ŘSD postupně zvedne rychlost v dálničních tunelech na 100 km/h

Stavba tunelu Pohůrka na D3 (srpen 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka na D3 (srpen 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jako první se začalo jezdit stovkou ve Valíku, následovat má Pražský okruh. U nově stavěných tunelů se už s vyšší rychlostí počítá.

98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Jaký rozdíl je v tunelech když jedu do jugošky (Rakousko/Slovinsko/Chorvatsko) kde je všude kilo a v případě údržby a jednoho tubusu 80ka. A u nás je to 80/60. Přitom je to pro mě pořád díra v zemi se zářivkami na stropě. A jsou mnohem staršího data stavby a mnohdy mnohem delší.

Zdenda

Jako dítě jsem se do tunelu těšil, protože tam byla tma. Dneska se svítí i na zeleznici. Co takhle zvednout rychlost bez nesmyslných drahych svetelnych uprav?

Tomas

taly porovnejte, jak se snizila od tech dob nebodovost (obecne)…

Marek Blaha

Mě by zajímalo, proč řidiči na pražském okruhu v osobních vozidlech, jezdí na 80tce 60 někdy i 50 a já s kamionem…. musím tím pádem tyhle osobní vozy, předjíždět zleva tou 80tkou,……. bude někdy policie na tohle dohlížet?? Aby se v tunelech nejezdilo nebezpečně pomalu?? Jen kvůli tomu, že je tam tma a někteří sváteční řidiči se bojí jet tou předepsanou rychlosti?…. To je např kámen úrazu pro všechny řidiče nejen v kamionu, ale ohrožuje to všechny jet 50km/h na 80tce… Jen kvůli tunelu a tmě.. Za mě, je problém každodenní tenhle případ.. . Přijde tunel a jedeme max 50… Číst vice »

Škrpál

Ten tunel je navržen tak, aby řidiče psychologicky zpomaloval z bezpečnostních důvodů. Na řidiče sedící vysoko tyto triky působí méně, protože z výšky je lepší výhled a mozek pak ta zpomalovací opatření dokáže ignorovat.

Tomas

porad lepsi osobak jedouci padesat, nez kamionak jedouci 81 predjizdejici toho, co ma na omezovaci 80…

ber to jako kompenzaci za tohle.

Tomas

a jeste bych dodal, ze doufam, ze policie na tyhle kamionacky tocvolanty take co nejrychleji zaklekne.

Pave69

Po katastrofě pod Mont Blanc (1999) došlo v EU počátkem 21.st k zásadnímu zpřísnění provozu a výbavy v tunelech. V podstatě je snaha, aby se v tunelu nemohlo nic stát, protože pořád platí, že pokud v dlouhém tunelu (stačí 300m) začne hořet, tak ti, co už v něm jsou, poměrně pravděpodobně (>10%) zemřou. Dříve zprovozněné tunely zůstávají tak, jak byly postaveny, klidně i s vysokou rychlostí, ale nové schvalování je velmi přísné. Osobně bych taky byl pro vyšší rychlost – ale na druhé straně, pokud bych v tunelu potkal auto v protisměru, taky bych se rychle zamyslel, jestli to taky… Číst vice »

panda

O Blance ani zmínka. Přitom tam, když nastaví dokonce 70, tak se s vypětím všech sil snažím při jízdě neusnout.

TruckDaskam

Blanka není dálnični tunel

Tomas

vy chcete v blance jezdit 100? 😀

to jsou blaznive napady.

Daniel Brebis

Blanka není součástí dálniční sítě ani ji nevlastní stát

David

ŘSD nemá s Blankou vůbec nic společného. To je městský tunel, který je ve správě TSK-Praha.

Mikuláš Pixa

Oni tam umí dát i 50, to spím nebo si hraju s mobilem.

Becici

Nikdo Vám nebrání i v Blanice jezdit stovkou. Jen si to potom zaplatíte 😃

vagonář

Nechápu, proč jsou v některých tunelech po stranách zdi kolmé ke směru jízdy.

Tomas

Podle nářků některých, jak je strašný problém zpomalit u tunelu na 80, by člověk čekal, že tady máme tři dálniční tunely na každých dvacet kilometrů dálnice … 😀

ale tak jestli rychlost v tunelu na dálnici je jediný probĺem, který máme, tak ti je vlastně super 😉

Jiří Kocurek

Plynulá jízda je jedna věc. Zpomalit o 50 km/h je věc druhá a ze 130 na 80 je to daleko více energie než z 50 na nulu (cosik o vepři a přechodu na dálnici, která tam není dálnicí). Bezpečnosti provozu velké změny rychlosti moc nepomáhají.

Tomas

a proc velke zmeny rychlosti?

pred tunelem unprvni znacky sundam nohu z plynu a auto si na 80 zpomali samo nez dojedu k tunelu.

tohle je zas hledani problemu, kde zadny neni.

Modré zábradlí

Pan kolega ale musí jet 140 a u značky 80 prudkým dupnutím na brzdu zpomalit na 90. Jinak to prostě porušuje jeho základní řidičská práva.

Karel Mio

A v Klimkovicach nebudou mit co žrat.

Jiří Kocurek

Co nasázet nad tunelem jabloně v tom zelenisku mezi polem a cyklostezkou? Policajt zahradníkem…

Kopr

Zpomalovat na 100 pred Valikem je dost otrava, je kratky a provoz tam neni nejak velky.

Ale predstava, ze by se melo jezdit 100 treba Strahovskym tunelem, nebo Mrazovkou, no nevim tedy. Vzhledem k provozu a zmatecnosti mnoha ridicu by to melo potencial plynulosti provozu spise uskodit.
Moc casu by se zvysenim maximalky o 30km stejne neusetrilo.doufam, ze se o tom neuvazuje.

Jiří Kocurek

Otázka za Bludišťáka:
Patří Strahovský tunel mezi typické dálniční tunely?

David

To asi vysvětluje ty zmatené řidiče…

Otto

Jednak strahovsky tunel nespada pod RSD ale spravuje ho TSK, a druhak je soucasti rychlostni komunikace ve meste, cili vmax=80 a na tom se myslim nic menit nebude

Mysel

Jak vazne mame brat obavy ridice, ktery ani neni schopen pochopit, co je a co neni dalnice? :o)

Kleist

Nešlo by někde v tunelu zkušebně zapojit umělou inteligenci, která by rozpoznala odstavené vozidlo, nebo nehodu a sama by podle potřeby zavírala pruhy. Když to má dělat člověk tak to vypadá tak že se 10minut neděje vůbec nic.

Igor

Určitě ne sama od sebe něco dělat, ale třeba dát podnět člověku k prověření to by mohlo být.

Vladimír Bílý

Pokud bychom se měli skutečně srovnat s Evropou, tak kratšími tunely. které mají dostatečně šířkové parametry, by se klidně i mohlo jezdit 130. Jsme v době, kdy kamery a následně proměnné dopravní značení dokáží během jednotek sekund zareagovat na mimořádnou situaci. Případně lze také regulovat podle intenzity provozu.

Jiří Kocurek

U Lipníka nad Bečvou v ekoduktu snad ani omezení není.

Couler

Ani Valík bych nepovažoval za tunel a nechal tam klidně 130. Bezpečnosti provozu by to rozhodně pomohlo.
No probůh ještě aby nějaké omezení bylo v ekoduktu.

Zlámalík

Ekodukty nejsou tunely, ty jsou na 130. Je to myslím nad 300 metrů délky. Ale v Itálii i mnohem horších tunelech mají buď 110 nebo v kratších 130 a problémy nevznikají. Jenže tam jsou lidi zvyklí řídit a reagovat na okolí, ne čumět do mobilu.

Jiří Kocurek

Pro případ nutnosti úniku je úplně jedno jestli je to ekodukt nebo tunel, rozhoduje délka.
Ale jinak souhlas, pokud je vidět zkrz v celém profilu, tj. všecky pruhy odevšad, tak není důvod omezovat rychlost trvale. Jiná věc je tunel do esíčka, tam omezení „na zábrzdnou“ dává smysl.

Frantík

Navíc ono 130 jenom zakazuje jet rychleji než 130, neznamená to že je 130 (vždy)bezpečná rychlost. Jenomže to si řidiči neuvědomují….

Mysel

Ridici si tohle uvedomuji velmi dobre. Casto si to nicmene neuvedomuje ten, kdo schvaluje mnoha, zejmena docasna, omezeni rychlosti.

Vladimír

A co klimkovický tunel na D1? Tam se rychlost zvyšovat neplánuje? Vím, že tunel se stavěl na rychlost na 100 kmh.

Jdeme do nich

To je bohužel od hujerů z práglu hodně daleko a ti tak ani neví, že se tu nějaký tunel někdy stavěl :/

Josef Novak

Prosím v Chorvatsku se v tunelu jezdí 110 a jsou to delší tunel než u nás na Moravě jezdíme jen 80 a tunely jsou velmi krátké a Já vidím na druhy konec to je ostuda pra Vás.

Vladimír Bílý

V Itálii se jezdí tunely běžně 130.

Jiri Macourek

Od Coma na Milano se jezdí ofiko 130, neofiko tak 160 😀

Kopr

V Itálii jsou taky vsude kolem dalnic odlomky aut:D nejaky tukanec nic není

Patrick

V Chorvátsku je v dvojrúrových tuneloch 100

Uvědomělý občan

Prosím vás, kde na Moravě máte nějaký tunel? Ten jediný, Klimkovický, který asi myslíte, totiž leží ve Slezsku.

Kzl

Pokud se jedná o tunely ve správě ŘSD tak je asi jediný opravdu klimkovický. A jestli si pamatuji správně zeměpis na základní škole tak je na Moravě. Je jen v MSK kraji.

Kzl

No a až po tom co jsem to odeslal jsem si své moudrosti ověřil a zjistil že hranice Slezska nejsou na Ostravsku definované jen tokem Ostravice a Moravice. Takže omluva. Ale aspoň jsem se dozvěděl něco nového ( nebo něco co už jsem zapomněl).

Olda

Zmíněné Chorvatsko. I v tunelech skoro 6 km dlouhých, Mala Kapela a Sveti rok se jezdí 100 a tady v krátkých tunelech je to problém.

Pavel Kopeček

Děkuji, že jste můj dotaz položili a pan ředitel odpověděl je to malý krůček, který nás posune víc na západ a trochu pomůže, každodenním ridicům.

Milan

Taknjsem si vzpomněl na obousměrné tunely v Norsku s 80kmh na kdejaké okresce…

Honza St.

Jedině dobře. Osmdesátka v dálničním tunelu je výsměch.

Tomáš Flaška

Rozumná věc. Určitě chytřejší než povolit někde 150 km/hod.

Couler

Někde dává smysl i ta 150. 100 v tunelech dává smysl všude. Tedy na dálnicích.

Aussiger

Jj..to bude odrbanejch kastlí a zbroušených hliníků..zblášť v tý naší „noře“..Panenský na D8:-)))..kdes zůstal rozume?..asi na poradě ŘSD…:-))

MHD

Stejné apokalyptické nářky, jako když se mluvilo o zvýšení na 150 na vybraných dálnicích.

Aussiger

Jezdím tam denně…prostá zkušenost..

Koridor

Když se volantu bojíte, tak dole v údolí jezdí každou hodinu vlak…

huklos

To je stále hudba budoucnosti. Ale pamatuji, jak „dopravní odborníci“ varovali se vztyčeným prstem, jak se všichni pozabíjíme na dálnicích, když se zvedne rychlost ze 110 na 130 km/h. A není to až tak dávno…

Jiří Kocurek

Kdysi bylo na dálnici omezení na 80 km/h pro motorky.

MHD

A v noci po městě stejná rychlost jako mimo město.

Patrick

rovnaká = neombedzená 😉

*h8*

ono kdysi nebylo u nás rychlostní omezení na dálnicích vůbec

Škrpál

A nejen na dálnici.

Kebab

To samé, když se zvyšovalo na dělených čtyřpruzích z 90 na 110. Ani v jednom případě se nic nestalo, ale plkají dál. To je přirozené, živí se tím, smutné je, kolik lidí jim to žere a plácá nesmysly typu “Rychlost zabíjí”.

Pavel Kopeček

Sakra chlape, byl si někdy na západě mimo naší republiku? Např. V Itálii je spousta starých úzkých dálničních tunelů, kde se jezdí 100 a nevidím broušené stěny tunelu.

Aussiger

Asi ram nejezdí moc čechů a balkánců:-))))

Kandelábr

To by mě zajímalo, co konkrétně se v těch tunelech musí upravit.

Fsp

přenastavit radary, ne 🙂

libor

je to záhada, takový Valík, kolik to stálo milionu, aby to zvedli o 20km/h, hlavně když si vezeme délku tunelu (380m). chápal bych, kdyby to byl tunel aspoň více jak 1km, ale ta 80 tam dříve byl hrozný výsměch, nyní je 100 lepší, ale nechápal jsem, že tam nemohlo být rovnou 130. Nižší rychlost bych pochopil u dlouhých tunelů nebo do kopce, kde by to mohlo snižovat množství emisí…

BND 30

Je pravda, že cena půl milionu za metr rekonstrukce tunelu Valík je hodně hodně vysoká.

Libor

Hlavně ten tunel byl a je dost možná nový…

lukas

130 v tunelech není kromě.italie nikde.
Standart je 100.

Poskok

No, minimálně asi osvětlení.

Couler

Nedám za to ruku do ohně, ale v podstatě to bylo tak, že se platilo za to, aby se u tunelu snížil level bezpečnosti. (Řekněme z kategorie C na B). Díky tomu tam nebylo nutné tolik větrat a mohla se tam snížit rychlost. Ano čtete správně, snížila se bezpečnostní kategorie tunelu, aby se mohla zvýšit rychlost. Ne naopak. K vidění jen a pouze v ČR. 🙂

mgr.pavel

Jak je technicky možné, že v zahraničí se v tunelech běžně jezdí rychleji, i v těch méně osvětlených? Zatímco zde musíme vynakládat velké prostředky, aby se jezdilo skoro tak rychle jako v zahraničí?

Zase jsme v něčem papežštější než papež? Nebo máme specifický trh či specifické podnebí či nějakou jinou výmluvu?

Jirka

Asi v západní Evropě řidiči dodržují více pravidla silničního provozu. Teď třeba u nás smrťák na křižovatce, kde je 50 km/h a ženská tam jela skoro 100 km/h.

Jiří Kocurek

Tak takovéhle excesy tam najdete taky.

mlokXCM

Protože právní i technické normy se mohou lišit.

SaulGoodman

Pochopitelně, ale normy lze změnit, jak se ostatně nyní stalo. To moc nevysvětluje, proč u nás to vyžaduje velké investice a jinde se jezdí rychleji i v (opticky) horších podmínkách.

mgr.pavel

A ty právní a technické normy jsou nařízeny z EU, nebo z českého parlamentu..?

Takže kdo chce být papežštější, než papež? 😉

Lojza

Do voleb to už bude na 100? 🤣🤣🤣

Sova

100 km/h má být jako na dálnici „vyšší rychlost“? Co se tam musí tak náročného předělávat, aby se mohla zvýšit rychlost a proč se to rovnou nedělá na 130, aby odpadlo zbytečné brždění a zrychlování?

Pavel P.

Taky to nechápu, v dnešní době ekologického běsnění se nechává tisíce aut zbytečně brzdit a rozjíždět …
Argument pro 80 km/h je nejčastěji to, aby se v tunelu nepředjíždělo – stejná rychlost jako kamiony. Pro vyšší rychlosti je potřeba prý upravit osvětlení, protože když se jede rychleji, tak se vjede moc rychle do tmy a vyjede moc rychle do světla a běžný řidič pak jede chvíli poslepu.

Tom

Stejná rychlost jako kamiony. Jenže oni těch 80 jedou doopravdy. Když tam řidič zpomalí osobák na 80 tacho, tak má za chvíli vytočeného kamioňáka na zadku.

David

Je pravda, že v 380m dlouhém tunelu bych v noci ocenil spíš to osvětlení úplně vypnout, neb to člověka spíš oslňuje než cokoli jiného.

Anonym

Je to hlavně kvůli tomu, že nehoda v tunelu je obecně daleko horší než mimo tunel.

mgr.pavel

Myslíte třeba v tom krátkém Valíku, kde vidíte z jednoho konce tunelu na druhý?

Jak to dělají v zahraničí v mnohakilometrových tunelech, kde se jezdí rychleji než u nás – jsou fakt takoví sebevrazi? Anebo my jsme papežštější než papež?

Dejf

Člověk by i čekal, že v Itálii bude u těch tunelů na dálnici z Brenneru u každýho portálu hromada mrtvol. Tam je sice 130, ale já se tam třeba trochu bojím těch 130 jet.

brzda

Ještě větší nesmysl je 80 v tunelu Lysůvky na D48, což je spíše širší most než tunel (cca140 metrů)……

SYN

Tam se natuty bude muset upravit osvětlení, pař ho při rychlosti 80kmh bude projíždět celých 9 sekund a to se oko rozhodně stačí přizpůsobit nižší úrovni takže následně každý musí být vyloženě slepý když vyjede do slunce… 🙁

Dachs

Se zrychlením za tunelem souhlas, ale před tunelem se to dá dobrzdit motorem, jen včas sundat nohu z plynu nebo vypnout tempomat. To nic nemění na faktu, že v dálničním tunelu je 80 nesmyslná, stovka bude akorát a nic se nestane. Jen asi bude nutné přisvítit na vjezdech a zamezit předjíždění kamionů.

Jarda

Český motorista má přece specifické potřeby …

Vyšší rychlost vyšší propustnost a menší zatížení

Konečně!

Bylo by na čase 100 km/h zavést taky v Blance, Mrázovce a Strahovském tunelu a celkově na celém vnitřní okruhu a Strakonické atd. Zvýšila by se průjezdnost, snížil hluk, snížila spotřeba aut a tím pádem zlepšil vzduch. Byl bych pro minimum 90 ale Ideál by bylo 100 aby byla normální rozumná rezerva

To je blábol. Propustnost zvýšíte jen teoreticky, protože ty auta se z toho tunelu musí pak někam dostat. Blanka není tunel na dálnici, ale ve městě, takže akorát zatížíte výjezdy.

Hlučnost a spotřeba? Fakt si myslíte, že jet 100 proti 70 snižuje hlučnost? Valivý a aerodynamický hluk vám nic neříká?

Jsem netušil, že je v Praze rychlost omezená na 100 km/h

Dejf

Tak je to spíš takové doporučení…. Samozřejmě by bylo vtipný vidět jak by vypadal návrh rychlostní komunikace na 200km/h dle dnešních norem pro rozhled, připojování a podobně.

Průjezdnost se s rychlostí snižuje (potřebujete větší rozestupy), a hluk se s rychlostí zvyšuje (celkem silně).

Frantík

Pokud je rozestup časový, vychází propustnost (teoreticky) stejně.

Rychlost dle dopravního značení by se měla upravovat na ideální podmínky, tedy pro situaci, kdy je hustota nízká.

Rozhodně ale nedává smysl vyhazovat další miliony za teoretické zvýšení rychlosti, to radši investovat do oprav silnic či dálnic.

Propustnost máte nejvyšší přibližně při rychlosti 70-80km/h spolu se snizenim rizika tvorvy kolon, je na to X zahraničních studií z praxe. Menší rozestupy a homogenní rychlost všech aut.. na tomto principu funguje liniove řízení dopravy např na příjezdu do Prahy po D1 či na D0 a mnohde v zahraničí – postupné snižování rychlosti 120,100,80 proměnným značením podle úrovni hustoty dopravy