Rudo. ZSSK a Stadler představily první KISS, jednotka se 611 sedačkami bude jezdit i do Česka
Jednotka Stadler KISS pro ZSSK: Foto: ZSSK
Jde o největší elektrickou jednotku na kolejích bývalého Československa.
Jde o největší elektrickou jednotku na kolejích bývalého Československa.
Ideální vlak pro Středočeské a Pražské koleje po roce 2030
Co jsem si ten vlak procházel, tak až na sedačky v druhé třídě v pohodě. Borcad sedačky jsou úplně něco jiného.
Musím souhlasit. Ve dvojce nic moc. Nejlepší na výstavě ale byly polské v jednotce pro RJ, fakt pohodlné.
Za mě na Os/Zr Bc-Ba-NZ ok, na R Ba-BB(Za) palec dolů hl. za dvojku, kt. mi připadá jako Honecker-lux.
A to jako na jaké lince bude jezdit i do CZ?
Pokud je ta jednotka doopravdy jenom na střídavý proud, tak přes trať 252
Za mně velké zklamání, sedl jsem si k oknu a už jsem nadával, musel jsem sedět zešikma, rovně se sednout nedalo protože tam zavazí koš pod stolkem (to je u sedadel 2+2 naproti sobě). Potom když jsem seděl na sedačkách za sebou tak zase tam vadí nesmyslný držák sedadel ze stěny s pulkulatym plechem. Zlatý push pull od Škody.
Nevim, zda to není předimenzované, ale je to hezký vlak. Těším se, až se s ním svezu.
Bude to zastavovat v Lanžhotě ?
V Lanžhotě už nikdy nebude osobní doprava, s obnovením S53 se nepočítá.
Že prý se má vytrhat i celá trať Břeclav-Bratislava pro odstranění zbytečného souběhu s dálnicí D2.
No jsem asi větším zastáncem rozložení sedaček jako má SBB než jaký si tu navrhla ZSSK. Ale tak snad znají své cestující a ví, že existují i takoví, kteří se neradi dívají z okna a zároveň sedí v dvojsedaččce.
Nu nevím, u busů je možné si provozovatelem a majitelem zvolit u výrobce prostor rozmístění sedaček ,klasiku nebo superlux !! Možná je to možné upravit i v objednávce u železničních souprav. Jinak ti, jež se neradi koukají na ubíhající krajinu by měli používat Vozy z Mityšči ještě s prkenými lavicemi !!
Samozřejmě, že to v objednávce upravit jde.
Jinak bych tady z diskusí nabyl dojmu, že bez okna se nedá cestovat. Přitom spousta lidí bude i tak hledět do notebooku, do telefonu nebo číst noviny – nemluvě o tom, že v zimě je tma víc než polovinu dne a stejně nic není vidět.
Denní dojíždějící vlakem existují… jen pro některé je to těžko představitelné, protože vlakem jezdí jenom na výlet a cokoliv jiného odmítají znát.
Podle dostupných údajů to má o 11 sedadel víc, než rozměrově identické provedení pro MÁV-START, kde navíc chybí první třída. Z toho vyplývá, že rozložení sedadel bude srovnatelné s provedením KISSu pro německé dopravce (např. 10 let staré provedení pro ODEG), které komfortem rozhodně neoplývají. Ostatně jestli mi dostupné fotografie interiéru něco připomínají, tak je to právě provedení pro ODEG, v jakém to jezdí okolo Berlína.
Proto říkám, že jsem větší zastánce rozložení sedadel jako mají SBB (415 v II. třídě + 120 v I. třídě) namísto tohoto (581 + 30). Pokud bych hrubým odhadem přepočítal sedadla v první třídě na druhou třídy (vynásobením 4/3), tak jsme u stejné jednotky u SBB na kapacitě 575 cestujících a u ZSSK na 621 cestujících. Vzhledem k tomu, že prostorově jsou ty jednotky stejné, je jasné že těch skoro 50 sedaček navíc je na úkor komfortu. Zde však podotknu, že maximální kapacitu mají ty jednotky pro SBB větší než ty pro ZSSK, neboť mají spoustu místa na stání (v… Číst vice »
Prošel jsem si celou novou jednotku KISS včera i dnes a musím říci, že na první pohled je sice hezká, ale při bližší prohlídce působí vlak hodně lacino, snad až jako anti-vandal. Některé konstrukční řešení jsou divné. Například záchody v mezi-patře, kabinka záchodu výrazně zužuje průchod do druhého vozu… snad jen první třída nabízí dost místa pro cestující.
presne to jsem si rikal i z fotek: az na jednicku zadna vyhra.
U sedaček za sebou mi chybí sklopné poličky kromě jedničky. Taky mě překvapila hlučnost klimošky. Jinak vevnitř asi jako push-pully MSK.
Ta hlučnost klimatizace je šok. Zrovna jsem telefonoval a druhá strana si myslela, že jsem právě vlezl do strojovny.
No co se tyce vyrobenych jednotek v Ceskoslovensku, tak nejkapacitnejsi jsou EJ 675 kde je myslim 645 mist k sezeni. Jezdi ale samozrejme na Ukrajine. Nevi nekdo kde je jim vlastne konec a v jakem jsou stavu?
U jedné byla v roce 2022 dokončená modernizace. U druhé netuším.
Rudo – a další jména? Že by následoval Laco, Fero, Dežo?
meno RUDO dostal vlak podla veduceho Slovaka,ktory so svojim tymom tento projekt zreajizoval a v avguste nestastne zahynul-bol to moj syn
Vlak Rudo sa vola po mojom bratovi Ing.Rudolfovi Kvetanovi- manazerovi Stadler ktory cely projekt menezoval a na jeho uspesny koniec si nepockal kedze pred vyse rokom tragicky zahynul.. na jeho pocest spolocnost Stadler navrhla so suhlasim rodiny pomenovat vlak jeho menom.. cest jeho pamiatke a jeho zodpovednej praci
Tak to byl bratr nebo syn? U jednoho komentáře píšete syn, u druhého bratr.Tak nevím.
Asi vás nenapadlo, že mohou psát dvě osoby, paní a sestra zesnulého.
Zpráva je tragická pro rodinu, paní Květanová, držte se.
Že každý komentář napsala jiná osoba už podle jména jste si nevšiml???
Text z posledných Ozvien ZSSK: Podobne, ako nové jednotky 660/661 nesú pomenovanie Panter, tak sa ZSSK rozhodla celú typovú sériu nových vozidiel Stadleru pre ZSSK pomenovať Rudo. „Ide o uctenie si pamiatky nedávno zosnulého Rudolfa Kvetana, jedinečného človeka, ktorého profesijný prístup k práci bol ohodnotený vysokou pozíciou v rámci takej významnej firmy v oblasti koľajových vozidiel, ako je Stadler vo Švajčiarsku,“ vysvetlil Ján Lukáč, riaditeľ Úseku prevádzky ZSSK. Rudolf Kvetan v Stadlere pôsobil ako oblastný marketingový a obchodný riaditeľ pre strednú a východnú Európu. Podieľal sa na celom procese získania štyroch nových poschodových jednotiek KISS a aj na dodaní piatich… Číst vice »
Do Trenčína budú jazdiť len kým sa nezrekonštruuje Žilinský uzol a neprepne na 25kV, potom budú jazdiť až do Žiliny….
Je to uvedené v tom istom článku….
jasné ale to bude tak asi až 12/2025, ak nie neskôr
Nerozumiem na akom vlaku do Břeclavi by to jazdiť malo. Chápem to tak že ide o jednotky pre diaľkové vlaky, nie Os. A žiadna rýchliková linka BA – Břeclav v PDO nie je.
To nie je podstatné, papier znesie, niekde sa to napísať muselo, lebo projekt. A to že taký vlak dnes nie je zavedený neznamená, že sa nezavedie, už boli REXy až do Břeclavy, ale áno primárne je to na R/REX/Os na ramene BA-TN-(ZA) a Kúty-BA-NZ, hovorilo sa že kým sa neprepne Žilina na 25 kV, môžu kde tu otočiť aj Bystricu na Urpínoch. Všade kde je striedavá, čo je polka Slovenska. Hlavne aby to jazdilo, ono si to linku nájde. Tá jednotka je „unisex“, čiže môže ísť ako Os, tak aj REX, tak R. To bol cieľ, nech je to mutlifunkčné,… Číst vice »
1. Neriešim to že taký vlak dnes nie je, ale že taký vlak nie je v PDO. Tým pádom sa s ničím takým koncepčne nepočíta a ak po voľbách nedôjde k masívnej zmene smerovania na MD/ÚHP, tak nejaké nesystémové vlaky zrejme vznikať nebudú.
2. Ja by som prvú triedu na lokálnych vlakoch síce veľmi privítal, ale keďže ZSSK sa momentálne ako správny dopravca z minulého storočia tvári že prvej triedy sú hodní len cestujúci na stovky kilometrov, a na krátke trasy pre ňu má v cenníku príplatky 200-300%, tak asi by to moc nefungovalo 🙂 Už jedine deklas.
RegioShark má taky, osobák Kojetín -Roznov p.R.
áno jasné zabudol som že aj tam. Nakoniec aj Hydra 854 ho má, síce chodila primárne na rýchlikoch, ale po odovzdní výkonov Arrive v okolí Prahy a Mladej Bolky, už to chodí aj na osobákoch….
teda opravujem riadiaci vozeň 954 má jednotku 🙂
Asi blbá otázka, ale když jednotky budou čtyři, tak nasazeny budou řekněme tři (jedna v údržbě), tak jaký budou mít interval, aby se prostřídaly? 3 hodiny?
Cílový stav (po přepnutí uzlu Žilina) je nasazení na rychlíky Považan, ty mají interval 2 hodiny. Plus nějaké doplňkové výkony do Nových Zámků, kde budou mít depo.
To ale vychádza len bez prevádzkovej zálohy. Čo zas nie je až tak prekvapivé, nečakal by som že si ZSSK bude držať 33% zálohu nejakého typu.
Tohle je moc drahé, aby to stálo na záloze. Na zálohu patří stroje, které už jsou alespoň účetně odepsané, tedy po 10 letech. Napadá mě Jánošik.
no to ťažko, určite ešte nie je účtovne odpísaný, odpisy na ZSSK je zaujímavá kapitola 🙂
No nevím, doba odpisů se normálně stanovuje zákonem, nikoliv vnitřním předpisem. Že by až tak?
S odpismi sa vždy čarovalo, nakoľko svojho času pri delení ŽSR sa majetok preceňoval, kedy sa to nafúklo a potom s tým boli problémy. Samozjreme rieši sa to s účtovníkmi a auditormi, ale je to účtovná položka a pracuje sa s tým. Zákon má určitú vôľu a dá sa s tým hýbať. Zavisí od hodpodaráskeho výsledku, nemyslím že by na ČD to bolo inak..A ešte sú aj medzinárodné štandardy IFRS, nakoľko u nás je EUR, takže sa s tým pracuje…
Súprava ktorá nejazdí, nezarába. Načo bude ZSSK jednotka, ktorá bude väčšinu času niekde stáť a čakať kým sa niektorá iná nepokazí…..
Však píšem že nečakám že by si držali takú veľkú zálohu nového typu. Inak keby toho nakúpili povedzme 20-30 ks tak samozrejme by malo logiku aby v obehu bol aj „záložný“ deň.
Vieme kedy by mal byť uzol Žilina ,,prepnutý,,? 🙂
To je alespoň „panťák“!
Zatím nejkapacitnější „panťák“ byly první jednotky Bp z Bäutzenu, ty první měly neisolovanou skříň a, alespoň tedy formálně, uspořádány sedačky 3 + 2 (jako Šukafon), takže kapacitu cca 410 sedících cestujících. No a ty novější 2 + 2, takže usadily cca 350 pasantů.
Slon městský, na kterého se tu kdosi ptal, je maličký, má „jenom“ 310 míst k sezení. Ale taky má jenom tři vozy, kdyby si soudruzi objednali delšího slona, no tak by jich měl více.
No a často jezdí Slon ve dvojici a má tedy 620 sedaček.
Nešlo by tam udělat rovnou nástupiště a začít jezdit směr Orlová aspoň ve špičkách?
A kam by ti cestující jezdili, když v místě, kudy trať Orlovou prochází, už dneska téměř nikdo nebydlí?
By se přestěhovali a zrušila by se jim linka od nemocnice na Hraneční na tramvaj a ke vlaku na Hlavní c Ostravě. Na takovou cestu je wecko nezbytné!
A čím by jste to tahal?
Pokud to mají z dotací EU, tak musí přesoutěžit provozovatele? Přijde mi, že ZSSK i PKP z těch dotací nakupují jak divé a nic takového nemusí.
Poslední smlouvy bez soutěži se dají uzavřít všude v Evropě do konce roku. A to max do 12/2033 pak už musí vše do soutěží.
Nebavím se o smlouvě na provoz nějaké linky jako takové, ale o povinnosti přesoutěžit provozovatele, pokud jsou nějaká vozidla spulufinancovaná z EU a určena pro nějakou linku. (Tzn u nás taková vozidla od jisté doby nelze mít pro provoz v přímém zadání – viz linka P1 v Plzni, nebo S6 v Ostravě).
Pekné, tak ještě dovyspravit koľaje, aby Rudo neležel příští týždeň na boku…
tak po Žilinu ešte pohoda, tam už je koridor a 160, horšie to bude ak to strihne na Šurany, Levice a Bystricu, kde sa s tým v rámci obratov a zácviku tiež počíta….
4 toalety na 6 dvoupatrových vozů?
Dneska bych řekl standard v těchto typech. V Itálii třeba jezdí vlaky řady Rock od Hitachi a ty mají na pět vozů jen záchody 2. 😃
a to mají obdobný počet k sezení, v Rocku o 5 vozech to je 598 k sezení a 575 na stání.
V Německu se to řeší tak, že se počká, až se všechny ucpou, a pak se zavřou.
Staré dobré diery do koľajiska…. To ucpať nejde.
Minimálně v jednom starém ostravském Bh se to kdysi povedlo.
Na jízdu trvající 1h a 40 minut? … nemusíte vyglgat 10 lahváčů…
Je to málo na toľko vozňov a toľko cestujúcich. Aj regio panter má ten 4 vozový 3 wc a 3 vozový 2 wc. Sú síce moderné vákuové ale za to sa šetrí na počte wc.
Pro neznalé, nějaké srovnání s city elefantem? 🙂
Vetsi vykon hnacich vozu ale stejna bolest, pouze 2 hnane vozy, takze to bude pekne line a klouzat za mokra pri rozjezdech a bude to mizerne brzdit na EDB.
jestli budou hnaci vozy na obou koncich, tak i to docela pomuze.
To je hodne sporadicke, zadni sice tlaci po skoro ciste koleji zatimco ten prvni ale zase tahne po uplne mokre a spinave. Ocekaval bych naopak nejlepsi trakci, kdyz budou hnaci vozy ty prostredni.
Ja by som očakával najlepšiu trakciu, ak by boli všetky podvozky hnacie.
No to je samozrejme idealni stav.
Záoveň by to umožnilo budovať sklonovo oveľa náročnejšie trate, na ktorých by moderné, kapacitné, a rýchle jednotky jazidli kľudne 250 km/h.
To pri zajizdeni do Breclavi bude i nejprazdnejsi elektricka jednotka na kolejich byvaleho Ceskoslovenska.
A ještě si na to pár let počkáme. Dokud Slováci nedokončí most přes Moravu, tak to sem zajíždět nebude.
no po Kúty ani nie, potom už jasné, bude to voziť vzduch do Břeclavi. Ale tak otočiť to niekde musia, ale zrejme to bude robiť primárne aj ranné Os z Kútov do Bratislavy a Trnavy.
Takovej větší Elephant. Dobrý, ale prostě normální klasika.
Mají to pěkný. Škoda, že budou jen 4. 🤪
možno sa časom dokúpia aj ďalšie, z nového programového obdobia 2021-2027, teraz už ale nebol čas a peniaze na viac, nakoľko Stadler by viac nestihol vyrobiť a dodať včas a peniaze z EU fondov končia 31.12.2023, takže to vyšlo tak akurát…
Nooo, vedel by som si ich predstaviť na Expresoch BA – ZA – KE v diaľkovej úprave, ale neviem či Stadler vyrába dvojsystémové súpravy
Ale ak by sa dokúpili, mohli by nahradiť klasické súpravy BA-BB…
Stadler vyrobí, čo sa mu povie a zadá, ale do diaľkovej cez celú republiku to nevidím veľmi vhodné, navyše tam niet ani reštaurák, čiže zasa by som ho nepreceňoval. Ono sú takéto jednotky samozjrejme v Nemecku alebo aj Rakúsku aj na IC vlakoch, ale sú aj inak vybavené a na iných tratiach, takže u nás asi nie.
Krásný vlak. Snad Kiss vyhraje vyberko na EMU400 a uvidíme jej i okolo Prahy.
Obávám se, že u nás jsou karty rozdány.
Nevyhraje, není dvousystémový.
Běží to výběrko ještě vůbec, nebo to ČD zařízly? Čekal bych, že už budou mít dávno vybráno.
Třeba ČD nevyhrají výběrové řízení na obsluhu a žádné EMU 400 nebudou potřebovat. To je jen rámcové výběrové řízení s nulovou garancí odběru výrobku.