Rumunská lekce Česku. V Temešváru vyjíždí nové trolejbusy, jsou o více než čtvrtinu levnější než u nás

Trolejbus Bozankaya SNG 12T pro Temešvár. Foto: STPTTrolejbus Bozankaya SNG 12T pro Temešvár. Foto: STPT

Trolejbusy tureckého výrobce jezdí s polskou výzbrojí.

Dopravní podnik STPT v rumunském městě Temešvár zahájil včera slavnostně provoz s novými trolejbusy SNG 12T. Dodávka od tureckého výrobce Bozankaya ukazuje, jak draze některé české dopravní podniky nakupují nové trolejbusy.

Temešvár za celkem osm dvanáctimetrových trolejbusů s baterií na dojezd mimo troleje zaplatí 20,292 milionu lei bez DPH (96,513 milionu korun). Jeden trolejbus tak vyjde na 12,06 milionu korun. Kontrakt byl uzavřen loni v červnu.

Za parametrově shodné trolejbusy platí tuzemské dopravní podniky výrazně více. Rekordmanem je zatím Dopravní podnik Ostrava, který si objednal nedávno stejně velké trolejbusy u Škody Electric 16,718 milionu korun. Za jeden trolejbus tak v Ostravě zaplatí o téměř 28 % více než v Temešváru. Bozankaya se přitom do prvního, později zrušeného tendru, hlásila s cenou podobnou nabídce v Temešváru.

Ostrava kupuje nejdražší trolejbusy v zemi. Škoda byla jediným uchazečem

Stejný typ jezdí v Praze

České dopravní podniky se dlouhodobě podmínkami svých soutěží snaží zajistit Škodě monopol na dodávky trolejbusů, do většiny soutěží přichází jediná nabídka. Výsledkem je pak výrazně vyšší cena za trolejbusy oproti jiným zemím. Rozdíl ve finále zaplatí daňový poplatník. Tureckého výrobce se snaží vyloučit ze soutěží i s argumentací, že nejde o výrobce z EU. V praxi je ale i v tureckých trolejbusech značná část dílů evropská. Klíčová část trolejbusu – elektrická výzbroj – je v případě vozidel pro Temešvár od polského výrobce Medcom. Česká Škoda naopak opakovaně využila v dodávkách pro tuzemské dopravní podniky karoserie z Turecka.

Temešvár je prvním městem, kde nový typ trolejbusu jezdí v pravidelném provozu. Stejný typ jezdí nyní ve zkušebním provozu v Praze. Soutěž Dopravního podniku hl. m. Prahy byla jedinou v Česku, kde se turecký výrobce mohl účastnit a nebyl případně vyloučen.

Turecké trolejbusy vyráží v Praze do provozu s cestujícími. Homologace jde do finiše

Do Temešváru dodá Bozankaya celkem 33 trolejbusů. Kromě osmi dvanáctimetrových ještě dodá 25 osmnáctimetrových, první už je v Rumunsku a jezdí ve zkušebním provozu. Nové parciální trolejbusy mají nahradit všechny zbývající vozy Škoda 24 Tr z roku 2008. V soutěži byl loni ještě Solaris, Škoda se nehlásila.

Trolejbusy jsou dlouhé 12 metrů a mají přepravní kapacitu až 100 cestujících, z nichž 34 má místo k sezení. Maximální rychlost je 80 km/h, dojezd na baterie je až 40 km.

Trolejbus Bozankaya SNG 12T pro Temešvár. Foto: STPTTrolejbus Bozankaya SNG 12T pro Temešvár. Foto: STPTTrolejbus Bozankaya SNG 12T pro Temešvár. Foto: STPTTrolejbus Bozankaya SNG 12T pro Temešvár. Foto: STPTTrolejbus Bozankaya SNG 12T pro Temešvár. Foto: STPTTrolejbus Bozankaya SNG 12T pro Temešvár. Foto: STPTTrolejbus Bozankaya SNG 12T pro Temešvár. Foto: STPTTrolejbus Bozankaya SNG 12T pro Temešvár. Foto: STPT
Tagy Bozankaya Bozankaya SNG 12T STPT Temešvár
9 komentářů