloužením do Pardubic má nabýt na významu.
Já mám teda lodní dopravu rád, ale tohle je zabedněný nesmysl. Na malém Labi se skoro nic nevozí ani v úseku, který je splavný již dnes. Jenom do Chvaletic to je 17 plavebních komor. Radši urychlete další stupeň před Děčínem.
Ano, Labe je poměrně malé a nákladní lodní doprava je pro dopravce atraktivní především tam, kde lze provozovat lodě, na které se vejde několik vlaků. Provozování lodí, na které se naloží stejně nebo méně než na vlak, nemá takový ekonomický efekt.
No konečně. Třikrát sláva!!!
Doposavat se zplavňovali kraviny na Vltavě kde stejně nakonec lodě nemůžu plout a na Labe se kálelo.
Vznikne tak nejdůležitější Český přístav v Pardubicích kde bude multimodální překladiště s možností překládky železnice, silnice a letiště. Nikde jinde v ČR tato možnost není.
Splavnění až do Pardubic dává smysl, je to velké průmyslové centrum a nákladní přístav přiláká nové zákazníky.
Ale hlavní prioritu má pořád plavební stupeň Děčín!!! Jedině ten vyřeší šílené děčínské úžiny – a výrazně prodlouží plavební sezónu na Labi do Německa.
A která velká pardubická firma bude mít zájem o vodní dopravu? Možná Explosia, vozit výbušniny po vodě bude bezpečnější než po silnici. Synthesia těžko, většina produktů jsou chemikálie, které by při nehodě otrávily Labe až do Hamburku. Panasonic nebo Foxconn? Ani omylem, tam je rychlost dodání klíčovým parametrem. Ronal? Těžko, jede v režimu just-in-time pro automobilky. Jediný, komu by vodní doprava opravdu mohla prospět, je chrudimský Siag, který vyrábí tubusy větrných elektráren. Úsporami by si ušetřil spoustu komplikací při dopravě do vzdálenějších destinací v západním směru. Ale to se bavíme o jedné lodi týdně, ne-li ještě méně často.
Souhlas, právě jsem to také chtě psát, my potřebujeme rozvoj takových firem, které nepotřebují přístavy, jako budou čipy v Rožnově, kde se také nechystá na Bečvě přístav. Stavební firmy nám chybí při stavbě železnic i dokončení páteřní sítě dálnic..
Tyto věci potřebuje akorát ŘVC, a ještě se to platí z peněz daňových poplatníků. Pokud mají nadbytečné kapacity, a tento stát nadbytečné peníze, pořád by bylo lepší, kdyby je dali na stavbu železnic.
A víte o to že chemický produkty se vozí po vodě v celé Evropě? Těžko, jinak byste nemohl psát takový kraviny!
Vzhledem k tomu, že ani Spolana Neratovice nic po vodě nevozí a přitom je mnohem blíž, tak nevím nevím:) Aspoň jsem tam nikdy neviděl loď
No třeba v Basileji je spousta chemických fabrik a skoro všechno se to odtamtud vozí loděmi.Z Pardubic a okolí se po řece nevozi nic, protože prostě není splavná.V roce 1933 vznikl projekt na splavněni Labe až do Josefova. Komory byly projektovany ve Vysoké u Hradce Králové ,v Hradci Kr ,,U Hučáku,, v Předměřicích a Smiřicích.Tamni jezy jsou pozůstatkem těchto plánů.
To máte jako z ekonomiky 80. let minulého století. Dnes ten skutečně efektivní průmysl lákají více kvalitní technické univerzity, kde mohou nadraftovat lidský potenciál, než přístavy. Dnes se totiž pracuje hlavou, vlastně hlavní silou průmyslu je výzkum a vývoj, ten přístav také nepotřebuje. EU už to také má na stole, 400 stran od nějakého italského experta, ale pořád melou jen o tom green dealu,
Váš příspěvek svědčí jen o tom že o dopravně nevíte vůbec nic. V Německu se staví nový vodní cesty i v tomhle okamžiku. Důsledkem toho, že 90% lidí nejen v téhle diskuzi je omezenců který nechápou že vodní doprava je důležitou součástí dopravního módu v civilizovaných zemích je stav vodní dopravy u nás. Zrušení průplavu Dunaj Odra Labe je jen vrcholem této neznalosti.
Německo má úplně jiný řeky v jiné krajině. Z Pardubic se po Labi musíte k hranicím s Německem prokousat přes 20 plavebních komor a to je vzdušnou čarou pouze 150 km. Kanál DOL byla už úplná blbost, vhodná tak před vynálezem železnice.
Doufám, že tento nesmysl neprojde. Význam pro ekonomiku je minimální. Též se mě to osobně dotýká, protože bude opět a tentokrát cela zbytečně devastováno mé oblíbené místo, které už dostalo zabrat předchozí přeložkou železničního koridoru a dávnější úpravou koryta Labe.
Stát by zde měl spíš investovat do nedaleké železniční tratě Velký Osek – Hradec Králové, která je stále jednokolejná.
Žižkovský Expert co viděl vodu šplouchat jenom ve vaně nás tady bude poučovat.
Modráskovi na Slavíkových ostrovech se možná uleví, ale krajina kolem unikátních peřejí tzv. labských Hrčáků jednoznačně zapláče https://mapy.cz/s/pazegolela Jestli to z mapy dobře chápu, tak ve všech 3 variantách dojde ke zničení peřejí, nebo k velkému zásahu do nich (zelená var.). A návrh na zasypání koryta dnešní řeky a jejího kompletního převedení do plavebního kanálu, tak k tomu se snad radši nebudu vyjadřovat. Jak kdyby ten projekt vypadl z 80. let minulého století.. Ach jo 🙁 A to jsem jinak velký příznivec vodní dopravy…
Jenom dotaz.Nevznikly labské Hrčáky pod Přeloučem uměle průmyslovou těžbou?
To netuším, jak vznikly. Ale každopádně je to dnes na středním Labi už poslední úsek s volně tekoucí peřejnatou řekou. Ptáci tam rybaří… https://mapy.cz/s/guboculose
No já jenom jestli ty peřeje nevznikly umělou průmyslovou těžbou v korytu Labe stejně jako se má upravovat koryto Labe kvůli splavnosti.
Hrčáky, což jsou přírodní pískovcové útvary. které vznikly přirozenými geologickými procesy.
Ale současné Hrčáky jsou pozůstatkem těžby písku. Pískovna, která v této oblasti fungovala, odkryla pískovcové skály, jež by jinak zůstaly skryté pod povrchem.
I když jejich původ je přirozený a vznikly dlouhodobými geologickými procesy, je jejich jsou výsledkem těžby v povrchovém dole.
Zajímavý příklad interakce mezi přírodou a průmyslovým využíváním krajiny, ve které si každý může najít tu svoj pravdu.
Tak si naši předci hloubili koryto Labe až narazili na skálu. A měli tu smůlu, že přišla válka, jiné priority pro dynamit a po válce jiné priority vůbec. Nebýt toho, tak ty Hrčáky jsou 90 let někde v základech a lodě v PCE by byly samozřejmost nad kterou by se dnes nikdo nepozastavoval. Nejsou náhodou v těch místech prudce přírodní zadlážděné svahy koryta?
To je úplně jedno, co to řešíte ??
No řeším to ,protože nevím ,proč dělat rezervaci z každé pîskovny a každého umělého jezírka….
NA takové stavby, jako přemísťování řek, bychom skutečně dojeli. i tak k tomu nemáme daleko.
Navrhuji splavnění až k Labské Boudě!
Státní kasa přetéká a majitelé jachet nebudou muset do Krkonoš autem, uleví se tím D10 a dalším silnicím.
Také si konečně ve vlaku sednou po práci místní cestou do Rokytnice či Harrachova a vlaky nebudou tak zoufale narvané.
Na zimu koupím ledoborec a budu dělat byznys.
Vy byste mohl dělat byznys leda tak s lodičkama ve vaně.
K čemu to bude dobré? Myslel jsem, že když smetli DOL, tak zametli pořádně a opět nové pokusy? ŘVC zrušit – je třeba šetřit
Protože tady máme dva splavněné úseky před a za Přeloučí. V minulosti se stavělo salámovou metodou a na zdymadlo pod Přeloučí jaksi nedošlo v plánu pře druhou světovou válkou.
A k čemu bude splavnění do Pardubic? Jediná komodita, která se po vodních cestách u nás pravidelně vozí, je písek z lomů na Litoměřicku do Prahy. Jinak jsou naše vodní cesty předraženou infrastrukturou pro rekreační plavbu. Argumenty o významu pro nákladní dopravu jsou naprosto vylhané…
A k čemu je dálnice do Karlových Varů, Chomutova? Menší města, kterých jsou v Česku desítky bez dálnice.
V tom nejsme v rozporu 🙂
Jednou jsem se s jedním zastáncem splavnění vsadil, že ho pozvu na pivo, když do/z Pardubic od/dopluje alespoň jedna nákladní loď denně. Budu mu jí muset připomenout. Ale i kdyby vyhrál, bude to ekonomická tragédie.
Vyletni party lod Praha – Pardubice by se mozna chytla …
Psal jsem o nákladních, protože tím se každý ohání. Dělat to jen lidem pro zábavu je už totální hovězina.
Chybí mi tam jedna podstatná informace, a to kolik ta celá sranda bude stát?
Copak prachy, ty na podobné nápady vždycky naprší, ale o vodě mám pochybnosti.
Pokud máte pocit že je v řekách málo vody ,tak se jedte k některé podívat.
Tak už to mělo stát, v cenách zhruba do jedné miliardy. Teď to bude stát o mnoho více.
A co se tam bude plavit za zboží? Také bych řekl, že dokud nebude splavněno celoročně Labe mezi SRN a ČR, tak všechny investice jsou na dvě věci – na nic a na …
Tipuju nějaký palivový dříví a kovový šrot?
Odkud a kam? Já teda na našich vodních cestách palivové dříví ještě neviděl. A nejsem si jistý, zdali se vůbec vozí vlakem. Zpravidla má regionální odběratelský řetězec, protože marže nejsou tak vysoké, aby se to vyplatilo vozit někam do tramtárie (na rozdíl od surového dřeva pro zpracování v pilách). A na kovový šrot nikde poblíž našich vodních cest není zpracovatelský závod, tak kam a proč by se vozil po vodě? A i kdyby se převážel sem a tam, byly by to objemy, které vygenerují max pár přeprav za měsíc.
myslím si, že v době, kdy máme železnici, tak nabízí o dost více flexibilitu při vozbě dřeva i šrotu. nebo bychom mohli vozit šrot z Pardubic třeba do Lince po vodě? 😀
Železnice je dost přetížená.
A jak tomu pomůže vodní cesta, kde dvě lodě uvezou to, co jeden vlak a to co odveze vlak za den jedou týden? Jakože bude na Labi pendlovat třeba 100 lodí z Hamburku do Děčína, aby nahradily 10 vlaků, co se na koridor nevejdou?
Já myslím ,že modráskovi je srdečně jedno jestli tam bude plavebni kanál nebo ne.
Ano, snad konečně. Ovšem „žabičkáři“ z Přelouče už čekají na svou příležitost…
Salámovou metodou ten D-O-L jednou postavíme 🤣🤣
Důležitost průplavu Dunaj Odra Labe bohužel většina lidí není schopna pochopit!
Největší klišé české vodní dopravy už je tu zas…
Žádný Klíše!