ŘVC hledá projektanta plavební komory na jezu Bělov, lodě doplují až do Kroměříže
Vedle prodloužení na severu do Kroměříže se pracuje i na prodloužení cesty na jihu do Hodonína.
Ředitelství vodních cest (ŘVC) se posunulo v přípravě prodloužení vodní cesty na Baťově kanálu o 12 kilometrů na sever do Kroměříže. Aktuálně v tendru hledá firmu, která vyprojektuje novou plavební komoru na jezu Bělov na řece Moravě. Vítěz mimo jiné zhotoví dokumentaci pro stavební povolení a zajistí autorský dozor. Předpokládaná hodnota zakázky je 14,85 milionu korun, lhůta pro podání nabídek vyprší 3. září.
Plavební komora Bělov je spolu s chystaným přístavem v Kroměříži součástí plánů na prodloužení východomoravské rekreační vodní cesty. Podle šéfa ŘVC Lubomíra Fojtů by mohla být projektová dokumentace hotova do konce roku, následně se budou řešit výjimky z ochrany chráněných druhů. Stavební povolení očekává Fojtů v roce 2026, o rok později by se mohlo začít stavět. Fojtů to uvedl v nedávném podcastu Cesty Zdopravy.cz.
Složitější je to podle něj s přístavem v Kroměříži, bez kterého postrádá prodloužení splavnosti smysl. Ke zbudování přístavu je třeba změnit územní plán města, o čemž se už zhruba dva roky vedou diskuse.
Záměr na prodloužení vodní cesty, který zahrnuje zbudování plavební komory na jezu Bělov a přístavu v Kroměříži, získal kladné stanovisko v procesu posouzení vlivů na okolí (EIA) po dlouhých peripetiích loni v červnu. Nově byl do jezu zakomponován rybí přechod.
Zdymadlo má vzniknout na pravém břehu. Jeho stavba přitom do samotného jezu nezasáhne, komora vznikne vedle něj, čímž dojde k rozšíření řeky. Podobný postup zvolilo ŘVC například u vltavského zdymadla České Vrbné v Českých Budějovicích. Plavební komora bude sloužit k překonání rozdílu hladin, který je u jezu Bělov v rozmezí 1,7 až 3,15 metru. ŘVC předpokládá náklady ve výši téměř 300 milionů korun.
Rekreační přístav v Kroměříži by měl vzniknout u soutoku Moravy s Kotojedkou, s kapacitou 83 plavidel bude patřit k největším v tuzemsku.
Baťovým kanálem se zjednodušeně nazývá vodní cesta z přístavu Skalica do Otrokovic (jez Bělov). Cesta měří necelých 54 kilometrů, její delší část vede po řece Moravě, 25 kilometrů připadá na uměle vybudovaný kanál.
Vedle prodloužení na severu do Kroměříže se pracuje i na prodloužení cesty na jihu do Hodonína. Od Hodonína do Kroměříže pak má vodní cesta měřit 76 kilometrů. Tím zřejmě na dlouho prodlužování této vodní cesty skončí.