Rušno na ostravském letišti, Krakov paralyzuje mlha
Pohled na zaplněnou stojánku ostravského letiště. Foto: čtenář Zdopravy.cz
Některé lety do Krakova dnes rovnou odbaví v Ostravě.
Některé lety do Krakova dnes rovnou odbaví v Ostravě.
Mlha je nepřesné, je to smog. Mlha a kouř ze všech těch uhelných elektráren.
Spis by bylo dobre se zamerit na to, cim lidi topi. A nejenom na polske strane…
Většina domácností má moderní kotel nebo tepelné čerpadlo.
To jste mě pobavil. Když si udělám 3km procházku kolem svého domu, z fleku bych mohl nahlásit 50 domů, že vypouští z komína humus. Včetně našich sousedů. Tento rok se to zlepšilo, lidi z si teď nedovolí, co dřív. Ale v minulých letech se celou zimu nedalo vyvětrat, jaký hnus byl ve vzduchu.
Prosím o přesné lokalizace těch elektráren poblíž Krakova. Prosím o konkrétní místa.
Krakov – teplárna
Skawina, Siersza, Lagisza, Laziska, Jaworzno
Bedzin, Katowice, Halemba, Miechovice, Chorzow, Zabrze, Rybnik, Bielsko-Biela
možna Dětmarovice..
Geolokace: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_power_stations_in_Poland
Přesně. Poláci jedou ve velkých provozech primárně na uhlí.
Ne, to fakt nemá na ovzduší v Krakově vliv. To píšu jako rozený Krakowianin. Problémem je v Krakově to, že město leží v dolině mezi Karpaty a Krakovskou bránou. V zimě je zde smog, a ačkoliv od té doby co bylo v Krakově zakázáno topení tuhými palivy, se ovzduší zlepšilo, i tak to není ještě ideální. Obce které otáčejí Krakov jsou na vyvýšenině, a tak všechen smrad jde dolů do města. Tyto obce ještě zákaz nemají. Jediná možnost je to, že když přijde teplý prudký vzduch z Tater (wiatr Halny), tak to město vždy profoukne. 😉 Další věc je ta,… Číst vice »
Rozený výmluvan.
Pro ten východ to je poměrně typický přístup životní filozofie. Hledat omluvy a výmluvy pro vše.
Koridory hmm.
A jelikož v době smogu foukálo ze severu. Takže smog težší než vzduch nahromadil v udolí….
Kromě toho byl včera odkloněny i SkyTaxi původně do Katowic.
Skytaxi funguje normalně, dlouho jsem neviděl jejich stroje v Mošnově.
Byl, dopoledne odletěl zpátky. Jinak TE lítají normálně, od 11/2022 k nám jen nelitají s nákladem, pouze, když nemají kontrakty na parkování nebo na lehkou údržbu, která očividně teď nebyla potřeba. Je „v pořádku“, že jste je neviděl, alespoň se jim daří… 😀
Díky. Jsem je hledál na flightradaru, ale nějak nenašel.
Tak mě napadly dvě možnosti, proč tu nebyly.
Horší – krach. Ale to by byly letadla odstavené, nebo rychlo prodané.
Lepší – že mají hodně práce.
Jak to dělají v Praze Ruzyni, kde se drží mrznoucí mlha a námraza už třetí den v kuse?
Hlavní ranvej má CAT III jestli si dobře pamatuji, tady jsou přistání za mlhy v pohode
Na Ruzyni mají jiné vybavení, mají přesně přibližně typu ILS (Instrument Landing system), tento typ přiblížení má více letišť každopádně pak existují kategorie ILS ILS CAT I (min výška oblačnosti 200 ft nad zemi a dohlednost dráhových světel min. 550metru) ILS CAT II (min výška oblačnosti mezi 100-200 ft nás zemí a dohlednost dráhových světel min. 350metru) ILS CAT III (minimální výška oblačnosti není žádná a dohlednost dráhových světel minimálně 50m) Jelikož Krakov má jen vybavení ILS CAT I, znamená to že pokud dohlednost dráhových světel nebo min výška oblačnosti klesne pod dané minima tak letiště je nepoužitelné. V Praze… Číst vice »
Přiblížení kategorie III A je přesné přístrojové přiblížení a přistání bez výšky rozhodnutí nebo s výškou rozhodnutí menší než 100 stop (30 m) a dráhovou dohledností nejméně 700 stop (200 m).
Přiblížení kategorie III B je přesné přiblížení a přistání bez výšky rozhodnutí nebo s výškou rozhodnutí menší než 50 stop (15 m) a dráhovou dohledností menší než 700 stop (200 m), ale ne menší než 150 stop (50 m).
Přiblížení kategorie III C je přesné přiblížení a přistání bez omezení výšky rozhodnutí a bez omezení dráhové dohlednosti.
Ještě se dá dodat že Cat III je výsada Evropy a USA, kde je běžné. Většina letišť ho nemá. Ve světě mimo tyto dva kontinenty jen ty největší aerodromy. Například Bangkok (50M pasažérů) má instalováno jen Cat II. Pak se krouží a krouží a čeká.
Sice tam cat3 je, ale některé lety také byli odloněny. Včera jak do Brna, tak do Ostravy.
Zde předpokládám, že se jednalo o letadla, která neměla potřebnou certifikací (CAT3 musí být jak na straně letiště, tak letadla).
Úplně bez problémů to asi taky nebude, na terminálu 1 jsem včera čekal na manželku a její letadlo (Pegasus, A321neo) bylo podle příletové tabule za celé odpoledne jediné, které přistálo na čas 🙂 Pak tam byla spousta velkých zpoždění, nějaké diverty a taky zrušené lety.
ono k tomu, aby letadlo opravdu mohlo ils cat iii vyuzit, je potreba souhra nekolika skutecnosti – certifikovane musi byt letiste (coz je splneno), letadlo a posadka.
a pak do toho vstupuji i postupy aerolinky – technicky ils cat iii ma minima X metru, ale to jsou minima technicka, predpisove limitni. aerolinka ve svych postupech muze mit pozadavek na vyssi hodnoty – talze napr. misto 75m vyzaduje i pri cat iiib vyzadovat 100m.
a pak jsou cestujici zmateni a na internetu maji spiklenecke teorie, proc letadlo X v praze onehda pristalo, a letadlo Y letelo jinam 🙂
Ale Praha dobrá, mlha byla v půlce Evropy…
My letěli z EMA a jediné drobné zpoždění bylo kvůli výstupu chobotem bez zadních schodů…:)
hele, nebyla 🙂 v CR byla mlha jenom v praze a okoli tak 2-3 km za hranice prahy. takova pekna inverze.
Normálka, posílají to do Budějovic. Tam už dokonce vede i dálnice!
Jak to funguje z pohledu odlétajícího cestujícího? Jeho let z Krakowa je zrušený, nebo čeká na náhradní letadlo, nebo je naloží do autobusu a zavezou do Ostravy?
Letadlo může z Ostravy přeletět do Krakova, jakmile se počasí zlepší.
Tak z pohledu odletavajiciho cestujiciho je to celkem easy . – aerolinka let zruší podle toho, jestli aerolinka nabidne nahradni let v ten dany den (treba jinym letem, ktery nebylo potreba zrusit) nebo v jiny den, a nebo si necha vratit penize, zustane doma ci na hotelu, a nebo prijede na letiste a ceka tam (pokud byl prebookovany na pozdejsi let) – aerolinka let zpozdí čeká na zpozdeny let (opet, bud doma, nebo na letisti, podle toho, kdy se o zpozdeni letu dozvedel, a podle ocekavane doby zpozdeni) zadna dramaticka veda v tom není 🙂 realny stav je, ze par… Číst vice »
No, a samozrejmě … aby to bylo kompletní .. pokud aerolinka let změní na odlet z ostravy, tak je dopraví do ostravy. ale to je asi nabíledni .)
Třetí možnost je správně. I na fotografiích jsou vidět autobusy, které je do Ostravy převezly.
A nejsou to autobusy, které je z Ostravy odvezly? Podle mě ti lidé nastupují, nikoliv vystupují.
U těch fotek jsem si právě nebyl jistý, jestli odvážejí přiletivší, nebo přivážejí odlétavší
asi nejlegočtěji bych čekal, že obojí zároveň, ale je otázkou, jak se to stihlo zkoordinovat
Obojí.
Když má Krakow chronické problémy s mlhou tak proč tam nemají systém pro automatické přistání za nulové viditelnosti?
Máte to částečně v článku, počítá s ILS vyšší kategorie se počítá s novou dráhou, ale několikrát se to odložilo.
Moje teorie – třeba se v posledních letech víc opřeli do stavby dálnic. Napadá mě, že třeba chtěli co nejvíc využít evropských dotací a ty se zrovna na letištní infrastrukturu čerpají možná hůř…
Dotace se asi získává hůře, když mlhu zhoršuje smog, ale ze strany státu požadujícího tu dotaci není vidět snaha o řešení příčin toho smogu, o jeho zmírnění.
Pokud se situace nezmenila nekdy v poslednich dvou, trech letech, tak CAT ILS IIIc (ktere jako jediné umoznuje pristani za nulove viditelnosti *) se v soucasne dobe stale nikde nepouziva – problem neni pristání – to uz dnesni technika zvladne. Problem je s pozemní technikou a s cinnosti na zemi – k umozneni pristani za nulové viditelnosti je potřeba nejen pristat, ale i zajistit, ze pripadne hasici, zachranky, a dalsi pozemni technika bude schopna k letadlu prijet, odjet apod. Pokud se budeme bavit o ILS CAT IIIb, ktery umoznuje pristani pri viditelnosti 50m (a je rutinne v provozu), tak s… Číst vice »
Jim by ale podle METARu stačila IIIb, což není taková vzácnost, má to i Praha. A Krakow zas takový zapadákov není.
zrovna (regionální) letiště Ostrava má ILS Cat IIIb
co tím myslíš regionální??? Ruzyň je teda taky regionální…
Škoda, že to není nastálo ….
škoda byla napáchána už před více jak 10 lety ostravskými hlavami pomazanými
teto pohadce, neustale omilane par jedinci, porad jeste nekdo veri? 🙂
Tak si poslechněmež tu verzi „správnou“, sem s ní