ŘSD získalo klíčové povolení pro dvacetimiliardové pokračování brněnského okruhu
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získalo kladné stanovisko od Jihomoravského kraje pro přípravu další části Velkého městského okruhu (VMO) v
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získalo kladné stanovisko od Jihomoravského kraje pro přípravu další části Velkého městského okruhu (VMO) v Brně. Konkrétně jde o úsek od Vinohrad přes křížení s ostravskou radiálou k výpadovce na Bratislavu. Téměř sedm kilometrů dlouhý úsek tak prošel více dvouletým procesem EIA.
Udělení souhlasu vyplývá z rozhodnutí zveřejněného v informačním systému EIA. Pro ŘSD rozhodnutí znamená, že může pokračovat s přípravou dokumentace pro územní rozhodnutí. „ Chceme přípravu maximálně urychlit a zvažujeme posléze zadání stavby formou Design and Build,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Metoda Desing and Build znamená, že se v jedné fázi soutěží projekt i samotná stavba.
Úsek oficiálně nazvaný I/42, I/41 Východní segment je s odhadovanými náklady 19,45 miliardy korun bez DPH aktuálně jednou z nejdražších staveb, kterou ŘSD připravuje. Plán na stránkách ŘSD počítá s tím, že stavět by se mělo začít v roce 2023. Samotná dokumentace pro EIA počítá se zahájením v roce 2025.
Součástí závazného stanoviska je celkem 52 různých podmínek týkající se samotné stavby, řešení projektu i následného vyhodnocení dat o provozu.
„Tento úsek městského okruhu kromě zlepšení průjezdu městem také spojí dvě radiální komunikace (tzv. výpadovky) – směrem na Olomouc a na Bratislavu. Stavba tohoto úseku ulehčí přetíženým ulicím Olomoucká a Zvonařka,“ píše se v předložené dokumentaci.
Tunel Vinohrady má být ražený, bude mít délku 1523 metrů. Zhruba 400 metrů bude tunelem hloubeným. Tunel je navržen až 60 m pod povrchem. Tunel je veden po jihozápadním okraji sídliště.
Velký městský okruh je zatím hotový jen zhruba z jedné třetiny, aktuálně probíhá výstavba části VMO Žabovřeská I.
Stavba dlouhá 6,9 kilometrů se dělí na celkem tři úseky:
1. VMO Vinohrady (km 8,361 – 10,509), délka úseku 2,148 km
2. MÚK Ostravská radiála (km 10,509 – 13,375) délka úseku 2,866 km
3. Bratislavská radiála (km 13,375 – 15,255), délka úseku 1,880 km
Na trase jsou navrženy tyto hlavní objekty:
– tunel Vinohrady o délce 1523 m (1123 m ražená část, 400 m hloubená),
– MÚK Líšeňská,
– MÚK Bělohorská,
– MÚK Ostravská radiála
– MÚK Brati