Autobusy Cestovní ruch Zprávy

RUMOBIL má zabránit vylidňování: Jihočeši zavedli pilotní linku do Slepičích hor

Vozidlo ČSAD České Budějovice s označením busem. Pramen: Jikord
Vozidlo ČSAD České Budějovice s označením busem, ilustrační foto. Pramen: Jikord

Jihočeský kraj se rozhodl za evropské peníze otestovat, zda má smysl provozovat veřejnou dopravu v řídce osídlených oblastech na jihovýchod od Českých Budějovic. Krajský organizátor Jikord se proto zapojil (jako jedna ze 13 institucí v Evropě) do projektu RUMOBIL (Rural Mobility) a zavedl pokusnou autobusovou linku od nádraží Kaplice do Slepičích hor.

Autobus v sezoně do konce července jezdí z Kaplice nádraží přes Besednici a Soběnov do Benešova nad Černou. Zkušební provoz z 85 procent dotuje evropský fond pro regionální rozvoj. Pokud se ukáže, že řešení má smysl, převezme zcela financování Jihočeský kraj. „Autobusová linka má za cíl zlepšit veřejnou dopravu v regionu, zejména zkrátit cestu do krajské metropole. Je propojena s železniční dopravou a navazuje na vybrané vlaky včetně expresů Praha – Linz. Priorita jsou místní obyvatelé, ale linka může být využita i v rámci turistického ruchu,“ uvedl Martin Stach z Jikordu. Cestující dostanou například slevu na vstupném do areálu zříceniny Pořešín.

Unijní podmínkou bylo napojení linky na páteřní síť TEN-T, což splňuje právě návaznost na koridor Praha – Linec. Pilotní linku od vlaku do Slepičích hor zajišťuje díky vítězství v tendru společnost ČSAD České Budějovice a její značka „busem“, hodnota zakázky do konce července činí necelý milion korun. Pokud se linka ukáže jako smysluplná, zajistí ji kraj i v srpnu z rozpočtu na turistickou dopravu a v příštích letech ji zahrne do závazku.

Projekt RUMOBIL má v celé Evropě pomoci samosprávám vytipovat linky, které pomohou venkovským oblastem a zasloužily by si veřejnou objednávku. V tuzemsku je vedle jižních Čech do projektu zapojena i Vysočina a Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. Na Slovensku spolupracuje Univerzita Žilina a Žilinský kraj. Vedoucím partnerem projektu je ministerstvo regionálního rozvoje a dopravy Saska-Anhaltska.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
MenBus
Host
MenBus

Jihočeský kraj redukuje autobusy na zavolání, cestující přijedou až o čtvrtinu spojů Milevsko – Autobusů na zavolání, které vozí cestující od poloviny června loňského roku v milevském regionu, ubyde. Jihočeský kraj chystá redukci spojů. Jejich počet ještě není konečný, ale zrušení by se mělo týkat třiadvaceti procent spojů. Změna nastane od 9. prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády. „Zatím uvažujeme o jednadvaceti spojích na osmi linkách,“ řekl k redukci autobusů na zavolání Ivan Študlar ze společnosti JIKORD (Jihočeský koordinátor dopravy). Podle jeho slov se jedná o spoje, které cestující využívali minimálně nebo dokonce vůbec. Zrušení by se mělo dotknout… Číst vice »

železničář v důchpdu
Host
železničář v důchpdu

Zajímavá informace, ale ještě by bylo vhodné doplnit, odkud a ze kdy originál toho textu je je totiž už 5,5 roku starý = z „deníku.cz“ ze dne 13.11.2012 (viz: https://www.denik.cz/jihocesky-kraj/kraj-redukuje-autobusy-na-zavolani-cestujici-prijedou-az-o-ctvrtinu-spoju-201211.html ), takže o úspěšnosti tohoto „podnikání“ by bylo vhodné získat novější údaje.
A propos: kdy už toho Študlara konečně vykáží tam, kam už dávno patří (= do penze)? Co mu ta veřejná doprava, v níž celý svůj dosavadní život působil, provedla, že se jí tak mstí?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ještě jsem k tomu navrhovanému nesmyslu našel další (novější) informace z východních Čech, kde se o to před několika roky také pokoušeli (i ty ovšem jen z roku 2014): http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/1019923-autobusy-na-zavolani-v-orlickych-horach-neuspely a informace zveřejněné na Wikipedii: https://cs.wikipedia.org/wiki/Spoj_na_zavolání – kromě toho, že je tam použit zajímavý termín „poptávková doprava“(který třeba já jsem dosud neznal), je tam důležité především konstatování (upozornění), že „Český právní řád neumožňuje tyto spoje považovat za linkovou dopravu, a proto spoje Radiobusu nejsou zařazeny v celostátním informačním systému o jízdních řádech a na něj navazujících vyhledávačích spojení a je problém s jejich začleněním do dotovaného systému dopravní obslužnosti.“ (ale… Číst vice »

petrH
Host
petrH

V současné době již v Milevsku nezůstal jediný spoj na zavolání. Vše se zrušilo.

Jarda
Host
Jarda

Nestudoval jsem podrobné jízdní řád ale jako člověk „v místě bydlící“ jsem zvědav. Zkusím a podám reference. Jen mě trochu překvapuje proč z Kaplice, vesnice tak o 60 obyvatelích proč nejezdí z Velesina, zřejmě problém ve vzdálenosti přestupu na městě, odtamtud by se svezli i v miste bydlící a nebylo by závislé na tom kolik lidí přiveze vlak. Protože na nic jiného to cílené není.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Z Velešína by to bylo dál a v Kaplici nádraží, jak už tady někdo napsal dříve, stojí prý nevyužitý autobus, takže linka z Velešína by asi vyžadovala nasazení dalšího a rovněž jen nedostatečně využitého vozidla. Takto to zřejmě vyjde mnohem levněji a nějaký dopravce (ČSAD AUTOBUSY České Budějovice) si aspoň „štěkne“.

Ondřej Šanda
Host
Ondřej Šanda

Mě se spojení z Kaplice nádraží líbí. Ještě více, by se mi ale líbilo, kdyby se také zlepšilo i spojení do města Kaplice i třeba v souvislosti s tímto projektem. V obci Střítež bydlí ne 60 lidí, ale 400 obyvatel.

Štěk zapesal
Host
Štěk zapesal

Pokud to nebude jezdit 4-24 hod po max 2 hodinách, nikoho to opravdu do VHD nenatáhne… 😀

MS
Host
MS

JŘ je staven 4 krát denně Kaplice nádraží – Benešov nad Černou a 4 krát denně Kaplice nádraží – Besednice/Soběnov, tyhle spoje vznikly využitím stojícího vozidla v Kaplici.

JŘ: http://www.jikord.cz/web-data/JIKORD/rozvojove-projekty/mezinarodni/rumobil/jizdni-rad-s-navaznosti-vlak-bus.pdf

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Zase kravina. Stejný magořinec vyhnal cestující z busů na severním Táborsku. Je hezky jihočeským koloritem nasazovat neosvědčené koncepty veřejné dopravy všude tam, kde ještě lze někoho z busů\vlaků vyhnat a tak přispět logicky k vyššímu provozu na „prázdných“ , především městských komunikacích.

Michal
Host
Michal

A „neosvědčený koncept“ je, že se někam zavede autobus?

Michal
Host
Michal

Btw., tenhle nevyzkoušený nesmysl je poslední zmíněná linka JAS, provozovaná už za první republiky.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Jiho%C4%8Desk%C3%A9_podniky_pro_automobilovou_dopravu

aldik
Host
aldik

A co třeba sice dotovaná, ale doprava na zavolání? Takový dotovaný taxík (provozovaný i minibusy) na zavolání. Samozřejmě by cestující na to musel včas myslet a zavolat si v předstihu, jelo by se tedy jen tam, kde by o to někdo požádal (byť i třeba jen jeden člověk) a nejezdilo by se na prázdno.

southern.brewer
Host
southern.brewer

to je blbost

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Veřejná“ doprava „na zavolání“ je nesmysl: veřejná doprava je z principu hromadná a jezdící podle předem stanovených a řádně zveřejněných jízdních řádů, aby si kdokoli mohl naplánovat její použití předem a mohl se také spolehnout na to, že v jízdním řádem stanovenou dobu bude k dispozici vozidlo, které k dispozici být má – doprava „na zavolání“ je čistě individuální záležitostí zákazníka a zavolat si vozidlo taxi může každý už nyní, má-li ovšem k dispozici telefon: a právě nutnost tuto podmínku splnit je zásadním nedostatkem i těch řešení, kdy doprava „na zavolání“ (deklarovaná formálně jako „veřejná“) by měla jezdit podle nějakého… Číst vice »

Michal
Host
Michal

No alternativou k RufBusu je jít pěšky pokaždý. To, co jste tu právě „vymyslel“ v Rakousku už dlouho funguje a kupodivu jízdní řády to má, jen je třeba potvrdit, že pojedete.

Jedna z oblastí pro ilustraci zde, lze snad pochopit i bez znalosti němčiny: https://www.arberland-verkehr.de/rufbus/fahrplan-rufbus/.

Miropiro
Host

To se zkoušelo, ale už evidentně zrušilo u linky 830 na Znojemsku v rámci IDS JMK. Do jedné vesnice byl závlek na objednávku.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Michal:
No, nevím, zda a jak to funguje v Rakousku, ale ten odkaz na www stránky, který jste uvedl, směřuje do Dolních Bavor a ne do Rakouska …

Michal
Host
Michal

Tak vidíte, mají to i v Bavorsku.

Pezos
Host
Pezos

Doprava na zavolání je esence VHD vnímané jako „socky“, která kombinuje to špatné z linkové a objednávané dopravy. Ano, organizátor si může odškrtnout, že má pokryto, ale… 1. Hlášení jízdy hodinu a víc (ranní jízdy den) předem, to je dobré možná pro někoho, kdo sedí celé dny na pozadí. 2. I když se všichni cestující musí hlásit předem, třeba ve zmíněném bavorském systému platí – 8 míst a trhněte si. 3. Dost často platí extra tarif nebo příplatky, za které ale nedostanete oproti běžné linkové dopravě nic (občas je alespoň možnost vystoupit mimo zastávku, ale zdaleka ne vždy). 4. Jízdní… Číst vice »

železničář v důchpdu
Host
železničář v důchpdu

Pezos:
Bingo !!!

-MS-
Host
-MS-

Partneři



CSCARGO