Růst mezd o 2,5 procenta, mimořádná odměna 12 000. ČD uzavřely kolektivní smlouvu na příští rok
Vůz Bdmtee281 dopravce České dráhy (ČD). Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Finální dohoda zajistí zaměstnancům podle ČD růst mezd a zachování stávajících benefitů.
Potřebujeme poradit,jaká nátlaková akce zaměstnanců na zaměstnavatele bude úspěšná?Karty jsou v ČR rozdané a zaměstnancům chybí dvě a to ESO a Král a s tím prostě těžko vyhraješ nebo? Nelegální stávka-nelze ,legální někdy za 4 měsíce s nejasným výsledkem ,takže zaměstnavatel si prosadí co uzná za vhodné. Jediná možnost nepodepsat ,ale stačilo udělal na lidi bububu a kolektivka je podepsána.
Fialo, Ty to vidíš. Co s tím uděláš?
Co by s tím pan profesor Fiala měl jako dělat ? 😅
Nedávno jsem měl rozhovor s ex. CEO jedné finanční instituce, který mi říkal, že by zaměstnancům klidně přidali i 10%, ale nikdo to nechtěl. Žádné stávky, nic. Proč by vedení přidávalo zaměstnancům vysoká procenta, když nemusí? Je to v rukách zaměstnanců / odborů, kteří mohou zastavit firmu, dokud nebude dohoda. Dokud se tak nestane, tak se budeme každý rok litovat, že nám přidali 2%.
Nikdo to nechtěl….. tak určitě.
nejspise mel namysli, ze nikdo to nedal nahlas najevo
je třeba si uvědomit, že každé vedení každé firmy v tomto lže – a pokud nějaký vedoucí pracovník tvrdí, že zaměstnanci víc nechtějí, tak je to lež
souhlasím – pokud zaměstnanci nebojují o lepší pracovní podmínky, o lepší mzdy, tak se jich nikdy nedočkají – a dávat všechno za vinu odborům – pánové – my jsme ty pěsti odborů, a když se za ně nepostavíme, jak se má pak organizovat stávka
Přesně tak. Pokud máme mít platy jako v Německu, tak ale musíme i stávkovat jako v Německu.
Na druhou stranu ta firma si na to zvýšení mezd musí vydělat. Když si vezmu firmy v ČR. Jsou zde firmy, které by nepoložilo ani kdyby měly navýšit mzdy o 20%. Řada firem si však nemůže dovolit ani jedno procento.
Vím o 3 třech co v jedné organizaci založili odbory. Měli smlouvu na rok. Hádejte jak to dopadlo.
Pak to udělali blbě. Šéf odborů nemusí být přímo zaměstnancem firmy.
A na druhou stranu by zamestnanci pravdepodobne zustali i kdyby meli platy o 10 % nizsi…
To ani nepis nebo z nas bude mit kazdy jeste vetsi prdel.
nevíte někdo,kdy se bude uzavírat u ČDCargo?děkuji
Na ČD Cargo se bude připouštět, firmu má opustit 10% zaměstnanců
Tak pokud to mají být ti z kanceláří,tak jsem pro🤔😉
Budou na to připouštění hezké zaměstnankyně? 😀
Korekce pravopisu zase úřadovala 😂 bohužel toto je oficiální informace od kolegy
Tak i za připuštění se obvykle platí……😁
Možná místo navýšení platu dostaneš Nazdar a víc už nechod.
Údajně dohodnuto
Tak nějak nevím, ale 13. plat, docela běžná věc, je určitě vic než 12000 Kč…
Běžná věc? Jak kde.
No nezbývá než pogratulovat odborům k opravdu „dobré“ práci. Jste jen nástroj pro zaměstnavatele jak ojebavat zaměstnance. Českým drahám taktéž je na míste gratulovat. Dobří lidé odcházejí roky a roky a co vy děláte pro to aby nedocházeli? Jsou dva důvody, skladba směn(kde minimálně v MSK kraji dělají turnusy nekompetentní lidé, se kterýma se domluvit nejde a jsou schopni totálně zkazit i turnus na posun. A druhý důvod jsou platové podmínky. Je to povolání kdy člověk potřebuje auto na noční a ranní nástupy nebo konce pokud nechce v práci trávit většinu života a kde jsou náklady na vlastní bydlení? Hlavní… Číst vice »
To s Váma musím absolutně souhlasit. Lidi, co to uměli, tak odešli a nahradili je jiní a ti jsou úplně mimo. Takový Černý, co turnus a nebo nedej bože výluka, tak hnus. Ale není v tom sám. Kluci, třeba takovému Drobkovi, taky nemůžou přijít na jméno.
Otázka je, jestli jsou opravdu tak neschopní, nebo jestli to dělají podle něčích notiček?!
tak je vyměňte – od toho jsou volby………
Nevím o tom, že by na funkci „technolog JŘ“ probíhaly volby. Jedině tak výběrové řízení, ale to zaměstnance nemá šanci ovlivnit.
Ono když lidi z provozu zjistí, kolik se tam bere….tak už o tu funkci nemaji zájem.
Holt v Boeingu jsou v odborech jiní šíbři …
Mají zaměstnance kteří se nebojí stávkovat
Vzdy jim 10 let nepridali. Platy nejhorsi v oblasti.
U dráhy je v porovnani se soukromym sektorem naprosto minimalni fluktuace. To plati jiz desetileti bez ohledu na pridani ci nepridani procent k vyplate. I kdyby zamestnavatel nepridal nic, tak by to byl duvod pro odchod pro naprosto mizivy pocet lidi.
Minimalni fluktuace? Tipl bych, ze z 10 lidi, co zacnou jako vlakovy personal, min. 5 do roka odejde… 🙂
V Praze mozna ano, mel jsem na mysli regiony, zejmena Moravu a Slezsko. Tady je to porad povazovano za dobrou a stabilni praci. Fluktuace je tu opravdu nicotna.
Praha je taky region.
Morava region razovity 👍
Průměrná životnost vlakvedoucí – ženy je 3 roky.
Určitě existují zasloužilé soudr…eee vlakvedoucí, ale tak jsou takoví, kteří vydrží rok a čau.
Vedení ČD: Nemůžeme vám přidat víc, nemáme peníze!
Taky vedení ČD: Musíme dát víc do propagace!
Výsledek: https://www.instagram.com/ceskedrahy/reel/DByhAFLokjE/
A to je konec pohádky o tom, jak jsme mohli přidat víc, ale vedení se rozhodlo, že ne. Že to utratí za „důležitější“ věci…
Vedení Macechy ještě shání 800 MKč za nepovedené emaily s ÖBB.
Na to již prý je za ta léta co se spor vedl vytvořena finanční rezerva…
Proto také už několik let přidávají jen almužnu.
a to ještě za peníze firmy jeli na fotbalový zápas
Recept je zatím velmi jednoduchý leč jak se zdá těžko proveditelné.Stači milí kolegové přestat dělat přesčasy.
souhlas – už se chystáme, ale taky již víme o pár kolaborantech
To už tady bylo tolikrát, pak ti co nejvíc řvali…no víš hypotéka
já mám hypotéku dávno splacenou
Kdyby těch „kolaborantu“ bylo jen par tak by to ještě šlo.Ja jich bohužel u nas znám mnoho.Dokud si nebudeme sami sebe vážit a podle toho jednat,nebude si nás vážit ani náš zamestnavatel
To už tady bylo tuším v roce 2017, samozřejmě to dopadlo jako vždycky.
já tehdy výpověď práce přesčas dal, a vedoucí se mnou vyjebal takovým způsobem, že mi místo dovolený napsal náhradní volno
A v jakem depu se chystate?
brno hlavní……otázka je, jestli se přidají i ostatní
Tak to je spíše revolta vůči kordisu ne?
Btw. Některým strojvedoucím se splní sen, tj. že se zruší ti zbyteční průvodčí. Doufám, že tito chlapci neprotestují a těší se na krásné noční a víkendové zážitky. 😜
já už noční hodonín odmítl…….
já už noční hodonín odmítl…….
Koukám, že na dráze je blaze. Diktovat kam budu jezdit…hmmm…a ještě chtít přidat. 🤣
No, tak tohle udělá asi tak stejné procento zaměstnanců, jako je těch, co by šli do stávky.
Jenže ten hlavní vřed je jinde.
Nebo dát výpověď, protože tohle asi jen tak jiné nebude.
Jaromír Dušek se obrací… v důchodu⚰️
Hlavně ať se neohýbá. Pro tužku. 😜
SŽ +3,9% ČD +2,5% ČDC +1,5-2,0% můj odhad No je vidět, že mzdy se v rámci státních drážních společnosti postupně začínají rozcházet. A není se čemu divit, protože dopravci si na sebe musí vydělat. Zvláště Cargo, ale díky výběrovým řízením na dopravce, tak už i několik roku i ČD, přesto si to někteří řadoví zaměstnanci bohužel stále neuvědomují a chtěli by přidat mnohem více. A pak tu máme SŽ, která má peněz dost – aspoň to je vidět na investičních akcích, kde ceny rostou, narozdíl od ŘSD. Bohužel, ale SŽ šetří na běžné údržbě a flekuje různé opravy, které se… Číst vice »
A že ti nevadí, že dříve právě to dceřiné ČD cargo svými zisky dotovalo i mzdy zaměstnanců mateřské „osobní“ ČD!
Citace z vašeho příspěvku : “ … přesto si to někteří řadoví zaměstnanci bohužel stále neuvědomují a chtěli by přidat mnohem více. “ … a jak s tímto mizerným navýšením chcete dohnat do 4 let německé příjmy, které občanům slibuje pan Fiala, pokud ho lidé budou volit ?
Jestli toto panu Fialoví věříte, tak jste pěkně naivní.
… souhlasím s vámi, že bych byl velmi naivní, kdybych panu Fialovi jeho blábol věřil. Samozřejmě nevěřím, dovedu si spočítat, kolik je 1+1, ale spíše mě zajímal názor k problematice od Rejpala … nicméně v devadesátkách nám slibovali, že západní ekonomiku doženeme do 7 let. Nyní máme 35 let po revoluci a nůžky ve mzdách se rozevírají mezi námi a vyspělými zeměmi stále více. Myslím si jedno – zkuste se podívat na stránky http://www.dustojnamzda.cz. Zde najdete její výši a také to, co by měla splňovat. Můj názor, že po těch dlouhých letech by zaměstnanci měli dosahovat v příjmech alespoň důstojné… Číst vice »
Nejde o to mu to věřit, ale chytit ho za slovo, zvolit ODS a každý rok ho nutit k tomu navýšení asi o 20 procent. Když to řekl premiér, tak to musí dodržet! No ni?
… naprosto souhlasím. Prohlášení pana Fialy je nutné totiž brát jako veřejný příslib a je zcela legitimní očekávání občanů, že své veřejné prohlášení v případě zvolení splní. A pokud jej nedokáže splnit, tak s panem Fialou naložit velmi tvrdě jako s každým jiným sprostým podvodníkem a lhářem. Je obecně nutné, aby lidé za svá prohlášení nesli odpovědnost – jen tak si totiž dají velký pozor na to, co říkají a nebudou vydávat prohlášení, které se zjevně nedají splnit.
Politik za svá prohlášení nenese žádnou odpovědnost. Má to váhu tlachání u piva. Takže jakékoliv „legitimní očekávání“ je nevymahatelné. 😉
To ví každý soudný občan. A právě proto ho budu chytat za slovo. A měli by to udělat úplně všichni zaměstnanci o jejich zastupiči. Kde je Středula s tím svým „koncem levné práce“???
Ono ČDC hlavně vydělává na Macechu. Viz nákupy nepotřebných Plecháčů a opakované zmínky o odkupu řady 380. Ale na to už mít nebudeme.
Tvl, jsem u dráhy skoro 10 let. Za tu dobu plat vzrost o 4k čistého. Jaká byla kumulativní inflace nechci vidět. Strojvedoucí jako pozice tak zdegradovala. Už fakt jen chybí, aby jsme dělali hajzlbábu jako v JMK a fakt se na to jako člověk co to dělá rád, vys*ru..
zajímavé, já jsem u dráhy 9let a plat mi vzrostl o 8k čistého a to jsem „jen“ vlakvedoucí….kde děláte chybu?
Chybu dělají v tom že do toho započítávají inflaci. Vy teď sice máte o 8k navíc, ale když pak nakoupíte jídlo a zaplatíte nájem zbyde vám na míň věcí, než vám zbylo v roce 2014
a ještě Vám nějakej zbabělec, řekne, že tu práci za tak nízkou mzdu nezvládáte
Já jsem byl u dráhy 45 let a začínal jsem na 2.50 Kčs/hod. Končil jsem se základem 34500 Kč. Těžko si spočítat nárůst svalové tkáně
Automatické opravy mi z konce udělaly Al
Jenže předchozí dva srovnávali plat na stejné pozici na začátku i na konci. Vy jste se vypracoval z málo placené pozice na dobře placenou.
To není ani 500 Kčs měsíčně 🙂
Já nastoupil k ČSD v roce 1986 a pomocník strojvedoucího v páté platové třídě bral 13,6 Kčs na hodinu.
Obávám se, že každoroční výluky na stejných tratích štvou nejvíce cestující, dopravce hlavně náklady na NAD (pohádky o kompletní úhradě NAD jsou opravdu jen pohádky), ale SŽ je ráda, za každý pokrok. Např. ve Středních Čechách máme sice každý rok výluky např. Beroun-Rakovník, ale pokrok je sakra vidět. A ano, šlo by to najednou, ale pak by byl pokrok jen zde a jinde by to chátralo. Středočeské OŘ SŽ je sice svým vedením specifické, dá se sním vyjít jen velmi komplikovaně, ale tratě umí!
Beroun – Rakovník je jako pokrok? Ve kterém vesmíru? 🙁
„protože dopravci si na sebe musí vydělat“ To je jak s tou slepicí a vejcem. Vydělat si na sebe musí, ale bez kvalitních a dobře placených lidí to nepůjde.
ČD s těmi jejich příjmy hlavně že státních a krajských rozpočtů? No ano, musí. Každá firma musí.
Vydělat si na sebe musí, akorát jde o to, jestli potřebují tolik zaměstnanců? A to napříč podnikem – administrativa i provoz.
Jestli ještě pořád někdo zůstává v odborech tak musí být blázen 🙂
Z daní neodečteš a pojištění lze získat i u pojišťovny přímo cca 2000 + Kč / rok
A pak budeš čekat, co za tebe odbory vyjednají, že jo ? Sám si na nábřeží nezajedeš.
Já před rokem odešel, tady to bylo pořád dokola…. Teď si chodím na jiné „nábřeží“ sám a jsem spokojen. Co si domluvím to mám!
A co stejně vyjednaly? Tohle se mělo prostávkovat a jedno zda legal či nelegál. Chápu, že peníze navíc nejsou, ovšem lidi musí z něčeho žít.
Upozorňuji, že nejsem zaměstnanec ČD.
Odbory jim jdou poslední roky na ruku .Promeškala se příležitost přitlačit zaměstnavatele k mnohem většímu navýšení, za rok bude mnohem větší nezaměstnanost. Pokud manažeři nedokážou zajistit peníze na navýšení, je potřeba je vyměnit.
naštěstí si ty manažery najímá akcionář a nikoliv zaměstnanci
Nic nového, je to stejný jako každý rok a myslím si, že u ČDC to nebude jiný. Vidím to tak, že si lidé opět zanadávají u piva, na pracovišti a tím to končí, stejně to ve výsledku dopadne tak, že lidé opět půjdou do práce a budou tzv. držet hubu a krok. Řešením je změnit práci, obor a nebo zaměstnavatele, když to odbory nedokážou vyjednat.
Bohužel máte naprostou pravdu…
Problém je, že je otázka, co je na výběr. Pracovních pozic je dost, otázka za kolik peněz.
Cadc Cargo nebude mít nic
Od určitého věku se práce těžko mění
Ano, tak jsem to udělal. Změnil jsem zaměstnavatele, co si domluvím to mám a jsem spokojen.
Ještě nejsem tak starý (40) takže to šlo, ale zase doma 3 děti a ženu a pro ně jsem chtěl taky nějaký čas…
U ČD to byl přesčas za přesčasem a pořád jen sliby…
Pravidelně každý rok zvýšení cca o 1/3 nebo 1/4 inflace to je dost děsivý, za 5-10 let už to bude fakt o přežití a ani prescasy nestačí
Letos bude okolo 3%.
Ano, inflace bude okolo 3%, ale meziroční navýšení je reálně necelé procento, protože se ta letošní „protiinflační“ tisícovka jen slavnostně přesunula z odměny do základu, kde měla být od počátku. To dělá v průměru cca 2,2%.
Takže pro rok 2025, ve srovnání s rokem 2024, je mzdový růst o mizerné 0,8%, tedy zvýšení skutečně o necelou 1/3 inflace.
Propad reálných mezd zde pokračuje další rok v řadě, ačkoliv politici tvrdí, jak reálné mzdy už druhý rok rostou…
Tak hlavně že ve mzdách doháníme němce. Český fíra nemá zdaleka tolik co německý posunovač.
Buďte rád, že žijete v ČR. Němci nám pomalu začínají závidět. Ono to není jenom v těch mzdách…
To už je takový folklór, že všude jinde je lépe, jen u nás je všechno katastrofa…
Jsme jediná země v EU, kde klesly reálně platy od roku 2019.
No, spíše jsme jediná země v EU, kde se reálné mzdy a platy nedostaly ještě ani na předcovidovou úroveň. Ale to není jen u ČD, nebo dráhy obecně, To je ve většině oborů. A tímto tempem se to nepovede ani za 15 let…
Porovnání s růstem průměrného platu v ČR. V roce 2024 vzrostl o 9% (ČD přidáno 2,3% + dejme tomu 2,2% za mimořádnou odměnu 12000,- = 4,5%), v r. 2025 očekávaný růst průměrných mezd o 6,5% (ČD přidáno 3% – 12000,- nepočítám, byla již loni). Za dva roky tedy proti průměrnému platu snížení mezd o 8%. Snížení reálné mzdy vůči inflaci raději počítat nebudu.
Když si páni odboráři odečtu těch 1000 Kč měsíčně na které jste kývli lonský rok tak mě letošní nárůst mzdy vychází na mínus jedno procento a tomu říkám velký úspěch ve vašem několikatýdenním vyjednávání.Nevím na co vás platím.
Proč jim pořád ty peníze posíláte proboha? Já přestal již před šesti lety.
A jaký jste si vyjednal navýšení ?
Přesně. Mi přidají a budu mít min. Neuvěřitelné. Jako strojvedoucí bych měl brát tak o 20tis vic
Když si od letošní mzdy odečtu těch 1000 Kč na které jste páni odboráři kývli lonský rok tak mě letošní zvýšení mzdy vychází na mínus jedno procento a tomu říkám velký úspěch ve vašem několikatýdenním vyjednávání..Nevím na co vás platím.
No, mohlo by to byt i lepsi, ale ja osobne jsem rad i za to. 🙂
Prece jen CD nejsou CEZ s obrovskymi zisky… 🙂
Nebo prazsky magistrat 🙂
Na druhou stranu zrovna ČEZu se na ty obrovské zisky skládají občané a firmy této republiky nejdražší elektřinou široko daleko
Přesně…ČEZ drahou energií ničí firmy a jejich zaměstnance a jediný kdo z toho má radost je Fiala a americké penzijní fondy…a pak tu lidé píší, že jsou rádi aspoň za 2.5 procenta… politici přidání v desetitisících ovčani ve stovkách…
ČEZ drahou energii neprodukuje. K tomu dochází až při prodeji, kdy se cena určuje podle nejdražšího zdroje, což by také ještě problém nebyl, pokud by do toho nevstoupili politici s poněkud zvráceným speklativním systémem emisních povolenek, které tvoří 2/3 ceny elektřiny. Jinak řečeno, politici jsou ti, kdo pomocí drahé energie ničí celou ekonomiku. Ono bez povolenek by nebylo co přerozdělovat a přerozdělování je pro politika v EU (včetně našich) něco jako droga.
*spekulativním
A ten stát pak odírá minoritáře svou extra vymyšlenou daní, a snaží se to vrátit zpět zákazníkům v sociálních dávkách na elektřinu. Aneb jak naštvat všechny účastníky a kvalitně nevyřešit nic (aspoň zatím).
Mno, už se to ani vrátit zákazníkům nesnaží, ale sanuje z toho díru ve státním rozpočtu. Tedy na jedné straně máme díky politikům drahé energie, které mají dopad i na rozpočet a na druhé straně se to pak tímto způsobem částečně vyplňuje. Zcela vyrovnat to pochopitelně nejde, protože u tohoto modelu vždy bude výdaj výrazne vyšší, než možný přijem. Kocourkov…
Staci sa pozriet, kedy Fialova vlada vyhlasila, ze nezrusi windFallTax a zase ked Babis vyhlasil, ze znarodni CEZ. Pozriet sa co tieto dva vyhlasenia urobili s cenami akcii.
Za tohle si vedení bude moc dvoouciferně přidat, a k tum si dattučné odměny.
Zavedeme windfall daň na mimořádné zisky pracovníků ČD.
Řechtám se jako Joker, to se povedlo 🙂
Tahle nabídka byla v listopadu. Co tam vyjednávali další měsíc?
Tak nějaká ta omáčka okolo toho musi byt
Vypadá to skoro stejně, ale je tam rozdíl 0,5% proti listopadu.
Otázka zní ZA CO dostanou více? odvede zaměstnanec více práce? a co že byla nebo je inflace? to je normální ekonomický jev, nedá se vždy vše dorovnávat …
To stejné režijní výhody – pro zaměstnance ano, ale pro rodinu? okolí? víte kolik lidí v ČR má jízdné zdarma? to je úlet…
Tzv. režijní výhody stojí 1700 a platí jen někde, už třetí rok jsem si je neprolongoval a každý rok ušetřím 1500 až 1700 Kč.
Ono ty režijní výhody měly dopad i když u dráhy dělal jen jeden člen famílie – ortodoxní FIPkař a režista. Jet na rodinnou dovolenou na Sicílii výhradně courákama, kde platí FIPka, patří k nezapomenutelným zážitkům, které by si člověk ale docela odpustil. Aneb místo jízdy VRTem se jelo kolenovrtem.
Ono to jízdné zas tak zdrama není. Kromě ročního poplatku se platí taky nějaké daně v podstatě z jakékoliv věci a činnosti. Navíc tito lidé v zásadě pracují. Ale co ti, kteří berou sociální dávky, příspěvky na bydlení, věci z charity nebo jinak parazitují na systému? To je teprve úlet.
Otázka zní zcela jinak…
Když se díky inflaci zdraží distribuční poplatek za elektřinu, tak řeknete „ČEZu“, že dražší elektřinu nezaplatíte, protože pračka více práce neodvede ?