ŘSD postupně zvedne rychlost v dálničních tunelech na 100 km/h
Jako první se začalo jezdit stovkou ve Valíku, následovat má Pražský okruh. U nově stavěných tunelů se už s vyšší rychlostí počítá.
Velká změna čeká v následujících letech řidiče na českých dálnicích. Maximální povolená osmdesátka v dálničních tunelech bude minulostí, jezdit se bude rychlostí 100 kilometrů za hodinu. Uvedl to při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz ředitel ŘSD Radek Mátl.
„Norma už je upravená a schválená, v tuto chvíli se dají dálniční tunely stavět na rychlost 100 km/h. Nové tunely, které vzniknou v dálniční síti, už budou s novou rychlostí 100 km/h. Co se týká stávajících tunelů, tak u nich postupně připravujeme jednotlivé projekty, abychom je upravili tak, aby se v nich dalo touto rychlostí jezdit,“ řekl při natáčení podcastu Mátl. Hned také upozornil, že zvýšení rychlosti ve starších tunelech je „poměrně finančně nákladné“.
Jako první si tuto změnu mohli řidiči vyzkoušet už loni v dálničním tunelu Valík na D5. Tam se už vyšší rychlostí jezdí. Z nově stavěných dálničních tunelů pak budou řidiči jezdit stovkou v tunelu Pohůrka na dálnici D3 na obchvatu Českých Budějovic. Ten má být hotový do konce příštího roku.
„Stejný případ je i tunel Homole na dálnici D35, kde probíhá výběrové řízení a chtěli bychom stavbu ještě v letošním roce zahájit. A na dálnici D11 v úseku z Trutnova ke státní hranici budou dva tunely a ty už budou také na stovku,“ dodal Mátl. V příštím roce by ŘSD rádo začalo stavět také velmi očekávanou část Pražského okruhu, která nese označení 511 a spojí Běchovice s dálnicí D1. I tunely v tomto úseku už budou podle Mátla na rychlost 100 km/h.
A které starší tunely jsou horkými adepty na zvýšení rychlosti ze současných 80 km/h na 100 km/h? „Rádi bychom postupně zvýšili rychlost v tunelech na Pražském okruhu u Radotína. V tuto chvíli připravujeme tunely Libouchec a Panenská na dálnici D8 k velké rekonstrukci, i zde bychom v rámci rekonstrukce a obnovy technického vybavení měli zvýšit rychlost na 100 km/h,“ řekl při natáčení podcastu Radek Mátl.
V Lochkovském a Cholupickém tunelu na Pražském okruhu by mělo podle něj dojít ke zvýšení rychlosti v letech 2025 nebo 2026, v tunelech na dálnici D8 o něco dříve. Následovat by pak postupně měly i další české dálniční tunely.
Celý podcast s ředitelem ŘSD Radkem Mátlem vám přineseme v pátek.