ŘVC chce letos začít s rozšiřováním přístavu ve Veselí nad Moravou, vznikne i průplav
ŘVC hodlá také letos pokračovat s výstavbou sítě veřejných přístavišť pro rekreační plavbu na Labi a Vltavě.
Ředitelství vodních cest (ŘVC) hodlá letos zahájit další velkou investici na Baťově kanále, kterou bude výrazné rozšíření přístavu ve Veselí nad Moravou a zbudování průplavu tamtéž. ŘVC představilo své plány na letošek v pátek na tiskové konferenci.
„Pokud se podaří úspěšně dokončit povolovací procesy a vybrat zhotovitele, plánujeme závěrem roku zahájit práce na rozšiřování přístavu Veselí nad Moravou jako součásti takzvaného plavebního okruhu do Vnorov,“ uvedl šéf ŘVC Lubomír Fojtů.
Přístav se rozšíří o 46 lodních stání na celkovou kapacitu 81 lodních stání. Prvním rozšířením přitom prošel teprve nedávno (v letech 2020–2021), kdy se kapacita zvedla na trojnásobek, tedy dnešních 35 stání. Akce vyšla na 70 milionů.
Rozšíření přístavu na více než dvojnásobnou kapacitu je ale jen jednou součástí půlmiliardového plánu ŘVC pro Veselí nad Moravou. Druhou část plánu tvoří 350 metrů dlouhý průplav, který propojí řeku Moravu s Baťovým kanálem, čímž vznikne zhruba devítikilometrový lodní okruh.
ŘVC chce novou vodní stavbou rozšířit zážitky posádek lodí na Baťově kanálu o okružní plavbu. Nový průplav bude vybaven lodním výtahem, kterému ŘVC dalo přednost před klasickou plavební komorou. Na řece Moravě pak vznikne nové přístaviště Zarazice, a to v podobě 45 metrů dlouhé přístavní hrany pro čtyři malá plavidla.
„Bude tak vytvořena možnost plout plavidlem z Veselí nad Moravou stávajícím plavebním kanálem do Vnorov, kde po proplavení plavební komorou Vnorovy I bude možnost vrátit se řekou Moravou do Veselí nad Moravou a prostřednictvím nového lodního zdvihadla zpět na kanálový úsek, respektive do přístavu Veselí nad Moravou,“ stojí v příslušné dokumentaci.
Jde o další z velkých investic státu do Baťova kanálu. Od loňského léta se buduje nová plavební komora Rohatec a provádí se splavnění navazující říčky Radějovky. Ta propojí jižní konec Baťova kanálu s řekou Moravou, a tím i městem Hodonín. Rohatec bude čtrnáctou plavební komorou na této vodní cestě a zároveň první novou komorou od dob výstavby kanálu ve druhé polovině 30. let. První lodě by zde měly proplout se zahájením sezony 2026. Zakázku získalo sdružení firem Swietelsky stavební a Metrostav DIZ s cenou 340 milionů korun.
Baťův kanál má za sebou druhou nejúspěšnější sezonu, pokud jde o hustotu lodního provozu. Plavební komory loni zaznamenaly dle statistik Povodí Moravy celkem 38 751 proplavených lodí, na kterých bylo 181 546 osob.
Od roku 2013, kdy se začaly údaje o proplutí na plavebních komorách evidovat, rostl počet proplutí až do roku 2020. Tehdy Baťův kanál zaznamenal rekordních 42 072 proplutí plavebními komorami a 193 770 osob na lodích. V následujících letech došlo k mírnému poklesu.
Skutečných lodí a osob je ale na vodě oproti statistikám násobně méně. Povodí Moravy eviduje na každé plavební komoře počet proplutí lodí a počet osob na palubě každé lodi. Výše uvedený počet proplutí je pak součtem údajů ze všech plavebních komor. Pokud se plavidlo proplaví přes pět plavebních komor, je započítáno pětkrát. Tvoří-li osádku plavidla pět lidí, je počet proplavených osob 25.
ŘVC hodlá také letos pokračovat s výstavbou sítě veřejných přístavišť pro rekreační plavbu na Labi a Vltavě, doplní také nová stání pro vyčkávání rekreačních plavidel u zdymadel na Vltavě. Před letní sezónou by se měla otevřít nová přístaviště na Vltavě v Davli a na Labi v Ústí nad Labem-Brné, Brandýse nad Labem a v Kolíně. Na jaře začnou práce na přístavišti malých plavidel v Nymburce a následně přístavišti osobních lodí v Brandýse nad Labem.
Podrobně jsou plány zaneseny v tabulce a mapě (formát pdf).