Lodě z Baťova kanálu doplují až do Kroměříže. ŘVC získalo po letech klíčové razítko

Plavební komora na jezu Bělov, vizualizace. Pramen: ŘVCPlavební komora na jezu Bělov, vizualizace. Pramen: ŘVC

Přístav Kroměříž bude s kapacitou 83 plavidel patřit k největším v tuzemsku, bude mít i maják.

Vodní cesta na Baťově kanálu a řece Moravě se prodlouží z dnešních 54 kilometrů o 12 kilometrů na sever do Kroměříže. Ředitelství vodních cest (ŘVC), které tento plán dlouhodobě prosazuje, získalo po letech peripetií důležité razítko Krajského úřadu Zlínského kraje, a může tak pokračovat v přípravě.

Záměr na prodloužení vodní cesty, který zahrnuje zbudování plavební komory na jezu Bělov a přístavu v Kroměříži, získal kladné stanovisko v procesu posouzení vlivů na okolí (EIA). Tím se odblokuje územní řízení, které probíhá u Městského úřadu v Otrokovicích od roku 2013 a aktuálně je přerušeno.

Šlo již o druhý proces EIA k této stavbě. ŘVC získalo kladné stanovisko už v roce 2017 (tehdy se řešil pouze jez Bělov, bez přístavu), v podmínkách ovšem byla migrační prostupnost lokality pro vodní živočichy, především ryby. Jedna z podmínek se týkala i Širokého potoka, který v místě ústí do Moravy. Podle ŘVC byly některé podmínky nesplnitelné, například Široký potok označilo za „téměř vyschlou polní strouhu s vodou hlavně po deštích, kde nežijí žádné ryby“.

ŘVC se rozhodlo řešit pat novou dokumentací, která dokládá stav Širokého potoka. Do dokumentace zahrnulo i přístav v Kroměříži a ustoupilo ve věci rybího přechodu přes samotný jez Bělov, který je v nové v dokumentaci zahrnut.

Rybí přechod nikdy součástí jezu nebyl a nevznikl ani v souvislosti se stavbou vodní elektrárny v roce 2013. Samotný jez je z roku 1965. Nyní je rybí přechod u levého břehu jednou z podmínek souhlasu krajského úřadu. K dalším důležitým podmínkám patří „realizace biologicky vhodných úprav zaústění Panenského a Novodvorského potoka do Moravy, založení nového lokálního biocentra Vlčetín mezi přístavem a sportovním letištěm v Kroměříži kompenzující prostor zabraný novým přístavem a zajištění přemostění vjezdového kanálu do přístavu Kroměříž“.

Zdymadlo má vzniknout na pravém břehu. Jeho stavba přitom do samotného jezu nezasáhne, komora vznikne vedle něj, čímž dojde k rozšíření řeky. Podobný postup zvolilo ŘVC například u vltavského zdymadla České Vrbné v Českých Budějovicích. Plavební komora bude sloužit k překonání rozdílu hladin, který je u jezu Bělov v rozmezí 1,7 až 3,15 metru. ŘVC předpokládá náklady ve výši 293 milionů korun.

V Kroměříži u soutoku Moravy s Kotojedkou vznikne rekreační přístav, který bude s kapacitou 83 plavidel patřit k největším v tuzemsku. Dosavadní největší rekreační přístav, kterým je Hluboká nad Vltavou, nabízí 73 lodních stání. Chystaný přístav Hodonín pojme 80 lodí.

Přístav vznikne mimo řeku, vjezdový a výjezdový kanál bude u pravého břehu. Budovat se má ve stejnou dobu jako plavební komora. ŘVC počítá s náklady na přístav Kroměříž 230 milionů.

V areálu přístavu budou zřízena parkovací stání pro 74 osobních aut. V místě špičky nově vzniklého poloostrova je navrženo „říční náměstí“, jehož dominantou má být maják. „Vytvoří důležitý orientační prvek jednak pro uživatele vodní cesty, kteří připlouvají po řece do přístavu, ale také pro pěší přicházející z města,“ uvádí ŘVC.

Prodloužená vodní cesta pak bude v Kroměříži ukončena přístavištěm pro krátkodobé stání na Erbenově nábřeží. Přístaviště bude tvořeno pevným molem s několika výškovými úrovněmi, pojme šest plavidel.

„Nyní se tak přiblížila vize prodloužení souvislé splavnosti Baťova kanálu o 12 kilometrů až do města Kroměříž, čímž vodní cesta dosáhne turisticky atraktivního cíle. Výrazně se tak posílí přitažlivost severní části Baťova kanálu pro rekreační plavbu a cestovní ruch. Věřím, že další povolovací řízení absolvují stavby úspěšně a v roce 2025 by mohly být zahájeny stavební práce,“ uvedl šéf ŘVC Lubomír Fojtů.

Baťovým kanálem se zjednodušeně nazývá vodní cesta z přístavu Skalica do Otrokovic (jez Bělov). Cesta měří necelých 54 kilometrů, její delší část vede po řece Moravě, 25 kilometrů připadá na uměle vybudovaný kanál.

Vedle prodloužení na severu do Kroměříže se chystá i prodloužení cesty na jihu do Hodonína. Od Hodonína do Kroměříže pak má vodní cesta měřit 76 kilometrů. Prodloužení se zdůvodňuje zvýšením turistického potenciálu.

Tagy Baťův kanál jez Bělov přístav Kroměříž Ředitelství vodních cest rekreační plavba
29 komentářů